Vergelijking trein-auto-vliegtuig

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Vergelijking trein-auto-vliegtuig

Bericht door Adler »

Een interessante prijsvergelijking tussen auto, trein en vliegtuig.
Voor alleenreizenden is de trein het goedkoopste.

https://vrtnws.be/p.OvmY8w7WJ
Reuel
Berichten: 73
Lid geworden op: 27 apr 2021, 15:30

Re: Vergelijking trein-auto-vliegtuig

Bericht door Reuel »

Hoe ze tot die prijzen zijn gekomen, weet je wel nooit als lezer. Ik heb nu eens de vraag gesteld hoe ze het hebben berekend, benieuwd of ik antwoord krijg :)
stijn
Berichten: 303
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: Vergelijking trein-auto-vliegtuig

Bericht door stijn »

Persoonlijke ervaring...
Ik wilde vorig jaar met m'n drie kinderen gaan skiën in Italië per trein... Luik-ICE-Frankfurt-ICE-München-EC-Bolzano... Het was 300€ pp... en dan moest de taxi de berg op en af er nog bij... Dus heen en terug +-1100€... Het is dan ook de auto geworden aan +-650€.
Ik moet ook toegeven dat ik niet meer ging betalen om dan alleen met 4 stuks bagage en 2 kinderen met hun handbagage 2 keer over te stappen.

Toch lijken me hun aannames in het voordeel van de auto... ik denk dat ze alleen brandstof en péage geteld hebben... niet de afschrijving van de wagen... en eigenlijk moet je die erbij tellen... dan kom je toch al snel aan 650€.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Vergelijking trein-auto-vliegtuig

Bericht door rdv »

Ik heb de prijzen in detail eens bekeken, en bijna alle prijzen die ze opgeven zijn duurder dan ik kan terugvinden voor een vertrek op een zaterdag in juli. De prijs voor Toulouse vind ik wel terug, maar dat was de meest dure prijs die ik kon vinden, er waren nog goedkopere - en snellere - prijzen beschikbaar.
Voor Rome was het moeilijk te controleren, maar de 400 EUR die ze opgeven, is wat je zou betalen om volgende week maandag in 1e klasse te reizen.
Voor Wenen was de prijs (130 EUR) wat je nu idd betaalt voor een Sparpreis voor een zaterdag in juli, hoewel je nog lager kan gaan door later op de dag te reizen of een goedkopere combinatie van treinen te nemen.
De prijs voor de nachttrein met de familie was 4x de prijs van een slaapplaats in dubbele bezetting - in de praktijk zal je met 4 wellicht een 4persoons couchette huren.

Mijn grootste kritiek is dat ze voor reizen met de familie er geen rekening mee houden dat kinderen onder de 14 jaar gratis meemogen bij reizen geboekt via DB (ook al gaat je trein verder naar Duitsland, Zwitserland, ...). Er is ook geen rekening gehouden met een BahnCard of de Carte Famille.

Ik heb een correctie gevraagd, met aanduiding van wat er schort. Benieuwd of die correctie zal volgen.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Vergelijking trein-auto-vliegtuig

Bericht door rdv »

stijn schreef: 31 mei 2022, 14:26 Persoonlijke ervaring...
Ik wilde vorig jaar met m'n drie kinderen gaan skiën in Italië per trein... Luik-ICE-Frankfurt-ICE-München-EC-Bolzano... Het was 300€ pp... en dan moest de taxi de berg op en af er nog bij... Dus heen en terug +-1100€... Het is dan ook de auto geworden aan +-650€.
Ik moet ook toegeven dat ik niet meer ging betalen om dan alleen met 4 stuks bagage en 2 kinderen met hun handbagage 2 keer over te stappen.

Toch lijken me hun aannames in het voordeel van de auto... ik denk dat ze alleen brandstof en péage geteld hebben... niet de afschrijving van de wagen... en eigenlijk moet je die erbij tellen... dan kom je toch al snel aan 650€.
Ik wil je gerust geloven. Maar ook met de trein geldt: hoe vroeger boeken, hoe goedkoper.
Met een interrail betaal je nooit meer dan 246 EUR heen & terug (+ 28 EUR voor de reservatie op de EC en ICE), en voor kinderen nog minder.
Als je kinderen onder 14 jaar zijn, en je boekt via DB, dan neem je ze gratis mee.
Ook een BahnCard helpt om de prijs naar beneden te krijgen.

Ik ben verschillende keren gaan skieën per trein, zowel Frankrijk als Oostenrijk, en heb nooit meer dan 200 EUR (h&t) per persoon betaald, en kinderen veel minder (of gratis naar Oostenrijk).
stijn
Berichten: 303
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: Vergelijking trein-auto-vliegtuig

Bericht door stijn »

rdv schreef: 31 mei 2022, 14:54 Ik wil je gerust geloven. Maar ook met de trein geldt: hoe vroeger boeken, hoe goedkoper.
Met een interrail betaal je nooit meer dan 246 EUR heen & terug (+ 28 EUR voor de reservatie op de EC en ICE), en voor kinderen nog minder.
Als je kinderen onder 14 jaar zijn, en je boekt via DB, dan neem je ze gratis mee.
Ook een BahnCard helpt om de prijs naar beneden te krijgen.

Ik ben verschillende keren gaan skieën per trein, zowel Frankrijk als Oostenrijk, en heb nooit meer dan 200 EUR (h&t) per persoon betaald, en kinderen veel minder (of gratis naar Oostenrijk).
OK... ik heb dus veel bijgeleerd... Mn reis had veel goedkoper gekund...

Dank!
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Vergelijking trein-auto-vliegtuig

Bericht door rdv »

Ik heb het ook moeten leren ;)

seat61.com is een schat van informatie voor dergelijke reizen.
En vooral - vermijd NMBS internationaal. Treinreiswinkel.nl is wel een aanrader (maar zij vragen een dossierkost van 15 EUR).
stijn
Berichten: 303
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: Vergelijking trein-auto-vliegtuig

Bericht door stijn »

rdv schreef: 31 mei 2022, 15:16 Ik heb het ook moeten leren ;)
Eigenlijk is dit heel erg... maar dat is al meermaals hier op het forum verteld...
HLE18
Berichten: 433
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Vergelijking trein-auto-vliegtuig

Bericht door HLE18 »

Reuel schreef: 31 mei 2022, 14:01 Hoe ze tot die prijzen zijn gekomen, weet je wel nooit als lezer. Ik heb nu eens de vraag gesteld hoe ze het hebben berekend, benieuwd of ik antwoord krijg :)
Ik heb dat vorige week op de radio gehoord en mij ook afgevraagd hoe ze aan zo'n hoge bedragen komen. Als je natuurlijk last minute de Thalys en TGV boekt voor 4 volwassenen in 1e klasse dan kom je inderdaad op 1000€ voor Brussel-Toulouse :roll: .
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Vergelijking trein-auto-vliegtuig

Bericht door rvdborgt »

rdv schreef: 31 mei 2022, 14:54 Ik wil je gerust geloven. Maar ook met de trein geldt: hoe vroeger boeken, hoe goedkoper.
Met een interrail betaal je nooit meer dan 246 EUR heen & terug (+ 28 EUR voor de reservatie op de EC en ICE), en voor kinderen nog minder.
Een reservering bij DB kost 4€ per persoon per reis, dus ik ben benieuwd hoe je aan 28 komt i.p.v. 8.

Groetjes,
Rian
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Vergelijking trein-auto-vliegtuig

Bericht door ovspotter_be »

rvdborgt schreef: 31 mei 2022, 18:06Een reservering bij DB kost 4€ per persoon per reis, dus ik ben benieuwd hoe je aan 28 komt i.p.v. 8.

Groetjes,
Rian
Kinderen onder de 15 betalen bij mijn weten wel steeds de reservatiekosten bij DB.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Vergelijking trein-auto-vliegtuig

Bericht door Portbou »

rvdborgt schreef: 31 mei 2022, 18:06
rdv schreef: 31 mei 2022, 14:54 Ik wil je gerust geloven. Maar ook met de trein geldt: hoe vroeger boeken, hoe goedkoper.
Met een interrail betaal je nooit meer dan 246 EUR heen & terug (+ 28 EUR voor de reservatie op de EC en ICE), en voor kinderen nog minder.
Een reservering bij DB kost 4€ per persoon per reis, dus ik ben benieuwd hoe je aan 28 komt i.p.v. 8.

Groetjes,
Rian
Kost het geen 10€ pp voor interrail-reservatie op de Brenner-EC ?
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Vergelijking trein-auto-vliegtuig

Bericht door rvdborgt »

Portbou schreef: 31 mei 2022, 19:20
rvdborgt schreef: 31 mei 2022, 18:06
rdv schreef: 31 mei 2022, 14:54 Ik wil je gerust geloven. Maar ook met de trein geldt: hoe vroeger boeken, hoe goedkoper.
Met een interrail betaal je nooit meer dan 246 EUR heen & terug (+ 28 EUR voor de reservatie op de EC en ICE), en voor kinderen nog minder.
Een reservering bij DB kost 4€ per persoon per reis, dus ik ben benieuwd hoe je aan 28 komt i.p.v. 8.
Kost het geen 10€ pp voor interrail-reservatie op de Brenner-EC ?
Ah juist, dan kom je op 28 voor een retour. Als de conducteur ook echt om die toeslag vraagt natuurlijk :)

Groetjes,
Rian
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Vergelijking trein-auto-vliegtuig

Bericht door rdv »

ovspotter_be schreef: 31 mei 2022, 18:15
rvdborgt schreef: 31 mei 2022, 18:06Een reservering bij DB kost 4€ per persoon per reis, dus ik ben benieuwd hoe je aan 28 komt i.p.v. 8.

Groetjes,
Rian
Kinderen onder de 15 betalen bij mijn weten wel steeds de reservatiekosten bij DB.
Een familie betaalt nooit meer dan 8 EUR reservatiekosten per traject. Of dat nu 2 volwassenen zijn, of 1 volwassene met 4 kinderen.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Vergelijking trein-auto-vliegtuig

Bericht door rdv »

rvdborgt schreef: 31 mei 2022, 20:29
Portbou schreef: 31 mei 2022, 19:20
rvdborgt schreef: 31 mei 2022, 18:06 Een reservering bij DB kost 4€ per persoon per reis, dus ik ben benieuwd hoe je aan 28 komt i.p.v. 8.
Kost het geen 10€ pp voor interrail-reservatie op de Brenner-EC ?
Ah juist, dan kom je op 28 voor een retour. Als de conducteur ook echt om die toeslag vraagt natuurlijk :)

Groetjes,
Rian
Kan je die ook bij de conducteur kopen? Ik dacht dat je die Interrail reservatie steeds op voorhand moet aankopen, ook omdat het aantal beschikbare plaatsen voor Interrail beperkt is?
Plaats reactie