Verkiezingen in aantocht

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
Plaats reactie
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Verkiezingen in aantocht

Bericht door jan_olieslagers »

Men kan merken dat er verkiezingen gaan komen: de eerste wilde beloftes/plannen/projecten beginnen op te duiken.
In Gent doen ze het grondig: in plaats van een tramlijn bij te leggen denkt men aan een kabelspoor.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/03/13 ... ntwarren-/

Nog even wachten op de zoveelste aankondiging van een tram in Mechelen... :)
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Verkiezingen in aantocht

Bericht door Portbou »

Het is een feit dat we de komende maanden nog heel wat aankondigingspolitiek zullen moeten ondergaan.

Maar dit specifieke idee lijkt me zo gek nog niet...
Zie ik iets over het hoofd ?
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Verkiezingen in aantocht

Bericht door Steve »

Een kabelbaan is sowieso een buitenbeetje, maar ik heb het topic toch maar verplaatst van Normaalspoor naar Smalspoor / Light Rail... :)
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Verkiezingen in aantocht

Bericht door jan_olieslagers »

Daar had ik zelf ook aan getwijfeld...Toch denk ik dat het niet lang zal duren voor we ook inzake reizigersvervoer weer de hemel op aarde beloofd krijgen... Zet je het dan terug ? :) Want ik had dit draadje bedoeld als verzamelplaats van alle verkiezingsbeloftes inzake openbaar vervoer.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Verkiezingen in aantocht

Bericht door Steve »

Dag is beloofd - al zou ik de eerste "serieuze" belofte rond heavy rail nog wel eens willen zien :)
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Verkiezingen in aantocht

Bericht door jan_olieslagers »

:) Uiteraard! Verkiezingsbeloftes zijn per definitie niet serieus!
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Verkiezingen in aantocht

Bericht door Shrek »

Ze beweren dat en kabelbaan minder kost in onderhoud dan traminfra.
Dat wil ik nog wel eens zien...
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Verkiezingen in aantocht

Bericht door groentje »

Niet geïntegreerd, je moet dus sowieso overstappen, en die prijs voor een tram werd al tegengesproken, ik vind het bovendien goedkoop van een Vlaamse meerderheidspartij om af te geven op De Lijn... Ik sluit een kabelbaan niet per se over uit, maar dit voorstel kan ik echt niet serieus nemen.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Verkiezingen in aantocht

Bericht door Portbou »

Wetenschapspark UGent :
De bediening moet wel heel slecht zijn momenteel.
Op de pagina met routebeschrijving wordt de mogelijkheid van openbaar vervoer niet eens vermeld...
https://www.ugent.be/we/nl/diensten/ipv ... zwijnaarde
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Verkiezingen in aantocht

Bericht door Portbou »

groentje schreef: 13 mar 2018, 21:49 Niet geïntegreerd
Niet noodzakelijk... Ze zouden toch kunnen beslissen om alle vervoerbewijzen van De Lijn te aanvaarden voor een rit met de kabelbaan ?
(zoals in London met de Emirates Air Line)
groentje schreef: 13 mar 2018, 21:49ik vind het bovendien goedkoop van een Vlaamse meerderheidspartij om af te geven op De Lijn...
Waar las je dat ?
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Verkiezingen in aantocht

Bericht door Portbou »

Ik heb zelf nog wat zaken gevonden die nu ook voor mij duidelijk maken dat het hier een heel slecht idee betreft.

In London wordt en in Göteborg zal de kabelbaan gebruikt worden voor een kort traject over een rivier, op een plaats waar geen brug is. Als je dan de prijs van aanleg van een kabelbaan vergelijkt met de aanleg van een brug én een tramspoor dan is het niet moeilijk om met de kabelbaan goedkoper uit te komen.

Er wordt gesproken over een snelheid van 20km/h. Is ook begrijpelijk op zo'n kort traject. Maar als dat de snelheid wordt voor de reis van Gent-Sint-Pieters via Flanders Expo naar het Ghelamco-stadion... dan gaat de match gedaan zijn tegen dat de supporters aankomen.

In La Paz wordt de kabelbaan gebruikt om het centrum van La Paz te verbinden met de randstad Altiplano. Tussen beide is een steil hoogteverschil van 500m. Als je dat per tram moet overbruggen krijg je een heel bochtige en lange reisweg. Een kabelbaan is dan een logische keuze...
(Zelfs in Zwitserland gebruikt men niet overal spoorlijnen om bergtoppen te bereiken...)
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Verkiezingen in aantocht

Bericht door groentje »

Tarifair kan het nog geïntegreerd zijn (of gratis...) maar je dwingt wel de reizigers die van verder kwamen met de tram om over te stappen, en wellicht verder dan een perronaansluiting te moeten stappen.
Ik begreep de uithaal van Peeters dat het een eeuwigheid duurt om een tram aan te leggen toch als een sneer naar De Lijn...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Verkiezingen in aantocht

Bericht door Shrek »

In de aanloop van de verkiezingen wordt er niet alleen méér beloofd, sommige parlementsleden stellen immers ook voor bepaalde spoorlijnen te sluiten:

https://www.hln.be/nieuws/binnenland/in ... ~a0e87bca/
Plaats reactie