Exit kleine vakbonden?

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
Plaats reactie
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Exit kleine vakbonden?

Bericht door dekooiker »

In het staatsblad van 7 september (dat jullie uiteraard allemaal lazen :mrgreen: ) vond ik een passage terug over de 'representatieve en erkende syndicale organisaties'.
Onder artikel 11 vinden we het volgende:
Onder "representatieve syndicale organisatie" wordt verstaan elke in de Nationale Arbeidsraad vertegenwoordigde op nationaal vlak opgerichte interprofessionele organisatie van werknemers, evenals de vakorganisatie die aangesloten is bij of deel uitmaakt van genoemde interprofessionele organisatie, die ook in Infrabel, in NMBS en in HR-Rail vertegenwoordigd is.

Onder "erkende syndicale organisatie" wordt verstaan iedere vakorganisatie die naast het criterium dat vereist is om te worden beschouwd als representatieve organisatie tevens een aantal individueel betalende aangeslotenen telt dat ten minste gelijk is aan 10 procent van het totale personeelsbestand bij Infrabel, de NMBS en HR Rail samen
Kort en goed: als er geen pakweg 3300 personeelsleden lidgeld betalen is de vakbond niet erkend.
Verder laat de eerste paragraaf niets aan de verbeelding over.

Op zich begrijp ik het wel.
Als in navolging van een paar kleine bestuurdersvakbonden ook ingenieurs, spoorleggers, secretarissen... een vakbond oprichten dan dreigt totale onwerkbaarheid voor het geheel.
Vraag is of deze aanpassingen gezien moeten worden als de aanval van twee partijen uit de regering die de vakbonden liefst van al buitenspel zouden zetten.

Mijn gedacht is dat de klassieke bonden zich nu best koest houden.
Ze hebben in het (verre) verleden veel gedaan en hebben recent een zeer slechte naam verworven louter door eigen toedoen.
In de toekomst zouden ze wel eens hard nodig kunnen zijn moest eenzelfde soort regering mogen verderdoen.
De trein.
Alleen voor durvers.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Exit kleine vakbonden?

Bericht door Steven »

Het zwijgen opleggen aan die kleine bonden is in het voordeel van die twee grote, dus geven we een monopolie aan die twee. Tot wat zoiets zorgt zien we wel op andere vlakken.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Exit kleine vakbonden?

Bericht door overweg13 »

Vandaag in De Tijd wordt gesteld dat de kleine bonden niet meer kunnen/mogen staken. Een unieke kans om eens na te denken over andere actievormen, die wel zoden aan de dijk zetten. Maar dat is uiteraard zonder te rekenen met het roest dat ook al op deze vakbonden zit. Want de eerste reactie is niet: we komen voortaan naar buiten met efficiënte acties, maar wel: we trekken dit voor het gerecht, zodat wij ook nog mogen staken. Het lijkt wel of een stuk speelgoed wordt afgenomen.
Ze zouden verdorie het goede voorbeeld moeten geven en de grote vakbonden een hak zetten door te bewijzen dat ze hun leden ook kunnen verdedigen zonder stakingen, iets wat de "grote" duidelijk niet kunnen omdat ze al jaren in complete verstarring en verdwazing opereren.
Met vriendelijke groet

overweg13
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Exit kleine vakbonden?

Bericht door nighttrain »

Als oud treinbestuurder is volgens mij de grootste sociale vooruitgang gekomen, voor die bepaalde beroepsgroep (rijdend personeel), net door GEEN stakingen maar door hun stiptijdsacties in 79/80/81. De toegevingen die dan gedaan zijn , hadden een enorme positieve impact op het leven van een treinbestuurder. Als je de werkomstandigheden vergelijkt , dan was dit een hemels verschil met ervoor en erna (10 uren dienst, 9 uren interval). Ik weet het moeilijk te begrijpen wie niet gewerkt heeft als rijdend personeel voor 1978. En daar hebben ook de treinwachters van toen, een graantje van mee kunnen pikken.En het was een goede opleiding vaan de leerling treinbestuurders voor de berichten 1P, 33P en 54P79 enz.. De mensen raakten op hun bestemming ,, ietsje later mischien.
En die manier van werken kan ook toegepast worden door iedereen ...Maar ja dit waren sociale akties en geen politieke.
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: Exit kleine vakbonden?

Bericht door profke »

Ik las gelijktijdig dat er in 2018 nu ook sociale verzekeringen gaan komen. Daar wordt echter veel minder op ingezoomd...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Exit kleine vakbonden?

Bericht door Steven »

Het zijn nochtans die grote die meeste en grootste stakingen op hun actief hebben. Eigenlijk is dit geen syndicaal bericht maar een een zuiver politiek. De zuilen die zichzelf beschermen. Waarom mogen die grote 2 (en da klein blauw broertje) wel wat die andere 2 niet mogen. Vooral de rode hebben er altijd snel bij geweest om te staken.
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Exit kleine vakbonden?

Bericht door nighttrain »

Steven schreef:Het zijn nochtans die grote die meeste en grootste stakingen op hun actief hebben. Eigenlijk is dit geen syndicaal bericht maar een een zuiver politiek. De zuilen die zichzelf beschermen. Waarom mogen die grote 2 (en da klein blauw broertje) wel wat die andere 2 niet mogen. Vooral de rode hebben er altijd snel bij geweest om te staken.
Begrijp eigenlijk iet goed dat de nadruk op "staken " wordt gelegd? Wie mag het personneel of personneelslid vertegenwoordigen of verdedigen? In overlegorganen of incidenten?
gysev
Berichten: 501
Lid geworden op: 10 mar 2008, 11:22

Re: Exit kleine vakbonden?

Bericht door gysev »

overweg13 schreef:Vandaag in De Tijd wordt gesteld dat de kleine bonden niet meer kunnen/mogen staken. Een unieke kans om eens na te denken over andere actievormen, die wel zoden aan de dijk zetten. Maar dat is uiteraard zonder te rekenen met het roest dat ook al op deze vakbonden zit. Want de eerste reactie is niet: we komen voortaan naar buiten met efficiënte acties, maar wel: we trekken dit voor het gerecht, zodat wij ook nog mogen staken. Het lijkt wel of een stuk speelgoed wordt afgenomen.
Ze zouden verdorie het goede voorbeeld moeten geven en de grote vakbonden een hak zetten door te bewijzen dat ze hun leden ook kunnen verdedigen zonder stakingen, iets wat de "grote" duidelijk niet kunnen omdat ze al jaren in complete verstarring en verdwazing opereren.
Duidelijk een reactie van iemand die al veel klokken heeft gehoord, maar nog nooit een klepel heeft gevonden. Het was immers net OVS die zijn leden begin dit jaar heeft opgeroepen om NIET mee te doen aan de wilde (politieke) acties van de grote twee. Welke alternatieve acties stel je je dan eigenlijk voor?

betaalstaking? is illigaal want diefstal van de werkgever én een reiziger zonder ticket is niet gedekt bij ongevallen
stiptheidsacties? de reglementering is zodanig uitgebreid en zit zodanig vol met tegenstrijdigheden dat "men" altijd wel iets vindt om mee terug te slaan
pamfletjes uitdelen? daar gaan ze op de directie bang van zijn...

Laat één ding duidelijk zijn: ik ben geen syndicalist. In meer dan 20 jaar dienst heb ik nog maar 2 keer meegestaakt omdat ik toen vond dat het nodig was - de laatste 10 jaar heb ik niet meer meegedaan omdat onze vakbonden volledig de pedalen aan het verliezen waren en alleen hun eigen belangen beschermden terwijl ze het personeel een mes in de rug staken. Deze beslissing is puur populisme en politiek geïnspireerd. De twee vakbonden die 98% van alle (wilde) stakingen hebben georganiseerd (en 100% van de gewelddadige picketten) blijven onaangetast.

Nog iets wat de Vlaamse "kwaliteitspers" ontgaat: OVS is geen speciale machinistenbond, ook op de seinhuizen en in de werkplaatsen hebben ze veel leden - waar ik werk bijna evenveel als het ACOD. VSOA is véél kleiner en krijgt wel alle rechten. Toeval zeker?
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Exit kleine vakbonden?

Bericht door nighttrain »

gysev schreef: Duidelijk een reactie van iemand die al veel klokken heeft gehoord, maar nog nooit een klepel heeft gevonden. Het was immers net OVS die zijn leden begin dit jaar heeft opgeroepen om NIET mee te doen aan de wilde (politieke) acties van de grote twee. Welke alternatieve acties stel je je dan eigenlijk voor?

betaalstaking? is illigaal want diefstal van de werkgever én een reiziger zonder ticket is niet gedekt bij ongevallen
stiptheidsacties? de reglementering is zodanig uitgebreid en zit zodanig vol met tegenstrijdigheden dat "men" altijd wel iets vindt om mee terug te slaan
pamfletjes uitdelen? daar gaan ze op de directie bang van zijn...
Betaalstaking is inderdaad niet het beste...
Maar uw standpunt van stiptijdsakties kan ik niet delen! Terugslaan waarom en met wat? BV 2 gele de reglementering zegt niks met welke snelheid u het "gesloten sein moet naderen en vanaf welk punt... dus.Idem voor andere situaties. Dat is het zelfde voor andere beroepsgroepen , die elk op hun vlak stipt, stipper en...st.. kunnen zijn. Het vraagt gewoon concequentie van de betreffende beroepsgroep, maar als ik vandaag zie dat een TB niet uit 1 klasse komt tussen Gent en Adinkerke, stel ik mij vragen over hun eventuele stiptheidsactie bereidheid. is maar een bedenking he.. Vroeger hadden we dezelfde problematiek.
Ja en die pamfletjes , in 1979/80/81 hebben de treinbestuurders (vriendenkring loco u weet nog wel "loco is mijn motief) kleine groene briefjes in massa uitgedeeld op de treinen met simpele slagzinnetjes betrefende het moeilijke sociaal leven van de treinbestuurders, die werkten heel sensibiliserend voor de reizigers... toen(ik weet het) en was niet duur en niet agressief.
gysev
Berichten: 501
Lid geworden op: 10 mar 2008, 11:22

Re: Exit kleine vakbonden?

Bericht door gysev »

nighttrain schreef:Maar uw standpunt van stiptijdsakties kan ik niet delen! Terugslaan waarom en met wat? BV 2 gele de reglementering zegt niks met welke snelheid u het "gesloten sein moet naderen en vanaf welk punt... dus.Idem voor andere situaties. Dat is het zelfde voor andere beroepsgroepen , die elk op hun vlak stipt, stipper en...st.. kunnen zijn. Het vraagt gewoon concequentie van de betreffende beroepsgroep, maar als ik vandaag zie dat een TB niet uit 1 klasse komt tussen Gent en Adinkerke, stel ik mij vragen over hun eventuele stiptheidsactie bereidheid. is maar een bedenking he.. Vroeger hadden we dezelfde problematiek.
Ja en die pamfletjes , in 1979/80/81 hebben de treinbestuurders (vriendenkring loco u weet nog wel "loco is mijn motief) kleine groene briefjes in massa uitgedeeld op de treinen met simpele slagzinnetjes betrefende het moeilijke sociaal leven van de treinbestuurders, die werkten heel sensibiliserend voor de reizigers... toen(ik weet het) en was niet duur en niet agressief.
Dat kan wel kloppen voor treinbestuurders, maar zeker niet voor mensen op blokposten. Onze reglementering zegt soms heel andere dingen dan jullie HLT, met soms de nodige discussies tussen beide partijen tot gevolg. Dus welke versie gaan we strikt toepassen? Dan heb ik het nog niet over alle procedures ivm sporen buiten dienst, verkeer van werktreinen, personeelsbescherming, storingen,... waar een treinbestuurder niet mee te maken krijgt. Als je weet dat zelfs onze bazen soms niet kunnen antwoorden op onze vragen ter verduidelijking van sommige zaken, hoe kan je dan zeker zijn dat een stiptheidsactie 100% reglementair en ontegensprekelijk is?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Exit kleine vakbonden?

Bericht door Steven »

nighttrain schreef:
Betaalstaking is inderdaad niet het beste...
Maar uw standpunt van stiptijdsakties kan ik niet delen! Terugslaan waarom en met wat? BV 2 gele de reglementering zegt niks met welke snelheid u het "gesloten sein moet naderen en vanaf welk punt... dus.
Mag ik aanvullen dat de huidige HLT dat net wel vermeld. De CAP (carful approach) regel legt op dat we ten laatste op 250m voor het sein 30 km/u moeten hebben, men doet er geregeld controle op. Met TBL1+ is er de elektronische controle dat er op 300m voor het sein max 40 is als snelheid en geen km/u meer (TBL1+ geeft geen waarschuwing maar komt gewoon op slag tussen bij een te hoge snelheid).
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Exit kleine vakbonden?

Bericht door overweg13 »

gysev schreef: Duidelijk een reactie van iemand die al veel klokken heeft gehoord, maar nog nooit een klepel heeft gevonden. Het was immers net OVS die zijn leden begin dit jaar heeft opgeroepen om NIET mee te doen aan de wilde (politieke) acties van de grote twee. Welke alternatieve acties stel je je dan eigenlijk voor?
Eigenlijk denk ik dat je de teneur van mijn tussenkomst toch niet volledig begrepen hebt. Dat er met de 2 1/2 grote vakbonden geen land te bezeilen is, is duidelijk: ze zijn zo vastgeroest in een oubollig vijand-denken dat je daar weinig heil van kunt verwachten. Maar daar zou nu net de kans kunnen liggen voor die kleine vakbonden, nu ze verplicht worden om op een andere manier de belangen van hun leden te verdedigen: afstappen van het wij/zij-denken en op een positieve manier een voet binnen proberen te krijgen bij het beleid, zoals dat nu al in de ons omringende beschaafde landen gebeurt. Actie wordt dan compleet anders ingevuld. Dat veronderstelt wel dat ook het beleid afstapt van hun wij-zij-denken, en zich constructief opstelt, zoals je dat van een moderne vakbond kunt verwachten.
(En laat me duidelijk wezen: een betaalstaking vind ik al even onzinnig als een minimumdienst.)
Met vriendelijke groet

overweg13
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Exit kleine vakbonden?

Bericht door nighttrain »

Steven schreef:
nighttrain schreef:
Betaalstaking is inderdaad niet het beste...
Maar uw standpunt van stiptijdsakties kan ik niet delen! Terugslaan waarom en met wat? BV 2 gele de reglementering zegt niks met welke snelheid u het "gesloten sein moet naderen en vanaf welk punt... dus.
Mag ik aanvullen dat de huidige HLT dat net wel vermeld. De CAP (carful approach) regel legt op dat we ten laatste op 250m voor het sein 30 km/u moeten hebben, men doet er geregeld controle op. Met TBL1+ is er de elektronische controle dat er op 300m voor het sein max 40 is als snelheid en geen km/u meer (TBL1+ geeft geen waarschuwing maar komt gewoon op slag tussen bij een te hoge snelheid).
U Weet net zo goed als ik dat De remcurve voor Die 2a 300 meter bepalend is voor het tijdsverlies, en dat ik het net over dit gedeelte van De remming had...
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Exit kleine vakbonden?

Bericht door nighttrain »

overweg13 schreef:
gysev schreef: Duidelijk een reactie van iemand die al veel klokken heeft gehoord, maar nog nooit een klepel heeft gevonden. Het was immers net OVS die zijn leden begin dit jaar heeft opgeroepen om NIET mee te doen aan de wilde (politieke) acties van de grote twee. Welke alternatieve acties stel je je dan eigenlijk voor
(En laat me duidelijk wezen: een betaalstaking vind ik al even onzinnig als een minimumdienst.)
Een minimum dienst is niet onzinnig, hier in Frankrijk Weet ik De dag ervoor op zijn minst welke treinen zeker gaan Rijden. 7 op 10 TER, 4 op 10 TGV tussen Paris Marseille Bv. Zij Die willen werken,zij Die willen of moeten reizen kunnen dat doen. Mischien iets moeilijkeR voor De franciliens dan De lillois.
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Exit kleine vakbonden?

Bericht door groentje »

Ik had de reactie van het ACOD niet meteen verwacht, dat klonk bijna alsof ze het OVS 'steunen'. Enige hypocrisie is hen ook niet vreemd, geloof ik.
Stakingen zijn voor mij nog altijd een belangrijk wapen in het arsenaal voor een vakbond, maar dan wel toegepast op een verstandige manier, met prikacties (ik heb nooit goed begrepen waarom een staking bij het spoor altijd voor 24 (ahem 36) uren is), duidelijke communicatie in de aanloop ernaartoe, en vooral, zoals het voorzien is, als stok achter de deur. Hier lijkt het maar al te vaak dat sommigen staken vooraleer te weten wat de eisen zijn...
Plaats reactie