Wist-je-datjes

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
Plaats reactie
Triptikon

Wist-je-datjes

Bericht door Triptikon »

Zou het een idee zijn om hier een bloemlezing van “vreemde” wist-je-datjes te verzamelen?

Ik heb mij bijvoorbeeld laten wijsmaken dat voor het besturen van locomotieven van het type hld62 opleidingen voor militairen voorzien werden, om in tijden van nood ingezet te kunnen worden als noodgenerator van veldhospitalen...

Los van het feit of dit effectief zo is, of eerder een urban myth, denk ik dat het misschien enkele leuke aardigheidjes aan het licht zou kunnen brengen...

Gr!
nighttrain
Berichten: 2541
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Wist-je-datjes

Bericht door nighttrain »

Dit is geen myte in de jaren 60 tijdens de koude oorlog bediening door spoorweg troepen,was in Braschaat of kapellen dit weet ik niet meer zeker , In de jaren 90 was dit ook voorzien voor MaK DE 64 (NS) en de Krupp locs DE64 bij Eurotunnel ( bij de NS. Treinschakeling met 2 en 1 voor de elctrische voeding van een hospitalisatie wagen(s)). Heb dit mee gekregen van de Duitse trainer van de Krupp locs in 1993 en van onze Nederlandse contacten in Utrecht en Dordrecht en later bevestigt in 2010 (toen Eurotunnel de 6456 en 57 hebben gekocht als aanvulling van hun 901/2/3/4 /5 en 6)dat dit een eis was van het Nederlandse ministerie van defensie.

Aanvulling later bijgeschreven: Als de 1500 V voeding via de hoofdgenerator in dienst was , kon die loc geen voeding geven aan de tracktie motoren.
Of voor Type 62 was dit enkel voor statisch gebruik. De Nederlandse was een treinschakeling voorzien als tracktie bron en 1 Loc als 1500V via kabel (zoals elecktrische locs).
Plaats reactie