"Personen in het spoor"

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1773
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

"Personen in het spoor"

Bericht door Portbou »

Ik ben onderweg naar Kortrijk met IC 2334, vertrek Brussel Zuid 11h39. Tussen Burst en Herzele werd er stapvoets gereden en liepen we 9 minuten vertraging op. Ook de trein in tegenovergestelde richting die we nabij Terhagen kruisten reed stapvoets. Daarnaast stonden aan alle overwegen lange autofiles waarin ook bussen van De Lijn vast zaten.

Via een omroep van de treinbegeleidster kwam ik te weten dat één en ander veroorzaakt werd door "personen in het spoor".

Wat betekent dat precies "personen in het spoor" ?
Wie is de bron van dit soort informatie ?
Iemand die iemand in het spoor ziet lopen en naar 0800-30230 of naar de politie belt ?

Naar mijn gevoel is dit soort informatie - gezien alle niveaus waar ze doorheen moet sijpelen alvorens ze de treinbestuurder bereikt - allicht snel achterhaald.

Anderzijds heeft een persoon die zich voor een trein wil werpen maar 15 seconden nodig om zijn plan tot uitvoer te brengen ; die gaat niet noodzakelijk een halfuurtje op voorhand al een beetje in de sporen gaan wandelen.

Ik durf me dus af te vragen of het niet wat overdreven is om honderden brave mensen die onderweg zijn in treinen, autos en autobussen vertraging te doen oplopen voor "personen in het spoor".
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22477
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: "Personen in het spoor"

Bericht door Steven »

De meeste meldingen komen van treinpersoneel zelf. Een bestuurder stuurt een alarm uit als hij personen in/langs het spoor ziet. Voert desnoods een noodremming uit. Door het alarm komt het verkeer tot stilstand (of gaat men over naar rijden op zicht). Alle volgende treinen krijgen een bevel tot voorzichtig rijden tot men zeker is dat het gevaar geweken is.
CursorX
Berichten: 333
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: "Personen in het spoor"

Bericht door CursorX »

Zoals gezegd komt het meeste van deze info van treinbestuurders zelf. Deze gaan meestal ook niet zomaar een alarm uitsturen maar zien zelf wel of iemand met zijn hond wandelt langs de sporen of als iemand zich verdacht gedraagt... Vaak bij een zelfmoord hangt de persoon er soms al uren tot dagen rond op dezelfde plaats.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22477
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: "Personen in het spoor"

Bericht door Steven »

inderdaad na een tijdje ben je wel geoefend om verdacht gedrag te onderscheiden van idoot gedrag. ook de plaatsen waar er "wandelpaden" kort bij het spoor zijn ken je na een tijdje vrij snel.

Vaste gewoontes van mensen leer je ook snel, zoals de plaatsen waar mensen graag oversteken om "sneller" bij de geparkeerde auto te zijn of toch nog net die trein te laten halen.
groentje
Berichten: 7256
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: "Personen in het spoor"

Bericht door groentje »

En opgelet, als de politie is ingelicht, moet je er ook rekening mee houden dat zij, al dan niet in achtervolging van een verdachte, ook het spoor oversteken. Het zou de eerste agent niet zijn die denkt het treinverkeer te doen stoppen door voor de trein te gaan staan en op hun fluitje te blazen...
Ouwe
Berichten: 54
Lid geworden op: 04 mei 2019, 14:10

Re: "Personen in het spoor"

Bericht door Ouwe »

Portbou schreef: 01 jun 2019, 12:46Ik durf me dus af te vragen of het niet wat overdreven is om honderden brave mensen die onderweg zijn in treinen, autos en autobussen vertraging te doen oplopen voor "personen in het spoor".
Onafhankelijk van hoe de berichten uiteindelijk bij de verkeersdienstleiding en de bestuurder komen, zou ik graag het volgende naar voren willen brengen. Stel dat die personen langs het spoor kinderen zijn? Bijvoorbeeld jou eigen kinderen of familie. Wat is dan belangrijker? Dat er even wat langzamer gereden wordt en dat misschien later op hun bestemming komen, maar dat bestuurders er zeker van zijn dat er geen kinderen voor hun trein komen en dat de kinderen die wel of niet op het spoor waren veilig thuis komen. Of dat alle reizigers op tijd thuis komen, maar een kind misschien nooit meer?
Eurovisie: De Nederlandse bal was niet goed genoeg, dus werd een belgische bal ingevlogen. Hopelijk staat het atomium nog recht.
dentheo
Berichten: 8163
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: "Personen in het spoor"

Bericht door dentheo »

Hoe komt er een einde aan dat traag rijden ?
Ik heb het hier eens anderhalf uur weten duren...
Nu schijnt er een procedure te zijn. Drie treinen die niets zien ofzo ?
Theo
Groeten vanop de Heide
groentje
Berichten: 7256
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: "Personen in het spoor"

Bericht door groentje »

Meestal na 2 treinen die niets meer zagen, tenzij de politie ter plaatse gaat, dan bevestiging dat zij weer weg zijn.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: "Personen in het spoor"

Bericht door Shrek »

Portbou schreef: 01 jun 2019, 12:46 Anderzijds heeft een persoon die zich voor een trein wil werpen maar 15 seconden nodig om zijn plan tot uitvoer te brengen ; die gaat niet noodzakelijk een halfuurtje op voorhand al een beetje in de sporen gaan wandelen.
Niet waar, de ervaring is net dat ze dat wèl doen.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1773
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: "Personen in het spoor"

Bericht door Portbou »

Ouwe schreef: 01 jun 2019, 21:07
Portbou schreef: 01 jun 2019, 12:46Ik durf me dus af te vragen of het niet wat overdreven is om honderden brave mensen die onderweg zijn in treinen, autos en autobussen vertraging te doen oplopen voor "personen in het spoor".
Onafhankelijk van hoe de berichten uiteindelijk bij de verkeersdienstleiding en de bestuurder komen, zou ik graag het volgende naar voren willen brengen. Stel dat die personen langs het spoor kinderen zijn? Bijvoorbeeld jou eigen kinderen of familie. Wat is dan belangrijker? Dat er even wat langzamer gereden wordt en dat misschien later op hun bestemming komen, maar dat bestuurders er zeker van zijn dat er geen kinderen voor hun trein komen en dat de kinderen die wel of niet op het spoor waren veilig thuis komen. Of dat alle reizigers op tijd thuis komen, maar een kind misschien nooit meer?
Ik vind dat er een redelijke afweging gehanteerd moet worden tussen enerzijds veiligheid en anderzijds werkbaarheid/bruikbaarheid van het spoorsysteem.

Emotionele argumenten zoals hierboven maken een objectieve gedachtenwisseling hierover onmogelijk.

Ik zal dan ook direct overgaan tot het serveren van de ultieme dooddoener :
De veiligste situatie is dat alle treinen, autos, brommers, bussen... rijden tegen een snelheid van 0 km/h.

Ziezo. Nu hoeven we geen tijd meer te verliezen met gesprekken over dit onderwerp.

Graag gedaan !
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1773
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: "Personen in het spoor"

Bericht door Portbou »

CursorX schreef: 01 jun 2019, 16:25 Vaak bij een zelfmoord hangt de persoon er soms al uren tot dagen rond op dezelfde plaats.
Shrek schreef: 01 jun 2019, 23:30 Niet waar, de ervaring is net dat ze dat wèl doen.
Oké, mijn excuses, dat wist ik niet...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22477
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: "Personen in het spoor"

Bericht door Steven »

Inderdaad het is meermaals voorgevallen dat er meldingen zijn van een suïcidaal persoon en dat uiteindelijk een trein hem toch raakt x tijd later.
Terminus
Berichten: 1125
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: "Personen in het spoor"

Bericht door Terminus »

Ik heb ooit nog in die werkgroepen mogen zetelen en - het zit ver in mijn geheugen - maar dacht dat een suïcidepleger gemiddeld 3 treinen laat passeren. Er is natuurlijk een verschil in duur tussen de passage van 3 treinen op Lijn 25 of b.v. lijn 69...
Plaats reactie