Pagina 4 van 4

Re: Verkiezingen in aantocht! Wat mogen we verwachten/verlangen?

Geplaatst: 29 jan 2020, 19:26
door groentje
Er zijn een paar voorbeelden van wat er met dergelijke infrastructuur kan gebeuren. Ex-Joegoslavië is er één van, en de resultaten waren niet optimaal, zullen we maar zeggen. Enkele lijnen die over de nieuwe grenzen slingerden zijn nog steeds gesloten. Toegegeven, er was ook een oorlog, maar ook tussen Kroatië en Slovenië werden heel wat lijnen opgeknipt, en al zijn sommige nu hersteld, veel succes kennen ze nog niet.
Een ouder voorbeeld is Ierland, waar ik nu zit. De afbouw van het spoornet kwam terzelfdertijd met de algemene inkrimping van het spoornet, maar feit blijft, er is nog slechts één grensverbinding over, tussen Belfast en Dublin kon men moeilijk andere. Maar Enniskillen, Armagh, Omagh... verloren allen hun spoorverbinding mede door de nieuwe grens.
In België zie ik iets vergelijkbaar gebeuren. Lijnen 1, 2, 124, 94, 96 en 161 zijn belangrijk genoeg, maar ik ben toch ongerust over het grensoverschrijdend reizigersaanbod op Geraardsbergen-Ath en Geraardsbergen-Enghien, Leuven-Ottignies, Hasselt-Luik of de bediening van de Vlaamse stations op lijnen 124 en 161 schat ik toch minder optimistisch in.

Re: Verkiezingen in aantocht! Wat mogen we verwachten/verlangen?

Geplaatst: 30 jan 2020, 09:44
door joverwimp
Grensoverschrijdende biljetten zouden ook duurder kunnen worden, net zoals naar de ons omringende landen.
Grensverkeer valt niet onder openbare dienst en hoeft niet gesubsidieerd te worden.

Re: Verkiezingen in aantocht! Wat mogen we verwachten/verlangen?

Geplaatst: 31 jan 2020, 10:14
door rvdborgt
joverwimp schreef:
30 jan 2020, 09:44
Grensverkeer valt niet onder openbare dienst en hoeft niet gesubsidieerd te worden.
Sommige verbindingen vallen wel onder de openbare dienst, zie het beheerscontract. De overheid kan zelf beslissen wat daaronder valt en subsidie is dan ook mogelijk.

Groetjes,
Rian

Re: Verkiezingen in aantocht! Wat mogen we verwachten/verlangen?

Geplaatst: 31 jan 2020, 16:37
door jan_olieslagers
De overheid heeft inderdaad erg veel ruimte in de "gunningsvoorwaarden". Ze kan de kandidaten aan- of ontraden om bepaalde stations te bedienen of juist niet, door daaraan financiële gevolgen te koppelen; ze kan zelfs SLA's opleggen waarbij minstens zoveel percent van de treinen een bepaald station moet bedienen of zo. Dat kan allemaal en ik ben bijna zeker dat het ook allemaal gebeurt, hier of daar.

Wel onderschrijf ik graag de scepsis die reeds meermaals werd geuit, aangaande de bekwaamheid van de overheid m.a.w. de politiek om de voorwaarden goed te formuleren. Bij alle partijen (ofschoon bij sommige dan bij sommige andere) is er een schrijnend gebrek aan vakspecialisten, of het dan over defensie gaat of onver onderwijs of economie of wat dan ook. Het vermogen om een dossier correct op te volgen en af te ronden is volsterkt geen criterium meer om verkozen te worden vandaag.

Reeds meermaals heb ik hier ergernis betoond over de spoorwegbedrijven, die wereldvreemd en eigenwijs hun eigen gang gaan; maar ik wil grif aannemen dat de onbekwaamheid van de politici daar veel toe bijdraagt.