Engelse trein trajecten

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
Plaats reactie
Bitburger

Engelse trein trajecten

Bericht door Bitburger »

Wat zijn mooie Engelse trein trajecten?
desperado

Re: Engelse trein trajecten

Bericht door desperado »

Sorry for posting in English :)

Google for "beautiful train rides UK" and you will find lots of lists which various writers and bloggers have compiled.

The following are common to most of these and I would also personally consider them very scenic. Of course your idea of scenic may be different from mine.

The West Highland line from Glasgow to Fort William and Mallaig
The Settle and Carlisle line from (Leeds-)Skipton to Carlisle
The line between Exeter and Newton Abbot where it runs along the coast at Dawlish
Parts of the Cumbrian Coast line from Carlisle to Carnforth via Workington and Barrow (only parts of this are scenic, other parts are not good)
Parts of the line between Newscastle and Edinburgh
Inverness to Kyle of Lochalsh is nice in places.
A lot of the lists mention Inverness to Thurso / Wick but I've only that far north once and it was a very long time ago.

If you prefer softer classic English scenery (rather than hills, cliffs, etc) then lines like Oxford - Worcester are quite nice.

Some of the preserved railways are also very scenic.
The North York Moors from Pickering to Grosmont and on to Whitby
The West Somerset Railway from near Taunton to Minehead
The Gloucestershire and Warwickshire Railway from near Cheltenham to Broadway
The Festiniog and Welsh Highland narrow gauge lines go through impressive scenery.

Does this help?

If you can be more specific about your idea of beautiful then I'm happy to try and help a little more.
groentje

Bericht door groentje »

Vanuit Londen is mijn favoriet wellicht de lijn vanuit Marylebone richting Oxford en Birmingham, verwachtende dat je daar start. Niks spectaculairs, maar minder verstedelijkt dan de meeste andere Mainlines vanuit Londen. Zowel Eastcoast als Westcoast Mainline hebben hun mooiere stukken, vooral wat verder weg van Londen.
De lijnen doorheen het Peak District zijn ook de moeite, met bestemmingen als Buxton en Matlock, of de hoofdlijn tussen Manchester en Sheffield, en ook de lijn naar Whitby vond ik genietbaar, ondanks het materieel.
Voor een meer stedelijke vibe buiten Londen raad ik zeker de spoornetten van Newcastle en Glasgow aan.
Desperado gaf het al aan, Schotland is zalig. Naast de West Highland Line is ook de Highland Mainline naar Inverness of de lijn naar Stranraer de moeite. Idem voor Wales, bijna alles is goed, met als highlights voor mij toch ook de Ffestiniog, en de lijn naar Holyhead, zeker wanneer die onder het kasteel van Conwy duikt.
Zoek je een iets bucolischer, maar minder spectaculair landschap dat wat meer het clichématige Engelse landschap vertegenwoordigt, denk dan zeker ook aan de Cotswolds Line en de Marshes Line. Vooral in wat mysterieuze ochtendnevel is dit een schilderachtig gebied met leuke stationnetjes.
Heel wat grotere stations zijn ook indrukwekkend, ik denk spontaan aan Glasgow Central, York, Newcastle, en zelfs mindere goden als Chester, Bristol of Preston hebben leuke details of zelfs hun originele overkapping.
Voor de rest sluit ik me graag aan bij de suggesties van Desperado.
groentje

Bericht door groentje »

Mogelijk kende je ze al, maar om inspiratie op te doen is het YouTubekanaal AllTheStations misschien interessant. Vorig jaar deden ze alle stations van Groot-Brittannië aan, met vaak aandoenlijk enthousiasme. Niet helemaal gemaakt met potentiële toeristen in het achterhoofd, misschien, maar toch een aanrader.
desperado

Bericht door desperado »

Vanuit Londen is mijn favoriet wellicht de lijn vanuit Marylebone richting Oxford en Birmingham, verwachtende dat je daar start. Niks spectaculairs, maar minder verstedelijkt dan de meeste andere Mainlines vanuit Londen.
If you're interested in something a little different, some of the trains between Marylebone and Birmingham are worked by a modern class 68 diesel locomotive https://en.wikipedia.org/wiki/British_Rail_Class_68.
De lijnen doorheen het Peak District zijn ook de moeite, met bestemmingen als Buxton en Matlock, of de hoofdlijn tussen Manchester en Sheffield, en ook de lijn naar Whitby vond ik genietbaar, ondanks het materieel.
Yes I support this recommendation. Buxton is may be more interesting as a destination than Matlock but I've not been to either of them for a long time.
groentje

Bericht door groentje »

Neither Buxton nor Matlock are very large, but both are charming. Buxton has the advantage of a very large hotel next to the station and is a spa resort, although the main Buxton Crescent Thermal spa is still not open, and is slightly larger, but Matlock has the advantage of being the starting point of a heritage railway and an interesting bookshop in the old station, so either are nice destinations.
Plaats reactie