service aan de loketten...

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
Plaats reactie
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

service aan de loketten...

Bericht door profke »

gewoon een "brain-fart" van mijnentwege... even de agressie van me af schrijven.

Gisterenmiddag ging ik, per wagen, naar Lier Station.
Doel: het abonnement van mijn vrouw verlengen met 3 maanden. Waarom dit niet aan de automaat kan is mij nog steeds een raadsel. Had iets te maken met dat het "te kort voor vervaldag" was.... in de huidige digitale periode zou dit nochtans net zo "snel" moeten kunnen als vanuit de loketten.

Ik kom aan te Lier. Het was 14u40. (weet ik omdat ik parkeerticket moest leggen, en dit sms-gewijs deed.)
in de lokettenzaal was 1 loket open. Er was 1 klant voor mij, en daarmee was men bezig.
Hij vroeg blijkbaar iets speciaals. Voor zover ik kon opmaken een reis van Berlaar naar Zaventem luchthaven, enkele rit, voor maandagochtend, 6/3, voor hem en zijn gezin. (4 tickets + 4x diabolo toeslag dus) Iets zal wel speciaal geweest zijn, want meneer dienden herhaaldelijk zijn EID in te steken.

Eerste trein met bestemming Antwerpen Centraal was die van 14u52. 12 minuten later dus.

Om 14u47 (5 minuten voor de trein naar antwerpen binnenkwam) was de rij wachtenden al aangegroeid tot een 4-5-tal personen die ticket richting antwerpen of verder nodig hadden....
Ze waren allemaal op eigen tempo al eens gaan "piepen" naar de automaat in de lokettenzaal, maar konden hun ding er niet doen.: Ticket kopen met cash geld (biljetten, geen munten)

omdat ze allen zenuwachtig werden, en het "voor mij" niet echt vooruitging, eens iets explicieter gezegd da'"k nu toch al 10 minuten aan het wachten was , en dat het niet vooruit ging voor mij,
dat men misschien beter eerst eeven de "simpele" tickets deed, alvorens die Complexe Operatie van de klant voor mij verder te zetten, waarop de bediende gewoon zij: "ja, 't is nie simpel hier, zal toch nog een paar minuten duren"...

Om 14u57 (dus toen de 1e trein naar A'pen weg was) was de klant voor mij toch net klaar.
1 van de wachtenden had ondertussen ontdekt dat ze toch nog ergens een bankkaart had, en mits een beetje hulp van iemand kon deze spaanstalige toch de automaat van NL naar engels zetten, en haar ticket daar kopen.
De 3 anderen hebben hun trein gemist.
ik heb de 3 anderen voorgelaten, omdat ik toch geen trein moest hebben, en ze allen reeds klaar en duidelijk wisten wat nodig was. om 15u03 stonden alle klanten met het relevante papier terug buiten....
Net op tijd om de trein van 15u13 te halen...
je zou voor minder agressief worden.

P.S: abonnement verlengen kostte, aan het loket, welgeteld 74 seconden, incl betalingstransactie & papiertjes door het glas duwen.
4 enkeltjes naar de luchthaven kost blijkbaar massa's meer tijd.
Matthias
Berichten: 224
Lid geworden op: 10 okt 2012, 15:13

Re: service aan de loketten...

Bericht door Matthias »

Hmm, ik deel enigszins je frustratie met de loketten in Lier, het kan daar nogal eens hit & miss zijn. Ik herinner mij nog een keer dat ik een Go Unlimited vroeg, en heel de procedure zelf aan de loketbediende heb moeten uitleggen:
'bedoel je een Go Pass'
'Nee nee een Go Unlimited'
'Dat bestaat niet hoor..'
'Euh jawel, *wijst naar het reclamescherm naast het loket waar de Go Unlimited opstaat*'
'Oei, dat weet ik niet hoe dat moet hoor.'
'Ik heb blijkbaar een MOBIB nodig eerst.'
'Ah dat kan ik maken, maar we zullen eerst de andere wachtenden laten voorgaan.'

Ondertussen was er ook nog één of ander incident gebeurd, en aangezien de loketbediende ook niet bepaald initiatiefnemend was en op alle vragen van reizigers een 'dat weet ik niet, kijk op de app' antwoordde, heb ik dan maar de app geopend en wat reizigers geholpen...
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: service aan de loketten...

Bericht door rvdborgt »

profke schreef:P.S: abonnement verlengen kostte, aan het loket, welgeteld 74 seconden, incl betalingstransactie & papiertjes door het glas duwen.
4 enkeltjes naar de luchthaven kost blijkbaar massa's meer tijd.
Een enkele reis naar de luchthaven is net zo gemakkelijk af te geven als een enekle reis naar Antwerpen. De diabolotoeslag is automatisch inbegrepen.

Dien een klacht in bij de NMBS. Niet om een zinnig antwoord te krijgen maar als je wilt dat er iets verandert, moet je een klacht indienen. Zonder klacht is er immers geen probleem voor de NMBS. En als er meer klachten over dat ene loket komen, dan zal dat wel een keer gaan opvallen.

Groetjes,
Rian
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: service aan de loketten...

Bericht door profke »

als ik de moeite zou doen om een klacht in te dienen gaat het vooral over de aanleiding waarom ik naar Lier moest:
* waarom kan je niet STEEDS uw abonnement verlengen aan een automaat, maar wel SOMS
* waarom neemt een automaat wel munten aan, maar geen biljetten
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: service aan de loketten...

Bericht door trainlovertje »

profke schreef:als ik de moeite zou doen om een klacht in te dienen gaat het vooral over de aanleiding waarom ik naar Lier moest:
* waarom kan je niet STEEDS uw abonnement verlengen aan een automaat, maar wel SOMS
* waarom neemt een automaat wel munten aan, maar geen biljetten
Voor dat laatste bestaat een antwoord, dat ik toch wel een 'geldig excuus' durf noemen: Een automaat die ook biljetten accepteert kost véél meer dan een automaat die enkel munten accepteert. Daarenboven zou het aantrekkelijker worden voor overvallers om automaten te doen exploderen als er ook biljetten in zouden zitten, zoals in Duitsland wel vaker gebeurt. En als er dan zo een automaat de lucht in geblazen wordt, dan gaat dat je nog eens zoveel kosten... M.a.w.: het is financieel stukken interessanter om automaten zonder mogelijkheid om biljetten aan te nemen te gebruiken.
Dat probleem met abonnementen verlengen is bij mij eigenlijk nog niet bekend, maar daarover zou ik toch ook overwegen om een klacht in te dienen, want dat dat vervelend is begrijp ik wel al te goed.
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Re: service aan de loketten...

Bericht door Patrick »

Een abonnement verlengen kan toch ook via de NMBS-website :?:
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: service aan de loketten...

Bericht door Steve »

Patrick schreef:Een abonnement verlengen kan toch ook via de NMBS-website :?:
Ik weet niet hoe dat technisch precies in z'n werk gaat, maar het zal wel niet anders kunnen dan via de "greenlist" (waarbij het abonnement dus op afstand naar je kaart wordt gestuurd), bij gebrek aan een mogelijkheid om het thuis zelf te doen met een kaartlezer.

In dat geval zal er altijd een zekere wachttijd nodig zijn omdat er een fysiek contact nodig is tussen het NMBS-netwerk en jouw MOBIB-kaart, aan een automaat bijvoorbeeld (toestel weet dat er een abonnement klaarstaat voor jouw kaart => laadt het er automatisch op). Misschien dat dat ook lukt bij controle in een trein, maar dat weet ik niet zeker.

Maar hoe dan ook iets anders dan het abonnement rechtstreeks aankopen aan de automaat of het loket, waarbij het dus onmiddellijk op je kaart gezet wordt en actief is.
wbrm
Berichten: 408
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: service aan de loketten...

Bericht door wbrm »

Uw abonnement online verlengen is niet altijd ideaal. Ik deed het juist om ook enkele norse/klantonvriendelijke loketmedewerkers in Lier te omzeilen. Ik maak dan ook dankbaar gebruik van de automaten.
Maar inderdaad zoals je vertelt, ik heb het zelf meegemaakt bij het online verlengen. Als de NMBS aangeeft dat "het tot 5 dagen kan duren voor je abonnement op de kaart staat", ze eigenlijk bedoelen dat het tot 5 dagen kan duren voordat een automaat/loket/TBG het product op de kaart kan zetten. Dit betekent dus dat als je een combi hebt NMBS+MIVB en/of De Lijn, je bus/tram/metro niet kunt gebruiken met je pas online verlengd abonnement omdat het nog niet op de kaart staat. Dat is een zware misser, want met bus/tram/metro naar het treinstation gaan is nu toch niet zo buitenaards wel? Het is dus eerder online betalen, later verlengen als je een combi-abonnement hebt.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: service aan de loketten...

Bericht door trainlovertje »

wbrm schreef:Als de NMBS aangeeft dat "het tot 5 dagen kan duren voor je abonnement op de kaart staat", ze eigenlijk bedoelen dat het tot 5 dagen kan duren voordat een automaat/loket/TBG het product op de kaart kan zetten. Dit betekent dus dat als je een combi hebt NMBS+MIVB en/of De Lijn, je bus/tram/metro niet kunt gebruiken met je pas online verlengd abonnement omdat het nog niet op de kaart staat. Dat is een zware misser, want met bus/tram/metro naar het treinstation gaan is nu toch niet zo buitenaards wel? Het is dus eerder online betalen, later verlengen als je een combi-abonnement hebt.
Dat probleem van die 5 dagen bestaat volgens mij niet meer sinds de komst van ITRIS. Als ik 's avonds online een Go Unlimited koop, staat die daags nadien (of misschien al meteen?) gewoon in het systeem.
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: service aan de loketten...

Bericht door profke »

is inderdaad abonnement "met de lijn erbij"


en , neen, ,ik kreeg het abonnement niet verlengd aan de automaat.. (minder dan 5 dagen voor vervaldag)
wbrm
Berichten: 408
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: service aan de loketten...

Bericht door wbrm »

trainlovertje schreef:
wbrm schreef:Als de NMBS aangeeft dat "het tot 5 dagen kan duren voor je abonnement op de kaart staat", ze eigenlijk bedoelen dat het tot 5 dagen kan duren voordat een automaat/loket/TBG het product op de kaart kan zetten. Dit betekent dus dat als je een combi hebt NMBS+MIVB en/of De Lijn, je bus/tram/metro niet kunt gebruiken met je pas online verlengd abonnement omdat het nog niet op de kaart staat. Dat is een zware misser, want met bus/tram/metro naar het treinstation gaan is nu toch niet zo buitenaards wel? Het is dus eerder online betalen, later verlengen als je een combi-abonnement hebt.
Dat probleem van die 5 dagen bestaat volgens mij niet meer sinds de komst van ITRIS. Als ik 's avonds online een Go Unlimited koop, staat die daags nadien (of misschien al meteen?) gewoon in het systeem.
Met een Go Unlimited maakt het niet uit want dat is een puur NMBS product dus het moment dat de TBG controle doet staat het op de kaart (of je MOBIB op een automaat gebruikt). Ik kon niet zonder bijbetalen met De Lijn naar het station omdat de MOBIB kaartlezer op de tram mijn kaart weigerde. Logisch want op die kaart stond dan ook geen geldig abonnement voor die kaartlezer voordat je contact maakt met een NMBS kaartlezer. Maar jij denkt dat sinds kort bijvoorbeeld een NMBS+De Lijn abonnement al quasi meteen op de kaart staat zonder contact met een NMBS kaartlezer? Dat is dan een serieuze verbetering. Dan kan ik dat loket vaarwel zeggen :twisted:
Plaats reactie