Pagina 1 van 1

actieradius MW41

Geplaatst: 05 mar 2019, 16:13
door benimmeg
Vandaag heb ik de lijn genomen naar Ronse vanuit Gent. Op de trein vroeg ik me af hoever zo'n dieseltrein kan geraken met een volle tank. Heeft iemand hier een idee?

Ben

Re: actieradius MW41

Geplaatst: 05 mar 2019, 17:18
door Steve
Het exacte verbruik ken ik niet en zal ook wel van veel factoren afhangen, maar met een tank van 1000 l verwacht ik dat een MW41 zeker 1000 à 2000 km kan afleggen, dus een stuk meer dan wat zo'n treinstelletje op één dag aan afstand aflegt. Als er elke dag getankt wordt, zal de actieradius in de praktijk dus bijna onbeperkt zijn.

Re: actieradius MW41

Geplaatst: 05 mar 2019, 19:44
door trainfreak
Ik hoorde altijd zeggen dat deze 1000 km kan doen zonder te tanken.

Waar is de tijd dat er af en toe eens eentje stilviel en moest worden geëvacueerd?

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI SCL-L01 met Tapatalk


Re: actieradius MW41

Geplaatst: 05 mar 2019, 20:38
door Dieselfreak
Als ik het me goed herinner, heb ik ooit gelezen dat die niet eens een brandstofmeter hebben, de machinist dus niet kan zien hoe vol de tank nog is. Dat is toch onvoorstelbaar bij materieel dat rond 2000 gebouwd is en klimaatregeling heeft, dat dat niet eens over zulke basale meetapparatuur beschikt?!

Re: actieradius MW41

Geplaatst: 05 mar 2019, 20:59
door Steven
Geen meter in de stuurpost. Wel nabij de tank zelf.

Re: actieradius MW41

Geplaatst: 06 mar 2019, 11:08
door Bibke
In Mol worden alle motorstellen op het einde van de dag getankt vooraleer ze in de bundel worden geplaatst.

Re: actieradius MW41

Geplaatst: 06 mar 2019, 20:58
door Dieselfreak
Steven schreef:
05 mar 2019, 20:59
Geen meter in de stuurpost. Wel nabij de tank zelf.
Maar waarom dan niet in de stuurpost? Zou het niet veel handiger zijn als de machinist het brandstofpeil tijdens het rijden zou kunnen zien?

Re: actieradius MW41

Geplaatst: 06 mar 2019, 21:19
door Steve
Als die dingen inderdaad dagelijks getankt worden, lijkt me dat weinig toegevoegde waarde te hebben, want ze krijgen hun reservoir toch niet op op een volledige dag. Bij de minste twijfel kan de bestuurder bij het begin van z'n dienst, bij een frontwissel en dergelijke meer eens piepen op de tank zelf.

Re: actieradius MW41

Geplaatst: 07 mar 2019, 05:34
door Asterix
Het is nochtans al méér dan eenmaal gebeurd dat zo een stel in volle baan zonder brandstof viel.

Re: actieradius MW41

Geplaatst: 07 mar 2019, 09:27
door Bibke
Asterix schreef:
07 mar 2019, 05:34
Het is nochtans al méér dan eenmaal gebeurd dat zo een stel in volle baan zonder brandstof viel.
Misschien dat een TB vergeten te heeft te tanken, of iemand die dacht, morgen komt men er ook nog mee toe, ....

Re: actieradius MW41

Geplaatst: 07 mar 2019, 11:45
door am62
Tot wanneer van de normale inzet wordt afgeweken én die in een bocht hang, sputtert en uitvalt.

Re: actieradius MW41

Geplaatst: 11 mar 2019, 10:53
door kika
Steven schreef:
05 mar 2019, 20:59
Geen meter in de stuurpost. Wel nabij de tank zelf.
Is dat veranderd van zo'n glaasje naar een 'echte' meter? Wat bij viezigheid misschien wel eens verkeerd gelezen wordt. Of haal ik 2 treintypes door elkaar?

Re: actieradius MW41

Geplaatst: 11 mar 2019, 18:58
door traxie
kika schreef:
Steven schreef:
05 mar 2019, 20:59
Geen meter in de stuurpost. Wel nabij de tank zelf.
Is dat veranderd van zo'n glaasje naar een 'echte' meter? Wat bij viezigheid misschien wel eens verkeerd gelezen wordt. Of haal ik 2 treintypes door elkaar?
Vroeger waren het inderdaad peilglazen, nauwelijks zichtbaar. Die peilglazen zijn vervangen door meters met een indicatie.