Pano-reportage

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
pastore

Re: Pano-reportage

Bericht door pastore »

Van welk "clubje" ben ik dan?
Wie zegt er dat ik geen problemen heb met het opvegen van reizigers?
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Pano-reportage

Bericht door groentje »

Je beledigt een hoop mensen die de moeite doen om je te antwoorden, maar wij zijn een 'Clubje' dat elkaar de hand boven het hoofd houden, en dan trap je het af wanneer je wederwoord krijgt? Da's zwak, odul.
Kijk, veel procedures zijn ontstaan voor een reden, er is ooit een probleem geweest en ze hebben er iets op gevonden om het te verhelpen. Daardoor is een kluwen aan regels ontstaan waar inderdaad eens in gewied mag worden, maar we moeten er wel voor zorgen dat we geen nieuwe problemen creëren, of de oude opnieuw. Met een externe blik kijken kan een verrijking zijn, al was het maar om beter te begrijpen waarom een bepaalde regel werd ingevoerd. Maar als je direct een aanval vermoedt wanneer je niet voetstoots gelijk krijgt, dan vraag ik mij af of je alleen maar gelijk wil krijgen, of werkelijk wil bijdragen aan de discussie.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Pano-reportage

Bericht door Steven »

Regels zijn er zeker om ook aangepast te worden, er zijn nu eenmaal nog heel wat regels die bij wijzen van spreken uit de tijd van de stoom komen. Maar je mag niet aanpassen om aan te passen. Het moet vooral aanpassen worden om te voldoen aan moderne noden. De suggestie om in een file van treinen zomaar wat door te schuiven is kort door de bocht. Je kan de situatie soms lastiger maken ipv eenvoudiger. Als een computer twee treinen in een zelfde sectie ziet kan het voorvallen dat een van de treinnummers verloren gaat. Hij speelt dan 1 van die treinen kwijt. Wat al eens gebeurde in Brussel Noord.

Nog effe aanvullen op wat groentje zei, iedereen kan hier zijn ding zeggen, jij dus ook odul. Maar iedereen moet evengoed kunnen omgaan met het tegenwoord. Het gaat hier zelden om gelijk krijgen of hebben. Het gaat hier toch nog voornamelijk om dingen bij te leren. Dingen beter te begrijpen. Soms zeggen de mensen die werkzaam zijn bij het spoor iets over de praktijk maar dat wil niet noodzakelijk zeggen dat dat hun eigen mening is. Het opnoemen van een werkmethode is nu eenmaal niet hetzelfde als ergens uw mening over geven.
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Pano-reportage

Bericht door nighttrain »

odul schreef: 25 feb 2018, 18:34 Ik heb de indruk dat men soms teveel bezig is met de trein op zich, dan met de reigers die erin zitten.
Hoe vaak gebeurt het niet dat een trein 100 meter voor het perron stilstaat, voor een rood sein...soms tot een half uur of meer.
Zou het niet beter zijn, de tbs "op zicht" 100 m verder te laten rijden zodat de mensen kunnen in of uitstappen.

Dat zou al een zeer goede maatregel zijn om de frustratie van de reizigers te verminderen.

En ja, soms kom je rare beslissingen tegen.
Onlangs was er een aanrijding in Mechelen in de volle ochtendspits. Onze IC trein naar Brussel mocht in het vertrekstation niet vertrekken. Een gesleept stel met 9 M6 rijtuigen. We moesten overstappen op een L trein, die bestond uit één desiro. Gevolg, de mensen zaten opgepropt. Die trein moet dan nog op 10 plaatsen moeten stoppen voor zijn eindbestemming. Dan moet je toch weten dat dit niet kan.
De NMBS Is In feite een metro netwerk gerund zoals een kolchose uit het USSR tijdperk. Zonder modern incident managment visie en waarschijnlijk zonder REX onderzoek (retour d’expérience). Een operationele organisatie anno 1900 in nieuwe verpakking en engelse termen. Zolang er geen externe inbreng komt van ervaren mensen met onbeperkt beslissingsrecht gaat er niks veranderen. Andere grote Europese spoorwegmaatschapijen evolueren door dat eerder uitgestuurde « huis »spoormannen, via hun eigen consulting agency, terugkeren met buitenlandse ervaring. Zoals Systra DB E&C. En zo de organisatie herschikken en verbeteren. Natuurlijk onmogelijk bij de NMBS.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Pano-reportage

Bericht door Asterix »

Steven schreef: 26 feb 2018, 13:44 Je kan de situatie soms lastiger maken ipv eenvoudiger. Als een computer twee treinen in een zelfde sectie ziet kan het voorvallen dat een van de treinnummers verloren gaat. Hij speelt dan 1 van die treinen kwijt. Wat al eens gebeurde in Brussel Noord.
Dat kan al eens gebeuren maar is op zich geen reden om het ten velde niet te doen.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Pano-reportage

Bericht door dekooiker »

nighttrain schreef: 26 feb 2018, 17:24
Zolang er geen externe inbreng komt van ervaren mensen met onbeperkt beslissingsrecht gaat er niks veranderen.
Je hebt inderdaad inbreng van buitenaf nodig.
Aan de reizigersverenigingen heb je al een klankbord.
Ook binnen het bedrijf zijn er genoeg mensen aan de basis -want het draait om laten rijden van treinen- die zien waarom het misloopt.
Andere visies tellen niet; ze gaan uit van een beter functioneren en zoals de heer van treintrambus zei is het een tewerkstellingsmachine.
Verschil met vroeger is dat de laaggeschoolden nu bij de kringloopwinkels zitten en de universitairen bij de spoorweg gestoken worden.
De trein.
Alleen voor durvers.
odul
Berichten: 367
Lid geworden op: 22 okt 2009, 21:03

Re: Pano-reportage

Bericht door odul »

groentje schreef: 26 feb 2018, 12:44 Je beledigt een hoop mensen die de moeite doen om je te antwoorden, maar wij zijn een 'Clubje' dat elkaar de hand boven het hoofd houden, en dan trap je het af wanneer je wederwoord krijgt? Da's zwak, odul.
Kijk, veel procedures zijn ontstaan voor een reden, er is ooit een probleem geweest en ze hebben er iets op gevonden om het te verhelpen. Daardoor is een kluwen aan regels ontstaan waar inderdaad eens in gewied mag worden, maar we moeten er wel voor zorgen dat we geen nieuwe problemen creëren, of de oude opnieuw. Met een externe blik kijken kan een verrijking zijn, al was het maar om beter te begrijpen waarom een bepaalde regel werd ingevoerd. Maar als je direct een aanval vermoedt wanneer je niet voetstoots gelijk krijgt, dan vraag ik mij af of je alleen maar gelijk wil krijgen, of werkelijk wil bijdragen aan de discussie.
Wanneer je mensen aanvalt op schrijffouten, laat je uitschijnen dat niet "wat je" schrijft telt, maar hoe je het schrijft.
Ik heb een mening gegeven, omtrent een voorval, dat volgens mij duidelijk aantoont, dat sommige geen voeling hebben met de klanten.
Dat wilde ik in de aandacht brengen. Daar onstond weinig begrip voor, reizigers moeten maar opgeveegd worden, om als haringen in een ton te vervoeren. Zelfs honderden reizigers in een trein vast laten zitten. Omdat men dan een treinnummertje "kan" kwijtspelen.
Als men dat aanhaalt om mensen vast te laten zitten in een trein. Dan zeg ik, sorry, maar in het clubje van dergelijke gedachten voel ik mij niet thuis.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Pano-reportage

Bericht door overweg13 »

Sorry, maar het is eerder omgekeerd: wie spelfouten maakt, geeft de indruk dat wat hij schrijft ook voor hem niet bepaald belangrijk is. Daar komt nog bij dat de spelfouten de aandacht van de lezer afleiden en dat de boodschap daar dus onder lijdt. Maar laat het ons hier maar bij laten. Al bij al wordt hier behoorlijk correct geschreven, zeker in vergelijking met andere fora.
Met vriendelijke groet

overweg13
pastore

Re: Pano-reportage

Bericht door pastore »

odul schreef: 02 mar 2018, 13:26
groentje schreef: 26 feb 2018, 12:44 Je beledigt een hoop mensen die de moeite doen om je te antwoorden, maar wij zijn een 'Clubje' dat elkaar de hand boven het hoofd houden, en dan trap je het af wanneer je wederwoord krijgt? Da's zwak, odul.
Kijk, veel procedures zijn ontstaan voor een reden, er is ooit een probleem geweest en ze hebben er iets op gevonden om het te verhelpen. Daardoor is een kluwen aan regels ontstaan waar inderdaad eens in gewied mag worden, maar we moeten er wel voor zorgen dat we geen nieuwe problemen creëren, of de oude opnieuw. Met een externe blik kijken kan een verrijking zijn, al was het maar om beter te begrijpen waarom een bepaalde regel werd ingevoerd. Maar als je direct een aanval vermoedt wanneer je niet voetstoots gelijk krijgt, dan vraag ik mij af of je alleen maar gelijk wil krijgen, of werkelijk wil bijdragen aan de discussie.
Wanneer je mensen aanvalt op schrijffouten, laat je uitschijnen dat niet "wat je" schrijft telt, maar hoe je het schrijft.
Ik heb een mening gegeven, omtrent een voorval, dat volgens mij duidelijk aantoont, dat sommige geen voeling hebben met de klanten.
Dat wilde ik in de aandacht brengen. Daar onstond weinig begrip voor, reizigers moeten maar opgeveegd worden, om als haringen in een ton te vervoeren. Zelfs honderden reizigers in een trein vast laten zitten. Omdat men dan een treinnummertje "kan" kwijtspelen.
Als men dat aanhaalt om mensen vast te laten zitten in een trein. Dan zeg ik, sorry, maar in het clubje van dergelijke gedachten voel ik mij niet thuis.

Het was maar een grapje over die schrijffout hoor, sorry.
Maar als we je dan toch op inhoud mogen beoordelen dan klopt je redening van "maar even 100 meter op zicht rijden en alles is opgelost" ook niet.

En wat bedoel je nu weer met reizigers laten vastzitten omdat er een treinnummer kan verdwijnen? Dat heeft toch nooit iemand beweerd?
Inhoudelijk laat je evenveel steken vallen als schrijftechnisch.
odul
Berichten: 367
Lid geworden op: 22 okt 2009, 21:03

Re: Pano-reportage

Bericht door odul »

De suggestie om in een file van treinen zomaar wat door te schuiven is kort door de bocht. Je kan de situatie soms lastiger maken ipv eenvoudiger. Als een computer twee treinen in een zelfde sectie ziet kan het voorvallen dat een van de treinnummers verloren gaat. Hij speelt dan 1 van die treinen kwijt.

Dit is wat ik bedoel. Men houdt te weinig rekening met de reizigers aan boort. Dat het systeem een treinnummer even kwijt is, is blijkbaar belangrijker.
odul
Berichten: 367
Lid geworden op: 22 okt 2009, 21:03

Re: Pano-reportage

Bericht door odul »

Ik zeg ook nergens dat men een trein "zomaar" moet laten opschuiven.
Men verdraait mijn zin. Ik vermeld wel degelijk : "met rit op zicht" iedere tbs weet wat dat wil zeggen.

En waarom dat kort door de bocht is, is nog meer een raadsel. Dagelijks worden er treinen op een 'bezet' spoor in een station binnen gepakt.
pastore

Re: Pano-reportage

Bericht door pastore »

Dan kan je ze evengoed op een vrij spoor het station laten binnenrijden hé.
Op bezet spoor gebeurt meestal alleen om te koppelen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Pano-reportage

Bericht door Steven »

Twee treinen op hetzelfde perron en dan zit er weer een hele hoop volk op de verkeerde trein. De meeste perrons zijn er totaal niet op voorzien. Te Brussel zuid dagelijks problemen op sporen 3-6 als er daar twee treinen Thalys of tgv staan. Mensen letten amper op de aankondiging in welke vorm dan ook.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Pano-reportage

Bericht door Asterix »

odul schreef: 02 mar 2018, 18:45 Ik zeg ook nergens dat men een trein "zomaar" moet laten opschuiven.
Men verdraait mijn zin. Ik vermeld wel degelijk : "met rit op zicht" iedere tbs weet wat dat wil zeggen.

En waarom dat kort door de bocht is, is nog meer een raadsel. Dagelijks worden er treinen op een 'bezet' spoor in een station binnen gepakt.
Ik wil het nog wel eens gerust uitleggen maar dan moet je het ook willen begrijpen.

In volle baan zal een bestuurder bepaalde rode seinen met rit op zicht overschrijden. Op veel andere plaatsen gaat dat niet omdat het sein een gevaarlijke plaats zoals een wissel afdekt en de situatie dus onveilig is. Er kan - bijvoorbeeld - een storing aan die wissel zijn. Het is dus niet altijd gewoon maar aanschuiven.
odul
Berichten: 367
Lid geworden op: 22 okt 2009, 21:03

Re: Pano-reportage

Bericht door odul »

Maar ik zeg toch nergens dat het "altijd" gewoon aanschuiven is.

Ik geef een "voorbeeld" van een situatie waar een trein moet aanschuiven omdat het een andere (misschien defecte) trein een sectie bezet.
Dan gebeurt het al eens dat die volgende trein ( die dus niet kapot is) voor een rood sein komt te staan dat 100 m van het perron ligt.

Meestal blijft die trein dan stilstaan tot de sectie vrij komt. Ondertussen zitten honderden mensen gegijzeld die de trein niet uit mogen omdat dit onveilig is. Terwijl men de tbs met richt op zicht perfect tot aan het perron kan laten komen. En de reizigers kan laten uitsappen.

DAT IS WAT WIK WIL DUIDELIJK MAKEN! Al de rest je erbij haalt klopt volledig. Maar daar heb ik het niet over!!!!
Plaats reactie