Corona-virus

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Corona-virus

Bericht door Asterix »

Zou ik mogen vragen waarom er een slot werd gezet op het Corona-topic? Er werd daar interessante informatie gedeeld die in ging tegen de hysterie die in onze maatschappij regeert. Dat men deze informatiestroom afsnijdt omdat er zogezegd paniek zou zijn ontstaan (waarop baseert men zich om dit te verkondigen?), vind ik echt getuigen van het in stand willen houden van de hysterie en is van een bedenkelijk intellectueel niveau.
trainlovertje
Berichten: 2313
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Corona-virus

Bericht door trainlovertje »

Ik was alleszins wel voorstander van dat slot, gezien er onjuiste info werd verspreid en het weinig, om niet te zeggen geen, bijdrage heeft aan een treinenforum.
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2623
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: Corona-virus

Bericht door trainfreak »

Het bleef maar rondjes draaien over hetzelfde, altijd maar paniek blijven zaaien...

Het is misschien een drastische beslissing, maar ondanks de waarschuwingen bleef men gewoon doorgaan.

@trainlovertje het onderwerp stond wel in de babbelhoek, daar hoeft het niet (altijd) over treinen te gaan [emoji6]

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

jan_olieslagers
Berichten: 3476
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Corona-virus

Bericht door jan_olieslagers »

Er was wel 1 iemand systematisch aan het paniekzaaien, jawel, maar die kreeg keer op keer lik op stuk met feiten en met kritische vragen. Ook voor mij hoefde het slotje niet, dit was best controleerbaar. Net als dat vieze virus, trouwens.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
trainlovertje
Berichten: 2313
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Corona-virus

Bericht door trainlovertje »

https://www.youtube.com/watch?v=dekAEpNqlh0
Video van de SNCF over de organisatie van het transport van COVID-19 patiënten per TGV.
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: Corona-virus

Bericht door profke »

Als toetje voor na de corona crisis: iedere belg een Railpass10 met ook nog eens gratis meenemen van de fiets...

Dat belooft deze zomer op de kust-treinen....
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22477
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Corona-virus

Bericht door Steven »

Maar naar goede Belgische gewoonte beslist door ministers zonder NMBS zelf te betrekken in dit besluit ... :roll: :roll:
jan_olieslagers
Berichten: 3476
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Corona-virus

Bericht door jan_olieslagers »

beslist door ministers zonder NMBS zelf te betrekken in dit besluit
Als dat inderdaad zo is dan getuigt het van een bedroevend tekort aan professionalisme. Voor een dergelijke grootaankoop had de overheid toch een gunstprijs kunnen onderhandelen? Dat is blijkbaar niet gebeurd (of misschien in een achterkamertje?) zodat NMBS nu de volle pot kan aanrekenen. Of zie ik dat (alweer) te simpel?

Overigens, voor mij persoonlijk:
*/ ik zie het best zitten om hiervan gebruik te maken voor mijn woon-werkverplaatsing
*/ ik vrees dat de bijkomende belastingaanslag die we allemaal te verwachten hebben hierdoor alweer wat zwaarder zal worden, terwijl niet iedereen er voordeel bij heeft. Rechtvaardig?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Corona-virus

Bericht door Shrek »

jan_olieslagers schreef: 07 jun 2020, 16:21 Als dat inderdaad zo is dan getuigt het van een bedroevend tekort aan professionalisme. Voor een dergelijke grootaankoop had de overheid toch een gunstprijs kunnen onderhandelen? Dat is blijkbaar niet gebeurd (of misschien in een achterkamertje?) zodat NMBS nu de volle pot kan aanrekenen. Of zie ik dat (alweer) te simpel?
Op zich kan de overheid die tickets zelfs gewoon gratis opeisen, uiteindelijk blijft het toch binnen de federale begroting als de NMBS daardoor verlies maakt.
Wat mij veel meer stoort is dat er over de vraag of het wel veilig kan en wat eventuele beperkingen/modaliteiten zijn er niet eens overlegd is.
jan_olieslagers
Berichten: 3476
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Corona-virus

Bericht door jan_olieslagers »

Neem me niet kwalijk als ik eventjes HEEL cynisch interpreteer - ik heb vandaag de bokkepruik op, zoals de Ollanders zeggen :)

*/ wat het kost en wat het opbrengt is niet onze zorg, de staatskas past toch wel bij. De rentabiliteit van het spoorbedrijf is de laatste zorg bij NMBS.
*/ maar ze moeten toch nonde.... niet denken dat ze zomaar iets kunnen invoeren zonder eerst een paar maand te palaveren zeker, waar blijft het respect?

Nogmaals, ik weet wel dat ik het heel stereotiep stel, er zullen ongetwijfeld nuances nodig zijn. Maar voor die ene keer dat de overheid krachtdadig optreedt, hoe ondoordacht misschien ook, vind ik het triestige ambtenarenmentaliteit om meteen een collectie "jamaar"-vlagskes op te diepen. En het valt echt op dat er dan keer op keer bovenal met het vlagske "veiligheid" gezwaaid wordt, want daar kan toch niemand tegen zijn.

De treinen zullen volgende week nog niet voller zitten dan voor dit hele corona-gedoe (tenzij misschien de toeristentoestanden naar 't zeetje of naar de Ardennen, voor enkele weken of maanden) dus ik zie niet welke bezwaren er kunnen gemaakt worden. Of komt men ons vertellen dat deze maatregelen nu plotseling tot een overrompeling gaan leiden? Eerst zien, zei de blinde :)
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5255
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Corona-virus

Bericht door overweg13 »

Voor mij is het vooral het bewijs dat de tarieven van de NMBS niet hopeloos ingewikkeld zijn, als zelfs politici op de hoogte zijn van het bestaan van de Railpass...
Met vriendelijke groet

overweg13
trainlovertje
Berichten: 2313
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Corona-virus

Bericht door trainlovertje »

overweg13 schreef: 07 jun 2020, 18:43 Voor mij is het vooral het bewijs dat de tarieven van de NMBS niet hopeloos ingewikkeld zijn, als zelfs politici op de hoogte zijn van het bestaan van de Railpass...
Je bedoelt de Standard Multi :wink:
jan_olieslagers
Berichten: 3476
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Corona-virus

Bericht door jan_olieslagers »

:) :)
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
CursorX
Berichten: 333
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: Corona-virus

Bericht door CursorX »

En fietsen mogen gratis mee en promoten ze. Waar denken ze dat we die gaan zetten? Op de trekhaak? Ze hebben geen rijtuigen die hierop voorzien zijn...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Corona-virus

Bericht door Shrek »

jan_olieslagers schreef: 07 jun 2020, 17:03 */ wat het kost en wat het opbrengt is niet onze zorg, de staatskas past toch wel bij. De rentabiliteit van het spoorbedrijf is de laatste zorg bij NMBS.
Dat heb ik helemaal niet beweerd. Alle spoormensen proberen dagelijks om met de beschikbare overheidsmiddelen zoveel mogelijk kwaliteit te bieden.
Nu is er een specialleke van de overheid dat gefinancierd moet worden. Of de NMBS dat nu factureert of het geld uit de middelen van de NMBS komt maakt weinig uit, beiden zitten in de nationale begroting. Het is die vestzak-broekzak operatie die de laatste zorg is.
jan_olieslagers schreef: 07 jun 2020, 17:03 Nogmaals, ik weet wel dat ik het heel stereotiep stel, er zullen ongetwijfeld nuances nodig zijn. Maar voor die ene keer dat de overheid krachtdadig optreedt, hoe ondoordacht misschien ook, vind ik het triestige ambtenarenmentaliteit om meteen een collectie "jamaar"-vlagskes op te diepen. En het valt echt op dat er dan keer op keer bovenal met het vlagske "veiligheid" gezwaaid wordt, want daar kan toch niemand tegen zijn.

De treinen zullen volgende week nog niet voller zitten dan voor dit hele corona-gedoe (tenzij misschien de toeristentoestanden naar 't zeetje of naar de Ardennen, voor enkele weken of maanden) dus ik zie niet welke bezwaren er kunnen gemaakt worden. Of komt men ons vertellen dat deze maatregelen nu plotseling tot een overrompeling gaan leiden? Eerst zien, zei de blinde :)
Ja je klinkt stereotiep en slaat de bal mis. Het spoorpersoneel is verantwoordelijk voor de veiligheid, logisch toch dat wij daar dan op focussen? En het beste voorbeeld geef je zelf al. Er zijn misschien enkelingen die à la overweg13 zo'n railpass zouden benutten om onbekende plaatsen in het land te verkennen, maar ik geef je op een blaadje dat 95% het zal gebruiken om een dagje naar zee te gaan. Dat kunnen wij niet waarmaken voor 11 miljoen Belgen. Zelfs een fractie daarvan brengt de afstandsregels en risicobeperking ivm Corona al in het gedrang brengen.
Dan kan je beter dergelijke dingen niet zomaar aankondigen ipv op één of andere manier achteraf mensen te moeten teleurstellen.
Plaats reactie