Sociale verkiezingen bij NMBS en Infrabel

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Sociale verkiezingen bij NMBS en Infrabel

Bericht door groentje »

Het bedrijf is wel ruimer dan de wil van de directie, me dunkt. Mee eens dat de vakbonden meer hun verantwoordelijkheid mogen nemen, maar de directie speelt het spel ook niet helemaal volgens de regels.
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Sociale verkiezingen bij NMBS en Infrabel

Bericht door DR-fan »

Steven schreef: 06 jul 2018, 12:10Komt misschien omdat jij enkel naar de actie van die bond op zich kijkt maar het probleem niet aan de lijve hebt ondervonden (wat omgekeerd ook geld).
Reken maar dat ik dat ondervind: ik ben ook al "verworven rechten" kwijtgespeeld en wat de werkdruk betreft zijn mijn dagen achterstand (Cx) op 16 maand verdubbeld tot 42....

Steven schreef: 06 jul 2018, 12:10Trouwens de OVS kan ook maar enkel iets doen als ze voldoende materieel, info aangereikt krijgen. Aangezien ze niet beschikken over de middelen en mogelijkheden als ACV of ACOD zal het vooral aankomen op wat leden zelf kenbaar maken, aanbrengen. Hoeveel van jouw collega's zijn lid bij hen of toch nog aangesloten bij de twee grootste? allemaal zaken die een rol spelen in welke mate ze zullen tussenkomen. Als op jouw werkvloer niemand die ene vakbond vertegenwoordigd kan je toch onmogelijk verwachten dat ze jouw verzuchtingen kennen. Als je klachten en zorgen hebt moeten die ook bij hen (welke vakbond dan ook) geraken.
Dat gebeurt bijna dagelijks! Ofwel horen we niets ofwel krijgen we te horen dat we een te kleine groep vormen (!).

De grootste problemen zitten bij het personeelsbeleid maar laat nu net de afgevaardigde van het ACV onze dienstroosters opstellen. Je gaat dus klagen bij de syndicalist die aan de basis ligt van je problemen. Drie keer raden hoe dat afloopt...

Wat ACOD-CGSP betreft is het zelfs nog erger. De topman voor FBMZ is een zekere Philippe D. die telkens wanneer er een incident is, in de pers gaat vertellen dat het de fout van B.1 is - ook al is dat absoluut niet zo (zoek maar op in de knipselkrant op intraweb als je me niet gelooft, het meest frappante was de weggelopen Desiro in Vorst in januari 2017). Hoe goed denk je dat die ons verdedigt? Het is trouwens dankzij de "roden" dat de hele NZV nu door één enkele operator bediend moet worden, die zit dus 8 uur aan een stuk voor twee schermen en klikt zich een ongeluk met de muis. De vakbond zag het probleem niet. Nu weet je trouwens waarom het daar soms zo stroef gaat :wink:

OVS hebben we nog nooit gezien, maar ik weet dat minstens één Traffic-Officer militant is en alles doorgeeft. Resultaat nul tot nu toe.
Steven schreef: 06 jul 2018, 12:10Trouwens het feit dat je vermelde dat het in het verleden enkel om treinbestuurders draait maar niet om jullie is wel een vorm van afgunst, de vakbond doet iets voor treinbestuurders maar niet voor mij (ons).
Ik zie echt niet in waarom dat afgunst zou zijn. Het legt alleen de schijnheiligheid van de bonden bloot. Ze staken bv voor het behoud van de statuten, de eenheid van de NMBS enz. Alleen: als het er op aankomt hebben ze zo hun favorieten. Nog eens: het is jullie gegund, maar het verschil in behandeling kan je echt niet meer negeren.
Steven schreef: 06 jul 2018, 12:10Het is niet omdat er een vakbond een staking uitroept waarbij dan heel het spoor plat ligt dat dit dan ook effectief om het rijdend personeel gaat.
Dat is waar, maar het punt is dat het nog NOOIT voor de seinhuizen is geweest. Ik weet het, een nuance, maar na 23 jaar van dat soort spelletjes begint de frustratie wel eens boven te komen.
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: Sociale verkiezingen bij NMBS en Infrabel

Bericht door profke »

ondertussen is de dienstregeling voor "stakingsdag 10/7 & 11/7" beschikbaar.

ik kan natuurlijk alleen voor "mijn" lijn spreken, als pendelaar tussen Nijlen & Antwerpen.
maar het verschil is drastisch te noemen.

dit ondanks de pers-berichten dat er toch net zoals vorige keer slechts 1 op 3 treinen rijdt .

Vorige dag (toen men staakte voor het zware beroep van de secretaressekes); was de dienstregeling bij mij samen te vatten als "de P treinen rijden niet, de rest rijdt wel".
collega's die van verderop komen (opstappen in Leopoldsburg & Lommel) gaven een gelijkaardige samenvatting.
Omdat er toen echter nog geen "ervaring" was met de minimum dienstverlening, had ik de gok niet gewaagd, en een dag thuiswerk aangevraagd (1 week vooraf aan te vragen bij ons)

Voor morgen heb ik die niet aangevraagd, want: minimum dienstverlening was bewezen werkend.

en dan nu de resultaten

VANDAAG 9/7: nijlen => Antwerpen Berchem : 24 treinen: eentje per uur om xu06 tussen 06u06 & 21u06; aangevuld met P treinen om 6u18 u; 7u18;8u18 ; 17u16; 18u16 ; en nog een specialleke via de brussel van 07u55 + overstap.
"stakingsdag 30/6" hadden we hiervan er 15.
Nijlen => Antw. op 10/7: 1 trein per 3 uur ongeveer dus: 5 treinen (vijf). om 08u06 ; om 11u06 ; om 15:06; (een niet-toegelaten met 2 overstappen om 16:54); om 18/06 en om 21:06

24/3 = 8 ; we hebben er 5.


Collega's die uit Leopoldsburg / Lommel komen: "geen resultaten"..
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Sociale verkiezingen bij NMBS en Infrabel

Bericht door dentheo »

Op mijn 12 lijkt het iets slechter dan vorige keer, maar nog redelijk evenwichtig 2/3 in de spits, afzakkend naar 1/3 overdag, middagpauze en een paar uur vroeger stoppen.

De trein die overdag blijft rijden is de semi-direct IC, enkele stations vallen dan wel helemaal droog.
Nu houdt precies depot Charleroi of Brussel Zuid lijn12 recht , is nog niet zo dikwijls gebeurt bij een stakingsdag. :)
Theo
Groeten vanop de Heide
Matthias
Berichten: 224
Lid geworden op: 10 okt 2012, 15:13

Re: Sociale verkiezingen bij NMBS en Infrabel

Bericht door Matthias »

Voor mij hetzelfde verhaal, 3 treinen ''s morgens' (tussen 6u en 11u), een gat van 11u tot 16u, dan twee treinen en dan niets meer.
Normaal gezien heb ik 1 trein per half uur. Ik weet niet wie bij die rekenkunde op 1 op 3 uitkomt, maar bon...
Ik kan stilaan ook niet meer uitleggen waarom ik nog één van de dappere idioten ben die de trein neemt ipv de auto en veel van mijn generatiegenoten (20 ~ 30 jaar) denken hetzelfde over. Jammer dat er weer een generatie van het openbaar vervoer weggejaagd wordt, qua klimaat begint de tijd toch stilaan te dringen...
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Sociale verkiezingen bij NMBS en Infrabel

Bericht door Steve »

En toch vind ik het een enorme verbetering tegenover vroeger, waarbij het nagenoeg onmogelijk was om je op voorhand te organiseren, de globale status van een lijn hooguit af te leiden viel uit wat gekleurde lijnen op Google Maps en zelfs een trein die als rijdend werd aangekondigd halverwege het traject plots kon wegvallen. En waarbij je in uiterste gevallen zelfs op je bestemming strandde omdat alle treinen terug naar huis een voor een uitvielen.
Matthias
Berichten: 224
Lid geworden op: 10 okt 2012, 15:13

Re: Sociale verkiezingen bij NMBS en Infrabel

Bericht door Matthias »

Qua informatie is het alleszins beter, dat klopt; maar vroeger had ik op 'mijn' lijnen (lijn 16 voornamelijk) wel meer treinen die reden op een stakingsdag dan nu...
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Sociale verkiezingen bij NMBS en Infrabel

Bericht door overweg13 »

Steve schreef: 09 jul 2018, 15:42 En toch vind ik het een enorme verbetering tegenover vroeger, waarbij het nagenoeg onmogelijk was om je op voorhand te organiseren, de globale status van een lijn hooguit af te leiden viel uit wat gekleurde lijnen op Google Maps en zelfs een trein die als rijdend werd aangekondigd halverwege het traject plots kon wegvallen. En waarbij je in uiterste gevallen zelfs op je bestemming strandde omdat alle treinen terug naar huis een voor een uitvielen.
Uiteraard is het een enorme verbetering.
Dat er morgen en overmorgen minder treinen zouden rijden dan eind juni lijkt me logisch. Als de stakingsactie geconcentreerd wordt op één categorie werknemers, dan is de vijver om voor je minimumdienst uit te vissen, normalerwijs toch kleiner dan wanneer van alle categorieën een beperkte groep staakt? Zoals ik eind juni dacht dat de NMBS het erg voorzichtig speelde - met wat reserve, het was dan ook de eerste keer - verbaas ik me er nu over dat er nog zoveel treinen rijden.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Sociale verkiezingen bij NMBS en Infrabel

Bericht door Steve »

Matthias schreef: 09 jul 2018, 15:51 Qua informatie is het alleszins beter, dat klopt; maar vroeger had ik op 'mijn' lijnen (lijn 16 voornamelijk) wel meer treinen die reden op een stakingsdag dan nu...
Dat lijkt me bijna volledig te wijten aan de aard van de staking en niet aan de nieuwe manier waarop het treinaanbod zo'n dag georganiseerd wordt.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Sociale verkiezingen bij NMBS en Infrabel

Bericht door Asterix »

Die 1 op 3 is uiteraard een gemiddelde voor het hele net, niet voor elke aparte lijn.
Laatst gewijzigd door Asterix op 09 jul 2018, 18:37, 1 keer totaal gewijzigd.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Sociale verkiezingen bij NMBS en Infrabel

Bericht door groentje »

Op sommige lijnen werd er inderdaad veel dieper gesneden...
jens123
Berichten: 224
Lid geworden op: 29 okt 2009, 19:26

Re: Sociale verkiezingen bij NMBS en Infrabel

Bericht door jens123 »

De bediening van lijn 50a (vooral in de vroege en late uren) tussen Gent en Brussel is echt rampzalig. Moet beide dagen om 6u00 beginnen. Morgen kan ik in nog de trein van 5u01 nemen, maar woensdag wordt het met de auto naar Brussel...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Sociale verkiezingen bij NMBS en Infrabel

Bericht door Shrek »

Steve schreef: 09 jul 2018, 15:59
Matthias schreef: 09 jul 2018, 15:51 Qua informatie is het alleszins beter, dat klopt; maar vroeger had ik op 'mijn' lijnen (lijn 16 voornamelijk) wel meer treinen die reden op een stakingsdag dan nu...
Dat lijkt me bijna volledig te wijten aan de aard van de staking en niet aan de nieuwe manier waarop het treinaanbod zo'n dag georganiseerd wordt.
Inderdaad, de staking loopt veel gestructureerder. Maar als er (zoals nu) een grote stakingsbereidheid is zullen er nooit veel treinen rijden.
steamdriven
Berichten: 45
Lid geworden op: 15 feb 2013, 18:26

Re: Sociale verkiezingen bij NMBS en Infrabel

Bericht door steamdriven »

Hoe ze ditmaal aan 1/3 treinen in hun minimum dienstverlening zullen geraken is mij een raadsel. Of marketing van de firma...
Want was er bij de vorige staking weinig of geen steun van de bestuurders -ongeveer 10% stakers- dan is het ditmaal andersom. De diensttabels voor morgen en overmorgen zijn ondertussen bekend en globaal gezien over alle depots van het land zal 85%-90% van de bestuurders NIET rijden...
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Sociale verkiezingen bij NMBS en Infrabel

Bericht door stefanic »

Ik kan u garanderen dat effectief ongeveer 1/3 van de treinen van het aanbod op een normale dag rijden (37%). Wel is het zo, doordat de staking uitging van OVS, dat voornamelijk Vlaams is, dat er meer treinen in Vlaanderen dan in Wallonie afgeschaft zijn, ondanks dat ASTB (eerder Waals) en METISP ook mee zijn aangesloten aan de staking van OVS. In Vlaanderen zijn er bepaalde depots waar er bijna niets kan verzekerd worden, terwijl dat in Wallonie niet voorkwam. Er zijn nog wel wat bestuurders van bepaalde depots die bereid zijn gevonden treinen te verzekeren van depots met meer stakingsbereidheid, maar die mogelijkheden zijn ook beperkt.

Hou er rekening mee dat het nog altijd staking is hé. Enige verschil met vroeger is dat we nu vooraf kunnen zeggen welke treinen waarschijnlijk (een bestuurder kan nog altijd ziek vallen!) wel zullen rijden, en welke zeker niet. Het is daarom ook 'gegarandeerde dienstverlening' en geen 'minimum dienstverlening'. Je weet dus op voorhand waaraan je begint als de de trein wil nemen. Vroeger was het maar afwachten wat er in het station verscheen... Als op een bepaalde dag ALLE bestuurders beslissen om te staken, rijd er niets! Maar je zal het op voorhand weten...

De PDF-spoorboekjes van 10 en 11juli staan online. Dit is het aanbod '100% aanbod bij gegarandeerde dienstverlening' waarbij de bijkomend geschrapte treinen (op basis beschikbaarheden depots) zijn doorstreept.
spoorwegrealist
Plaats reactie