Verkiezingen in aantocht! Wat mogen we verwachten/verlangen?

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
CursorX
Berichten: 159
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: Verkiezingen in aantocht! Wat mogen we verwachten/verlangen?

Bericht door CursorX » 22 mei 2019, 10:47

groentje schreef:
22 mei 2019, 10:43
Met veel Oostends bestemmingsverkeer kan ik dat wel begrijpen. Je wil liever niet alle scholieren eerst naar het station om daar terug een (vaak kleinere) stadsbus op te moeten. Wie van Gistel de trein op moet is wellicht beter af door naar Brugge te gaan, vanuit Torhout kan je direct de trein op.
Vanaf Gistel is de busverbinding naar Brugge echt heel slecht, met slechts een aantal per dag. Er is wel een bus per uur naar Torhout, maar als je van daar bv naar Brussel of Gent moet ben je nog verder van huis.

Ik heb jaren als buschauffeur gewerkt bij de lijn in Oostende, en het feit dat men elke bus door de stad wil sturen was echt 1 van de grootste oorzaken van vertragingen daar, maar je hebt uiteraard ook een punt dat er wel wat bestemmingsverkeer naar daar is.


profke
Berichten: 602
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: Verkiezingen in aantocht! Wat mogen we verwachten/verlangen?

Bericht door profke » 22 mei 2019, 15:38

Steve schreef:
21 mei 2019, 14:08
Er wordt natuurlijk weinig gezegd over de context, maar het is ook weer een triestige en typisch Belgische vaststelling dat iemand die op anderhalve kilometer van z'n werk woont, daar blijkbaar per se de auto voor moet nemen (aangezien hij zegt dat het traject makkelijk een kwartier langer kan duren). Met de fiets duurt zo'n traject nog geen vijf minuten en zelfs te voet ben je er op een kwartier. Als iedereen in z'n auto springt voor zo'n korte verplaatsing, maakt dat het probleem alleen maar erger.
een overweg die gesloten is, is dat ook voor fietsers hoor.
1.5 km is, per fiets, @20 km/h ook maar 5 minuten. (ik rijd namelijk een gelijkaardige afstand per fiets)
en zeker als je regelmatig 10 min staat te schilderen sta je liever te schilderen onder een afdak dan onbeschut in de regen..

Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 4280
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Verkiezingen in aantocht! Wat mogen we verwachten/verlangen?

Bericht door Steve » 22 mei 2019, 15:55

Maar in geen geval zal dat een vertraging van 15 minuten opleveren, hooguit een paar minuten. Zo'n grote vertraging kun je enkel hebben als je zelf staat aan te schuiven tussen de auto's.

Gebruikersavatar
Glodenox
Berichten: 534
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: Verkiezingen in aantocht! Wat mogen we verwachten/verlangen?

Bericht door Glodenox » 24 mei 2019, 12:28

Verder wordt het zwaar overschat hoe vaak het regent in België. Ik fiets elke dag minstens anderhalve kilometer naar het station of rechtstreeks naar Brussel en het aantal keren dat ik door de regen moet rijden per jaar is eigenlijk niet zo hoog. Maar mensen onthouden altijd dat half uurtje dat het geregend heeft als "het heeft die dag geregend dus ik zou nat geweest zijn". Een collega van mij geloofde me eerst niet, maar sinds hij in een half uur met de elektrische fiets naar Brussel komt in plaats van bijna anderhalf uur op de bus moest hij ook vaststellen dat dit het geval is.

rvdborgt
Berichten: 3213
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Verkiezingen in aantocht! Wat mogen we verwachten/verlangen?

Bericht door rvdborgt » 24 mei 2019, 19:47

Glodenox schreef:
24 mei 2019, 12:28
Verder wordt het zwaar overschat hoe vaak het regent in België. Ik fiets elke dag minstens anderhalve kilometer naar het station of rechtstreeks naar Brussel en het aantal keren dat ik door de regen moet rijden per jaar is eigenlijk niet zo hoog. Maar mensen onthouden altijd dat half uurtje dat het geregend heeft als "het heeft die dag geregend dus ik zou nat geweest zijn". Een collega van mij geloofde me eerst niet, maar sinds hij in een half uur met de elektrische fiets naar Brussel komt in plaats van bijna anderhalf uur op de bus moest hij ook vaststellen dat dit het geval is.
Zo is dat. Ik fiets ook elke dag ruim anderhalve kilometer naar het station (en terug) en het is misschien 1 keer per jaar dat ik daar een beetje nat van wordt.

Groetjes,
RIan

joverwimp
Berichten: 99
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: Verkiezingen in aantocht! Wat mogen we verwachten/verlangen?

Bericht door joverwimp » 27 jan 2020, 17:46

Wat we mogen verwachten van twee belangrijke partijen ?

het VB : zie https://www.vlaamsbelang.org/wp-content ... ma2019.pdf
p.82: Het spoorbeleid moet gesplitst worden tussen Vlaanderen en Wallonië.
Wat betekent dat in de praktijk voor het Brussels Gewest, het belangrijkste knooppunt van spoorlijnen ? Anwtoord: Volgens het internationaal recht valt België uit elkaar volgens de gewestgrenzen en komt Brussel toe aan Vlaanderen.

de NV-A: zie https://www.n-va.be/nieuws/de-nmbs-mode ... n-buitenaf
Splitsing van het vervoersplan over de regio's: quid regio Brussel ? Van Tomas Roggeman, de n-va specialist terzake, krijg je weinig respons.
Ook niet over het verbeteren van de stipheid (hoe oorzaken aanpakken als kabeldiefstal, zelfmoorden, spoorlopers, oververzadigde N-Z as in Brussel) of
toegankelijkheid (op welke termijn de lage perrons verbeteren, hoeveel mag dat kosten ?)
Een actuele eis voor federale deelname betreft het confederalisme. Dat zou betekenen tegen het einde van de legislatuur, dus in 2024, daar uitkomen en nu al starten met de regionalisering van o.m. de NMBS.

Dekrullenbol
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 mei 2018, 01:52

Re: Verkiezingen in aantocht! Wat mogen we verwachten/verlangen?

Bericht door Dekrullenbol » 27 jan 2020, 20:49

Het standpunt van VB is echt wel te belachelijk voor woorden. Als Vlaanderen zich morgen zou afscheiden zouden de grenzen inderdaad samenvallen met die van de gewesten, maar men vergeet hierbij wel het derde gewest, namelijk Brussel, die in dat geval samen met Wallonië zou achterblijven als rompstaat België. Hoewel dit natuurlijk nooit (op deze manier) zal gebeuren is het wel leuk om eens uit te werken.

Bij een afscheiding behoren, volgens het internationaal gewoonterecht alle bezittingen van de voorgaande staat die zich in het buitenland bevinden toe aan de staat die overblijft, net als alle onroerende goederen op het grondgebied van die staat en roerende goederen die gebruikt worden voor diensten in die staat. Voor de afscheidende staat blijft enkel de infrastructuur in eigen land over samen met wat gebruikt wordt om deze te exploiteren en zich op het grondgebied bevindt.

Concreet toegepast op onze Belgische spoorinfrastructuur zou dit beteken dat wat rest van België (Wallonië en Brussel) alle infrastructuur op hun grondgebied bezitten, en Vlaanderen de infrastructuur van infrabel op hun grondgebied. De grote Brusselse stations en de NZ-verbindingen blijven dus bij België, hoewel deze niet echt nuttig zijn vermits er geen bestemmingen te bereiken zijn zonder door Vlaanderen te rijden. Al het verkeer door Brussel ligt dus volledig stil, tot er een akkoord komt. Het verkeer in de Vlaanderen en Wallonië kan wel hervatten, m.u.v. de lijnen die de huidige gewestgrenzen overschreiden.

Wat de treinen betreft gaan deze naar de staat die ze normaal 'gebruikt'. Vermits treinen vaak het hele land rondrijden is het dus enkel gemakkelijk voor dieseltreinen die rond Antwerpen en Gent rondrijden. De rest zal verdeeld moeten worden, maar hier is het waarschijnlijk dat de België de treinen die in Vorst en Schaarbeek (en dus niet in Vlaanderen) staan opgesteld en vroeger over heel het land rondreden opeist. Vlaanderen gaat hier dus stevig achteruit door een gebrek aan grote stelplaatsen. Wat de internationale treinen betreft krijgt België alle treinen die zich op dat moment in het buitenland bevinden, dus zowel de IC Amsterdam als de pendeltrein die in Roosendaal staat, en de treinen die enkel gebruikt worden om naar Brussel/Luik te rijden.

Vlaanderen zou zich op vlak van mobiliteit per spoor dus stevig in de voeten schieten door zich onafhankelijk te verklaren, en een trein van/naar Brussel pakken wordt onmogelijk. Hopelijk was de uitleg niet te saai en is dit een waarschuwing voor politici die beweren gemakkelijke oplossingen te hebben voor moeilijke problemen. :wink:

DR-fan
Berichten: 44
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Verkiezingen in aantocht! Wat mogen we verwachten/verlangen?

Bericht door DR-fan » 28 jan 2020, 09:33

Dekrullenbol schreef:
27 jan 2020, 20:49
Het verkeer in de Vlaanderen en Wallonië kan wel hervatten, m.u.v. de lijnen die de huidige gewestgrenzen overschreiden.
Wat dus ook voor het goederenverkeer geldt - dat gaan ze in Antwerpen, Gent en Zeebrugge leuk vinden aangezien op 2 na alle grenspunten in Wallonië liggen (Zelzate laat ik buiten beschouwing omdat het letterlijk een doodlopend spoor is). Blijven over: Essen (de Brabantroute is al bijna verzadigd) en Hamont (waar de Nederlanders allergisch aan zijn). Geen van beide is echt geschikt voor het verkeer naar Frankrijk/Zwitserland/Italië...

Nu geloof ik niet dat het zover zal komen bij een eventuele splitsing (tenzij de verenigde stoottroepen van VB en NVA letterlijk op de barricaden gaan staan), maar voor de operatoren (en dus de Vlaamse economie) wordt het wel een dure bijkomende rompslomp voor wat betreft toegang tot een nieuw net, rijbewijzen bestuurders, veiligheidscertificaten...
Dekrullenbol schreef:
27 jan 2020, 20:49
Wat de treinen betreft gaan deze naar de staat die ze normaal 'gebruikt'. Vermits treinen vaak het hele land rondrijden is het dus enkel gemakkelijk voor dieseltreinen die rond Antwerpen en Gent rondrijden. De rest zal verdeeld moeten worden, maar hier is het waarschijnlijk dat de België de treinen die in Vorst en Schaarbeek (en dus niet in Vlaanderen) staan opgesteld en vroeger over heel het land rondreden opeist. Vlaanderen gaat hier dus stevig achteruit door een gebrek aan grote stelplaatsen. Wat de internationale treinen betreft krijgt België alle treinen die zich op dat moment in het buitenland bevinden, dus zowel de IC Amsterdam als de pendeltrein die in Roosendaal staat, en de treinen die enkel gebruikt worden om naar Brussel/Luik te rijden.
Vergeet het materieel niet dat op het moment van de splitsing in Mechelen of Salzinnes staat :wink: Wat de internationale treinen betreft maak je een denkfout: op 2 Thalys-stellen na is dat eigendom van buitenlandse operatoren en valt het dus niet onder de verdeelsleutel.
Dekrullenbol schreef:
27 jan 2020, 20:49
Vlaanderen zou zich op vlak van mobiliteit per spoor dus stevig in de voeten schieten door zich onafhankelijk te verklaren, en een trein van/naar Brussel pakken wordt onmogelijk. Hopelijk was de uitleg niet te saai en is dit een waarschuwing voor politici die beweren gemakkelijke oplossingen te hebben voor moeilijke problemen. :wink:
De grootste splitsingskomiek van dienst voor wat het openbaar vervoer betreft is volgens mij Ben Weyts. Alleen lijkt hij niet te beseffen dat zijn eigen kieskring (Halle) het zwaarst getroffen zal worden. Zowat 80% van de treinen die er stoppen rijden van en naar Wallonië. Een eventuele Waalse spoorwegmaatschappij kan je dan niet verplichten er te stoppen, en als ze dat wel doen moeten ze natuurlijk geen Vlaamse biljetten of abonnementen aanvaarden (en omgekeerd). Daar wil ik bij zijn wanneer hij zijn kiezers gaat vertellen dat ze ofwel nog nauwelijks treinen hebben ofwel dat ze twee abonnenmenten moeten kopen :lol:

rdv
Berichten: 675
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Verkiezingen in aantocht! Wat mogen we verwachten/verlangen?

Bericht door rdv » 28 jan 2020, 12:35

L2 wordt interessant, er zijn op enkele kilometers meerdere keren "grensovergangen" tussen Vlaanderen en Wallonië ...

jan_olieslagers
Berichten: 1434
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Haacht

Re: Verkiezingen in aantocht! Wat mogen we verwachten/verlangen?

Bericht door jan_olieslagers » 28 jan 2020, 15:44

Jullie lopen toch heel hard van stapel hoor. Laat sommigen dan al dagdromen van op de barricades te gaan staan "met den blancken saebel in de handt" ;) alles wat niet verandert via onderhandelingen blijft zoals het is; en als het ooit wel bakkeleien wordt, dan zal het spoor nog de minste zorg zijn, denk ik zo - maar ik verwacht het niet gelijk. Tenslotte zien we hier een rondje spierballenrollen/mediaspektakel/politiek opbod zonder veel feitelijke inhoud, heel erg beschamend voor alle betrokkenen zonder enige uitzondering.

Evenzeer is de niet-federalisering van de spoorinfrastructuur een stevig anachronisme. Wegeninfrastructuur, luchthavens (met uitzondering van Zaventem), waterwegen, openbaar vervoer (met uitzondering van het spoor) is allemaal reeds geregionaliseerd. En de binnenvaart groeit en blijft groeien, helaas slechts mondjesmaat; en de wegen slibben steeds verder toe, federaal of regionaal; en ze worden ook allemaal wel onderhouden, min of meer. Daar heeft de regionalisering nul-komma-nul aan veranderd. Eigenlijk is er op al die punten heel weinig veranderd, behalve dat er nogal wat budgetten verschoven zijn. En ja, er hangen andere vlaggen aan de gevel, ja. Who cares? Het regionaliseren van de sporen en stations moet redelijk pijnloos mogelijk zijn; net zoals dat met kanalen en autostrades en luchthavens gegaan is.

Wel een probleempunt is de verkeersleiding, die is complex en kritisch en over vele jaren gegroeid. Dat kan men nooit op 1-2-3 herverdelen, of er komt inderdaad chaos van. Als er ooit een federalisering komt - en nmbm is dat niet tegen te houden, hoogstens vooruit te duwen - dan zullen stations en sporen vlotjes kunnen verdeeld worden. Splitsing van de verkeersleiding zal meer werk en tijd en denken vereisen, maar onoverkomelijk is dat nog altijd niet. Waarom zou een trein van Liège naar Hasselt moeilijker zijn dan een trein van Liège naar Aachen? Maar het geeft wel te denken dat de verkeersleiding van het vliegverkeer nog steeds nationaal gebeurt, dus voor het treinverkeer is dat ook niet uitgesloten. Allemaal een kwestie van duidelijke afspraken.
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 28 jan 2020, 19:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.

jan_olieslagers
Berichten: 1434
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Haacht

Re: Verkiezingen in aantocht! Wat mogen we verwachten/verlangen?

Bericht door jan_olieslagers » 28 jan 2020, 19:29

En wat betreft "twee abonnementen moeten kopen" dat is helemaal van de pot gerukt. Het is niet omdat een bepaald stuk spoor eigendom is van deze of gene, of dat het verkeer er geregeld wordt door Janneke of door Mieke, dan men dan ook daar zou moeten aankloppen voor een vervoerbewijs. Een vervoerbewijs koopt men van een operator, niet van een infrastructuurbeheerder. En de operatoren gaat men vroeg of laat in meer of mindere mate privatizeren. Dat is in het buitenland reeds volop aan de gang, en ook op dit punt zal deze bananenrepubliek vroeg of laat de trend moeten volgen. Maar sommigen alhier kunnen of willen nog altijd het onderscheid niet zien tussen een infrastructuurbeheerder en een treinoperator.

Dat een eventuele Waalse vervoerder zijn treinen aan Halle zou laten voorbijrijden zonder reizigers op te nemen is al even belachelijk: geen vervoerder heeft er belang bij om treinen leeg te laten rondrijden, alle zullen de betalers=reizigers zoeken waar ze te vinden zijn. De hypothetische "Chemin de Fer du Hainaut" zal maar al te blij zijn om in Halle nog wat extra geld binnen te halen op zijn diensten van Charleroi/Mons/Tournai naar Brussel. Daarenboven is het de normaalste zaak van de wereld dat de infrastructuurbeheerder slechts concessies toestaat als er een bepaald niveau van dienstverlening tegenover staat. Bv.: de Belgen mochten in de jaren 1960 en 1970 vrolijk doorheen Zwitserland sporen met Italiaanse mijnwerkers en hun aanhang - maar ze moesten wel om de haverklap stoppen in Zwitserland, en plaatselijke reizigers opnemen. Alweer niets nieuws onder de zon: wie de infrastructuur heeft, die bepaalt de regels.

Er zullen wat meer afspraken nodig zijn, waarmee er ook wat meer klare wijn zal geschonken worden. Afspraken vergen tijd, in dit apenland, zoals we alweer ondervinden, en sommigen zien die klare wijn liever niet want in troebel water kan men diskreter vissen... Maar het is niet tegen te houden. Nogmaals: hoogstens kan men de onvermijdelijke evolutie voor zich uit duwen. Tien jaar? Twintig jaar? Dat weet Nostradamus alleen :) Maar dat het water naar de zee loopt, dat weet iedereen, buiten diegenen die ook het licht van de zon ontkennen.
Pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9592
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Verkiezingen in aantocht! Wat mogen we verwachten/verlangen?

Bericht door Shrek » 28 jan 2020, 20:47

Ik ben het volledig niet eens met Jan. Regionalisering van het spoor is zeker niet vanzelfsprekend en het zou een zeer slechte zaak zijn in mijn ogen, en wel om 3 redenen:

1) Schaalvoordelen: Om het grondgebeid van België te kunnen voorzien van adequate spoorinfra (en Infrabel zit qua netwerk bij de betere in de wereld) volstaat 1 wisselfabriek, 1 spoorvernieuwingstrein, 1 ETCS-testmotorwagen,... en vooral 1 directie die het allemaal aanstuurt. Spoorwegen regionaliseren betekent dat je dit allemaal 3 keer moet hebben om het dan minder efficiënt te kunnen gebruiken dan hoe Infrabel het vandaag doet.

2) Complexiteit: Zowel voor de opmaak van dienstregelingen als naar reglementeringen en werkmethodes naar operatoren toe zou een opsplitsing het geheel veel complexer - en dus inefficiënter- maken. Het laatste waar de operatoren wel op zitten te wachten zijn 3 verschillende netverklaringen, 3 verschillende onderhandelingen voor rijpaden en 3 verschillende tariefstructuren voor hun treinen.

3) Beleidsmatig: De Vlaamse regering heeft al een vervoersbedrijf in haar macht: De Lijn. Dit is zowat het slechts gerunde en meest spilzieke bedrijf van West-Europa. Bij Infrabel en NMBS is er soms een beetje inefficiëntie, maar bij De Lijn is het huilen met de pet op. Daar slagen ze er niet eens in vanzelfsprekende technologische evoluties die in andere landen al decennia bestaan in te voeren, waar Infrabel en NMBS wel altijd in het groepje net achter de kopgroep van Europa zitten. Dus bespaar de spoorwegen aub van het complete mismanagement van de Vlaamse regering.

Ik stel me vooral de vraag: waarom zou je in hemelsnaam de spoorwegen überhaupt willen regionaliseren? De noden in het noorden en het zuiden van het land vragen echt geen verschillende oplossingen waarvoor een andere bedrijfsvisie noodzakelijk is.

Daarnaast vind ik wel dat er over het onderwerp gepraat moet kunnen worden, maar dan hoop ik dat het over nuttige zaken als kostenefficiëntie en dienstverlening gaat en niet over welk vlaggetje er op de treinen staat. Ik vrees echter het ergste met onze huidige generatie politici.

rvdborgt
Berichten: 3213
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Verkiezingen in aantocht! Wat mogen we verwachten/verlangen?

Bericht door rvdborgt » 28 jan 2020, 21:40

Shrek schreef:
28 jan 2020, 20:47
Daarnaast vind ik wel dat er over het onderwerp gepraat moet kunnen worden, maar dan hoop ik dat het over nuttige zaken als kostenefficiëntie en dienstverlening gaat en niet over welk vlaggetje er op de treinen staat. Ik vrees echter het ergste met onze huidige generatie politici.
Juist. Ik weet altijd graag eerst welk probleem er opgelost zou moeten worden. Pas dan kun je over oplossingen gaan nadenken.

Groetjes,
Rian

DR-fan
Berichten: 44
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Verkiezingen in aantocht! Wat mogen we verwachten/verlangen?

Bericht door DR-fan » 29 jan 2020, 09:59

jan_olieslagers schreef:
28 jan 2020, 19:29
En wat betreft "twee abonnementen moeten kopen" dat is helemaal van de pot gerukt. Het is niet omdat een bepaald stuk spoor eigendom is van deze of gene, of dat het verkeer er geregeld wordt door Janneke of door Mieke, dan men dan ook daar zou moeten aankloppen voor een vervoerbewijs. Een vervoerbewijs koopt men van een operator, niet van een infrastructuurbeheerder. En de operatoren gaat men vroeg of laat in meer of mindere mate privatizeren. Dat is in het buitenland reeds volop aan de gang, en ook op dit punt zal deze bananenrepubliek vroeg of laat de trend moeten volgen. Maar sommigen alhier kunnen of willen nog altijd het onderscheid niet zien tussen een infrastructuurbeheerder en een treinoperator.

Dat een eventuele Waalse vervoerder zijn treinen aan Halle zou laten voorbijrijden zonder reizigers op te nemen is al even belachelijk: geen vervoerder heeft er belang bij om treinen leeg te laten rondrijden, alle zullen de betalers=reizigers zoeken waar ze te vinden zijn. De hypothetische "Chemin de Fer du Hainaut" zal maar al te blij zijn om in Halle nog wat extra geld binnen te halen op zijn diensten van Charleroi/Mons/Tournai naar Brussel. Daarenboven is het de normaalste zaak van de wereld dat de infrastructuurbeheerder slechts concessies toestaat als er een bepaald niveau van dienstverlening tegenover staat. Bv.: de Belgen mochten in de jaren 1960 en 1970 vrolijk doorheen Zwitserland sporen met Italiaanse mijnwerkers en hun aanhang - maar ze moesten wel om de haverklap stoppen in Zwitserland, en plaatselijke reizigers opnemen. Alweer niets nieuws onder de zon: wie de infrastructuur heeft, die bepaalt de regels.

Er zullen wat meer afspraken nodig zijn, waarmee er ook wat meer klare wijn zal geschonken worden. Afspraken vergen tijd, in dit apenland, zoals we alweer ondervinden, en sommigen zien die klare wijn liever niet want in troebel water kan men diskreter vissen... Maar het is niet tegen te houden. Nogmaals: hoogstens kan men de onvermijdelijke evolutie voor zich uit duwen. Tien jaar? Twintig jaar? Dat weet Nostradamus alleen :) Maar dat het water naar de zee loopt, dat weet iedereen, buiten diegenen die ook het licht van de zon ontkennen.
Ironie is aan sommigen blijkbaar niet besteed. Het is en blijft maar een gedachtengang - natuurlijk geloof ik niet dat er van de ene dag op de andere een ijzeren gordijn op de taalgrens gaat staan!

Wat de situatie voor Halle betreft is er in het geval van een splitsing wel degelijk een probleem. Een Infrastructuurbeheerder kan een spoorwegoperator nooit verplichten ergens te stoppen. Dat is een commerciële beslissing van dat vervoersbedrijf waar niemand iets mee te maken heeft. Vergeet ook niet dat een operator extra moet betalen voor elke commerciële stop in een station of stopplaats. Een eventuele Waals spoorwegbedrijf kan dus flink besparen door niet te stoppen in Halle en bovendien wordt de reistijd kleiner. Over het aantal reizigers moeten ze zich geen zorgen maken - tussen Brussel en Braine-le-Comte zitten de treinen in de spits al overvol. Als de "Vlaamsche ijzeren weg" dan de stoptreinen gaat laten rijden tussen Brussel en Halle (en de "corridortreinen" uit Geraardsbergen) zit je dus met twee operatoren op hetzelfde traject. Voorbeelden uit Duitsland, Oostenrijk, Nederland en het VK tonen dat de vervoersbewijzen van operator A meestal niet geldig zijn bij operator B. Zo erg van de pot gerukt is het dus niet.

Verder kan ik me alleen maar bij de voorgaande posts aansluiten: De Lijn is al totaal om zeep geholpen door de "wat we zelf doen, doen we beter"-brigade. Laat de spoorwegen aub met rust - in ieders belang, zowel dat van Jan als Jean.

traxie
Berichten: 242
Lid geworden op: 27 apr 2015, 06:38
Locatie: Gent

Re: Verkiezingen in aantocht! Wat mogen we verwachten/verlangen?

Bericht door traxie » 29 jan 2020, 10:43

Het siert jullie dat jullie een eventuele splitsing per gewest logisch proberen argumenteren.
Maar eigenlijk is dat niet de reden dat het zou gesplitst zou worden.
De reden dat het gesplitst zou worden is dezelfde als voor de gezinsbijslag, Landbouwrampenfonds, economische migratie, verkeersreglement, binnenscheepvaart, grootstedenbeleid, rampenfonds, gedeeltelijke overdracht RVA en RIZIV, die is er niet, maar dan doen we het tenminste zelf. De spoorwegen zijn voor de separatistische partijen van dit land een symbool van het unitaire België en dat unitaire België moet op de schop net als al haar symbolen. Als er al een reden aan de grondslag ligt, dan is het vaak de moeilijke besluitvorming, maar dat wordt dan ingewisseld voor een iets gemakkelijkere maar (meestal) tegengestelde besluitvorming in de verschillende gewesten. Het gevolg zijn kafkaiaanse toestand in de praktijk.

Op het vlak van liberalisering, nu mag elke operator zowel internationaal als nationaal die dat wilt op eigen initiatief al treinen aanbieden. De gunning van de opdracht van openbare dienst kan onbeperkt onderhands gebeuren, telkens voor 10 jaar. De Europese regels verplichten geen opsplitsing in lijnen ofzo. 'Liberalisering' is een sterk ongelijk speelveld, relatief gezien zijn de extra kosten voor DB, SNCF om België te bedienen klein, de NMBS kan bijna onmogelijk meedingen in Duitsland of Frankrijk.

De standpunten van NVA lijken uit de koker te komen van één man, de voorstellen en parlementaire vragen getuigen naar goede gewoonte van veel symboliek en zijn niet gehinderd door enige kennis, visie of praktisch realiseerbaarheid laat staan nut. Denk maar aan het voorstel om de pariteit in het paritair comité af te schaffen, de stations gewoon te verschuiven naar Infrabel (niets over de financiële consequenties), de grote interesse in de hoeveelheid stakers bij elke staking en een panische angst voor statutaire benoeming.

Plaats reactie