Nu we het hier toch over hebben; hoe wordt eigenlijk bepaald bij welk station het aankomst- of vertrekuur geldt voor het treinnummer? Voor een Antwerpen-Noorderkempen lijkt mij dat nogal logisch Antwerpen te zijn, maar voor Turnhout-Binche is het bvb Binche, voor Antwerpen-Leuven dan weer Antwerpen, enzovoort. Is het gewoon het 'grootste' station dat gekozen wordt of is er nog een andere logica?groentje schreef:Voor internationale treinen passen we ons gewoon aan aan de regels op het betreffende buitenlandse net, maar binnenlandse treinnummers zijn nog een beetje anders. Hier heeft even of oneven weinig uitstaans met de rijrichting, maar alles met het vertrekuur. Een eenvoudig voorbeeld: Trein 614 is de trein va Antwerpen naar Noorderkempen van 14:40, 615 vertrekt dan om 16:50, etc. In de tegenrichting is dat trein 634 die om 14:05 vertrekt in NDK en in Antwerpen aankomt om 14:20.
Treinnummers
Re: Treinnummers
Re: Treinnummers
Yep. Is nu aangepast.Horatio schreef:Moet dat dan niet om 15:40 zijn?groentje schreef:... Een eenvoudig voorbeeld: Trein 614 is de trein va Antwerpen naar Noorderkempen van 14:40, 615 vertrekt dan om 16:50, etc. In de tegenrichting is dat trein 634 die om 14:05 vertrekt in NDK en in Antwerpen aankomt om 14:20.
Re: Treinnummers
@Matthias: Ik vermoed het, maar er zullen wellicht ook wel andere zaken spelen. Oriëntatie naar Brussel, bijvoorbeeld, treinseries die verlengd worden zonder de nummers aan te passen...
Re: Treinnummers
Voor serie 400 en 500 is het verschil 23. De 428 vertrekt bv. om 5:47 uit Welkenraedt.Steven schreef:Inderdaad binnenlandse nummers zijn in België gekoppeld aan het vertrekuur (niet aan de minuten), bij de tegenrichting is het dan +20 voor het treinnummer.
Groetjes,
Rian
Re: Treinnummers
Voor de terugrit ben ik niet helemaal zeker hoe het zit, wordt als referentie het uur van aankomst in het eindstation gekozen, of het uur van vertrek in het beginstation?
Re: Treinnummers
Je moet altijd hetzelfde station gebruiken voor de IC reeks 4xx is dat dus Kortrijk, voor de IC reeks 5xx is dat dus Oostende. Het is dus wel degelijk + 20 tov het uur van aankomst in de ene richting voor het vertrek in de andere richting.
Re: Treinnummers
Op een bepaald moment was men trouwens afgestapt van dit systeem, maar het werd enkele jaren later opnieuw ingevoerd, gelukkig. Het is nog altijd de logica zelve, en blijkbaar is het ook niet nodig om ervanaf te stappen bij halfuur- of kwartierdiensten: dan worden twee reeksnummers gebruikt. Overigens is het ook niet eindeloos vol te houden, omdat men zo wel een heleboel nummers uitsluit. Vandaar de afwijkende treinnummers voor bijv. de S2, met 36 en 37 als voorloopnummers.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: Treinnummers
Voor alle treinen van en naar de kust geldt alvast het kuststation als referentie.Matthias schreef:Nu we het hier toch over hebben; hoe wordt eigenlijk bepaald bij welk station het aankomst- of vertrekuur geldt voor het treinnummer? Voor een Antwerpen-Noorderkempen lijkt mij dat nogal logisch Antwerpen te zijn, maar voor Turnhout-Binche is het bvb Binche, voor Antwerpen-Leuven dan weer Antwerpen, enzovoort. Is het gewoon het 'grootste' station dat gekozen wordt of is er nog een andere logica?groentje schreef:Voor internationale treinen passen we ons gewoon aan aan de regels op het betreffende buitenlandse net, maar binnenlandse treinnummers zijn nog een beetje anders. Hier heeft even of oneven weinig uitstaans met de rijrichting, maar alles met het vertrekuur. Een eenvoudig voorbeeld: Trein 614 is de trein va Antwerpen naar Noorderkempen van 14:40, 615 vertrekt dan om 16:50, etc. In de tegenrichting is dat trein 634 die om 14:05 vertrekt in NDK en in Antwerpen aankomt om 14:20.
Re: Treinnummers
Neen,rvdborgt schreef:Voor serie 400 en 500 is het verschil 23. De 428 vertrekt bv. om 5:47 uit Welkenraedt.Steven schreef:Inderdaad binnenlandse nummers zijn in België gekoppeld aan het vertrekuur (niet aan de minuten), bij de tegenrichting is het dan +20 voor het treinnummer.
Groetjes,
Rian
het verschil bij elke treinverbinding in de ander richting is altijd +20
Hetzelfde station wordt gebruikt als referentie. Dus in de ene richting het vertrekuur en in de ander richting het aankomstuur.
In jouw voorbeeld van de 428 is het dus ook +20 want hij komt aan in Kortrijk om 08:44