Pano-reportage

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Pano-reportage

Bericht door profke »

Vanavond een PAno-reportage ....

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/02/20 ... oort-niet/
PANO: Waarom loopt het stroef bij het spoor? Een unieke blik achter de schermen bij NMBS en Infrabel

Uw trein heeft vertraging, de treinbegeleider communiceert niet, u voelt zich een gefrustreerde pendelaar in plaats van een tevreden klant? "Pano" kreeg een unieke inkijk in een aantal oorzaken. Ons Belgisch Spoorbedrijf pakt graag uit met digitalisering en centralisering, maar van de treinbegeleiders, treinbestuurders en spoorwegarbeiders horen we een veel minder rooskleurig verhaal.
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: Films met trein(en) als hoofddecor

Bericht door Glodenox »

Een reportage die uiteindelijk veel zaken vermeld die iedereen die het spoor een beetje volgt eigenlijk al wist. Maar wel goed dat ze nog eens allemaal besproken worden. Hopelijk komen die beloofde verbeteringen er effectief aan.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Films met trein(en) als hoofddecor

Bericht door rdv »

Opvallend hoeveel er verwacht wordt van de digitalisering om alle problemen op te lossen. Digitalisering is enkel een tool, als de rest van de omkadering (personeel, mentaliteit, procedures, ...) niet aangepast worden, wordt dit een maat voor niets.

Ook een aantal pijnlijke momenten, zoals het antwoord ("dat weet ik niet") op de vraag hoe de vertrekprocedure in Nederland geregeld is; of de uitval naar de kritische stemmen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Pano-reportage

Bericht door Shrek »

Ik vond het vooral een heel weinig zeggende reportage. 2 gefrustreerde bestuurders die wat details aanhalen maar eigenlijk helemaal niets wereldschokkend of compromitterend zeggen. Woordvoerders die de standaard uitleg geven. CEO die zegt dat het allemaal beter wordt.
Dit kan je niet bekijken als een goede noch slechte zaak voor de spoorwegen, ik bezie het eerder als een achteruitgang van de journalistieke diepgang van de VRT.
Hier hadden ze als journalisten veel meer kunnen uithalen lijkt mij, hetgeen ze nu getoond hebben was de zendtijd niet waard.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Films met trein(en) als hoofddecor

Bericht door Bibke »

rdv schreef: 22 feb 2018, 11:42 Opvallend hoeveel er verwacht wordt van de digitalisering om alle problemen op te lossen. Digitalisering is enkel een tool, als de rest van de omkadering (personeel, mentaliteit, procedures, ...) niet aangepast worden, wordt dit een maat voor niets.

Ook een aantal pijnlijke momenten, zoals het antwoord ("dat weet ik niet") op de vraag hoe de vertrekprocedure in Nederland geregeld is; of de uitval naar de kritische stemmen.
Inderdaad die directeur en de man van het carbonpapier zijn duidelijk in de 19° eeuw blijven steken.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Films met trein(en) als hoofddecor

Bericht door Shrek »

Bibke schreef: 22 feb 2018, 12:04 Inderdaad die directeur en de man van het carbonpapier zijn duidelijk in de 19° eeuw blijven steken.
Kan je dat concluderen uit enkele onbenullige uitspraken?
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Films met trein(en) als hoofddecor

Bericht door dentheo »

Bibke schreef: 22 feb 2018, 12:04 de man van het carbonpapier zijn duidelijk in de 19° eeuw blijven steken.
Daar had onze Mr Petit alert moeten zijn en dit uit de uitzending houden, of opnames stoppen om de man tegen zichzelf te beschermen.
Maar hij houdt blijkbaar alleen van afgepoetste zinnetjes (en frequent gebruik van kloppend hart :) :) ).
De directeur was blijkbaar NMBS want zonder Petit ?
Theo
Groeten vanop de Heide
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Films met trein(en) als hoofddecor

Bericht door rdv »

dentheo schreef: 22 feb 2018, 14:36
Bibke schreef: 22 feb 2018, 12:04 de man van het carbonpapier zijn duidelijk in de 19° eeuw blijven steken.
Daar had onze Mr Petit alert moeten zijn en dit uit de uitzending houden, of opnames stoppen om de man tegen zichzelf te beschermen.
Maar hij houdt blijkbaar alleen van afgepoetste zinnetjes (en frequent gebruik van kloppend hart :) :) ).
De directeur was blijkbaar NMBS want zonder Petit ?
Ik heb 4 of 5 kloppende harten geteld ;).
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Films met trein(en) als hoofddecor

Bericht door rdv »

Shrek schreef: 22 feb 2018, 12:50
Bibke schreef: 22 feb 2018, 12:04 Inderdaad die directeur en de man van het carbonpapier zijn duidelijk in de 19° eeuw blijven steken.
Kan je dat concluderen uit enkele onbenullige uitspraken?
Maar wel iemand met echte liefde voor "zijn" machine die geheel toevallig voorbij kwam.
Kan iemand zeggen welk voertuig deze gele MW was? Volgens de directeur een gloednieuwe wagen voor de digitalisatie, maar ik had graag geweten welke.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Pano-reportage

Bericht door Shrek »

De uitleg die hij gaf ging over de EM130 of EM203, maar wat voorbij reed was een ES500 bovenleidingswerktrein... :)
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Pano-reportage

Bericht door rdv »

Danku Shrek. Ik dacht het al, maar durfde het niet te zeggen.

Verstuurd vanaf mijn ALE-L21 met Tapatalk

groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Pano-reportage

Bericht door groentje »

Shrek schreef: 22 feb 2018, 11:51 Ik vond het vooral een heel weinig zeggende reportage. 2 gefrustreerde bestuurders die wat details aanhalen maar eigenlijk helemaal niets wereldschokkend of compromitterend zeggen. Woordvoerders die de standaard uitleg geven. CEO die zegt dat het allemaal beter wordt.
Dit kan je niet bekijken als een goede noch slechte zaak voor de spoorwegen, ik bezie het eerder als een achteruitgang van de journalistieke diepgang van de VRT.
Hier hadden ze als journalisten veel meer kunnen uithalen lijkt mij, hetgeen ze nu getoond hebben was de zendtijd niet waard.
Ik vrees dat je de kennis over de spoorwegen bij de buitenwereld overschat, Shrek. Velen weten amper dat een trein niet zelf kan afslaan. Voor hen kan de complexiteit (en soms gewilde complexiteit) een eye-opener zijn, en de druk verhogen om echt te moderniseren. Dat is trouwens een van mijn punten van kritiek, ook de bestuurders uit de reportage lijken soms iets te hard te denken dat ze de enigen zijn die de spoorwegen doen draaien. Hoeveel van die 'kaderfuncties' waar ze het over hadden, zijn misschien onderhoudspersoneel, seinhuispersoneel, etc? Die cijfers kan ik onmogelijk controleren, dus ik weet niet of ze overtrokken zijn of niet, maar ik zou er niet van opkijken.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Pano-reportage

Bericht door Shrek »

Dan neem jij wat die bestuurder zei al serieus. Ik klasseer zoiets meteen onder "cafépraat", dat is geen uitzendtijd waardig.
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: Pano-reportage

Bericht door profke »

Op een groep van 11000 mensen heb je normaal gesproken inderdaad een aantal leidinggevende functies nodig. Of 10% (980 kader) te veel is: waarschijnlijk wel.

Ik vond de reportage vrij confronterend. De stapel beloning vs bestraffing, de papieren administratie wegens gebrek aan netwerk,
Het falen van de roc, ... En dat telkens afgespiegeld tegen de "marketing demo" van dhr petit telkens 5 minuten ervoor.
De uitspraken van de anonieme bestuurders ( ik kan niet naar interessante sites surfen) ontbraken dan weer wat zout...
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Pano-reportage

Bericht door nighttrain »

Zeer rare « reportage »:
De vakbonden normaal alom tegenwoordig zijn afwezig!
Media Is voor professionelen, die treinbestuurders waren of zijn slecht gecoachet,om beter verbaal uit de hoek te komen.
Het betoog betreffende het samen zitten van kaartjesknipper en BT Is een non event en waardeloos als motivering voor de slechte arbeidsomstandigheden.
De woordvoerder zelf beheerst zijn beroep niet. De man van Carefour,vroeger Thomas Cook beheerst wel de materie,dus die neem Ik als referentie.
De « leiding gevenden » tonen hun verbale en onkunde In sociale vaardigheid. Ze zijn op het een of ander moment gepromoveerd met de steun van de vakbond .
Ondanks de managment kwalteiten van de CEO ,mal ze toch op sabotage stuiten van de vakbonden en speciaal het ACOD.
Heb 27 jaar geleden dit bedrijf verlaten en herken het nog altijd, wat niet zo gevonden is,nog altijd dezelfde mentaliteit. Ik vrees moest mijn grootvader terugkeren zou hij de zelfde conclussie trekken.
Zal Het binnen 15 jaar nog hetzelfde zijn? Ik zeg volmondig ja. Noter In de agenda’s 21/02/2033, Ik zal dan hopelijk74 zijn.

De verbale kwaliteiten worden vroeger aangescherpt door heftige discussies tussen pot en pint onder collegas,nu zitten ze te tokelen op een smartphone........foei
Plaats reactie