Maximale dienstverlening 4 Mei 2020

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
Gothier
Berichten: 18
Lid geworden op: 13 jun 2018, 19:23

Maximale dienstverlening 4 Mei 2020

Bericht door Gothier »

Iemand die weet wat voor materieel er vanaf dan zal rondrijden? Maximale capaciteit? En zullen de speciallekes die bv op 18XX rijden eruit? Terug naar de desiros

Verstuurd vanaf mijn SM-A515F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22477
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Maximale dienstverlening 4 Mei 2020

Bericht door Steven »

Aangezien op wat P treinen alles terug normaal is zal je doorgaans de gewone samenstelling zien rijden. Ik sluit niet uit dat overdag lange samenstellingen blijven rijden waar ze anders ingekort werden.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Maximale dienstverlening 4 Mei 2020

Bericht door Asterix »

Wat is er gaande met het boordpersoneel?

Ik zie op verschillende treinen met rijtuigen de treinbegeleiders en HLP'ers in een afgesloten rijtuig eerste klas zitten. De binnendeuren zijn ook afgesloten wat dus de verplaatsingen binnen in de trein bemoeilijkt.

Ik hoop dat die flauwekul maandag gedaan is.
rvdborgt
Berichten: 4307
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Maximale dienstverlening 4 Mei 2020

Bericht door rvdborgt »

Asterix schreef: 02 mei 2020, 07:26 Ik hoop dat die flauwekul maandag gedaan is.
Het lijkt me sterk dat de NMBS adviseert om een heel rijtuig af te sluiten als personeelsruimte. Ik zou zeggen: melden aan de NMBS via alle kanalen, met treinnummer.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22477
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Maximale dienstverlening 4 Mei 2020

Bericht door Steven »

Kan je deels door angst verklaren. Onder de tbg’s zijn er veel zieken geweest. Tot over de 20% van het aantal in het begin dacht ik zelfs.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Maximale dienstverlening 4 Mei 2020

Bericht door Asterix »

rvdborgt schreef: 02 mei 2020, 08:53
Asterix schreef: 02 mei 2020, 07:26 Ik hoop dat die flauwekul maandag gedaan is.
Het lijkt me sterk dat de NMBS adviseert om een heel rijtuig af te sluiten als personeelsruimte. Ik zou zeggen: melden aan de NMBS via alle kanalen, met treinnummer.

Groetjes,
Rian
Is al gebeurd. Eén boordchef probeerde mij wijs te maken dat de deuren stuk waren. Dan kom je niet alleen dit fenomeen tegen, word je ook nog eens als een idioot behandeld.
CursorX
Berichten: 333
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: Maximale dienstverlening 4 Mei 2020

Bericht door CursorX »

Even advocaat van de duivel: wat is dan precies het probleem? Amper 5% van de ruimte was bezet, ruimte zat nog in de trein voor de reizigers lijkt me?
jan_olieslagers
Berichten: 3476
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Maximale dienstverlening 4 Mei 2020

Bericht door jan_olieslagers »

Hier wil ik toch pleiten voor begrip en tegemoetkomendheid naar het treinpersoneel toe. Het is al knap genoeg dat ze sowieso nog aan het werk zijn, dat ze dan hun eigen prioriteiten stellen, en liever teveel voorzichtig zijn dan te weinig, wie gaat hun dat kwalijk nemen? Ze konden zich net zo goed ziek melden en thuis blijven, en dan reed de trein niet.

Een week of twee geleden reisde ik van Bornem naar Haacht, per Desiro, bijna een uur aan boord gezeten en geen controle gezien. Treinbegeleider deed wel de gebruikelijke meldingen, ook al is dat in een Desiro redelijk overbodig als alles werkt zoals bedoeld. Ik vond het allemaal heel netjes en correct, zou het niet anders gewenst hebben. En inderdaad was er volop plaats, het waren twee Desiro-stellen en er zaten hoop en al een twintigtal reizigers op, naar mijn schatting.

En inderdaad wacht het hele land vol spanning af wat er maandag gaat gebeuren, hopelijk wordt het niet één grote rommel als alleman terug in gang schiet zoals tevoren. Mij zal het alvast niet overkomen: op maandag neem ik altijd al mijn 4/5 dag, en dinsdags werk ik toch gewoonlijk van thuis. Daarna bezie ik het wel, maar ik ga me niet haasten.
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 02 mei 2020, 21:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Maximale dienstverlening 4 Mei 2020

Bericht door Asterix »

CursorX schreef: 02 mei 2020, 19:04 Even advocaat van de duivel: wat is dan precies het probleem? Amper 5% van de ruimte was bezet, ruimte zat nog in de trein voor de reizigers lijkt me?
Een praktisch probleem is er op dit ogenblik inderdaad niet maar zoals ik al schreef, hoop ik dan wél dat het maandag (of wanneer het treinverkeer terug veel meer volk zal aantrekken) gedaan is met die cinema.

Ik geef toe dat ik mij enorm erger aan die hysterie en dat 'zomaar iets doen'. Als men werkelijk gebukt gaat onder zo een verschrikkelijke smetvrees, is het inderdaad misschien beter om zich ziek te melden. Er is normaal gezien genoeg personeel beschikbaar om de dienst te verzekeren. Als het dan even kan, zonder die flauwekul.
jan_olieslagers
Berichten: 3476
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Maximale dienstverlening 4 Mei 2020

Bericht door jan_olieslagers »

Stel u dan maar mijn ergernis voor over het stilleggen van mijn vliegerhobby. Die wordt volledig individueel beleefd (gasten meenemen kan nu niet, daarover klaag ik niet) maar ik zit alleen in mijn eigen vliegtuigje waar niemand anders in komt. Desondanks: "VERBOTEN".

Ik onderschrijf graag het argument dat er nog volop plaats overblijft in de treinen, en bovendien heb ik (weliswaar op maar enkele rit) geen enkele toename gezien van het risico, noch een mindere dienstverlening. Wel toegegeven dat er veel paniekzaaierij in omloop is, wellicht grotendeels nodeloos, en voor één keer lopen onze diverse overheden daarbij op kop.

Maar goed, okee, eigen ergernis eerst, zeker :)
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Maximale dienstverlening 4 Mei 2020

Bericht door Asterix »

jan_olieslagers schreef: 02 mei 2020, 21:06 Ik onderschrijf graag het argument dat er nog volop plaats overblijft in de treinen, en bovendien heb ik (weliswaar op maar enkele rit) geen enkele toename gezien van het risico, noch een mindere dienstverlening.
Wel, als de dienstverlening met een onzichtbare, opgesloten treinbegeleider niet als minder wordt gepercipieerd, is dat het beste argument om (opnieuw) werk te maken van het afschaffen van de treinbegeleiders en hen te vervangen door vliegende brigades enerzijds en het overhevelen van taken naar de bestuurder anderzijds.
jan_olieslagers
Berichten: 3476
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Maximale dienstverlening 4 Mei 2020

Bericht door jan_olieslagers »

Op die discussie ga ik liever niet in. Daarover is ongetwijfeld al heel veel gezegd, en helemaal akkoord zullen we er wel nooit over geraken.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
groentje
Berichten: 7256
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Maximale dienstverlening 4 Mei 2020

Bericht door groentje »

Tja, treinbegeleiders kunnen een meerwaarde hebben, maar het is wel aan hen om dat ook te bewijzen in de praktijk..
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Maximale dienstverlening 4 Mei 2020

Bericht door Asterix »

Inmiddels zijn we nog een stapje verder: daarnet in een IC-01 een eersteklasrijtuig afgesloten (zijn we inmiddels gewoon) en op het tweede aan de buitendeuren een sticker met de melding dat de deur defect is. De deur ging echter wél open maar toch moesten de stickers blijven hangen.

De perimeter wordt dus blijkbaar al uitgebreid. Dit begint echt een achterlijke situatie te worden.
Ducktape
Berichten: 437
Lid geworden op: 11 aug 2015, 21:34
Locatie: Mortsel

Re: Maximale dienstverlening 4 Mei 2020

Bericht door Ducktape »

Asterix schreef: 03 mei 2020, 21:44 Inmiddels zijn we nog een stapje verder: daarnet in een IC-01 een eersteklasrijtuig afgesloten (zijn we inmiddels gewoon) en op het tweede aan de buitendeuren een sticker met de melding dat de deur defect is. De deur ging echter wél open maar toch moesten de stickers blijven hangen.

De perimeter wordt dus blijkbaar al uitgebreid. Dit begint echt een achterlijke situatie te worden.
Als het u zo hard stoort leg dan een klacht neer.
Plaats reactie