"Gratispolitiek bij Lijn en NMBS werkt niet"

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
Plaats reactie
Jean

"Gratispolitiek bij Lijn en NMBS werkt niet"

Bericht door Jean » 18 feb 2006, 23:16


za 18/02/06 - De VLD verwerpt de "gratispolitiek" van de socialisten bij de NMBS en De Lijn.
Dat heeft Jean-Marie Dedecker gezegd als voorzitter van een VLD-studiedag over mobiliteit in Oostende.

Volgens Jean-Marie Dedecker kost het fileleed onze economie jaarlijks 150 miljoen euro. "Alle ministers van Mobiliteit - of is het van Immobiliteit? - werden geleverd door de socialistische zuil en we staan met zijn allen stil."



België is volgens Dedecker kampioen in het uitdelen van geld aan het openbaar vervoer. Maar de "gratispolitiek" doet nauwelijks wat aan het toenemende fileleed, aldus Dedecker.

"Wat is het nut van de gratispolitiek voor de hardwerkende en vooral belastingbetalende Vlaming als De Lijn maar amper 5,4% van het woonwerkverkeer voor haar rekening neemt en de trein nog geen 10%?"



Dedecker trekt daarom de "gratispolitiek" in twijfel, want "kwaliteit heeft een prijs".


De VLD'er wijst erop dat in de voorbije twintig jaar geen tien kilometer nieuwe autosnelweg is aangelegd.

Zelf bepleit hij vooral grote infrastructuurwerken om de files te verminderen.
Zo wil hij "dubbeldeksnelwegen" aanleggen om de doorstroming te verbeteren.



Somers staat achter Dedecker

VLD-voorzitter Bart Somers treedt Dedecker bij. "Ik denk inderdaad dat we meer moeten verwachten van het openbaar vervoer."

Somers wil afstappen van het "of-of-verhaal" en pleit voor een "en-en-benadering".
Hij wijst erop dat de meeste treinritten in de auto beginnen. "Mensen rijden met hun wagen naar het station en gaan dan verder naar hun werk."


Groenen waarschuwen VLD

Groen! voerde in Oostende actie aan de ingang van het congrescentrum waar de VLD bijeen was voor een studiedag over mobiliteit.

"We willen laten zien aan de VLD dat mobiliteit te veel draait om de auto", zei woordvoerder Herman Lodewyckx.

De actie verliep probleemloos en alle deelnemers aan het congres kregen een pamflet met de standpunten van Groen!.

Bron : http://www.vrtnieuws.net/nieuwsnet_mast ... ndex.shtml


Jean

Bericht door Jean » 18 feb 2006, 23:24

Ze hebben wel gelijk als ze erggen dat veel mensen met de wagen naar het station gaan , niet iedereen woont immers naast een station .


En voor bepaalde verplaatsingen of boodschappen neem je inderdaad beter de wagen .



Wel kan er nog veel verbeterd worden door trams of pendelbussen rechtstreeks v station naar industriezones te laten rijden ipv eerst een hele tour door alle uithoeken ve stad te laten doen .
En zo dus betere aansluiting op trein verwezenlijken waardoor reistijd concurrentieel kan worden met eigen wagen .

Wover

Bericht door Wover » 18 feb 2006, 23:42

mijn lessen stoppen om ofwel 10u, ofwel 11.45u ofwel 14u ofwel 15.45u ofwel 17.30u, en in feite zou ik alleen bij die laatste de bus kunnen halen en zodoende ook den trein, maar gelukkig zijn de docenten zo vriendelijk om ons altijd 5 minuten eerder te laten doorgaan.

Maar de logica bij de lijn is soms ver te zoeken, en da's zeker ni klantvriendelijk:

in Geel komt de trein uit Antwerpen om .58 toe, en die uit Neerpelt om .04. 's morgens zijn die allebei meestal 2-3-4 minuutjes te laat, en dat is al sinds mensenheugnis zo :P

anyway, vroeger waren er 's morgens dan bussen naar de campus om .04 .09 en .14, nu heeft de lijn die uren veranderd, en zijn er twee bussen om .05.

jaja, je raadt het al, de studenten uit Neerpelt kunnen naar hun bus fluiten en zullen zoiezo niet meer op tijd in de les kunnen geraken... dus het zou mij verbazen als er nog veel studenten uit die richting met de trein en bus zullen komen... maja

Gebruikersavatar
groentje
Berichten: 6251
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje » 19 feb 2006, 00:15

Hey, ik ben niet tegen auto's, hé. Ik heb er echter wel een probleem mee, dat blijkbaar opnieuw wordt geprobeerd alle auto's naar de grote stations te krijgen (de parkeergarage aan FGSP, in FBMZ, in Oostende... ). Niet alleen is het stukken goedkoper, het is ook stukken milieuvriendelijker om de wagen te parkeren aan het station van een buitengemeente, en daar de trein te nemen naar dat groter station, dan met z'n allen de stadskernen van Gent, Brussel, Oostende... te moeten binnenrijden, om daar een (duur?) parkeerticketje te moeten aanschaffen, en onderwijl de binnenstad te vergassen?
Kijk, afstanden op het platteland en dienstregelingen van het openbaar vervoer rechtvaardigen enigszins dat men de wagen neemt. Maar de auto nemen om de trein te nemen ergens in een grote stad, als je ook filevrij met de trein in dat grote station kan geraken, dat lijkt me absurd.

Dienstregelingen moeten natuurlijk wel op elkaar zijn afgestemd.

KB
Berichten: 626
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:43

Bericht door KB » 19 feb 2006, 00:39

Hmm, De Decker voorzitter van een congres over mobiliteit ... Is dat niet hetzelfde als een vos die voorzitter is van een congres over kippen?

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 20777
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven » 19 feb 2006, 14:27

beter iedereen een gematige prijs betalen dan de ene gratis en de andere dure tickets te geven, betere aansluitingen tussen de verschillende vormen van openbaar vervoer, kijk naar zwitserland, daar is openbaar vervoer verre van goedkoop besef ik best, maar er is steeds aan gewerkt om er alles zo goed mogelijk te laten aansluiten op elkaar

Jean

Bericht door Jean » 19 feb 2006, 21:54

"Openbaar vervoer vervult zijn taak wel"

zo 19/02/06 - SP.A-voorzitter Johan Vande Lanotte vindt dat het openbaar vervoer zijn taak wel naar behoren vervult.

Hij reageert daarmee op de uitval van de VLD, zaterdag op een congres.



Volgens de VLD lost de "gratispolitiek" van de SP.A het fileprobleem niet op, maar Vande Lanotte is het daar niet mee eens.


"Voor het eerst sinds jaren gaan meer mensen met de trein naar hun werk. Het openbaar vervoer neemt een deel van de markt terug in", zei Vande Lanotte.


Voor de SP.A kan er ook geen sprake zijn van het aanleggen van bijkomende autosnelwegen. VLD-senator Dedecker had er onder meer voor gepleit om boven de bestaande wegen dubbeldekse wegen te bouwen.

bron : http://www.vrtnieuws.net/nieuwsnet_mast ... ndex.shtml

Bert

Bericht door Bert » 21 feb 2006, 19:44

Met de laatste uitspraak ben ik het meer eens dan de andere.
Als ik zou kunnen kiezen tussen gratis met het OV of op eigen kosten met de wagen dan weet ik wel wat ik moet kiezen.

Dedecker zou nog alle spoorlijnen opbreken om er autosnelwegen van te maken.

Jonathan

Bericht door Jonathan » 25 feb 2006, 12:50

Maar zou het anderom zijn (veel meer mensen nemen de trein dan de auto) zou Dedecker nooit gesproken hebben over het openbreken van autostraden en dubbeldekspoorwegen). Dan zou de NMBS gewoonweg van hem een hoop kritiek gekregen hebben over het punt dat de treinen overvol zitten!

Jonathan

Bericht door Jonathan » 06 mei 2006, 17:12

KB schreef:Hmm, De Decker voorzitter van een congres over mobiliteit ... Is dat niet hetzelfde als een vos die voorzitter is van een congres over kippen?
Dedecker neemt wel de trein, mijn pa ziet hem af en toe op de IC A. Hij mag al Jean-Marie zeggen. Maar zijn auto staat wel geparkeerd aan de parkeerplaats van Oostende om dan naar zijn woonplaats te gaan.

Gebruikersavatar
AM80
Berichten: 134
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:09
Locatie: Oostende

Bericht door AM80 » 06 mei 2006, 18:47

Jonathan schreef:
KB schreef:Hmm, De Decker voorzitter van een congres over mobiliteit ... Is dat niet hetzelfde als een vos die voorzitter is van een congres over kippen?
Dedecker neemt wel de trein, mijn pa ziet hem af en toe op de IC A. Hij mag al Jean-Marie zeggen. Maar zijn auto staat wel geparkeerd aan de parkeerplaats van Oostende om dan naar zijn woonplaats te gaan.
En dat is vaak het grote probleem. Ik ben ook verplicht om te kiezen tussen twee rampzalige mogelijkheden:
Ik moet van Meise naar Leuven, dus

ofwel neem ik de bus naar kapelle op den bos, en kan ik daar 40 minuten wachten op aansluiting

ofwel neem ik de bus tot Brussel noord, een traject waar de bus vaak meer dan 45 minuten over doet.

En als je dan bedenkt dat je met de wagen van hieruit in Leuven staat op 20 min....

Dan moet je al een fameus gestoorde zijn (zoals ik) om toch maar het openbaar vervoer te nemen.

AM80

Gebruikersavatar
groentje
Berichten: 6251
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje » 06 mei 2006, 22:48

Wat vervloek ik het moment dat ze al die buurtspoorwegen hebben afgeschaft :evil:
Toegegeven, je zou nog maar in Brussel-Noord raken, maar toch. Eigenlijk is haast heel Vlaanderen én een deel van Wallonië stadsgebied, en verdient het een dito openbaar vervoer dat van overal naar overal gaat. Zonder heel wat van de huidige overbodige kilometers die je nu moet afleggen...

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 20777
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven » 07 mei 2006, 12:55

AM80 schreef:En dat is vaak het grote probleem. Ik ben ook verplicht om te kiezen tussen twee rampzalige mogelijkheden:
Ik moet van Meise naar Leuven, dus

ofwel neem ik de bus naar kapelle op den bos, en kan ik daar 40 minuten wachten op aansluiting

ofwel neem ik de bus tot Brussel noord, een traject waar de bus vaak meer dan 45 minuten over doet.

En als je dan bedenkt dat je met de wagen van hieruit in Leuven staat op 20 min....

Dan moet je al een fameus gestoorde zijn (zoals ik) om toch maar het openbaar vervoer te nemen.

AM80

idd is een lastige keuze ook al heb je minstens 2 bussen per uur die naar brussel noord gaan verzacht dit de keuze niet, nog niet aan gedacht met de wagen tot op de heizel te rijden en dan metro en trein (via brussel centraal) te combineren?

Gebruikersavatar
Mechanik
Berichten: 358
Lid geworden op: 31 jan 2006, 23:21
Locatie: FTN

Bericht door Mechanik » 07 mei 2006, 13:25

of je neemt de bus tot aan Bockstael en neemt daar de trein naar Brussel-Noord ?

Plaats reactie