Vraagstukje

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
SExyBAck

Vraagstukje

Bericht door SExyBAck »

Met het volgende vraagstukje heb ik een probleem:

In een keten aangesloten op 220V, vloeit een stroom van 2.5A. Men wil in een geleider een verklikkerlampje 4V-0.5A plaatsen. Bereken de shunt die je moet plaatsen. Teken het schema. De uitkomst is 110 Ohm

Als ik een shunt plaats van 110 Ohm heb ik inderdaad een stroom van 0.5A maar wat dan met de spanning? Die blijft in parallel toch 220V? Hoe geraak ik dan aan 4V? :(
Blanche

Re: Vraagstukje

Bericht door Blanche »

SExyBAck schreef:Met het volgende vraagstukje heb ik een probleem:

In een keten aangesloten op 220V, vloeit een stroom van 2.5A. Men wil in een geleider een verklikkerlampje 4V-0.5A plaatsen. Bereken de shunt die je moet plaatsen. Teken het schema. De uitkomst is 110 Ohm

Als ik een shunt plaats van 110 Ohm heb ik inderdaad een stroom van 0.5A maar wat dan met de spanning? Die blijft in parallel toch 220V? Hoe geraak ik dan aan 4V? :(
In serie met het lampje een weerstand van 432 ohm. 4V over het lampje en 216V over de 432 ohm want door het lampje mag maar 0.5A.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Vraagstukje

Bericht door Steven »

Blanche schreef:
SExyBAck schreef:Met het volgende vraagstukje heb ik een probleem:

In een keten aangesloten op 220V, vloeit een stroom van 2.5A. Men wil in een geleider een verklikkerlampje 4V-0.5A plaatsen. Bereken de shunt die je moet plaatsen. Teken het schema. De uitkomst is 110 Ohm

Als ik een shunt plaats van 110 Ohm heb ik inderdaad een stroom van 0.5A maar wat dan met de spanning? Die blijft in parallel toch 220V? Hoe geraak ik dan aan 4V? :(
In serie met het lampje een weerstand van 432 ohm. 4V over het lampje en 216V over de 432 ohm want door het lampje mag maar 0.5A.
was ik me ook aan bedenken, met eentje van 110 ohm komt dat nooit goed volgens mij
Blanche

Re: Vraagstukje

Bericht door Blanche »

Steven schreef:
Blanche schreef:
SExyBAck schreef:Met het volgende vraagstukje heb ik een probleem:

In een keten aangesloten op 220V, vloeit een stroom van 2.5A. Men wil in een geleider een verklikkerlampje 4V-0.5A plaatsen. Bereken de shunt die je moet plaatsen. Teken het schema. De uitkomst is 110 Ohm

Als ik een shunt plaats van 110 Ohm heb ik inderdaad een stroom van 0.5A maar wat dan met de spanning? Die blijft in parallel toch 220V? Hoe geraak ik dan aan 4V? :(
In serie met het lampje een weerstand van 432 ohm. 4V over het lampje en 216V over de 432 ohm want door het lampje mag maar 0.5A.
was ik me ook aan bedenken, met eentje van 110 ohm komt dat nooit goed volgens mij
Maar als shunt volstaat 110 ohm want daardoor gaat de 2A (2,5A-0,5A).
Gebruikersavatar
e49memling
Berichten: 720
Lid geworden op: 27 feb 2006, 21:08
Locatie: Vlaams Brabant-Pajottenland

Bericht door e49memling »

Beredeneer eerst de vraag, er wordt gesteld: in een geleider een lampje- dus in serie-; het lampje mag maar 0,5 A hebben, dus moet er parallel een weerstand die de rest van de stroom opvangt, dus 2 A
Als de weerstandswaarde (lampje+shunt)in die verhoudingen zijn krijg je vanzelf de juiste spanning over dat lampje.

weerstand lampje: R=U/I 4/0,5= 8 ohm
Weerstand shunt R= 4/2 = 2 ohm

Zo eenvoudig is het, wel vermelden dat er een lagere stroom gaat vloeien in de ganse keten.

De absolute waarden van die shunt is niet belangrijk, maar de verhoudig wel, hij moet 4 maal zoveel stroom verwerken als het lampje, En de stroom was een vast gegeven.

Eigelijk kan het nauwkeuriger, door de nieuwe" spanningen te berekenen, 4Volt over het lamje en 116 volt over de verbruiker- je kan de weerstand van de verbruiker berekenen 220/2,5 = 88 ohm

Nieuwe stroom door verbruiker: I=U/R 216/88

Dan die van het lampje parallel met de weerstand r=U/I = 4 gedeeld door vorig resultaat, Dan bereken je de weerstand in verhouding van de stroom die door het lamje mag.
De nieuwe uitkomst zal ongeveer 2,04 ohm bedragen

Juist of niet?
Bijlagen
Hier een rap gemaakt schema'tje
Hier een rap gemaakt schema'tje
Clip.jpg (13.77 KiB) 6429 keer bekeken
Traxxion

Bericht door Traxxion »

Als het schema zoals hierboven aangegeven is (begrijp de vraagstelling niet 100% met de term "shunt" want ben geen TB :) ):
R1 = weerstand over lamp = 2 ohm zoals je aangaf
R2 = weerstand in serie

Thévénin vervangweerstand:
R1 || Lamp = 8*2/(8+2) ohm = 1,6 ohm

Over deze 1,6 ohm staat 4V, dus R2 moet zijn:
R2 = (220V-4V)/2,5A = 86,4 ohm
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

Blackie schreef:Als het schema zoals hierboven aangegeven is (begrijp de vraagstelling niet 100% met de term "shunt" want ben geen TB :) ):
R1 = weerstand over lamp = 2 ohm zoals je aangaf
R2 = weerstand in serie

Thévénin vervangweerstand:
R1 || Lamp = 8*2/(8+2) ohm = 1,6 ohm

Over deze 1,6 ohm staat 4V, dus R2 moet zijn:
R2 = (220V-4V)/2,5A = 86,4 ohm
LOl dit heeft niets te maken met TB zijn, maar met algemene elektriciteit
Gebruikersavatar
e49memling
Berichten: 720
Lid geworden op: 27 feb 2006, 21:08
Locatie: Vlaams Brabant-Pajottenland

Bericht door e49memling »

Blackie schreef:Als het schema zoals hierboven aangegeven is (begrijp de vraagstelling niet 100% met de term "shunt" want ben geen TB :) ):
R1 = weerstand over lamp = 2 ohm zoals je aangaf
R2 = weerstand in serie

Thévénin vervangweerstand:
R1 || Lamp = 8*2/(8+2) ohm = 1,6 ohm

Over deze 1,6 ohm staat 4V, dus R2 moet zijn:
R2 = (220V-4V)/2,5A = 86,4 ohm
Klopt ongeveer, maar R2 is een OPGEGEVEN weerstand ik had 88 ohm gerekend.
LEES DE VRAAG, Een lampje in de geleider wil zeggen, gewoon in de kring dus serie; shunt wil gewoon parallel zeggen, een weerstand die parallel op de lamp bij een spanning van 4 volt ongeveer 2 A doorlaat gewoon wet van ohm.
Ik heb geen tekenprogramma, het schemaatje is geïmproviseerd; parallel op de lamp is de shunt, de ander weerstand is de opgegeven verbruiker, door het lampje van 4 Volt wordt de spanning van 220 V verdeeld.
Laatst gewijzigd door e49memling op 12 nov 2006, 19:54, 2 keer totaal gewijzigd.
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

Awel, ik weet ook niet wat een "shunt" is! :P

We hebben wel al heel de stelling van Thévenin, netwerken oplossen, ... al gezien, maar een shunt? :D
Gebruikersavatar
e49memling
Berichten: 720
Lid geworden op: 27 feb 2006, 21:08
Locatie: Vlaams Brabant-Pajottenland

Bericht door e49memling »

Steven schreef:
LOl dit heeft niets te maken met TB zijn, maar met algemene elektriciteit
Leuk hé
TBbart

Bericht door TBbart »

Trainspotterke schreef:Awel, ik weet ook niet wat een "shunt" is! :P

We hebben wel al heel de stelling van Thévenin, netwerken oplossen, ... al gezien, maar een shunt? :D
shunt is een soort weerstand :wink: die komen voor tb wel voor omdat alle JH loko's daarmee uitgerust zijn, worden vooral gebruikt bij het sturen van seriemotoren :wink:
Traxxion

Bericht door Traxxion »

e49memling schreef:
Blackie schreef:Als het schema zoals hierboven aangegeven is (begrijp de vraagstelling niet 100% met de term "shunt" want ben geen TB :) ):
R1 = weerstand over lamp = 2 ohm zoals je aangaf
R2 = weerstand in serie

Thévénin vervangweerstand:
R1 || Lamp = 8*2/(8+2) ohm = 1,6 ohm

Over deze 1,6 ohm staat 4V, dus R2 moet zijn:
R2 = (220V-4V)/2,5A = 86,4 ohm
Klopt ongeveer, maar R2 is een OPGEGEVEN weerstand ik had 88 ohm gerekend.
Een opgegeven weerstand? Ik zie hem niet in de opgave staan als je dat bedoelt :)
Enneuh, je hebt wel idd in totaal 86,4 + 1,6 = 88 ohm voor uw 3 weerstanden. Als R2 alleen al 88 ohm is, weet ik niet hoe je exact 2,5A wil laten vloeien bij een spanning van 220V :)
Gebruikersavatar
e49memling
Berichten: 720
Lid geworden op: 27 feb 2006, 21:08
Locatie: Vlaams Brabant-Pajottenland

Bericht door e49memling »

Nog eens, lees de vraag! in een keten van 220 V loopt een stroom van 2,5 A staat in de opdracht. Bij 220 Vot 2,5 A krijg je bij een weerstand van 88 Ohm. gewoon wet van Ohm R=U/I 220/2,5 = 88
Hierbij wordt een geshunt(parallel) lampje mee in serie geschakeld, zodanig dat de spanning hierop beperkt blijft tot 4 Volt.
De spanning van 220 v wordt verdeeld, 4 v over geshunt lampje en 216 v over de gekende verbruiker van 88 Ohm.
Traxxion

Bericht door Traxxion »

e49memling schreef:Hierbij wordt een geshunt(parallel) lampje mee in serie geschakeld, zodanig dat de spanning hierop beperkt blijft tot 4 Volt.
De spanning van 220 v wordt verdeeld, 4 v over geshunt lampje en 216 v over de gekende verbruiker van 88 Ohm.
En dus vloeit er nu 216/88=2,45A door de keten ipv 2,5A?
Blanche

Bericht door Blanche »

Aangezien bij de oplossing een shunt van 110 Ohm staat dacht ik dat het eerder zo een schematje is:
Afbeelding
Plaats reactie