Wat als je treinplanner mocht zijn?

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
Plaats reactie
benimmeg
Berichten: 138
Lid geworden op: 09 aug 2015, 16:52
Contacteer:

Wat als je treinplanner mocht zijn?

Bericht door benimmeg »

Hallo iedereen,

Even een leuke vraag oplaten die ik dikwijls van mijn vrienden krijg: Wat als je treinplanner was bij de NMBS, welke diensten zou je inleggen?
Hou even geen rekening of het mogelijk is qwa rijpaden, gewoon met de huidige infra of mits een kleine aanpassing.

Voor mij persoonlijk zou ik dit invoeren:
- een nachtnet tussen de grote steden (Antwerpen, Brussel, Gent, Luik, Leuven, ....)
- een tweede trein per uur op de as poperinge-kortrijk
- extra piekuur op de as Gent-Antwerpen (mits stop in Beervelde zodat de studenten geen 50min moeten wachten tot hun les begint)
- elk uur een klassieke trein vanuit Brussel en Luik via charleroi en bergen naar parijs rechtstreeks zonder overstap. (Waarschijnlijk mits koppeling/splitsing in Aulnoye-Aymeries)

Elk zal voor zijn regio wel iets kunnen verzinnen. Dus wat zou jij aanpassen aan de dienstregeling? Ik ben benieuwd naar de voorstellen.
trainlovertje
Berichten: 2313
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Wat als je trein planner mocht zijn?

Bericht door trainlovertje »

Wel, dat vind ik nu eens een goed voorstel, dat iedereen eens zijn gedacht kan zeggen :lol:
Ik ga internationaal verkeer buiten beschouwing laten, met uitzondering voor het grensverkeer, want daar zou ik o zo veel willen veranderen... Ook ga ik mijn dromen ivm nieuwe spoorlijnen hier niet uit de doeken doen.

Ik pieker vaak over verbeteringen in het aanbod en denk zelfs dat mijn voorstel nog wel vrij realistisch is op lange termijn, oordeel zelf:
Lijn 12: 2e trein naar Roosendaal vind ik een must. En 3 treinen op weekdagen die bijna overal stoppen vind ik veel, ik ben geneigd een paar haltes van de IC naar Charleroi te laten vallen om het tempo te verhogen.
Lijn 19: Verbinding naar Weert.
Lijn 21A: 2e trein per uur tussen Genk en Hasselt zonder tussenstop zou ik een meerwaarde vinden, maar waarschijnlijk pas mogelijk als de brug over het Albertkanaal klaar is. Bvb: L-trein Leuven - Hasselt verlengen met tussenstops naar Genk, De huidige IC-trein slaat Kiewit en Bokrijk dan over.
Lijn 24: een reizigerstrein Hasselt - Aachen met haltes in en rond de Voerstreek, maar da's wat te veel van het goede gevraagd denk ik.
Lijn 28: Twee treinen daar is een minimum vind ik, al weet ik niet goed welke trein daar dan het best zou bij passen.
Lijn 36: Een stop in Ans voor de Kortrijk - Welkenraedt zou echt een hele verbetering voor de Ans zijn, maar dat wordt blijkbaar dus al werkelijkheid vanaf eind dit jaar. S9 verlengen naar Tienen: een 2e trein voor Vertrijk zou ik ook graag zien komen. Ook al woon ik in Landen, ik ben niet meteen voorstander om de S9 tot Landen te verlengen, want dat zou wat overshooting voor stations als Neerwinden en Ezemaal zijn denk ik, waar 1 trein per uur volstaat. Wel kan de L-trein Liège - Waremme doorgetrokken worden tot Landen met aansluiting op de IC naar Blankenberge, wat een tweede verbinding naar Brussel zou betekenen voor de inwoners van Waremme. Tussen Leuven en Brussel zou er in het weekend een betere spreiding moeten komen.
Lijn 37: IC-01 naar Aachen Hbf ipv Eupen, Kortrijk - Welkenraedt verlengen naar Eupen. Daarenboven de huidige stoptrein naar Aken ook naar Aken laten rijden om Hergenrath te bedienen, en gewoonweg een 2e verbinding per uur te hebben. Dan zal deze trein wel een ander rijpad moeten krijgen, zodat hij aansluit op de trein nieuwe trein naar Eupen te Verviers.
Lijn 40: Ik wacht op de LIMAX... en hoop daarbij eveneens dat de NMBS trein blijft rijden, eventueel tot Visé, waar dan aansluiting bestaat op een 2e Arriva-trein.
Lijn 42: Een trein per uur, en die komt er eind dit jaar, maar helaas met Desiro's... Daar kan de M7 ook nog wat betekenen.
Lijn 49: Euregiobahn verlengen tot Eupen of zelfs Welkenraat, maar dan moet er dus een deel van de lijn heropend worden. In ieder geval, binnenkort wordt de Euregiobahn aan Duitse zijde alweer een stukje dichter naar België verlengd (tot Stolberg-Breinig ipv Stolberg-Alstadt). In Welkenraat kan dan aansluiting vinden op de IC-01 Aken - Oostende.
Lijn 50: Een latere verbinding van Aalst naar Brussel voorzien, zowel in de week als in het weekend. Naar Gent zijn de verbindingen 's avonds laat wel OK.
Lijn 50D: Een tweede stoptrein tussen Gent en Brugge
Lijn 51: Een tweede trein naar Blankenberge, misschien die extra stoptrein uit Gent?
Lijn 57: De stoptrein Antwerpen - Lokeren verlengen naar Dendermonde.
Lijn 59: Tweede stoptrein tussen Antwerpen en Sint-Niklaas.
Lijn 66: Snellere verbinding tussen Kortrijk en Brugge zoals vroeger.
Lijn 69: Eventueel een tweede verbinding, zeker tot Ieper, eventueel tot Poperinge.
Lijn 75: De IC Antwerpen - Poperinge zou ik persoonlijk een stop geven in Deinze. En misschien ook het station van Sint-Denijs-Westrem heropenen.
Lijn 75A: Vroeger reden daar twee treinen per uur, sinds 2014 nog maar 1. Waarom? Ik vind twee treinen per uur niet te veel hier: IC Brussels-Airport - Doornik verlengen tot Moeskroen, zonder tussenstops.
Lijn 82: 2e verbinding voor Ronse, maar ik weet niet goed hoe die te organiseren.
Lijn 89: Daar moet echt een 2e IC komen, eventueel met overstap in Denderleeuw richting Brussel.
Lijn 90: Ninove verdient een betere verbinding dan enkel die slak naar Brussel. IC Kotrijk - Denderleeuw - Geraardsbergen dan maar misschien?
Lijn 97: Quiévrain - Valenciennes heropenen?
Lijnen 116 en 117: De L-trein 's-Gravenbrakel - La Louviere-Sud zou ik via Manage sturen, daar moet dan wel kop gemaakt worden.
Lijn 122: Die lijn is tweesporig, dus ruimte zat, een IC tussen Geraardsbergen en Zottegem zou het daar volgens mij niet slecht doen. Binnenkort als Limburg volledig geëlektrificeerd is is er misschien genoeg dieselmaterieel daarvoor. Al zou een elektrificatie hier niet slecht zijn natuurlijk.
Lijn 124: In het weekend zou ik de IC Leuven - Eigenbrakel doortrekken naar Charleroi, met stop in Obaix-Buzet.
Lijn 130A: De stoptrein naar Erquelinnes verlengen naar Jeumont, zoals dat ooit was... Daar dan aansluiting naar Valenciennes en Lille.
Lijn 140: Er is/was sprake voor een IC-verbinding naar Fleurus, vind ik geen slecht idee.
Lijn 161A: Een tweede S8, die komt er ooit wel, en dan liefst telkens met eindbestemming Louvain-la-Neuve, want die overstap in Ottignies is hatelijk.
Lijn 162: Een frequentere stoptrein Aarlen - Luxemburg. In het weekend rijdt er zelfs geen enkele, dan moet je voor Kleinbettingen eerst naar Luxemburg en dan terug.
Lijn 167: Een trein in het weekend, liefst één per uur.

Algemeen dan nog:
*S-trein frequentie ophogen naar 1 trein per 20 minuten, maar op veel plaatsen moeilijk realiseerbaar, ook door gebrek aan rijpaden op NZV.
*Alle tweeuursbedieningen (zeker in het weekend) uitbreiden naar 1 trein per uur.
*Een nachtnet tussen de grote steden vind ik ook geen slecht idee, een voorstel: je legt elke één trein in vanuit Oostende naar Luik en terug en omgekeerd (dwz één van Luik naar Oostende en terug), één van Antwerpen naar Charleroi en omgekeerd, één van Namen naar Bergen via Brussel en omgekeerd. Dan heb je dus 6 treinen met 6 bestuurders en 6-12 TBG's. Deze zouden evt een vaste nachtshift kunnen doen. Bijvoorbeeld, de trein uit Bergen naar Brussel en Namen vertrekt rond 1 uur in Bergen, is rond 2 uur in Brussel en rond 3 uur in Namen, vertrekt daar dan weer en is ten laatste om 5 uur weer in Brussel en om 6 uur in Bergen. In Brussel is het dan de bedoeling dat al deze treinen op elkaar zouden aansluiten voor eventuele overstappers. Nuja, Infrabel werkt 's nachts graag aan de sporen, dus zal het vaak zijn dat één van de treinen uitvalt of geen aansluiting kan verzekeren... En Infrabel werkt nog liever aan het spoor in het weekend, wanneer deze treinen net meer volk zouden lokken (nacht vrijdag-zaterdag en zaterdag-zondag).

Voila, dan ben ik waarschijnlijk nog wel een aantal kleinigheden vergeten op te sommen, maar het belangrijkste staat er zeker in.
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: Wat als je trein planner mocht zijn?

Bericht door profke »

mijn plannen zijn goedkoper...

ik zou in heel belgie, inclusief (en vooral) in brussel, de dienstregeling reduceren tot degene die in Noord Limburg aanwezig is.
1 trein per uur, per richting. Met diesel. en stoppen om 20u00.

En pas terug aanpassen als dat ook eerst in Limburg ook ECHT gebeurt.

Kwestie van rechtlijnig te zijn zou ik die logica ook doorvoeren op de baan: onder het motto "extra beton trekt verkeer aan, dus de N74 kan je op je buik schrijven" ==> Brusselse ring asap terugbrengen tot enkel rijvak.
Inclusief het traject Gent-Brussel; Antwerpen-brussel; Luik(Hasselt)-brussel; Etc.

Te boertig? vestig je dan daar een keertje.


alle gekheid op een stokje:
mijn voornaamste vraag zou zijn dat dienstregelingen 24/7 zouden omvatten met een gelijkwaardige dienstregeling. 3 treinen per uur, maar ze komen om xu55; xu06 en xu17 dus aanpassen naar een mooie spreiding elke 20minuten (of elke 30 minuten voor 2 treinen/uur)
en alle lijnen die nu toch al "over de grens" gaan ook dusdanig inrichten voor reizigersvervoer.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Wat als je trein planner mocht zijn?

Bericht door Shrek »

trainlovertje schreef: 18 jan 2020, 00:49 En Infrabel werkt nog liever aan het spoor in het weekend, wanneer deze treinen net meer volk zouden lokken (nacht vrijdag-zaterdag en zaterdag-zondag).
Infrabel doet dat echt niet liever hoor, dat is omdat er dan het minste mensen last hebben van de werken. Wij zouden liefst alle spoorwerken gewoon op weekdagen tussen 8u en 16u doen :wink:
Als je toch almachtig planner bent mag je gerust het moment van de werven ook verschuiven om die weekend-nacht vrij te hebben :)
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Wat als je trein planner mocht zijn?

Bericht door LML »

Ik zou L20 Hasselt-Maastricht terug reactiveren i.p.v. de (snel)tram tussen deze 2 steden.
Verder:
* ook op zaterdag en zondag de S33 Antwerpen-Mol laten rijden
* zoals al gemeld: IC Antwerpen-Mol-Hamont doortrekken naar Weert
* ook op zaterdag en zondag een IC-trein Turnhout-Lier-Mechelen-Brussel
* L-trein Aalst-Burst-Zottegem(-Oudenaarde)
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Wat als je trein planner mocht zijn?

Bericht door dekooiker »

Velen voelen zich geroepen om creatief te zijn en wat te verzinnen maar niemand voelt zich geroepen om zelf de nachttrein te rijden, 's nachts aan het spoor te werken...vreemd toch. Ik kies er dan eerder voor om tijdens een goedgekozen weekend (met in het achterhoofd dat er altijd mensen de dupe zijn) een lijn lam te leggen om eindelijk eens het nodige onderhoud te kunnen doen. Zodat onze technici en het volk van de aannemers op een normaal uur kunnen werken.
De trein.
Alleen voor durvers.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5255
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Wat als je trein planner mocht zijn?

Bericht door overweg13 »

Ik zou treinplanner in een woord schrijven...
Met vriendelijke groet

overweg13
Plaats reactie