Alle S-trein haltes in Brussel bezoeken op 1 dag

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
Plaats reactie
benimmeg
Berichten: 138
Lid geworden op: 09 aug 2015, 16:52
Contacteer:

Alle S-trein haltes in Brussel bezoeken op 1 dag

Bericht door benimmeg »

Ik zou graag proberen alle haltes waar een S trein stopt in Brussel (S1, ..., S20) willen bezoeken op 1 dag.
Is dit überhaupt mogelijk? En hoe begin ik hier aan voor dit te plannen?
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5287
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Alle S-trein haltes in Brussel bezoeken op 1 dag

Bericht door Steve »

Dat is zeker goed mogelijk, niet alleen met de trein maar ook met het uitgebreide MIVB-netwerk dat ook bijna alle stations bedient. Dat laatste zal zeker een must zijn voor stations die amper bediend worden door de trein: in stations als Thurn & Taxis, Simonis, Brussel-West, Delta en Merode heb je slechts 1 of 2 treinen per uur, maar wel elke paar minuten een metro.

De meest efficiënte optie zal trouwens de fiets zijn. Ofwel eentje van jezelf, ofwel eentje van Blue Bike of Villo.

Wil je het volledig met het OV doen: wil je echt fysiek aanwezig zijn in elk station of volstaat het dat je trein er passeert (en al dan niet halt houdt)?
benimmeg
Berichten: 138
Lid geworden op: 09 aug 2015, 16:52
Contacteer:

Re: Alle S-trein haltes in Brussel bezoeken op 1 dag

Bericht door benimmeg »

Als ik dezefde regels zou toepassen als men site, dan moet de trein halt houden in het station. Als het kan liefst alleen met de trein. Er zijn wel een pak stations waar er jammer genoeg maar 1 trein komt. Ik ken ook brussel totaal niet, met de fiets zou ik verloren rijden :mrgreen:
Ik denk dat dit moeilijk te plannen is wat de snelste manier is.
trainlovertje
Berichten: 2313
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Alle S-trein haltes in Brussel bezoeken op 1 dag

Bericht door trainlovertje »

Bedoel je alle stations binnen het Brussels hoofdstedelijk gewest of bedoel je echt elk station waar een S-trein van het Brusselse net stopt? Want de S20 is zogezegd ook een S-trein van Brussel, maar die rijdt helemaal niet door Brussel.

In ieder geval, als je alleen de Brusselse stations bedoelt en overal wil afstappen om een kijkje te nemen, dan heb je sowieso ook een MIVB dagpas nodig denk ik, want er zijn zowaar 34(!) stations verspreid over de 19 Brusselse gemeenten. Sommige frequente buslijnen bedienen enkele kleinere stopplaatsen goed, waarbij je dan snel kan wisselen tussen deze stations die aan verschillende spoorlijnen liggen.
Met een enkeltje Zone Brussel - Zone Brussel kan je dan onbeperkt een hele dag door het gewest touren met de trein (opgelet: niet geldig voor de stations die op de grens met het Vlaamse gewest liggen, zoals Linkebeek, Groot-Bijgaarden, Buda, ...)

Neem er eens de netkaart van de MIVB bij; daar staan alle stations op aangeduid en dan zie je hoe goed ze bediend worden door het Brusselse OV.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5287
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Alle S-trein haltes in Brussel bezoeken op 1 dag

Bericht door Steve »

Als het voldoende is dat de trein er halt houdt, kun je ook met de trein alleen (en enkel op weekdagen!) wel een eind komen. Neem bijvoorbeeld vanaf Brussel-Zuid de S10 (38xx) via Brussel-West tot Jette, de S10 of S4 tot Sint-Agatha-Berchem, de S4 tot Brussel-Schuman, de S5 tot Moensberg, de S7 tot Haren, stappen tot Haren-Zuid voor de S2 tot Vorst-Zuid, stappen tot Vorst-Oost voor de S1 (19xx) tot Ukkel-Kalevoet, S1 (17xx) terug naar Brussel-Noord en tot slot de S8 tot station Bosvoorde. Zal wel even duren en misschien in een andere volgorde moeten als de aansluitingen niet helemaal uitkomen, maar zo heb je ze wel allemaal gehad.

Is het de bedoeling echt overal uit te stappen, dan zal een combinatie met de MIVB (en nog veel meer benodigde tijd) inderdaad bijna onmisbaar zijn. Of toch maar die fiets...
benimmeg
Berichten: 138
Lid geworden op: 09 aug 2015, 16:52
Contacteer:

Re: Alle S-trein haltes in Brussel bezoeken op 1 dag

Bericht door benimmeg »

Alle haltes waar een S trein stopt zal inderdaad wel veel zijn. Ik zal beginnen met het brussels gewest. Merci voor de info. 34 haltes valt dan nog goed mee.

Waarschijnlijk het beste ticket om dit te doen is met een jump ticket van 24u?
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5287
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Alle S-trein haltes in Brussel bezoeken op 1 dag

Bericht door Steve »

Neem je enkel en alleen de trein, dan volstaat het bovengenoemde ticket Zone Brussel, voor 2,40 euro kun je dan de hele dag onbeperkt reizen (idem voor wanneer je bv. een bestaand ticket gebruikt om in Brussel aan te komen, je mag dan de hele dag in de zone blijven reizen).

Wil je ook de flexibiliteit hebben om de MIVB te gebruiken, dan is het JUMP-dagticket inderdaad de beste oplossing. Heb je wel een MOBIB-kaart voor nodig.
benimmeg
Berichten: 138
Lid geworden op: 09 aug 2015, 16:52
Contacteer:

Re: Alle S-trein haltes in Brussel bezoeken op 1 dag

Bericht door benimmeg »

En zo te zien 3.10 euro voor 1ste klasse. Al stelt die eerste klasse niet veel voor in een desiro. Ik heb een mobib kaart, dus daar zit geen probleem.
benimmeg
Berichten: 138
Lid geworden op: 09 aug 2015, 16:52
Contacteer:

Re: Alle S-trein haltes in Brussel bezoeken op 1 dag

Bericht door benimmeg »

Even een zot plan uitgewerkt dat misschien wel eens zou lukken (gemaakt op een weekdag in paasvakantie):

Tussen de haakjes tel ik de stations op zodanig dat ik aan 34 kom

9u03 Brussel-Zuid (1) --> 9u08 Vorst-Zuid (2)
Lopen naar Vorst-Oost (1.2km, 20min)
9u28 Vorst-Oost (3) --> 9u32 Ukkel-Kalevoet (5) (Halte te Ukkel-Stalle (4))
Lopen naar Moensberg (1.6km, 14min)
9u46 Moensberg (6) --> 9u58 Arcaden (10) (Haltes te Sint-Job (7), Diesdelle (8) en Boondaal (9))
Lopen naar Watermaal (270m, 11 min)
10u09 Watermaal (11) --> 10u11 Bosvoorde (12)
30 min wachten in Bosvoorde voor trein terug
10u41 Bosvoorde --> Etterbeek (13) (Haltes te Watermaal)
Lopen naar Mouterij (1.2km, 38min)
11u25 Mouterij (14) --> 11u30 Bru-Schuman (16) (Haltes te Bru-Luxemburg (15))
5 min overstap
11u35 Bru-Schuman --> St.Agatha-Berchem (19) (Haltes te Bockstael (17) en Jette (18))
18 min overstap
12u09 St.Agatha-Berchem --> 12u15 Bockstael (Haltes te Jette)
Lopen naar Thurn & Taxis (1km, 28min)
12u43 Thurn & Taxis (20) --> 12u54 Bru-Zuid (Haltes te Simonis (21) en Bru-West (22))
9 min overstap
13u03 Bru-Zuid --> 13u18 Schaarbeek (27) (Haltes te Bru-Kap (23), Bru-Centraal (24), Bru-Congres (25), Bru-Noord (26))
27 min overstap (genoeg tijd om treinen te spotten)
13u45 Schaarbeek --> 13u49 Haren-Zuid
Lopen naar Haren (450m, 8min)
13u57 Haren (29) --> 14u12 Bru-Schuman (Haltes te Bordet (30), Evere (31) en Meiser (32))
13 min overstap (Overstappen te Bru-Lux ook mogelijk en daar station spotten)
14u25 Bru-Schuman --> 14u37 Merode (33) (Haltes te Bru-Lux, Etterbeek en Delta (34))

Ik weet dat sommige overstappen heel lastig zijn, maar ik heb gewoon gekeken naar de snel mogelijke aansluiting. Als je er ene mist kan je wachten op de volgende, wel oppassen dat je niets voorbij rijdt. Ook gekozen om veel treinen te nemen om tijdens de reis zoveel mogelijk stations in beeld te kunnen brengen.
Iemand zin om mee te gaan of zelf met een plan te komen?
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5287
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Alle S-trein haltes in Brussel bezoeken op 1 dag

Bericht door Steve »

De overstappen met de trein zijn vrij goed te doen, zeker midden op de dag in een vakantieperiode. Pech kun je natuurlijk altijd hebben, dus best toch de nodige alternatieven voorzien. De moeilijkste lijkt me 11.30 => 11.35 tussen de S9 en S4 in Schuman, temeer daar je een redelijk doolhof moet doorlopen om van spoor 3 naar spoor 1 te raken. Als je die aansluiting wilt halen, zou ik overwegen in station Luxemburg over te stappen - daar liggen de perrons vlak naast elkaar en is het dus iets makkelijker. Etterbeek zou nog beter zijn, maar dan mis je natuurlijk de halte in Mouterij (de S4 rijdt wel langs de perrons, als dat een troost kan zijn).

Ik zou me vooral zorgen maken over de trajecten te voet. In 20 minuten van Vorst-Zuid naar Vorst-Oost kan alleen als je flink doorstapt en als de eerste trein geen noemenswaardige vertraging heeft. Best je zoveel mogelijk naar voren zetten in de trein, want het is daar dat je eruit moet in Vorst-Zuid. Daarentegen lijkt Kalevoet => Moensberg me bijna onmogelijk op 14 minuten, of het moet zijn dat je echt loopt. De bus kan hier een oplossing zijn: bus 43 (MIVB) en 155 (De Lijn) doen dit traject op een paar minuten, maar je moet er natuurlijk net eentje hebben in dat tijdvak. Haren-Zuid => Haren is nipt te doen op 8 minuten, maar je moet opnieuw helemaal vooraan uitstappen in Haren-Zuid en wellicht nog een eind lopen tot de voorste trap (lang perron vs. korte trein).

Een JUMP-dagticket zou ik zeker aanraden voor wat meer ademruimte of voor als je je schema overhoop moet halen door een gemiste aansluiting. Bockstael => Thurn & Taxis (Pannenhuis) en Etterbeek => Mouterij zijn bijvoorbeeld mogelijk op slechts een paar minuten met metro 6 respectievelijk bus 95. Die bus 95 kan ook een oplossing zijn voor heel het traject tussen Bosvoorde en Luxemburg: de beginhalte Wiener ligt niet ver en het traject loopt daarna de hele tijd parallel met de trein, met haltes vlak aan Watermaal / Arcaden, Etterbeek, Mouterij en Luxemburg. Je zou aan Boondaal kunnen uitstappen, daar tram 8 nemen naar station Bosvoorde, vervolgens stappen tot Wiener en het bovengenoemde traject met bus 95 doen.
benimmeg
Berichten: 138
Lid geworden op: 09 aug 2015, 16:52
Contacteer:

Re: Alle S-trein haltes in Brussel bezoeken op 1 dag

Bericht door benimmeg »

Danku voor alle tips! Ik zal er rekening mee houden als ik alles nog eens tot de puntjes uitwerk. Merci voor ook te zeggen waar op de trein ik moet zitten voor een snelle overstap. De uitkomst van deze trip kan een leuke blog en film opleveren.
groentje
Berichten: 7256
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Alle S-trein haltes in Brussel bezoeken op 1 dag

Bericht door groentje »

Station Linkebeek ligt nog een beetje dichter bij Moensberg, een extra ticket voor daar valt te overwegen. Voor de rest weinig toe te voegen bij Steve.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5287
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Alle S-trein haltes in Brussel bezoeken op 1 dag

Bericht door Steve »

Helaas maakt dat die transfer nog moeilijker omdat de tijd dan tot 9 minuten teruggebracht wordt. Maar er is eigenlijk wel een goed plan B: tien minuten later (9.55 u) is er in Moensberg een S5, die je kunt nemen tot Boondaal en dan het hierboven beschreven ritje met tram 8 en bus 95. Eindresultaat zal hetzelfde zijn.
Plaats reactie