Verkiezingen in aantocht! Wat mogen we verwachten/verlangen?

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
jan_olieslagers
Berichten: 3476
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Verkiezingen in aantocht! Wat mogen we verwachten/verlangen?

Bericht door jan_olieslagers »

Keer op keer draaien discussies over het beleid erop uit dat NMBS en Infrabel aan handen en voeten gebonden zijn door de beheersovereenkomsten en door de budgetten, en dat beide vanuit de politiek bepaald worden. Nu vind ik dat die argumenten al te licht worden bovengehaald, maar er is natuurlijk toch heel wat waarheid in. Daarom wilde ik even op tafel leggen welke vragen men zoal aan politici zou kunnen stellen, in de aanloop naar de parlementsverkiezingen (nog slechts enkele maanden!)

* NMBS: er is flink wat geld uitgegeven aan nieuw rollend materiaal (Desiro's in de laatste paar jaar, en weldra beginnen de M7's opgeleverd te worden, dacht ik). Het lijkt me dat NMBS niet al te slecht boert eigenlijk, de stiptheidscijfers zijn niet indrukwekkend maar de eisen worden dan ook alsmaar strenger, de infrastructuur kent steeds meer problemen, en er moeten alsmaar meer treinen over diezelfde spoorinfrastructuur. Daar heeft NMBS ook geen controle over. Zou de stiptheid echt beter worden naargelang er meer lijnen op vier sporen komen (L50, L161, ...)? Wat zijn de budgettaire prioriteiten voor NMBS? Afschaffen van de treinbegeleid(st)ers zou een forse besparing kunnen opleveren, tenzij dat allemaal statutairen zijn, die men dan "op de bank" zou moeten zetten... En verschuivingen die aan de personeelspolitiek raken moeten sowieso HEEL traag gebeuren om stakingen te vermijden. Dus daarmee zullen politici niet haastig zijn, er valt niet mee te scoren bij het publiek, eerder integendeel.

* andere spooroperatoren, reizigers: zou er één politieker nog druk willen zetten op de openstelling van de markt? Dat idee was toch een beetje op de lange baan geschoven? Zelfs op Europees niveau?

* reizigersvervoer over binnenwater: lijkt vooruit te gaan, maar niet dank zij de politiek :) In Antwerpen breidt het mondjesmaat uit, maar hoe stil blijft het in Gent... In Brussel zijn er pogingen geweest (vanaf de Verbrande Brug?) maar dat heeft nooit aangeslagen, dacht ik. Welk politiek initiatief valt er daar te verwachten/verhopen?

* reizigersverkeer op lange afstand: dat is de laatste decennia het stiefkindje geworden. Met uitzondering voor het prestigeproject HST, weliswaar. "Wat heeft uw partij gedaan voor de nachttreinen, de voorbije 10 jaar? Wat gaat ze in de volgende regering doen, als ze er bij is?"

* goederenoperatoren: wat kan er nog gedaan worden om goederentrafiek van de weg naar het spoor te halen? Korte afstand (ttz binnenlands) en internationaal? De wegentaks voor vrachtwagens aanpassen, zodat vooral langeafstandsverkeer meer gaat betalen? Minstens de Vlaamse overheid lijkt echter meer te geloven in binnenwater dan in spoor, voor plaatselijk goederenverkeer. Met enig sukses, trouwens: ik zie een (weliswaar beperkte) toename van het volume op de vaart naar Leuven.

* Infrabel: is het echte zorgenkind. NMBM is de grote vraag wanneer de spoorweginfrastructuur gaat geregionaliseerd worden, tenslotte is dat reeds gebeurd voor wegen, binnenwateren, luchthavens, enfin voor alle transportinfrastructuur - behalve voor het spoor. Waarom, politiek?

* Het lijkt me dat voor Infrabel de grote investeringen eventjes voorbij zijn. Het hogesnelheidsnetwerk is ongeveer compleet, zo ook het Brusselse voorstadsnet. Grote werken die er nog staan aan te komen? Ik zie enkel de tweede ontsluiting van de Antwerpse haven? Kunnen de beschikbare budgetten misschien wat verschuiven van investering naar operatie, ttz. onderhoud? Want daar lijkt er heel wat werk aan de winkel. Misschien heeft men ook wel onderschat dat hogesnelheidslijnen, met hun delicate wissels bv., nogal onderhoudsintensief zijn.

* Andere voorstadsnetten dan Brussel? Daar hoor ik weinig tot niets over. Vlaanderen lijkt liever te investeren in tramlijnen, en heeft al wel een en ander gerealiseerd terzake.

Mijn conclusie: het spoor zou wel eens minderbedeeld kunnen worden onder de volgende regering. Vooral Infrabel dient nochtans stevig aangespoord te worden, er is daar werk aan de winkel.


PS gepost onder "Reizigers binnenland" bij gebrek aan betere keuze... Het gaat ook over goederentrafiek en ook over buitenland, maar het moest nu eenmaal ergens staan...
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
dantjebram72
Berichten: 113
Lid geworden op: 13 jul 2008, 09:58
Locatie: antwerpen

Re: Verkiezingen in aantocht! Wat mogen we verwachten/verlangen?

Bericht door dantjebram72 »

1. Nmbs heeft in principe rollend materieel genoeg als de M7 erbij komen. En er is ook niet direct meer geld nodig maar moet er sterk geïnvesteerd worden in een performanter bedrijf. Ik geef enkele voorbeelden
=> Treinen moeten betrouwbaarder worden, de uitval is te groot (onderhoud, enz).
=> Crisissituaties zoals een defecte trein, seinstoring, aanrijding moeten veel performanter en sneller opgelost worden.
=> Nmbs moet Juridisch veel agressiever uit de hoek komen voor bijvoorbeeld treinbouwers die treinen veel te laat en met kinderziektes leveren, graffiti spuiters, agressieve zwartrijders.
=> De nmbs gaat een heel andere tariefstructuur moeten uitvinden om overvolle treinen te sparen en de lege treinen te vullen(peak/off peak).
=> Er gaat moeten worden nagedacht over het railbus concept op sommige spoorlijnen. Kleine compacte treinen met alleen een bestuurder die wel van s morgens vroeg tot savonds laat rijdt. Vele ic treinen en S treinen zijn te groot en te druk om zonder begeleider te rijden.
=> Ict projecten onder controle krijgen en stabiele performante systemen hebben die personeel en reiziger echt helpen.

2 De privatisering is nu al te vinden in het internationaal vervoer en het goederenvervoer. Ik denk dat het praktisch onhaalbaar is om met verschillende vervoerders te werken door de ster-werking van het spoorwegnet (met Brussel in het midden). Het enige dat misschien haalbaar is is het privatiseren van nmbs zelf maar of dat dingen beter gaat maken betwijfel ik sterk.

3 Waarom zou je in hemelsnaam infrabel nog eens willen opsplitsen. Nog meer bedrijven creëren die allemaal hun eigen werkwijze gaan hebben en hun eigen regels gaan implementeren. Het creëert nog meer administratieve rompslomp en nog complexere procedures. Liefst van zou alles 1 bedrijf zijn zoals vroeger. Infrabel werk reeds met regionale posten en

4 Een voorstadsnet is voor miljoenensteden, stedens als Gent, Antwerpen zijn te klein en gebruiken eerder Bussen en Trams. Enkel Brussel is groot genoeg om echt van een voorstadsnet te spreken maar dat stelt weinig voor tegenover Londen of Parijs.

5 Infrabel zit nog volop in de werkzaamheden voor de komende jaren. Het Gen is zeker op veel plaatsen nog niet compleet (L50A,L124, L161 ), ETCS moet nog voor 75% uitgerold worden, Veel wissels moeten vervangen worden door de betonnen versie en heel veel bovenleidingen die in de jaren 70-80 gebouwd zijn gaan in de komende jaren moeten vervangen worden. Verder moet er op veel plaatsen nog overgeschakeld worden van Relais systemen naar PLP systemen. Ook de concentratie van de seinhuizen is nog een lopend project maar dat naderd wel bijna zijn einde. Infrabel heeft voor de komende jaren meer als genoeg te doen.


Ik ben sterk van mening dat Infrabel en Nmbs genoeg middelen hebben om een zeer degelijke dienst uit te baten. Maar de hele architectuur en de politieke inmeng en het procedure-mentaliteit maken de beide bedrijven zeer log. De hele bedrijfsstructuur moet veel platter waardoor er een pak management niveaus zullen verdwijnen maar je wel managers krijgt die effectief dingen kunnen beslissen. Dit is goedkoper, flexibeler , geeft veel meer verantwoordelijkheid aan duurbetaalde managers.
dentheo
Berichten: 8163
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Verkiezingen in aantocht! Wat mogen we verwachten/verlangen?

Bericht door dentheo »

dantjebram72 schreef: 12 feb 2019, 23:44
Ik ben sterk van mening dat Infrabel en Nmbs genoeg middelen hebben om een zeer degelijke dienst uit te baten. Maar de hele architectuur en de politieke inmeng en het procedure-mentaliteit maken de beide bedrijven zeer log. De hele bedrijfsstructuur moet veel platter waardoor er een pak management niveaus zullen verdwijnen maar je wel managers krijgt die effectief dingen kunnen beslissen. Dit is goedkoper, flexibeler , geeft veel meer verantwoordelijkheid aan duurbetaalde managers.
En hoe krijg je beide clubs "klantvriendelijk " ?
Met zakken geld ?
Theo
Groeten vanop de Heide
rvdborgt
Berichten: 4307
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Verkiezingen in aantocht! Wat mogen we verwachten/verlangen?

Bericht door rvdborgt »

dentheo schreef: 13 feb 2019, 17:16
dantjebram72 schreef: 12 feb 2019, 23:44 Ik ben sterk van mening dat Infrabel en Nmbs genoeg middelen hebben om een zeer degelijke dienst uit te baten. Maar de hele architectuur en de politieke inmeng en het procedure-mentaliteit maken de beide bedrijven zeer log. De hele bedrijfsstructuur moet veel platter waardoor er een pak management niveaus zullen verdwijnen maar je wel managers krijgt die effectief dingen kunnen beslissen. Dit is goedkoper, flexibeler , geeft veel meer verantwoordelijkheid aan duurbetaalde managers.
En hoe krijg je beide clubs "klantvriendelijk " ?
Met zakken geld ?
Door voor prikkels te zorgen die tot klantvriendelijkheid leiden. Het is niet gezegd dat daar extra geld voor nodig is.

Groetjes,
Rian
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Verkiezingen in aantocht! Wat mogen we verwachten/verlangen?

Bericht door dekooiker »

Infrabel heeft nog heel wat huiswerk.
Er is bijna overal EBP maar daar zijn nog heel wat relaisgestuurde delen bij.
Die worden geen PLP, ze worden overgezet op een nieuw systeem.
Onderschat het achterstallige onderhoud niet: door aanhoudende besparingen op niveau van het voetvolk loopt het serieus achter.
Probleem binnen heel wat overheidsbedrijven is, dat als er iets niet vlot loopt, geen voldoende basis wordt voorzien maar liefst nog een aantal hogere posten bij moet komen om het probleem te analyseren, oplossingen voor te stellen en vooral: zichzelf bezighouden.
De trein.
Alleen voor durvers.
Nadleeh
Berichten: 242
Lid geworden op: 30 nov 2015, 19:54

Re: Verkiezingen in aantocht! Wat mogen we verwachten/verlangen?

Bericht door Nadleeh »

dantjebram72 schreef: 12 feb 2019, 23:44Het enige dat misschien haalbaar is is het privatiseren van nmbs zelf maar of dat dingen beter gaat maken betwijfel ik sterk.
Beetje offtopic, maar de NMBS is in principe toch een privaat bedrijf?
Jan-Mark
Berichten: 376
Lid geworden op: 08 feb 2017, 11:12

Re: Verkiezingen in aantocht! Wat mogen we verwachten/verlangen?

Bericht door Jan-Mark »

Nog altijd 80% procent van de cheminots wordt statutair aangeworven, dus de NMBS en de privé zijn nog steeds niet gelijk...
kika
Berichten: 2857
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Verkiezingen in aantocht! Wat mogen we verwachten/verlangen?

Bericht door kika »

Verlangen: een dozijn politici van verschillende kleur die een fatsoenlijk OV echt boeit, met visie en dossierkennis. Minder materieel dat buiten dienst/in onderhoud is.
Ik droom ook van het schrappen van de extra marge minuten die overal bij elkaar gesprokkeld zijn: hier voor afgesloten werken, daar voor getrokken oud materieel en ginds voor de te drukke spits. Steek die minuten op de keerpunten. Of misschien enkel behouden in de spits? Al zal dan de planningsdienst verdubbeld mogen worden vrees ik. Hogere amplittude, meer in de avonden.

Ik ben niet bang van 1-mansbediening, maar ik ben wel bang voor een ondoordachte 'bespaar hier-'reflex waarbij dat uitgespaarde geld niet elders geïnvesteerd wordt.
Lukas
Berichten: 1664
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:44
Locatie: Rotselaar L 35

Re: Verkiezingen in aantocht! Wat mogen we verwachten/verlangen?

Bericht door Lukas »

Hoi,

Ik hoop dat de volgende federale regering de volgende dingen gaat realiseren:

Vernieuwen van alle stations en stopplaatsen op lijn 35,53 en 139 en het plaatsen van digitale aankondigingsborden. Uiteraard hoop ik dat overal in Belgie de reizigers een verhoogd en verhard perron krijgen. Iedereen heeft recht op comfort!!

Grondig besparen op managers zodat de treinbestuurders en de treinbegeleiders eindelijk wat beter betaald worden. Uiteraard verdien stationschefs en loketbediendes ook een beter loon.

Loketten in stations terug langer open houden zodat de reizigers terug een betere service krijgen.

Spoorwegbundels beter beveiligen zodat vandalen minder kansen krijgen om materieel te beschadigen.

Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
JPV
Berichten: 50
Lid geworden op: 13 apr 2018, 07:04

Re: Verkiezingen in aantocht! Wat mogen we verwachten/verlangen?

Bericht door JPV »

Lukas schreef: 05 mar 2019, 21:46 Hoi,

Ik hoop dat de volgende federale regering de volgende dingen gaat realiseren:

Vernieuwen van alle stations en stopplaatsen op lijn 35,53 en 139 en het plaatsen van digitale aankondigingsborden. Uiteraard hoop ik dat overal in Belgie de reizigers een verhoogd en verhard perron krijgen. Iedereen heeft recht op comfort!!
beetje absurd om te hopen dat ALLE stations/stopplaatsen op 3 specifieke lijnen vernieuwd zullen worden in 5 jaar tijd. Zeker gezien 2 van de 3 lijnen relatief van weinig belang zijn (qua aantal reizigers) lijkt me. Ik verwacht ook niet dat alle stations tussen Ieper en Kortrijk volledig vernieuwd worden ;).
Lukas schreef: Loketten in stations terug langer open houden zodat de reizigers terug een betere service krijgen.
dat nut snap ik ook niet. Loketten worden nu nauwelijks gebruikt, net de reden waarom ze qua uren verminderd zijn. Beter zou zijn om een deftig syteem van e-ticketing te maken (bvb via een app) en de ticketmachines uitbreiden/verbeteren.
dantjebram72 schreef: 12 feb 2019, 23:44 => De nmbs gaat een heel andere tariefstructuur moeten uitvinden om overvolle treinen te sparen en de lege treinen te vullen(peak/off peak).
hoewel ik er mee eens ben, denk ik dat dit in klimaattijden politiek moeilijk te verkopen is, toch niet als je de bedrijfswagens niet volledig fiscaal correct stelt. En dan verhoog je natuurlijk de kost om te gaan werken voor velen, wat ook niet ideaal is...
dantjebram72 schreef:=> Ict projecten onder controle krijgen en stabiele performante systemen hebben die personeel en reiziger echt helpen.
:!:
dantje schreef: 4 Een voorstadsnet is voor miljoenensteden, stedens als Gent, Antwerpen zijn te klein en gebruiken eerder Bussen en Trams. Enkel Brussel is groot genoeg om echt van een voorstadsnet te spreken maar dat stelt weinig voor tegenover Londen of Parijs.
klopt, bovendien is onze ruimtelijke ordening zo slecht dat je niet zomaar extra treinlijnen kan bijcreëren. In Brussel waren er wel nog heel wat lijnen die stad doorkruisen, lijkt me.
jan_olieslagers schreef: 12 feb 2019, 20:02 * Infrabel: is het echte zorgenkind. NMBM is de grote vraag wanneer de spoorweginfrastructuur gaat geregionaliseerd worden, tenslotte is dat reeds gebeurd voor wegen, binnenwateren, luchthavens, enfin voor alle transportinfrastructuur - behalve voor het spoor. Waarom, politiek?
kan je structureel iets veranderen aan het spoor als je het opsplitst in Brussel, Vlaanderen en Wallonië? Dan zal je imho net veel meer stilstand creëren, omdat je dan met 2 verschillende wensen zal zitten over brussel naargelang de eigen "zin" om in Brussel te investern (en gezien veel lijnen in Brussel van Vlaanderen naar Vlaanderen gaan, zou die wil wel eens klein zijn.
traxie
Berichten: 266
Lid geworden op: 27 apr 2015, 06:38
Locatie: Gent

Re: Verkiezingen in aantocht! Wat mogen we verwachten/verlangen?

Bericht door traxie »


kika schreef:Verlangen: een dozijn politici van verschillende kleur die een fatsoenlijk OV echt boeit, met visie en dossierkennis. Minder materieel dat buiten dienst/in onderhoud is.
Ik droom ook van het schrappen van de extra marge minuten die overal bij elkaar gesprokkeld zijn: hier voor afgesloten werken, daar voor getrokken oud materieel en ginds voor de te drukke spits. Steek die minuten op de keerpunten. Of misschien enkel behouden in de spits? Al zal dan de planningsdienst verdubbeld mogen worden vrees ik. Hogere amplittude, meer in de avonden.

Ik ben niet bang van 1-mansbediening, maar ik ben wel bang voor een ondoordachte 'bespaar hier-'reflex waarbij dat uitgespaarde geld niet elders geïnvesteerd wordt.
Ik denk dat we dringend duidelijke keuzes moeten maken, op alle vlak.

Ik hoop dat er eens een toekomstvisie wordt opgesteld, vanuit de politiek. Waar willen we binnen 10-15-20-25 jaar staan met ov en hoe gaan we dat doen, inclusief budgetten. Als je binnen 10 jaar een trein wilt hebben moet je vandaag de infrastructuur aanleggen.

Een van de redenen van de marges is doorheen de dag de verschillende soorten materieel, dat kan opgelost worden.

Je moet steeds de afweging maken tussen kosten en baten. Een hogere amplittude is goed maar bij voorkeur kostendekkend.

1 mans bediening vereist investeringen, in bv poortjes, ontwaardingstoestellen op de perrons en is geen directe besparing, meer ticket control teams en securail. Daarnaast zal je op ic's met boordpersoneel blijven zitten. Op lange termijn zie ik meer toekomst in treinen zonder bestuurder.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22477
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Verkiezingen in aantocht! Wat mogen we verwachten/verlangen?

Bericht door Steven »

Treinen zonder bestuurder? Begin maar te investeren in materieel en infra. Zoiets doet men op een volledig gesloten net (geen overwegen) en bij voorkeur ook afsluitbare perrons (zoals in Londen met de glazen wanden). Bij voorkeur met 1 type trein op die lijn zodat rem en vermogen om te versnellen steeds van dezelfde aard is. Nog niet voor de komende 20 jaar in België vrees ik. Zolang er een besparingsdrang is kan dat er niet komen. Het duurt al decennia om wat stations te vernieuwen ....
groentje
Berichten: 7256
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Verkiezingen in aantocht! Wat mogen we verwachten/verlangen?

Bericht door groentje »

Het gaat inderdaad oover langere termijn, maar het moet gezegd, als het kan met auto's, kan het wellicht ook met treinen, die vooral moeten weten of ze moeten remmen of tractie geven, de route ligt immers vast. Niet dat ik daarvoor sta te springen, hoor, maar hoe dan ook zie ik een soort van 'automatische piloot' wel school maken op de trein.
groentje
Berichten: 7256
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Verkiezingen in aantocht! Wat mogen we verwachten/verlangen?

Bericht door groentje »

Je hebt voorstadsnetten en voorstadsnetten. Antwerpen is inderdaad Berlijn niet, Gent is niet München. Maar pakweg Salzburg heeft ook een S-net, en zijn de individuele steden niet zo groot, de Vlaamse Ruit is een conurbatie met een behoorlijk hoge bevolkgingsdichtheid, met maar liefst 820 inw/km², dat is de helft van bijvoorbeeld de Metropolregion Rhein-Ruhr, maar het dubbel van de Region Rhein-Neckar. Beide hebben een S-Bahn. De facto denk ik dat je nagenoeg heel Vlaanderen een semi-dicht spoornet zou kunnen laten werken, ondanks de gebrekkige ruimtelijke ordening. Goed openbaar vervoer werkt immers net kernversterkend... Er zijn S-bahnen in Duitsland waar treinen om de 5-10 minuten rijden, er zijn er ook waar het eerder om de 30' is, er zijn er waar er niet echt één kern is (Rhein-Ruhr), en andere. Als je Vlaanderen daarmee vergelijkt, dan moet het me dunkt toch mogelijk zijn, om minstens in de Vlaamse Ruit en enkele uitlopers een S-Bahnachtig net uit te bouwen met minstens halfuursdiensten, op bepaalde assen door samenlopende verbindingen kan een hogere frequentie worden aangeboden, bijvoorbeeld tussen Deinze en Gent, of Anwerpen-Lier(-Herentals)...
Ook in steden met een S-Bahn wordt het openbaar vervoer vervolledigd met andere modi, van metro over tram tot bus. Met alleen trein zal het niet lukken, zonder echter ook niet. Maar daarvoor is, zoals kika verwacht ik een gedragen visie over openbaar vervoer van de politiek, alles staat of valt daarmee. Je kan een redelijk draaiend systeem de nek omwringen met enkele verkeerde prioriteiten, je kan een matig draaiend systeem opwaarderen met de juiste stimulansen. Wat je vooral niet mag doen is maar wat aanmodderen, zoals maar al te vaak gebeurd in België.
kika
Berichten: 2857
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Verkiezingen in aantocht! Wat mogen we verwachten/verlangen?

Bericht door kika »

Steven schreef: 08 mar 2019, 19:43 Treinen zonder bestuurder? Begin maar te investeren in materieel en infra. Zoiets doet men op een volledig gesloten net (geen overwegen) en bij voorkeur ook afsluitbare perrons (zoals in Londen met de glazen wanden). Bij voorkeur met 1 type trein op die lijn zodat rem en vermogen om te versnellen steeds van dezelfde aard is. Nog niet voor de komende 20 jaar in België vrees ik. Zolang er een besparingsdrang is kan dat er niet komen. Het duurt al decennia om wat stations te vernieuwen ....
Onder andere in Nürnberg is er een onbemande metro, zonder glazen wand. Een tijdlang was die ook in mix-dienst: deels mens, deels machine. Dat het vandaag al zou kunnen is dus duidelijk. Maar dat is zeker niet iets wat prioritair zou moeten zijn, zoiets is op dit moment nog te experimenteel, teveel dat er moet worden nageregeld op 101 plaatsen dat het een zware investering zou zijn. En niet de juiste geldput, want eventuele capaciteitswinst is slects dringend nodig op beperkte knelpunten. Voor zullke projecten ben ik net bang, ze zijn prestigieus met slechts zeer beperkte baten. Laat ze maar elders experimenteren en knoeien, niks mis mee om dan over 20(?) jaar de vruchten van elders te plukken :mrgreen:
Plaats reactie