Titel Centraal station

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Titel Centraal station

Bericht door Adler »

In Belgie zijn er maar 3 stations die het woord "centraal" in hun naam hebben: Brussel-Centraal, Antwerpen-Centraal en Verviers-Central.
Voor Brussel en Antwerpen is dit te begrijpen, maar waarom Verviers-Central ?
Verviers is zelfs geen knooppunt.
Waarschijnlijk moest er ook in Wallonie een centraal station zijn als Brussel en Vlaanderen er een hadden.

In Nederland zijn er strikte voorwaarden vastgelegd om die titel te krijgen.
Er moet aan 3 voorwaarden worden voldaan:
-de plaats heeft minimaal 100.000 inwoners
-40.000 reizigers maken dagelijks gebruik van het hoofdstation
-de stad heeft daarnaast nog twee andere stations.
Nu zijn er al 6: Amsterdam,Arnhem,Den Haag,Leiden,Rotterdam en Utrecht.
Vanaf half december kunnen ook Amersfoort en Eindhoven hun naam verlengen met deze toevoeging.
Zo'n naamsverandering kost al gauw honderdduizend euro.
Perronborden,wegwijzers,verlichte letters op het stationsgebouw, aanpassing van computersystemen en reisplanners,...
In Amersfoort wordt dit gefinancierd door de gemeente.
jan_olieslagers
Berichten: 3476
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Titel Centraal station

Bericht door jan_olieslagers »

Om het onderscheid te maken met Verviers-Palais en Verviers-Ouest, zou ik zo denken?

Kijk eens rond op de onvolprezen http://users.telenet.be/pk/lijnen.htm, daar vindt men - ook hierover - heel wat informatie.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Titel Centraal station

Bericht door Adler »

jan_olieslagers schreef: 25 nov 2019, 11:47 Om het onderscheid te maken met Verviers-Palais en Verviers-Ouest, zou ik zo denken?
Dat lijkt me inderdaad logisch.
Maar er zijn nog wel meer steden met meerdere stations, zoals bv. Brugge en Mechelen.
Die hebben dan weer geen centraal in hun naam.
Maar het zal wel historisch allemaal zo ontstaan zijn.
kika
Berichten: 2857
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Titel Centraal station

Bericht door kika »

Adler schreef: 25 nov 2019, 11:21 In Nederland zijn er strikte voorwaarden vastgelegd om die titel te krijgen.
Je bent vergeten dat Almere Centrum vroeger CS, Centraal Station heette. Leiden heeft ook nog niet zo lang de eer om een 'Centraal' te hebben, Eindhoven heeft maar 1 ander station, Strijp S. Stadion een station noemen is gewoon een politiek spelletje om zo aan 2 te geraken. Burgemeester en wethouders vinden het natuurlijk leuk dat hun stad zo groot is dat er zelfs een 'Centraal' station is, de regeltjes en hun striktheid worden aangepast naar gelang hoe de wind waait.

Gezien het (eerdere) station er nu 100 jaar staat, is het een handig momentje om de NMBS of lokale pers voor jou in de archieven te laten duiken 8)
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5287
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Titel Centraal station

Bericht door Steve »

"Centraal" duidt er in mijn ervaring in België niet per se op dat het om het belangrijkste station is van de stad (in tegenstelling tot het Nederlandse CS of nog duidelijkere Duitse Hbf), maar wel dat het letterlijk om het centraalst gelegen station gaat in een geval waar er twijfel is. Brussel-Centraal is een goed voorbeeld: heel centraal gelegen (enkele meters van de grote markt) maar toch niet het grootste noch het meest bediende station van Brussel. In Antwerpen kon je ook stellen dat Berchem een grotere bediening had dan Centraal toen er nog geen tunnel was.

Buiten de genoemde voorbeelden zijn er gewoon weinig andere (grotere) steden in België met zo'n situatie. Station Brugge ligt niet bepaald midden in het centrum en de stations Gent-Sint-Pieters en Luik-Guillemins nog veel minder.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Titel Centraal station

Bericht door Adler »

Ik heb wel eens een treinbegeleider horen omroepen: "Wij komen nu aan in Mechelen-Centraal".
Maar dat zal dan wel een persoonlijke improvisatie geweest zijn ofwel een grote fan van Bart Somers.
kika
Berichten: 2857
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Titel Centraal station

Bericht door kika »

Steve schreef: 25 nov 2019, 12:58 "Centraal" duidt er in mijn ervaring in België niet per se op dat het om het belangrijkste station is van de stad (in tegenstelling tot het Nederlandse CS of nog duidelijkere Duitse Hbf), maar wel dat het letterlijk om het centraalst gelegen station gaat in een geval waar er twijfel is.
Barneveld Centrum, Almere Centrum: de troostprijs voor het meest centraal gelegen station :wink:
Paul
Berichten: 1281
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Titel Centraal station

Bericht door Paul »

Ik meen dat we het hierover al eens eerder gehad hebben.

Historisch hebben in België bestaan of bestaan nog:
- Antwerpen-Centraal
- Brussel-Centraal
- Flénu-Central
- Florennes-Central
- Quaregnon-Central
- Visé-Central
- Verviers-Central
- Zeebrugge-Centraal (het vormingsstation; heet thans Zeebrugge-Vorming)

Maar daarnaast:
- Acoz-Centre
- Courcelles-Centre
- La-Louvière-Centre
- Theux-Centre
- Waimes-Centre
- Zeebrugge-Centrum (heet thans Zeebrugge-Dorp)
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5287
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Titel Centraal station

Bericht door Steve »

kika schreef: 25 nov 2019, 13:14
Steve schreef: 25 nov 2019, 12:58 "Centraal" duidt er in mijn ervaring in België niet per se op dat het om het belangrijkste station is van de stad (in tegenstelling tot het Nederlandse CS of nog duidelijkere Duitse Hbf), maar wel dat het letterlijk om het centraalst gelegen station gaat in een geval waar er twijfel is.
Barneveld Centrum, Almere Centrum: de troostprijs voor het meest centraal gelegen station :wink:
Inderdaad, "Centrum" is in Nederland het equivalent van wat hier dan soms gewoon "Centraal" heet, heel soms toch "Centrum" zoals hierboven aangetoond, en meestal gewoon niets. Een aanduiding van "hoofdstation" zoals het Nederlandse "Centraal" of het Duitse "Hbf" kennen we hier eenvoudigweg niet en als je er wat over nadenkt is dat niet bepaald ideaal: voor een niet-ingewijde is er geen enkele duidelijke indicatie welk station station de referentie is (bv. om over te stappen, om goede verkoopfaciliteiten te vinden enz). Als toerist zou ik onterecht kunnen verwachten dat ik in Brussel-Centraal HST's terugvind, net zoals ik niet spontaan zou weten dat ik in Gent-Sint-Pieters moet uitstappen om er de grootste overstapmogelijkheden te vinden.
Plaats reactie