Sociale verkiezingen bij NMBS en Infrabel

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
overweg13

Re: Sociale verkiezingen bij NMBS en Infrabel

Bericht door overweg13 » 10 jul 2018, 08:53

Stilaan wordt wel duidelijk dat het stakingswapen zichzelf aan het uithollen is. Waar vroeger vrij algemeen één dag gestaakt werd, kan het nu blijkbaar alleen nog met minstens 2 stakingsdagen, en dat niet alleen bij de spoorwegen. Je ziet wel vaker laatste opflakkeringen voor de dood.
Met vriendelijke groet

overweg13

rvdborgt

Bericht door rvdborgt » 10 jul 2018, 10:17

stefanic schreef:
09 jul 2018, 22:09
Ik kan u garanderen dat effectief ongeveer 1/3 van de treinen van het aanbod op een normale dag rijden (37%).
Worden er eigenlijk (voor zover mogelijk) ook treinen versterkt?

Groetjes,
Rian

Matthias

Bericht door Matthias » 10 jul 2018, 14:55

Wat is eigenlijk de betekenis van die spoorboekjes? Dat doorstreepte treinen niet rijden snap ik en dat treinen in het groen rijden ook. Maar wat betekenen treinen in het rood? Rijden die niet? En waarom zijn ze dan niet doorstreept?

En wel, ik denk dat ik ondertussen de reden voor de staking begrijp en er zowaar begrip voor kan opbrengen . Maar zoals overweg13 aanhaalt, nu is het al per 48 uur ipv per 24 uur... Wel alvast mijn dank dat het van 3 uur tot 3 uur is ipv van 22u tot 22 uur, dit is tenminste duidelijk.

overweg13

Bericht door overweg13 » 10 jul 2018, 15:07

Is het niet zo dat de L-treinen in het groen staan en de IC-treinen in het rood?
Met vriendelijke groet

overweg13

stefanic

Bericht door stefanic » 10 jul 2018, 15:26

zo eenvoudig is het inderdaad Vic!

Er is een 'standaard' dienst opgemaakt voor de gegarandeerde dienstverlening. Belangrijkste hierbij is dat een trein (het materieel) + bestuurder + treinbegeleider vertrekken in station A en op het einde van hun prestatie weer aankomen in A. Zo zijn een heel aantal prestaties opgemaakt. Voorafgaand aan de staking, op het moment dat de beschikbaarheden van het personeel bekend worden, wordt dan gekeken of alle voorziene diensten kunnen verzekerd worden (dat heeft oa. onze dienst dus gedaan zaterdag voor de dinsdagdienst, en op zondag voor de woensdagdienst...). Indien er in een depot te weinig personeel is, worden van de 'standaard'-dienst nog bijkomende prestaties (die aan dat depot waren toebedeeld) geschrapt door de depots, die hun beschikbare personeel toewijzen aan de hen toegewezen prestaties. Die info wordt dan aan de centrale cel overgemaakt die de rijpaden dan bestellen/afbestellen bij Infrabel. De extra geschrapte treinen worden dan in het getoonde spoorboekje doorstreept.
Dit PDF-spoorboekje is eigenlijk een xls-output van ons softwarepakket dat we gebruiken voor het plannen van de treindienst, en is eigenlijk vooral voor interne doelstellingen opgemaakt, maar het kan dus ook nog zijn nut hebben voor het grote publiek. Het is niet doenbaar om een 'echt' pdf-spoorboekje te genereren voor een stakingsdag.
Voorbeeld voor stakingsdag dinsdag (X):
zaterdagochtend (X-3) beschikbaarheden personeel gekend
tegen zondagmiddag (X-2) moet treindienst vaststaan zodat die kan overgemaakt worden aan Infrabel die de rijpaden dan voorziet
maandagochtend (X-1) staat de dienstregeling dan online (24u op voorhand)

Matthias

Bericht door Matthias » 10 jul 2018, 15:29

Bedankt voor de reacties, enerzijds stefanic voor een verhelderende blik achter de schermen en anderzijds overweg13 om mij op de eenvoudigheid te wijzen :)!

Plaats reactie