Sociale verkiezingen bij NMBS en Infrabel

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Sociale verkiezingen bij NMBS en Infrabel

Bericht door overweg13 »

Stilaan wordt wel duidelijk dat het stakingswapen zichzelf aan het uithollen is. Waar vroeger vrij algemeen één dag gestaakt werd, kan het nu blijkbaar alleen nog met minstens 2 stakingsdagen, en dat niet alleen bij de spoorwegen. Je ziet wel vaker laatste opflakkeringen voor de dood.
Met vriendelijke groet

overweg13
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Sociale verkiezingen bij NMBS en Infrabel

Bericht door rvdborgt »

stefanic schreef: 09 jul 2018, 22:09Ik kan u garanderen dat effectief ongeveer 1/3 van de treinen van het aanbod op een normale dag rijden (37%).
Worden er eigenlijk (voor zover mogelijk) ook treinen versterkt?

Groetjes,
Rian
Matthias
Berichten: 224
Lid geworden op: 10 okt 2012, 15:13

Re: Sociale verkiezingen bij NMBS en Infrabel

Bericht door Matthias »

Wat is eigenlijk de betekenis van die spoorboekjes? Dat doorstreepte treinen niet rijden snap ik en dat treinen in het groen rijden ook. Maar wat betekenen treinen in het rood? Rijden die niet? En waarom zijn ze dan niet doorstreept?

En wel, ik denk dat ik ondertussen de reden voor de staking begrijp en er zowaar begrip voor kan opbrengen . Maar zoals overweg13 aanhaalt, nu is het al per 48 uur ipv per 24 uur... Wel alvast mijn dank dat het van 3 uur tot 3 uur is ipv van 22u tot 22 uur, dit is tenminste duidelijk.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Sociale verkiezingen bij NMBS en Infrabel

Bericht door overweg13 »

Is het niet zo dat de L-treinen in het groen staan en de IC-treinen in het rood?
Met vriendelijke groet

overweg13
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Sociale verkiezingen bij NMBS en Infrabel

Bericht door stefanic »

zo eenvoudig is het inderdaad Vic!

Er is een 'standaard' dienst opgemaakt voor de gegarandeerde dienstverlening. Belangrijkste hierbij is dat een trein (het materieel) + bestuurder + treinbegeleider vertrekken in station A en op het einde van hun prestatie weer aankomen in A. Zo zijn een heel aantal prestaties opgemaakt. Voorafgaand aan de staking, op het moment dat de beschikbaarheden van het personeel bekend worden, wordt dan gekeken of alle voorziene diensten kunnen verzekerd worden (dat heeft oa. onze dienst dus gedaan zaterdag voor de dinsdagdienst, en op zondag voor de woensdagdienst...). Indien er in een depot te weinig personeel is, worden van de 'standaard'-dienst nog bijkomende prestaties (die aan dat depot waren toebedeeld) geschrapt door de depots, die hun beschikbare personeel toewijzen aan de hen toegewezen prestaties. Die info wordt dan aan de centrale cel overgemaakt die de rijpaden dan bestellen/afbestellen bij Infrabel. De extra geschrapte treinen worden dan in het getoonde spoorboekje doorstreept.
Dit PDF-spoorboekje is eigenlijk een xls-output van ons softwarepakket dat we gebruiken voor het plannen van de treindienst, en is eigenlijk vooral voor interne doelstellingen opgemaakt, maar het kan dus ook nog zijn nut hebben voor het grote publiek. Het is niet doenbaar om een 'echt' pdf-spoorboekje te genereren voor een stakingsdag.
Voorbeeld voor stakingsdag dinsdag (X):
zaterdagochtend (X-3) beschikbaarheden personeel gekend
tegen zondagmiddag (X-2) moet treindienst vaststaan zodat die kan overgemaakt worden aan Infrabel die de rijpaden dan voorziet
maandagochtend (X-1) staat de dienstregeling dan online (24u op voorhand)
spoorwegrealist
Matthias
Berichten: 224
Lid geworden op: 10 okt 2012, 15:13

Re: Sociale verkiezingen bij NMBS en Infrabel

Bericht door Matthias »

Bedankt voor de reacties, enerzijds stefanic voor een verhelderende blik achter de schermen en anderzijds overweg13 om mij op de eenvoudigheid te wijzen :)!
Jan-Mark
Berichten: 376
Lid geworden op: 08 feb 2017, 11:12

Re: Sociale verkiezingen bij NMBS en Infrabel

Bericht door Jan-Mark »

Is de uitslag al gekend inmiddels?
byter
Berichten: 158
Lid geworden op: 31 jul 2013, 20:53

Re: Sociale verkiezingen bij NMBS en Infrabel

Bericht door byter »

Resultaten sociale verkiezingen in het spoor:
ACOD-spoor: 302 mandaten
ACV-Transcom: 188 mandaten
OVS: 21 mandaten
VSOA: 7 mandaten
ASTB 4 mandaten
Metisp-protect: 1 mandaat

+-54% van het personeel heeft gestemd.
Jan-Mark
Berichten: 376
Lid geworden op: 08 feb 2017, 11:12

Re: Sociale verkiezingen bij NMBS en Infrabel

Bericht door Jan-Mark »

Goede keuze van Metisp dus geweest om zich van het ACOD af te scheiden :mrgreen:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Sociale verkiezingen bij NMBS en Infrabel

Bericht door Steven »

Metisp heeft zich gericht tot het rijdend personeel. Aangezien dat dat niet de grootste groep binnen de nmbs is kan je onmogelijk verwachten dat zo’n nieuwe vakbond onmiddellijke hoge cijfers haalt.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Sociale verkiezingen bij NMBS en Infrabel

Bericht door overweg13 »

Moet ik het nu zielig vinden dat amper de helft van het personeel deze verkiezingen belangrijk genoeg acht om een stem uit te brengen? Of is het net een bewijs dat de NMBS niet zo gesyndicaliseerd is als algemeen aangenomen en dat de vakbonden dus echt onevenredig veel macht hebben?
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Sociale verkiezingen bij NMBS en Infrabel

Bericht door Shrek »

overweg13 schreef: 10 dec 2018, 13:25 Moet ik het nu zielig vinden dat amper de helft van het personeel deze verkiezingen belangrijk genoeg acht om een stem uit te brengen? Of is het net een bewijs dat de NMBS niet zo gesyndicaliseerd is als algemeen aangenomen en dat de vakbonden dus echt onevenredig veel macht hebben?
Ook niet-gesyndiceerden mochten meestemmen, dus die conclusie kan je alvast niet trekken.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Sociale verkiezingen bij NMBS en Infrabel

Bericht door Asterix »

overweg13 schreef: 10 dec 2018, 13:25 Moet ik het nu zielig vinden dat amper de helft van het personeel deze verkiezingen belangrijk genoeg acht om een stem uit te brengen? Of is het net een bewijs dat de NMBS niet zo gesyndicaliseerd is als algemeen aangenomen en dat de vakbonden dus echt onevenredig veel macht hebben?
Er is een hoge graad van lidmaatschap maar daarom gaan de mensen nog niet stemmen. Er waren ook heel wat drempels ingebouwd: een deel van het personeel diende zich over relatief verre afstand te verplaatsen om te kunnen stemmen, de openingsuren van de stembureaus vielen vaak slecht voor mensen die in ploegen werken en werknemers stonden al eens voor een gesloten deur van het stemlokaal.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Sociale verkiezingen bij NMBS en Infrabel

Bericht door kika »

overweg13 schreef: 10 dec 2018, 13:25 Moet ik het nu zielig vinden dat amper de helft van het personeel deze verkiezingen belangrijk genoeg acht om een stem uit te brengen? Of is het net een bewijs dat de NMBS niet zo gesyndicaliseerd is als algemeen aangenomen en dat de vakbonden dus echt onevenredig veel macht hebben?
Als je naar pakweg gemeenteraadsverkiezingen kijkt in Nederland, zit je ook tussen de 50 en 55%. Ook daar heeft quasi iedereen wel een bepaalde voorkeur/belang, maar je zit met openingstijden, sommigen hebben er geen vetrouwen of zin in, ziekte, onwetendheid, vinden dat er geen goede keuze is… maar in het nieuws en met de post krijg je er heel wat meer over te horen. Misschien kan je concluderen dat de werknemersgroep zo groot is dat het een afspiegeling van de maatschappij is?
Plaats reactie