Coronavirus

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
Treinenman
Berichten: 359
Lid geworden op: 22 nov 2008, 15:17

Re: Coronavirus

Bericht door Treinenman »

Wat nog vreemd is: niemand is immuun tegen het coronavirus en toch zou niet iedereen ziek worden van dit virus.
Zo had de eerste Belg die besmet was met het virus weinig/geen symptomen.

Is al bekend of de toeristentreinen naar de kust (Blankenberge en Oostende) komende zomer zullen rijden? Die kans lijkt me heel klein of onbestaande. Ik denk persoonlijk dat de genomen maatregelen de rest van het jaar van kracht zullen blijven of tot er een vaccin tegen het virus bestaat. Een zomer zonder evenementen. Horecazaken, winkels, dierentuinen, pretparken en recreatiedomeinen die gesloten blijven de hele zomer en de rest van het jaar. Die kans zit er dik in. Maar gezondheid en welzijn gaan voor en dat is belangrijker.

Ik ga zelf nooit op reis naar het buitenland maar wel af en toe voor een dag naar zee in de zomer, naar de zoo van Antwerpen of Planckendael, of andere uitstapjes van 1 dag. Doordat ik geen auto heb neem ik hiervoor de trein. Maar dit jaar zit het er niet in. Het zal beperkt blijven tot thuis of de omgeving.

Ook vraag ik me af of het treinpersoneel mondmaskers zou dragen.
De trein is altijd een beetje reizen.
trainlovertje
Berichten: 2313
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door trainlovertje »

Treinenman schreef: 21 mar 2020, 22:27 Wat nog vreemd is: niemand is immuun tegen het coronavirus en toch zou niet iedereen ziek worden van dit virus.
Zo had de eerste Belg die besmet was met het virus weinig/geen symptomen.

Is al bekend of de toeristentreinen naar de kust (Blankenberge en Oostende) komende zomer zullen rijden? Die kans lijkt me heel klein of onbestaande. Ik denk persoonlijk dat de genomen maatregelen de rest van het jaar van kracht zullen blijven of tot er een vaccin tegen het virus bestaat. Een zomer zonder evenementen. Horecazaken, winkels, dierentuinen, pretparken en recreatiedomeinen die gesloten blijven de hele zomer en de rest van het jaar. Die kans zit er dik in. Maar gezondheid v.d. burgers gaat voor.
Niet iedereen wordt besmet, omdat niet iedereen (voldoende) in contact zal komen met het virus. Daarnaast kan je ook besmet worden en geen symptomen vertonen, omdat je lichaam er gewoon heel mild op reageert.
Waarschijnlijk gaan de maatregelen wel nog versoepeld kunnen worden, omdat er zoiets als groepsimmuniteit bestaat, alleen weet men niet hoe lang deze aanhoudt. Een tweede golf voordat er een vaccin op de markt is, kan dus voorkomen. Al zal dat zich later uitwijzen, en dan uiteraard eerst in Hubei, zodat wij er eens zo voorbereid op zijn.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Coronavirus

Bericht door Shrek »

Ik denk dat deze zomer het probleem vooral in het buitenland zal liggen. Wanneer wij hier het ergste gehad hebben zal het daar nog maar pas bezig zijn. Nationaal zal er denk ik al gereisd kunnen worden maar internationaal zal het een ander paar mouwen zijn. Dit kan er misschien net voor zorgen dat er veel meer kusttoerisme zal zijn waardoor er net meer T-treinen gaan moeten rijden.
Davy
Berichten: 642
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: Coronavirus

Bericht door Davy »

De huidige maatregelen het hele jaar laten gelden?
Onmogelijk vol te houden. Zowel economisch niet als sociaal niet.



desperado
Berichten: 156
Lid geworden op: 10 okt 2016, 11:42

Re: Coronavirus

Bericht door desperado »

Sorry for English.
This is quite a good explanation of the strategy most governments seem to be following. It has graphs and numbers but isn't too heavy.

This is the English original.

https://medium.com/@tomaspueyo/coronavi ... d3d9cd99ca

There are links at the bottom to two Dutch translations. Here they are.

https://medium.com/@macpaanakker/corona ... 68553aa9bc
https://medium.com/@nikeee/coronavirus- ... 76da1b7d5a
Terminus
Berichten: 1125
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: Coronavirus

Bericht door Terminus »

Weet iemand hoe men de (politie-)controle op de internationale treinen aanpakt?
B.v. Benelux: controle door politie bij opstappen in Antwerpen-Centraal en bij afstappen/tijdens halte in Breda?
Ik zie alvast dat er geen treinen rijden tussen Vise en Maastricht, gisterenochtend eveneens geen treinen tussen Essen en Roosendaal "om logistieke redenen"...
Treinenman
Berichten: 359
Lid geworden op: 22 nov 2008, 15:17

Re: Coronavirus

Bericht door Treinenman »

Davy schreef: 22 mar 2020, 01:22 De huidige maatregelen het hele jaar laten gelden?
Onmogelijk vol te houden. Zowel economisch niet als sociaal niet.
De huidige maatregelen zouden nog minstens 8 weken van kracht zijn, maar daarna... de rest van het jaar geen idee. Ik betwijfel zelf of deze maatregelen de rest van het jaar vol te houden zijn. Het lijkt me eerder onmogelijk om dit nog tot tenminste einde dit jaar vol te houden. Zo lang als mogelijk is denk ik. Alle zomerevenementen gaan wellicht wel afgelast worden. Het EK Voetbal 2020 is verplaatst naar volgend jaar. Ronde van Frankrijk zal wellicht afgelast worden.

Ik neem de trein alleen voor uitstapjes (naar de kust, dierentuinen, steden, evenementen). Men raadt aan om alleen de noodzakelijke verplaatsingen te doen en uitstapjes horen daar niet bij. Komende weken (maanden) zal ik geen trein nemen. Die uitstappen kunnen wachten, zijn voor later. Mijn gezondheid en van dierbaren/ andere mensen gaan voor.

Ik ben toch bang voor dit virus als ik de beelden van o.a. Italië zie en getuigenissen van corona patiënten. Ik blijf liever zo veel mogelijk thuis. Het wordt ook zo aangeraden. Ik zie er al tegenop om bijvoorbeeld naar de winkel te gaan om boodschappen te doen, naar de bakker of frituur te gaan. Er zijn heel wat mensen die geen afstand (willen) houden. Blijkbaar zijn er nog velen die het niet begrepen hebben. Ik ga zo weinig mogelijk daarnaartoe. Het is om smetvrees van te krijgen.
De trein is altijd een beetje reizen.
rvdborgt
Berichten: 4307
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Coronavirus

Bericht door rvdborgt »

Terminus schreef: 22 mar 2020, 11:48 Ik zie alvast dat er geen treinen rijden tussen Vise en Maastricht, gisterenochtend eveneens geen treinen tussen Essen en Roosendaal "om logistieke redenen"...
Aangezien de grens niet dicht is, begrijp ik niet waarom er geen treinen naar Maastricht rijden. Er is daarover ook helemaal geen aankondiging. Immers, volgens de NMBS rijden S-treinen gewoon, al is het meestal alleen tijdens de spits, aldus de algemene informatie over de beperkte dienstregeling. NMBS Europe zegt bovendien dat je voor Roosendaal en Maastricht de "real time uurregeling" [sic] moet raadplegen.

Groetjes,
Rian
Treinenman
Berichten: 359
Lid geworden op: 22 nov 2008, 15:17

Re: Coronavirus

Bericht door Treinenman »

trainlovertje schreef: 21 mar 2020, 21:59 Al die maatregelen zijn dan ook ter preventie van, om de verspreiding tegen te gaan.
De enige reden waarom het 'zoveel dodelijker' is, is omdat er geen vaccin is. De sluiting van openbare plaatsen en dergelijke maatregelen zijn eigenlijk de vervangende maatregelen van een vaccin, omdat er (nog) geen groepsimmuniteit bestaat.
Het ontsmetten van voorwerpen heeft volgens mij weinig zin en daar is geen helemaal geen wetenschappelijke evidentie voor. Er is dan ook veel onduidelijkheid over hoe lang het virus overleeft op voorwerpen.
Wat de zomer kan brengen, dat vraag ik me ook af, want er gaan nog steeds maatregelen actief zijn. Zeker wat reizen naar het buitenland betreft, vooral naar de landen waar de epidemie nog niet zo ver gevorderd is als bij ons.
Het virus zou tot drie dagen op voorwerpen kunnen overleven en een dag via de lucht. Dit heb ik ergens gelezen. Dus zou men de treinen, perrons etc;.. beter regelmatig ontsmetten/reinigen.
Wat ik me af vraag is hoe het verder zal gaan met dit virus (dit laatste zal niemand weten). Of we echt een oversterfte zullen zien in België, vele duizenden doden zoals in Italië, of dit virus zal verdwijnen tegen de zomer, of het virus een blijvertje zal zijn dat elk jaar terugkomt, of men deze maatregelen blijft nemen indien het een blijvertje is, hoe lang deze epidemie nog gaat duren, of we de begroetingen als handen geven blijvend volledig achterwege laten. Als ook ons land in lockdown komt mogen we helemaal niet meer buiten komen, zelfs niet om (individueel) te sporten (wandelen, fietsen) en dagelijks bewegen is net belangrijk. Wekenlang binnen moeten blijven zonder ook maar even buiten mogen komen... hopelijk komt het hier niet zover.
De trein is altijd een beetje reizen.
trainlovertje
Berichten: 2313
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door trainlovertje »

Treinenman schreef: 22 mar 2020, 12:59 Het virus zou tot drie dagen op voorwerpen kunnen overleven en een dag via de lucht. Dit heb ik ergens gelezen. Dus zou men de treinen, perrons etc;.. beter regelmatig ontsmetten/reinigen.
Het is niet omdat het op een oppervlak kan overleven, dat het bij overdracht nog steeds sterk genoeg is om bij iemand een infectie uit te lokken. Dat is een groot verschil. En het virus hangt ook niet gewoon in de lucht, het is enkel overdraagbaar via kleine menselijke vochtdruppeltjes ("aerosols") die in de lucht circuleren als personen spreken met elkaar. Jezelf binnen opsluiten is dus even 'ongevaarlijk' als buiten komen zonder met andere personen contact van dichtbij te hebben.
trainlovertje
Berichten: 2313
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door trainlovertje »

Het is niet omdat het gedaan wordt, dat het bewezen is dat het zinvol is.
Treinenman
Berichten: 359
Lid geworden op: 22 nov 2008, 15:17

Re: Coronavirus

Bericht door Treinenman »

Vandaag op hln.be gelezen dat een 38-jarige man overleden is aan COVID-19. Ook gelezen dat de helft van alle corona patiënten die op intensieve kwamen jonger waren dan 50 jaar. Ik ben zelf 35 en zou dit coronavirus zeker niet willen krijgen. Is dit ook zo bij klassieke griep, er jonge mensen (tieners, twintigers, dertigers, veertigers) aan sterven?

Blijf in uw kot... en neem de trein alleen indien nodig voor verplaatsingen naar het werk.
De trein is altijd een beetje reizen.
trainlovertje
Berichten: 2313
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door trainlovertje »

Treinenman schreef: 22 mar 2020, 16:24 Vandaag op hln.be gelezen dat een 38-jarige man overleden is aan COVID-19. Ook gelezen dat de helft van alle corona patiënten die op intensieve kwamen jonger waren dan 50 jaar. Ik ben zelf 35 en zou dit coronavirus zeker niet willen krijgen. Is dit ook zo bij klassieke griep, er jonge mensen (tieners, twintigers, dertigers, veertigers) aan sterven?
Ja, de gewone griep is zelfs iets dodelijker dan covid-19 bij de jongere leeftijdscategorieën. Bij ouderen is het omgekeerd; daar blijkt covid-19 iets dodelijker, blijkt uit de weinige gegevens die we over dit virus tot dusver hebben.
De jongere personen die sterven hebben doorgaans een onderliggend probleem dat hun immuniteit onderdrukt. Op jouw leeftijd is er dus helemaal geen reden tot paniek, tenzij je een gekend gezondheidsprobleem hebt dat je immuniteit onderdrukt (vb: mucoviscidose, HIV, ...). Dan is extra oplettendheid om infectie te vermijden aangewezen.
ronny
Berichten: 535
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:48
Locatie: Ramsel

Re: Coronavirus

Bericht door ronny »

Treinenman schreef: 22 mar 2020, 11:52 Ik ben toch bang voor dit virus als ik de beelden van o.a. Italië zie en getuigenissen van corona patiënten. Ik blijf liever zo veel mogelijk thuis. Het wordt ook zo aangeraden. Ik zie er al tegenop om bijvoorbeeld naar de winkel te gaan om boodschappen te doen, naar de bakker of frituur te gaan. Er zijn heel wat mensen die geen afstand (willen) houden. Blijkbaar zijn er nog velen die het niet begrepen hebben. Ik ga zo weinig mogelijk daarnaartoe. Het is om smetvrees van te krijgen.
Als dit het derde geheim van Fatima is, dan sterft de helft van de bevolking van Rome.
Al die maatregelen komen bij mij toch over als paniekvoetbal. Waarom een eenzame visser niet meer mag vissen?
Ik verwacht alvast dat er beperkende maatregelen zullen blijven tot wanneer er een vaccin is, dus minstens tot volgend jaar Pasen.
Gesloten