Coronavirus

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
Gebruikersavatar
Zorba
Berichten: 149
Lid geworden op: 25 nov 2010, 22:16

Re: Coronavirus

Bericht door Zorba »

Het moet wel gezegd dat het onveiligheidsgevoel in de stations en op de treinen een stuk toegenomen is. Zowel gistermiddag als 's avonds omroepen van zakkenrollers op de trein. En in Brussel-Noord meerdere groepen jongeren kat en muis aan het spelen met Securail en de politie (inclusief over de sporen lopen).

Hoewel dit waarschijnlijk dagelijkse kost is, vermoed ik dat de bendes handig gebruik maken van de social distancing.
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Glodenox »

Op zich is dit inderdaad wel een ziekte die we als bevolking zullen aankunnen en met de huidige maatregelen zullen we normaal gezien op medisch vlak ook wel de nodige capaciteit hebben om iedereen te kunnen behandelen. Ik hoop alleen dat niemand dit slechts als een fait divers beschouwt en vindt dat de maatregelen zwaar overdreven zijn. Dat zou namelijk een redelijke inschattingsfout zou zijn als je kijkt naar de impact die het virus lijkt te hebben op landen die vroeger dan ons infecties hadden.

We moeten uiteraard niet onnodig gaan panikeren, maar totdat er medicijnen en/of een vaccin zijn mogen we dit echt niet onderschatten. En een vaccin dient dan uiteraard alleen om deze uitbraak een halt toe te roepen bij de risicogroepen of misschien nog in de omgeving van broeihaarden.
Treinenman
Berichten: 359
Lid geworden op: 22 nov 2008, 15:17

Re: Coronavirus

Bericht door Treinenman »

Wat ik nergens terugvind is of je als jonge persoon veel meer risico loopt om met corona in het ziekenhuis terecht te komen dan met de klassieke griep. Het lijkt bij deze virusinfectie of vooral jongeren extra risico lopen. Het is geen paniekzaaierij maar ik hoorde op de radio iets in die trend. Volgens Marc van Ranst zouden er ook veel jongeren op IZ in ziekenhuizen liggen.

Zouden er nog volle treinen zijn deze periode of is er een maximale bezetting, waarbij men als deze bereikt is niet meer mag instappen? Is er per trein een maximaal aantal toegelaten reizigers tegelijk?

Ik neem alleen de trein voor uitstapjes, nu niet want uitstapjes zijn niet essentieel.
De trein is altijd een beetje reizen.
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Glodenox »

Op dit moment is het nogal moeilijk om uit die cijfers conclusies te trekken. Het zou bijvoorbeeld verklaard kunnen worden doordat jongeren meer in contact zijn gekomen met andere mensen of minder snel de aanbevelingen gevolgd hebben. Men gaat achteraf eerst eens steekproeven moeten doen om in te schatten hoeveel mensen ziek waren, maar er niet voor naar het ziekenhuis zijn gegaan. De kans bestaat dat er veel meer "jongeren" ziek zijn geworden dan andere leeftijdscategorieën. Dus dan het kan nog even goed zijn dat je als jongere eigenlijk minder risico loopt in het ziekenhuis terecht te komen.

Zeggen dat je veel meer risico loopt corona op te lopen als jonge persoon vind ik wel wat paniekzaaierij dus. Het is een conclusie die je (nog) niet kan maken met de data die er is. Heel veel zal afhangen van hoeverre je aan social distancing deed en je contacten met andere mensen in het algemeen. Ook de overdracht van de ziekte door kinderen op school of opvang zal wel meespelen. Dat er ook redelijk wat jongeren in het ziekenhuis liggen is natuurlijk wel een interessant gegeven, maar ik heb het vermoeden dat ze dit nu voornamelijk benadrukken om het deel "koppige jeugd" aan te spreken.
Laatst gewijzigd door Glodenox op 26 mar 2020, 13:52, 1 keer totaal gewijzigd.
CursorX
Berichten: 333
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: Coronavirus

Bericht door CursorX »

Treinenman schreef: 26 mar 2020, 10:52
Zouden er nog volle treinen zijn deze periode of is er een maximale bezetting, waarbij men als deze bereikt is niet meer mag instappen? Is er per trein een maximaal aantal toegelaten reizigers tegelijk?
Quota op de trein hoeven niet. Zelf bestuurde ik vanmorgen de e507, een trein die elke dag normaal vlotjes over de 1000 reizigers gaat, zelfs naar 2000 over het gehele traject. Als ik vandaag over het hele traject 50 mensen zal mee gehad hebben dan was het veel.
Treinenman
Berichten: 359
Lid geworden op: 22 nov 2008, 15:17

Re: Coronavirus

Bericht door Treinenman »

Wat ik vreemd vind is dat, ondanks de genomen maatregelen die 2 weken van kracht zijn, het aantal gevallen sterk blijft stijgen. Vandaag meer dan 1200 gevallen erbij. Wat gaat er fout? Ik dacht dat deze periode het aantal gevallen nu minder sterk zou stijgen.
Blijkbaar is dit veel besmettelijker dan gedacht o.a. drie dagen op oppervlakken of voorwerpen, in winkels zou het uren blijven 'hangen' en nog veel andere mensen die besmet kunnen worden, hetzelfde in de treinen, trams, bussen...
En nog gevaarlijker is dat ook veel jongeren in het ziekenhuis op IZ komen met COVID-19. Het virus maakt je longen kapot. Ik vind dit niet normaal. Bij de gewone griep zijn het vooral ouderen. Dit is echt geen paniekzaaierij. Net in het nieuws nog gehoord. Ik dacht dat jonge mensen juist minder risico liepen op complicaties en overlijden aan COVID-19.

Vandaar ik dacht aan een maximum aantal reizigers tegelijk in treinen om minder kans op besmetting te hebben.
De trein is altijd een beetje reizen.
groentje
Berichten: 7256
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Coronavirus

Bericht door groentje »

Er is een incubatieperiode van 1-3 weken, heb ik begrepen, waarbij de persoon nog niet ziek is, maar wel al besmet én vooral: besmettelijk. Heel wat huidige ziektegevallen zijn dus wellicht 2 weken geleden besmet, mogelijk tijdens sommige van die quarantainefeestjes, maar worden pas nu ziek, en in tussentijd hebben ze mogelijk, ondanks alle voorzorgsmaatregelen, een hoop anderen ook besmet die op hun beurt gaan ziek worden. Zeker in het begin hadden nog heel wat mensen niet goed begrepen wat er precies verwacht werd, wat er kon en niet kon, een 10 dagen geleden liep ik nog met tientallen andere mensen rond in de supermarkt, bijvoorbeeld. Of was het speelpleintje hier op het pleintje voor mijn deur nog behoorlijk druk. De activiteit is stelselmatig afgenomen, maar voor sommigen was het wellicht al te laat, en die worden nu een voor een ziek. Soms licht, anderen met zwaardere symptomen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22477
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Coronavirus

Bericht door Steven »

Ikzelf zit al een week thuis. Een heel irritante hoest waarbij soms wat branderige pijn in de borst. Verder had ik ook last met mijn darmen. Was het Corona? Geen idee. Dokters nemen geen risico en zetten je thuis. Vandaag voel ik duidelijk verbeteringen. Over heel de periode nooit koorts gehad. Vele andere zitten op dezelfde manier thuis. Dus stop aub met uzelf en andere bang te maken. Handel zoals voorzien en draag zorg voor naasten. Bij de minste twijfel je dokter raadplegen.
Treinenman
Berichten: 359
Lid geworden op: 22 nov 2008, 15:17

Re: Coronavirus

Bericht door Treinenman »

Treinen spotten of fotograferen voor het plezier of hobby is dus ook verboden deze tijd. Heb nog eens zin om treinen te fotograferen, maar dat zal ook voor later zijn (als ik dan nog leef, want met dat virus weet je maar nooit). Ik weet ook niet tot hoe ver je mag wandelen of fietsen. Ik woon in Emblem en de spoorlijn waar ik treinen ga spotten is in Lier, mag je dan nog tot daar wandelen of fietsen (mits sociale afstand)?

Ik dacht dat we de strijd met het virus aan het verliezen waren omdat er nog geen vaccin tegen bestaat, elke dag nog veel gevallen en doden bijkomen (ook veel jonge mensen) en zelfs medisch personeel en artsen besmet geraken.
De trein is altijd een beetje reizen.
trainlovertje
Berichten: 2313
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door trainlovertje »

Veel interessanter dan te discussiëren over het coronavirus zelf, is de operatie die vanmorgen in Frankrijk heeft plaatsgevonden: een overbrenging van een twintigtal patiënten met de TGV van Straatsburg, waar de epidemie momenteel het sterkst woedt in Frankrijk, naar Nantes, waar er capaciteit op overschot is.

Enkele interessante artikels (bekijk zeker de video's):
https://www.lci.fr/sante/video-coronavi ... 49156.html
https://www.france24.com/fr/20200326-co ... es-malades
http://www.leparisien.fr/video/video-tg ... 288361.php

Geloof het of niet, maar ik had heel graag op deze trein gezeten, wetende dat dit een heel moeilijke, delicate opdracht is gezien de kritieke toestand van de patiënten.
Davy
Berichten: 642
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: Coronavirus

Bericht door Davy »


Treinenman schreef:Treinen spotten of fotograferen voor het plezier of hobby is dus ook verboden deze tijd. Heb nog eens zin om treinen te fotograferen, maar dat zal ook voor later zijn (als ik dan nog leef, want met dat virus weet je maar nooit). Ik weet ook niet tot hoe ver je mag wandelen of fietsen. Ik woon in Emblem en de spoorlijn waar ik treinen ga spotten is in Lier, mag je dan nog tot daar wandelen of fietsen (mits sociale afstand)?
Waarom zou dit in je buurt niet mogen?
Stop toch eens met dat paniekerig gedoe en jezelf vanalles wijs te maken...

Treinenman
Berichten: 359
Lid geworden op: 22 nov 2008, 15:17

Re: Coronavirus

Bericht door Treinenman »

Moet je dit filmpje zien https://www.facebook.com/nos/videos/2598232357097824/

Men zegt dat het coronavirus vooral voor mensen ouder dan 60 gevaarlijk is, meer risico lopen op complicaties en overlijden. Maar de laatste tijd lees en hoor ik vaak berichten over jonge gezonde mensen die ernstig ziek worden van corona, op intensieve zorg komen en eventueel overlijden. Ik word er gewoon bang van, durf zelfs niet meer naar de winkel te gaan. Als er een vaccin komt zou men dan best iedereen laten inenten, ook de jonge mensen.
De trein is altijd een beetje reizen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22477
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Coronavirus

Bericht door Steven »

Wil je aub eens stoppen met dergelijke paniek. De overlijdens zijn nog steeds zo dat overlijdens vooral bij oudere zijn die dan nog meestal last hadden van onderliggende aandoeningen. Je bent jezelf nu zo hard aan het opwinden dat je zieker zal worden van de stress dan van het covid-19.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2054
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Coronavirus

Bericht door Dieselfreak »

Glodenox schreef: 26 mar 2020, 10:20Ik hoop alleen dat niemand dit slechts als een fait divers beschouwt en vindt dat de maatregelen zwaar overdreven zijn. Dat zou namelijk een redelijke inschattingsfout zou zijn als je kijkt naar de impact die het virus lijkt te hebben op landen die vroeger dan ons infecties hadden.
De meesten zullen ondertussen de ernst wel begrepen hebben en aanvaarden dat die maatregelen nodig zijn. Echter, we mogen zeker ook niet blind blijven voor de nadelen van al die vrijheidsberovingen, en ze mogen zeker géén doel op zichzelf worden. Als drie weken nadat die maatregelen van kracht zijn geworden het aantal nieuwe besmettingen nog steeds blijft stijgen, is het toch duidelijk dat die beperkingen níet (veel) helpen, toch? En ik hou mijn hart vast over de gevolgen van dat weken- of zelfs maandenlange huisarrest van miljoenen mensen. Het aantal zelfdodingen en gezinsdrama's zal zeker stijgen, en wellicht zullen velen zich uit verveling te buiten gaan aan ongezonde gewoontes als roken, drinken, slecht eten, niet bewegen, enz. Veel mensen die bijvoorbeeld gestopt waren met roken en anders volgehouden zouden hebben, zullen nu hervallen.

Misschien zullen die maatregelen uiteindelijk wel meer schade aanrichten dan ze er voorkomen. Dat er ook mét die maatregelen vele zwaar zieken en doen vallen, is ondertussen wel heel duidelijk.
Laatst gewijzigd door Dieselfreak op 26 mar 2020, 18:21, 2 keer totaal gewijzigd.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
b-loc
Berichten: 1233
Lid geworden op: 17 feb 2008, 12:09
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door b-loc »

Treinenman schreef: 26 mar 2020, 14:33 Treinen spotten of fotograferen voor het plezier of hobby is dus ook verboden deze tijd. Heb nog eens zin om treinen te fotograferen, maar dat zal ook voor later zijn (als ik dan nog leef, want met dat virus weet je maar nooit). Ik weet ook niet tot hoe ver je mag wandelen of fietsen. Ik woon in Emblem en de spoorlijn waar ik treinen ga spotten is in Lier, mag je dan nog tot daar wandelen of fietsen (mits sociale afstand)?
Probeer correcte bronnen te raadplegen ipv click-battle nieuwswebsites te lezen met een hoog paniek gehalte.
HLN: Belgen helpen Rusland angst te zaaien met fake news over coronavirus

Veel van je zinnen beginnen met"blijkbaar" "het lijkt of "ik vind" "ik hoorde iets ..."
Niemand heeft er baat mee als je paniek zaait hiermee maar niet met bronnen komt.

Als je in paniek bent ben je verloren, kun je niet meer rationeel nadenken. Probeer daarom goeie bronnen te raadplegen.
Eerst en vooral: info-coronavirus
Interessante wereldkaart: Coronavirus COVID-19 Global Cases Johns Hopkins University (JHU)

Kijk en lees nieuws met hoge fact-waarde.

Het virus is meer dan een gewoon "griepke" met andere kenmerken.
Helaas sterven er jammer genoeg dokters aan het virus. Zij zitten elke dag aan de frontlijn en er is geen vaccin hiervoor.
Om zo weinig mogelijk te verspreiden moeten we de maatregelen die de overheid heeft opgelegd zo goed mogelijk naleven. Alle leeftijden.
Wanneer je besmet bent kun je veel vroeger hem verder verspreiden dan dat je je ziek zult voelen. Dat is er zo gevaarlijk aan.
Daarom geen contact met andere mensen want je kunt je nog goed voelen maar al de rest besmetten.

Alleen een fietstochtje maken om te gaan fotograferen is nog altijd geen probleem. Bewegen is belangrijk en is in je buurt nog toegestaan bij het schrijven van dit bericht. Zorg ervoor dat je veilig op openbaar domein staat en als extra regel afgelegen van andere mensen.
Als je fietspech hebt zorg ervoor dat je nog alleen thuis geraakt in plaats van hulp te moeten bellen. Daarom niet te ver.

Hou je goed!
Gesloten