Coronavirus

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
Treinenman
Berichten: 359
Lid geworden op: 22 nov 2008, 15:17

Re: Coronavirus

Bericht door Treinenman »

Als wandelen en fietsen ook niet meer mogen, zullen er meer mensen zijn die depressief worden omdat ze niet meer buiten mogen komen, ze niet meer mogen wandelen of fietsen, sociale contacten die zijn weggevallen, gevoelens van eenzaamheid en die andere opgesomde zaken (roken, niet bewegen...). In Italië zijn de maatregelen al langer van kracht en toch blijft het aantal gevallen daar sterk stijgen. In Italië en Frankrijk mag men zelfs niet wandelen of fietsen. Ik zou er zelf depressief van worden moest dat ook hier gebeuren (niet meer mogen wandelen of fietsen). Niet iedereen heeft een tuin, loopband of hometrainer. Veel mensen die qua conditie zullen verzwakken omdat ze niet meer mogen wandelen of fietsen. Lichaamsbeweging (in open lucht) is toch essentieel? Je kan toch niet besmet worden met corona van wandelen in de natuur? Wel moet je afstand van anderen houden.
Laatst gewijzigd door Treinenman op 27 mar 2020, 13:19, 1 keer totaal gewijzigd.
De trein is altijd een beetje reizen.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2054
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Coronavirus

Bericht door Dieselfreak »

...
Laatst gewijzigd door Dieselfreak op 26 mar 2020, 21:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2054
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Coronavirus

Bericht door Dieselfreak »

Treinenman schreef: 26 mar 2020, 20:01Als wandelen en fietsen ook niet meer mogen, zullen er meer mensen zijn die depressief worden omdat ze niet meer buiten mogen komen, ze niet meer mogen wandelen of fietsen, sociale contacten die zijn weggevallen, gevoelens van eenzaamheid en die andere opgesomde zaken (roken, niet bewegen...).
Je zou van veel minder depressief worden...
Treinenman schreef: 26 mar 2020, 20:01 Je kan toch niet besmet worden met corona van wandelen in de natuur? Wel moet je afstand van anderen houden.
Dat zegt Maggie De Block ook: wat telt, is hoeveel afstand je van anderen houdt, níet hoe ver je van huis fietst of wandelt. Het virus kan níet overgedragen worden via de lucht, zegt men, besmetting gebeurt door druppeltjes van niezen en hoesten, lichamelijk contact en dergelijke.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Treinenman
Berichten: 359
Lid geworden op: 22 nov 2008, 15:17

Re: Coronavirus

Bericht door Treinenman »

Wat ik vreemd vind is dat bij deze pandemie van Covid-19 (coronavirus) ook veel jonge mensen in het ziekenhuis op IZ belanden, terwijl dit bij griep vooral oudere mensen zijn. Bij de Spaanse griep pandemie in 1918 waren het ook vooral jonge mensen die zwaar getroffen werden. Dit lijkt op een herhaling van de Spaanse griep.

Uit het artikel Spaanse griep (Wikipedia):
Het meest bevreemdend van de Spaanse griep was de groep mensen waarin de mortaliteit het hoogst was. De gangbare risicogroepen bij de jaarlijkse "gewone" griepgolven zijn bejaarden en jonge kinderen. Van deze groepen vormen de bejaarden verreweg de grootste risicogroep, waarbij het sterftecijfer als gevolg van de griep het hoogst is. Zuigelingen en peuters tot en met 4 jaar hebben over het algemeen nog antilichamen (immuniteit) meegekregen van de moeder, voornamelijk door borstvoeding. De Spaanse griep echter, had de hoogste mortaliteit in de leeftijdsgroep 14- tot 21-jarigen. Na onderzoek van de longen van personen die aan de Spaanse griep zijn gestorven en in Alaska zijn begraven, is het virus nagemaakt. Hieruit bleek dat de griep vooral mensen in de leeftijdsgroep 20 tot 40 jaar trof, die normaliter het sterkste immuunsysteem hebben. Het kan daarom zijn, dat de sterfte veroorzaakt wordt door een te sterke reactie van het immuunsysteem (cytokinestorm).
De trein is altijd een beetje reizen.
benimmeg
Berichten: 138
Lid geworden op: 09 aug 2015, 16:52
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door benimmeg »

Treinenman schreef: 27 mar 2020, 11:09 Wat ik vreemd vind is dat bij deze pandemie van Covid-19 (coronavirus) ook veel jonge mensen in het ziekenhuis op IZ belanden, terwijl dit bij griep vooral oudere mensen zijn. Bij de Spaanse griep pandemie in 1918 waren het ook vooral jonge mensen die zwaar getroffen werden. Dit lijkt op een herhaling van de Spaanse griep.

Uit het artikel Spaanse griep (Wikipedia):
Het meest bevreemdend van de Spaanse griep was de groep mensen waarin de mortaliteit het hoogst was. De gangbare risicogroepen bij de jaarlijkse "gewone" griepgolven zijn bejaarden en jonge kinderen. Van deze groepen vormen de bejaarden verreweg de grootste risicogroep, waarbij het sterftecijfer als gevolg van de griep het hoogst is. Zuigelingen en peuters tot en met 4 jaar hebben over het algemeen nog antilichamen (immuniteit) meegekregen van de moeder, voornamelijk door borstvoeding. De Spaanse griep echter, had de hoogste mortaliteit in de leeftijdsgroep 14- tot 21-jarigen. Na onderzoek van de longen van personen die aan de Spaanse griep zijn gestorven en in Alaska zijn begraven, is het virus nagemaakt. Hieruit bleek dat de griep vooral mensen in de leeftijdsgroep 20 tot 40 jaar trof, die normaliter het sterkste immuunsysteem hebben. Het kan daarom zijn, dat de sterfte veroorzaakt wordt door een te sterke reactie van het immuunsysteem (cytokinestorm).
U zegt altijd "veel". Wat is veel en kan je hier getallen op plakken uit geloofwaardige bronnen? Als dit antwoord "neen" is, stop met paniek te zaaien en te verwijzen naar de Spaanse griep. Heeft u anders ook cijfers over de Spaanse griep om dit te vergelijken?
Treinenman
Berichten: 359
Lid geworden op: 22 nov 2008, 15:17

Re: Coronavirus

Bericht door Treinenman »

--
Laatst gewijzigd door Treinenman op 27 mar 2020, 13:17, 1 keer totaal gewijzigd.
De trein is altijd een beetje reizen.
benimmeg
Berichten: 138
Lid geworden op: 09 aug 2015, 16:52
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door benimmeg »

https://epidemio.wiv-isp.be/ID/Pages/20 ... ation.aspx

Hier studies met juiste en officiele informatie. Twee dagen geleden was er nog maar 1 sterfgeval jonger dan 45 van de bijna 300. Geen in de leeftijdsklasse onder de 25 jaar. Dus geen Spaanse griep toestanden.
Dit wilt niet zeggen dat jongeren opeens van niets moeten aantrekken. Dit is voor de oudere bevolking te beschermen
Laatst gewijzigd door benimmeg op 27 mar 2020, 13:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Davy
Berichten: 642
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: Coronavirus

Bericht door Davy »

Mag hier een slot op?
Dit gaat echt nergens meer over...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22477
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Coronavirus

Bericht door Steven »

Bij deze dan een slotje. We gaan geen extra paniek genereren. Daar gaat vooral de mentale gezondheid van vele mensen aan ten onder.
Gesloten