Waarom is vliegen goedkoper dan de trein?

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Waarom is vliegen goedkoper dan de trein?

Bericht door Dieselfreak »

Bordensteker schreef: 14 mar 2018, 03:06
Dieselfreak schreef: 12 mar 2018, 16:18Is het trouwens ook niet zo dat het vooral het opstijgen is wat veel kost (10 kilometer klimmen kost veel energie), zodat de kosten van een vlucht relatief weinig toenemen met afstand?
Een vliegtuig verbruikt inderdaad de eerste pakweg 25 minuten van een vlucht extra veel brandstof doordat het vliegen op lage hoogte sowieso een stuk meer brandstof kost dan op grote hoogte, en zeker ook doordat het klimmen uiteraard extra energie vereist: je bouwt allemaal potentiële energie op door het geheel naar 10 kilometer hoogte te brengen.

Maar die extra energie die voor het klimmen nodig was, gaat niet verloren, want vanaf ongeveer 25 minuten voor de landing begint het vliegtuig aan een lange glijvlucht waarbij de motoren enkel stationair draaien en vrijwel geen stuwkracht leveren, en dan verbruiken ze juist heel weinig brandstof.

...
Veel uitleg, dat wel, maar of je vlucht nu 50 minuten of acht uur duurt, het vliegtuig moet hoe dan ook tot 10 kilometer klimmen, toch? En is het niet zo dat, eens het vliegtuig op die hoogte is, het vliegen aanzienlijk minder energie kost? Bedenk dat op die hoogte de lucht een stuk ijler is dan op zeeniveau, en het vliegtuig dus minder luchtweerstand ondervindt.

Maar ja, daarover ging dit oorspronkelijk niet echt, op afstanden van vele duizenden kilometers is de trein gewoon geen alternatief voor het vliegtuig, dit ging over afstanden tot zo'n 500 kilometer.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Plaats reactie