Coronavirus

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
Treinenman
Berichten: 359
Lid geworden op: 22 nov 2008, 15:17

Re: Coronavirus

Bericht door Treinenman »

Vreemd dat het coronavirus zich ook goed verspreidt in landen met een warm klimaat. In landen als Thailand en India is het meer dan 30 graden en toch verspreidt het virus zich ook daar. Dit virus houdt blijkbaar wel van hitte. Ik vrees we er tegen de zomer niet van verlost zullen zijn en dit virus een blijvertje zal worden.

https://www.worldometers.info/coronavirus/

Persoonlijk ken ik ook niemand die COVID-19 heeft of heeft gehad.


.
De trein is altijd een beetje reizen.
dentheo
Berichten: 8163
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Coronavirus

Bericht door dentheo »

Treinenman schreef: 25 mar 2020, 09:19 Vreemd dat het coronavirus zich ook goed verspreidt in landen met een warm klimaat. In landen als Thailand en India is het meer dan 30 graden en toch verspreidt het virus zich ook daar. Dit virus houdt blijkbaar wel van hitte.
.
Volgens mij zijn er twee soorten van warmte, klamme vochtige warmte lijkt mij ideaal, droge woestijnwarmte is iets anders.
Ik gok dus meer op vochtigheid dan op puur temperatuur.
Virus komt via vochtige deeltjes uit de mens en nestelt zich in slijmlaagje in neus, keel of in oogvocht.
Vochtigheid vind het virusdeeltje zeker prachtig. Alhoewel "vinden", er is nog discussie of het wel een levend wezen is....
Theo
Groeten vanop de Heide
Treinenman
Berichten: 359
Lid geworden op: 22 nov 2008, 15:17

Re: Coronavirus

Bericht door Treinenman »

Ik heb toch de indruk dat we de strijd tegen het virus aan het verliezen zijn. Het aantal gevallen, ziekenhuisopnames en doden blijft sterk stijgen. In o.a. Italië wordt beslist ''Wie redden we en wie niet'' en dat mensen ouder dan 60 niet meer geholpen kunnen worden. Ook heb ik gelezen dat dit virus voor blijvende longschade kan zorgen en dat mannen er vatbaarder voor zijn dan vrouwen.

Het vreemdste blijf ik vinden dat er bij de dodelijke corona slachtoffers ook jonge mensen zijn (jonger dan 50). Bij de klassieke griep is dit niet zo.

Dit lijkt een herhaling van de Spaanse griep in 1918. Toen waren de meeste griepdoden mensen tussen 20 en 40.
De trein is altijd een beetje reizen.
Treinenman
Berichten: 359
Lid geworden op: 22 nov 2008, 15:17

Re: Coronavirus

Bericht door Treinenman »

trainlovertje schreef: 24 mar 2020, 11:07
Treinenman schreef: 24 mar 2020, 10:31
Je stopt best even met paniek zaaien, want meer dan de helft van wat je zegt is gewoon onwaar.
Waarom is het virus "helemaal anders"? Dat is het niet, wel is er een groot verschil, dat hier nu al honderdduizend keer gezegd is: er is geen vaccin.
Het is helemaal niet zo dat de overgrote meerderheid op IZ jonger is dan 50 jaar. Men heeft in de media bericht dat dat virus ook de longen van jongeren kan 'aantasten' (eigenlijk vooral een grote uitstorting van vocht dat de ademhaling serieus bemoeilijkt), maar dat aantal gevallen bij jongeren is beperkt en werd volgens mij uitgelicht door de media om de jongeren te sensibiliseren en binnen te blijven om de ouderen te beschermen. Er is bij mijn weten nog maar 1 iemand onder 50 jaar overleden in België, de overgrote meerderheid is ouder dan 70 jaar.
Er zijn meerdere jonge mensen aan dit virus overleden.
*https://www.hln.be/nieuws/binnenland/am ... ab3fe0b0a/
De trein is altijd een beetje reizen.
Davy
Berichten: 642
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: Coronavirus

Bericht door Davy »

Is al die extra paniekzaaierij eigenlijk nodig op dit treinenforum?

Je hoort en ziet elke dag meer dan genoeg nieuws hierover...
rdv
Berichten: 1220
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Coronavirus

Bericht door rdv »

Treinenman schreef: 25 mar 2020, 14:00
trainlovertje schreef: 24 mar 2020, 11:07
Treinenman schreef: 24 mar 2020, 10:31
Je stopt best even met paniek zaaien, want meer dan de helft van wat je zegt is gewoon onwaar.
Waarom is het virus "helemaal anders"? Dat is het niet, wel is er een groot verschil, dat hier nu al honderdduizend keer gezegd is: er is geen vaccin.
Het is helemaal niet zo dat de overgrote meerderheid op IZ jonger is dan 50 jaar. Men heeft in de media bericht dat dat virus ook de longen van jongeren kan 'aantasten' (eigenlijk vooral een grote uitstorting van vocht dat de ademhaling serieus bemoeilijkt), maar dat aantal gevallen bij jongeren is beperkt en werd volgens mij uitgelicht door de media om de jongeren te sensibiliseren en binnen te blijven om de ouderen te beschermen. Er is bij mijn weten nog maar 1 iemand onder 50 jaar overleden in België, de overgrote meerderheid is ouder dan 70 jaar.
Er zijn meerdere jonge mensen aan dit virus overleden.
*https://www.hln.be/nieuws/binnenland/am ... ab3fe0b0a/
Natuurlijk zijn er mensen overleden aan het virus, er overlijden ook dagelijks mensen door van hun trap te vallen, of in het verkeer (minstens 2 per dag op slag dood in België), of aan hartinfarcten, of door een gewone griep, of door zich te verslikken, of door hitegolven, of .... Alleen kwamen/komen deze niet of nauwelijks in het nieuws. Ik heb de indruk dat mensen vergeten zijn dat er maar één zekerheid is in het leven, nl. dat we ooit zullen overlijden. Bijna alle overlijdens zijn mensen die zowiezo een slechtere gezondheid hadden (natuurlijk zijn er uitzonderingen, net zoals er ieder jaar wel een aantal super sportieve mensen overlijden aan hartfalen). Ik vind het dan ook heel jammer dat de krantentitels stoppen na de getallen voor besmettingen en doden. Iedere dag genezen er tientallen mensen (en dat gaat dan om geteste mensen, dus niet iemand die thuis zit met een doktersbriefje omdat hij/zij hoest). Het aantal mensen die genezen zijn, zijn in BE momenteel licht hoger dan het aantal mensen op intensieve, kijk daar eens naar aub.

Laten we er ons bewust van zijn dat we in BE vrij goed doen: in verhouding tot de bevolkingsaantallen hebben wij (na Duitsland) één van de laagste sterftecijfers in West-Europa. Dat kan tijdelijk zijn, maar we volgen op dit moment de curves van Italië of Spanje niet. Naar mijn aanvoelen doen we het zelfs beter dan Frankrijk, Nederland of UK (op basis van de sterftecijfers). Laat ons hopen dat het zo blijft.

Tenslotte, als ik het me goed herinner, was er deze week een uitspraak van één van de BVs (Bekende Virologen) dat de mortaliteit aan Corona bij 30-50 jarigen op dit moment lager ligt dan bij een zware seizoensgriep.
trainlovertje
Berichten: 2313
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door trainlovertje »

Treinenman schreef: 25 mar 2020, 10:58 Ik heb toch de indruk dat we de strijd tegen het virus aan het verliezen zijn. Het aantal gevallen, ziekenhuisopnames en doden blijft sterk stijgen. In o.a. Italië wordt beslist ''Wie redden we en wie niet'' en dat mensen ouder dan 60 niet meer geholpen kunnen worden. Ook heb ik gelezen dat dit virus voor blijvende longschade kan zorgen en dat mannen er vatbaarder voor zijn dan vrouwen.

Het vreemdste blijf ik vinden dat er bij de dodelijke corona slachtoffers ook jonge mensen zijn (jonger dan 50). Bij de klassieke griep is dit niet zo.

Dit lijkt een herhaling van de Spaanse griep in 1918. Toen waren de meeste griepdoden mensen tussen 20 en 40.
Nogmaals, stop aub met paniek zaaien.
We zijn helemaal niets aan het verliezen. Gisteren weinig sterfgevallen (in vergelijking met eind vorige week), vandaag weer meer. Zo gaat dat nu eenmaal. Het "wie redden we en wie niet"-verhaal zal bij ons waarschijnlijk niet van toepassing zijn, omdat we meer beademingstoestellen per inwoner hebben. Italië was gewoonweg te laat met maatregelen nemen om de verspreiding van het virus in te dijken. In België zijn we volgens mij goed op tijd begonnen, alleen kan je het virus daarmee niet volledig laten verdwijnen, want dat gaat gewoonweg niet. Er zullen hoe dan ook nog tot maximaal enkele weken dagelijks meer gevallen dan daags voordien opgespoord/gehospitaliseerd worden. Dat is normaal en binnen de verwachtingen van een epidemie.
En er was tot dit weekend welgeteld 1 dodelijk slachtoffer onder de 50 jaar. Hij had dan ook een onderliggende ziekte dat zijn weerstand verzwakte, waardoor hij zich niet als een ander tegen het virus kon verdedigen. Dat is ook bericht geweest in de dagelijks persconferentie van de overheid.
Dat geval dat HLN nu beschrijft, is waarschijnlijk niet het hele verhaal (zoals we wel vaker gewoon zijn van HLN), want een jong iemand sterft er niet aan, tenzij er ernstige complicaties optreden.
rvdborgt
Berichten: 4307
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Coronavirus

Bericht door rvdborgt »

Treinenman schreef: 25 mar 2020, 10:58 Het vreemdste blijf ik vinden dat er bij de dodelijke corona slachtoffers ook jonge mensen zijn (jonger dan 50). Bij de klassieke griep is dit niet zo.

Dit lijkt een herhaling van de Spaanse griep in 1918. Toen waren de meeste griepdoden mensen tussen 20 en 40.
De gemiddelde leeftijd van de mensen die aan COVID-19 overlijden is rond de 80. Jongere mensen hebben een veel kleinere kans om te overlijden maar er is altijd een zekere kans dus een klein percentage zal ook jonger zijn.

Groetjes,
Rian
rdv
Berichten: 1220
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Coronavirus

Bericht door rdv »

Treinenman schreef: 24 mar 2020, 14:36 Dat is net wat ik me ook af vraag. Of de huidige maatregelen ook nog zouden gelden gedurende de zomermaanden. Gaan de horecazaken en winkels (o.a. kledingwinkels, speelgoedwinkels...), dierentuinen, recreatie- en pretparken weer normaal open of blijven ze gesloten? Zullen gebruiken als het handen schudden en zoenen definitief verdwijnen? Wat met de toeristische sector? Mogen we nog in eigen land nog uitstapjes maken (naar de kust, dierentuin, pretparken, recreatieparken)? En wat met de scholen? Mogen we nog op het strand komen? En vooral hoe gaat het verder met het virus?
Niemand die het weet. Wellicht gaan we naar een periode van afzwakking en daarna weer aanscherping van de regels, totdat er een vaccin is (en iedereen gevaccineerd is). Grote kans dat massa-events zoals de festivals, Gentse Feesten etc zullen afgeschaft worden, maar stranden en dierentuinen zullen naar mij verwachting open blijven (mss met een max. aantal bezoekers). Social distancing zal de regel blijven (zeker geen handen schudden), mss dat men dat zal opvolgen via o.a. het beperken van de bezetting van treinen.
Ik verwacht ook dat quarantaine (of testen) na intercontinentale reizen de regel zal zijn, maar hopelijk niet binnen Europa. En wellicht krijgen we weer een "gele kaart" (zoals vroeger tegen gele koorts), waarbij men bij het binnengaan van een land kan nagaan of iemand al dan niet gevaccineerd is tegen het nieuwe Coronavirus.
Treinenman
Berichten: 359
Lid geworden op: 22 nov 2008, 15:17

Re: Coronavirus

Bericht door Treinenman »

Ik dacht aan een maximale bezetting van de treinen o.a. de T-treinen naar de kust tijdens de zomermaanden (misschien met reservatie). Hetzelfde met dierentuinen, pretparken, horecazaken... mits social distancing (geen handen geven, niet zoenen, niet knuffelen, zelfs niet aanraken). De evenementen zullen wellicht allemaal afgelast worden (o.a. Pennenzakkenrock, Pukkelpop, Rock Werchter, Cactusfestival...).

Op warme zomerdagen zitten de treinen naar de kust vaak vol. Social distancing is zo onmogelijk.

Wat ik me nog af vraag is, als er een vaccin komt, de hele bevolking gevaccineerd wordt (zal wel een hele productie zijn aan vaccins) of alleen dezelfde personen die ook tegen de griep ingeënt worden, en of dit verplicht zal zijn. Ook of reizen en vakanties naar het buitenland toegelaten zijn of (geheel) verboden.
De trein is altijd een beetje reizen.
trainlovertje
Berichten: 2313
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door trainlovertje »

Treinenman schreef: 25 mar 2020, 17:32 Wat ik me nog af vraag is, als er een vaccin komt, de hele bevolking gevaccineerd wordt (zal wel een hele productie zijn aan vaccins) of alleen dezelfde personen die ook tegen de griep ingeënt worden, en of dit verplicht zal zijn. Ook of reizen en vakanties naar het buitenland toegelaten zijn of (geheel) verboden.
Waarschijnlijk zal er inderdaad enkel aanbevolen worden dat de risicogroepen en medewerkers uit de gezondheidszorg ingeënt worden, zoals dat voor de griep is. Al is natuurlijk iedereen vrij om zich te laten vaccineren.
Verplicht zal het zeker niet worden. In België is er maar 1 verplicht vaccin en dat is het vaccin tegen polio, wat een vaccin is dat levenslang bescherming biedt. Het vaccin tegen covid-19 zal dat naar alle waarschijnlijkheid niet kunnen bieden en zal om de zoveel tijd herhaald moeten worden.
Treinenman
Berichten: 359
Lid geworden op: 22 nov 2008, 15:17

Re: Coronavirus

Bericht door Treinenman »

Geen paniekzaaierij maar zelfs huisartsen worden besmet...
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/03/25 ... als-er-no/
De trein is altijd een beetje reizen.
trainlovertje
Berichten: 2313
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door trainlovertje »

Treinenman schreef: 25 mar 2020, 20:31 Geen paniekzaaierij maar zelfs huisartsen worden besmet...
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/03/25 ... als-er-no/
So what? Natuurlijk kunnen artsen ook ziek worden, dat zijn mensen gelijk een ander. Enige probleem is dat als er te veel artsen (tijdelijk) uitvallen, er te weinig artsen overblijven om de continuïteit van de zorg te garanderen. Al is het probleem slechts heel lokaal en zijn er genoeg andere artsen die de eerstelijnszorg tijdelijk op zich kunnen nemen.
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: Coronavirus

Bericht door profke »

misschien hier een slotje op
en de rest verder zetten op een niet-treinen forum?

https://userbase.be/forum/viewtopic.php ... 00#p817248
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2623
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: Coronavirus

Bericht door trainfreak »

Een slotje is (voorlopig) niet nodig. Dit onderwerp staat in de babbelhoek, wat de juiste plaats is voor onderwerpen die niets met treinen te maken hebben.

Alleen.. Stop gewoon met paniek zaaien, want dit is nergens voor nodig.

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

Gesloten