Treinnummers

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
Matthias
Berichten: 206
Lid geworden op: 10 okt 2012, 15:13

Re: Treinnummers

Bericht door Matthias » 22 mei 2017, 17:27

groentje schreef:Voor internationale treinen passen we ons gewoon aan aan de regels op het betreffende buitenlandse net, maar binnenlandse treinnummers zijn nog een beetje anders. Hier heeft even of oneven weinig uitstaans met de rijrichting, maar alles met het vertrekuur. Een eenvoudig voorbeeld: Trein 614 is de trein va Antwerpen naar Noorderkempen van 14:40, 615 vertrekt dan om 16:50, etc. In de tegenrichting is dat trein 634 die om 14:05 vertrekt in NDK en in Antwerpen aankomt om 14:20.
Nu we het hier toch over hebben; hoe wordt eigenlijk bepaald bij welk station het aankomst- of vertrekuur geldt voor het treinnummer? Voor een Antwerpen-Noorderkempen lijkt mij dat nogal logisch Antwerpen te zijn, maar voor Turnhout-Binche is het bvb Binche, voor Antwerpen-Leuven dan weer Antwerpen, enzovoort. Is het gewoon het 'grootste' station dat gekozen wordt of is er nog een andere logica?


Gebruikersavatar
groentje
Berichten: 5858
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Treinnummers

Bericht door groentje » 22 mei 2017, 19:22

Horatio schreef:
groentje schreef:... Een eenvoudig voorbeeld: Trein 614 is de trein va Antwerpen naar Noorderkempen van 14:40, 615 vertrekt dan om 16:50, etc. In de tegenrichting is dat trein 634 die om 14:05 vertrekt in NDK en in Antwerpen aankomt om 14:20.
Moet dat dan niet om 15:40 zijn? :wink:
Yep. Is nu aangepast.

Gebruikersavatar
groentje
Berichten: 5858
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Treinnummers

Bericht door groentje » 22 mei 2017, 19:25

@Matthias: Ik vermoed het, maar er zullen wellicht ook wel andere zaken spelen. Oriëntatie naar Brussel, bijvoorbeeld, treinseries die verlengd worden zonder de nummers aan te passen...

rvdborgt
Berichten: 2719
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Treinnummers

Bericht door rvdborgt » 22 mei 2017, 23:45

Steven schreef:Inderdaad binnenlandse nummers zijn in België gekoppeld aan het vertrekuur (niet aan de minuten), bij de tegenrichting is het dan +20 voor het treinnummer.
Voor serie 400 en 500 is het verschil 23. De 428 vertrekt bv. om 5:47 uit Welkenraedt.

Groetjes,
Rian

Gebruikersavatar
groentje
Berichten: 5858
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Treinnummers

Bericht door groentje » 22 mei 2017, 23:54

Voor de terugrit ben ik niet helemaal zeker hoe het zit, wordt als referentie het uur van aankomst in het eindstation gekozen, of het uur van vertrek in het beginstation?

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 20162
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Treinnummers

Bericht door Steven » 23 mei 2017, 00:04

Je moet altijd hetzelfde station gebruiken voor de IC reeks 4xx is dat dus Kortrijk, voor de IC reeks 5xx is dat dus Oostende. Het is dus wel degelijk + 20 tov het uur van aankomst in de ene richting voor het vertrek in de andere richting.

Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 3785
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Treinnummers

Bericht door overweg13 » 23 mei 2017, 09:08

Op een bepaald moment was men trouwens afgestapt van dit systeem, maar het werd enkele jaren later opnieuw ingevoerd, gelukkig. Het is nog altijd de logica zelve, en blijkbaar is het ook niet nodig om ervanaf te stappen bij halfuur- of kwartierdiensten: dan worden twee reeksnummers gebruikt. Overigens is het ook niet eindeloos vol te houden, omdat men zo wel een heleboel nummers uitsluit. Vandaar de afwijkende treinnummers voor bijv. de S2, met 36 en 37 als voorloopnummers.
Met vriendelijke groet

overweg13

Ruben
Berichten: 296
Lid geworden op: 01 feb 2006, 00:36
Locatie: Brugge

Re: Treinnummers

Bericht door Ruben » 23 mei 2017, 09:36

Matthias schreef:
groentje schreef:Voor internationale treinen passen we ons gewoon aan aan de regels op het betreffende buitenlandse net, maar binnenlandse treinnummers zijn nog een beetje anders. Hier heeft even of oneven weinig uitstaans met de rijrichting, maar alles met het vertrekuur. Een eenvoudig voorbeeld: Trein 614 is de trein va Antwerpen naar Noorderkempen van 14:40, 615 vertrekt dan om 16:50, etc. In de tegenrichting is dat trein 634 die om 14:05 vertrekt in NDK en in Antwerpen aankomt om 14:20.
Nu we het hier toch over hebben; hoe wordt eigenlijk bepaald bij welk station het aankomst- of vertrekuur geldt voor het treinnummer? Voor een Antwerpen-Noorderkempen lijkt mij dat nogal logisch Antwerpen te zijn, maar voor Turnhout-Binche is het bvb Binche, voor Antwerpen-Leuven dan weer Antwerpen, enzovoort. Is het gewoon het 'grootste' station dat gekozen wordt of is er nog een andere logica?
Voor alle treinen van en naar de kust geldt alvast het kuststation als referentie.

Horatio
Berichten: 111
Lid geworden op: 22 apr 2011, 22:14

Re: Treinnummers

Bericht door Horatio » 23 mei 2017, 14:17

rvdborgt schreef:
Steven schreef:Inderdaad binnenlandse nummers zijn in België gekoppeld aan het vertrekuur (niet aan de minuten), bij de tegenrichting is het dan +20 voor het treinnummer.
Voor serie 400 en 500 is het verschil 23. De 428 vertrekt bv. om 5:47 uit Welkenraedt.

Groetjes,
Rian
Neen,
het verschil bij elke treinverbinding in de ander richting is altijd +20
Hetzelfde station wordt gebruikt als referentie. Dus in de ene richting het vertrekuur en in de ander richting het aankomstuur.
In jouw voorbeeld van de 428 is het dus ook +20 want hij komt aan in Kortrijk om 08:44

Plaats reactie