Pagina 1 van 1

Drama in NL: Stint onder trein

Geplaatst: 03 okt 2018, 23:50
door jan_olieslagers
Op het gevaar af dat men me beschuldigt van sensatiezoekerij: het drama in NL maakte een ellenlange discussie los op een electronicaforum (waar ik ook post, maar onder een andere nick). En daar postte iemand
een machinist maakt dit max 2x mee en dan is t over met die job..
maar iemand anders was het daar helemaal niet mee eens
Waar haal je dat nou vandaan? Er zijn er die al tientallen ongelukken hebben meegemaakt.
Wat zeggen de regels? Wat gebeurt er in de praktijk? Bij NMBS en misschien bij andere operatoren?

Laat het duidelijk zijn dat ik het enkel over dit deelaspect wil hebben.
Ook vond ik het wat moeilijk om een gepaste rubriek te vinden, "babbelhoek" is ook niet echt geschikt om een ongeval te bespreken met vier dodelijke slachtoffers... Mods, verplaats gerust - of verwijder desgewenst.

Re: Drama in NL: Stint onder trein

Geplaatst: 04 okt 2018, 01:19
door Steven
Elke machinist maakt dat voor zichzelf uit. Er zijn er die 1 ongeval al slecht verwerken en er zijn er die er vlotter mee kunnen leven.

Re: Drama in NL: Stint onder trein

Geplaatst: 04 okt 2018, 01:34
door groentje
Als een bestuurder niet in fout is (en aan een overweg lijkt me dat sterk dat het aan hem ligt), dan staat er hem niets in de weg om bestuurder te blijven. Wel zal hij minstens die dag niet meer rijden (Infrabel mag zo'n bestuurder niet pushen om verder te rijden, en interne NMBS-regels zijn geloof ik nog strenger) omwille van de shock. Maar als hij dat ziet zitten, mag hij, al dan niet met extra begeleiding, opnieuw in de stuurpost de volgende dag. Of de week erop.

Re: Drama in NL: Stint onder trein

Geplaatst: 04 okt 2018, 13:32
door Ducktape
groentje schreef: 04 okt 2018, 01:34 Als een bestuurder niet in fout is (en aan een overweg lijkt me dat sterk dat het aan hem ligt), dan staat er hem niets in de weg om bestuurder te blijven. Wel zal hij minstens die dag niet meer rijden (Infrabel mag zo'n bestuurder niet pushen om verder te rijden, en interne NMBS-regels zijn geloof ik nog strenger) omwille van de shock. Maar als hij dat ziet zitten, mag hij, al dan niet met extra begeleiding, opnieuw in de stuurpost de volgende dag. Of de week erop.
Hoe kan een bestuurder ooit in fout zijn bij een persoonsaanrijding?

Ik heb er zelf ook eentje meegemaakt (toen bij de reeks van 3 in Duffel enkele maanden terug). De dag na het incident een begeleidingsrit gehad over de locatie en dat ging goed, dus ik ben de volgende dag gewoon al terug aan het werk gegaan. Dat is voor iedereen persoonlijk zoals Steven zegt...

Re: Drama in NL: Stint onder trein

Geplaatst: 04 okt 2018, 16:14
door groentje
Dat was ook wat ik (ietwat onhandig) wou zeggen.