Defecte trein L60

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
HLE18
Berichten: 433
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Defecte trein L60

Bericht door HLE18 »

Net terug van Brussel, 1u45 stil gestaan in Brussel-Noord & Jette door een defecte trein op de lijn 60 naar Dendermonde. Ondertussen passeren er wel 6 treinen uit de richting van Dendermonde. Uiteindelijk kunnen doorrijden op enkel spoor tussen Jette en Asse, ergens net voor Zellik stonden er 2 HLD's van Infrabel op het normale spoor (vermoedelijk de defecte trein?).

Ik vraag mij dan af waarom het bijna 2u moet duren voor ze een dienst op enkel spoor kunnen organiseren tussen Jette en Asse? Wie werkt hier bij TC?

Door die werken op L53 heb ik er dus 3u over gedaan om van Mechelen naar huis te geraken :roll: ...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Defecte trein L60

Bericht door Steven »

Het betreft inderdaad een defecte diesel met vaste rem zo blijkt. De hersporingstrein is blijkbaar gevraagd.
Papanero
Berichten: 305
Lid geworden op: 19 jan 2007, 07:47
Locatie: Pannenhuis / Thurn & Taxis (Lijn 28)

Re: Defecte trein L60

Bericht door Papanero »

De volgende ochtend.... Probleem blijkbaar nog niet opgelost !Afbeelding Als ik het goed begrijp rijdt de S10 dus nu normaal van Aalst tot Jette, dan zonder stoppen via lijn 28 naar Brussel-Zuid, en van daar terug als S10 richting Dendermonde maar beperkt tot Jette. En dan weer hetzelfde in omgekeerde richting.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Defecte trein L60

Bericht door Steve »

Ongeveer een uurtje gelezen zag ik twee blauwe Infrabel-62's stapvoets passeren door Jette, getrokken door een andere (gele) 62. Intussen is de storing ook opgelost volgens de NMBS. Het is mij een raadsel waarom dit zo'n 15 uur geduurd heeft,
met grote impact voor heel L60 en ook de ruime omgeving van Dendermonde gezien de werkzaamheden op L53. Weet iemand meer?
Papanero
Berichten: 305
Lid geworden op: 19 jan 2007, 07:47
Locatie: Pannenhuis / Thurn & Taxis (Lijn 28)

Re: Defecte trein L60

Bericht door Papanero »

Rond 8u53 heeft deze trein een tijdje stil gestaan tussen Thurn & Taxis en Y Pannenhuis, en is dan verder gereden richting Jette of Schaarbeek. Is dat die hersporingstrein waarvan hierboven sprake ? Zo ja dan is die blijkbaar toch niet nodig geweest ?AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding Verstuurd vanaf mijn Mi 9T Pro met Tapatalk

Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Defecte trein L60

Bericht door Steve »

Dat lijkt me zeker geen hersporingstrein. Ik denk dat dat konvooi daar gewoon moest wachten terwijl de beide 62's stapvoets van Zellik naar (vermoedelijk) Schaarbeek afgevoerd werden.
Papanero
Berichten: 305
Lid geworden op: 19 jan 2007, 07:47
Locatie: Pannenhuis / Thurn & Taxis (Lijn 28)

Re: Defecte trein L60

Bericht door Papanero »

OK, ik ken er niets van, maar dergelijk konvooi heb ik nooit eerder gezien. Het bestond uit de 7788, 7823, een lage, platte wagon, een rode wagon met een cijfer 6 op, en dan wat, van boven gezien, één heel lange platte wagon lijkt met in de plaats van gewone randen, doorlopende rails.

Verstuurd vanaf mijn Mi 9T Pro met Tapatalk


Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Defecte trein L60

Bericht door Steve »

Hier vind je een paar foto's van de hersporingstrein, met z'n kenmerkende gele rijtuig: https://gramho.com/explore-hashtag/hersporingstrein

Ik ben ook verre van een expert, maar het konvooi op je foto's lijkt me veeleer te worden gebruikt voor de infrastructuur zelf (sporen of dwarsliggers). Misschien weet Shrek meer?
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Defecte trein L60

Bericht door Asterix »

Papanero, wat jij hebt gezien is de Röbel-trein voor het vervoer van rails vanuit het PCI in Schaarbeek.

Het probleem met die locomotieven op de lijn 60 was het feit dat het mechanisme voor de aandrijving zware schade had opgelopen. Er was dus heel wat werk om ze terug mobiel te krijgen. De hersporingstrein kon ook niet onmiddellijk ter plaatse komen omdat zowel het exemplaar van Antwerpen als dat van Schaarbeek reeds bezig waren met een opdracht (Schaarbeek moest eerder op de dag al naar Ottignies).
Papanero
Berichten: 305
Lid geworden op: 19 jan 2007, 07:47
Locatie: Pannenhuis / Thurn & Taxis (Lijn 28)

Re: Defecte trein L60

Bericht door Papanero »

Bedankt ! Dan is die Röbel-trein hier dus maar toevallig voorbij gekomen.

Verstuurd vanaf mijn Mi 9T Pro met Tapatalk

HLE18
Berichten: 433
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Defecte trein L60

Bericht door HLE18 »

Asterix schreef: 14 jul 2020, 11:40 Papanero, wat jij hebt gezien is de Röbel-trein voor het vervoer van rails vanuit het PCI in Schaarbeek.

Het probleem met die locomotieven op de lijn 60 was het feit dat het mechanisme voor de aandrijving zware schade had opgelopen. Er was dus heel wat werk om ze terug mobiel te krijgen. De hersporingstrein kon ook niet onmiddellijk ter plaatse komen omdat zowel het exemplaar van Antwerpen als dat van Schaarbeek reeds bezig waren met een opdracht (Schaarbeek moest eerder op de dag al naar Ottignies).
En de hersporingstrein van PW Melle?
Waarom moesten we zo lang wachten in Jette voor we op tegenspoor konden verder rijden?

De IC trein van 7u3 is omgeleid via Schellebelle en Aalst (hadden ze beter gisteren ook zo gedaan). Op de app ziet dat er zo uit:
Screenshot_20200714-071343_SNCB[1].jpg
dus om 8u moet ik aansluiting van 7u37 nemen...
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Defecte trein L60

Bericht door Asterix »

HLE18 schreef: 14 jul 2020, 19:02 En de hersporingstrein van PW Melle?
Bij mijn weten staat er geen hersporingstrein in Melle.
HLE18 schreef: 14 jul 2020, 19:02Waarom moesten we zo lang wachten in Jette voor we op tegenspoor konden verder rijden?
Daar is inzake coördinatie niet alles vlekkeloos verlopen. Er werd nogal veel (te veel) enkel voor eigen deur geveegd.
traxie
Berichten: 266
Lid geworden op: 27 apr 2015, 06:38
Locatie: Gent

Re: Defecte trein L60

Bericht door traxie »

De hersporingstrein van Melle is al een tijdje gesuprimeerd. Een vreemde beslissing als je keek naar het parcours van sommige andere die wel zijn blijven bestaan.
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Defecte trein L60

Bericht door DR-fan »

HLE18 schreef: 14 jul 2020, 19:02
Waarom moesten we zo lang wachten in Jette voor we op tegenspoor konden verder rijden?
- Door het stilvallen van de werktrein kwam een overweg in groot alarm - dat betekent dat alle treinen er stapvoets moeten rijden en het invoeren van die procedure neemt tijd in beslag;
- er werd een tijd voorrang gegeven aan de treinen uit Dendermonde. De reden is heel eenvoudig dat die anders opgehouden worden aan het inritsein in Asse waardoor verschillende overwegen tussen Merchtem en Asse geblokkeerd dreigden te raken. Bij langdurige bezetting gaan die ook in alarm en wordt de toestand nog hopelozer;
- de eerste melding was een vaste rem aan de werktrein. De bestuurder moet dan zijn trein controleren en wanneer het defect kant tussenspoor optreedt, moet hij het verkeer laten sperren voor zijn eigen veiligheid. Het is immers niet de bedoeling dat hij aangereden wordt door je trein huiswaarts...

Is alles perfect verlopen? Zeer zeker niet, maar achteraf is kritiek geven natuurlijk gemakkelijk. Infrabel had bovendien pech dat een eerste evacuatiepoging van de werktrein mislukte aangezien de schade groter was dan eerst gedacht. Dat zijn dingen die de verkeersleiders niet op voorhand kunnen weten.
HLE18
Berichten: 433
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Defecte trein L60

Bericht door HLE18 »

Ik wil niet direct kritiek geven maar het is wel eens interessant om te weten wat er dan gaande was i.p.v. elke 10 minuten af te roepen dat we aan het wachten zijn op toestemming om het station te verlaten. Want daar zijn de reizigers eigenlijk ook niets mee, op de app staat er ook zo'n standaard zinnetje "luister naar de aankondigingen en raadpleeg de infoschermen".
Plaats reactie