diverse info over de uitstoot van dieselloco's

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
Plaats reactie
Voltian

diverse info over de uitstoot van dieselloco's

Bericht door Voltian »

beste mensen,

voor een studie voor de VMM moet ons bedrijf een model maken dat de uitstoot van treinverkeer in vlaanderen in kaart brengt. Het gaat enkel om de uitstoot van dieselloco's. We hebben al contact gehad bij de milieu-administratie van de NMBS en hebben veel info gekregen, maar op fora als deze kan je altijd nuttige first-hand informatie verkrijgen. Dus als jullie interessante informatie hebben hierover ook jullie visies over de toekomst (het model maakt prognose tot 2020), met name vooral de toekomst van vrachtvervoer: verdere elektrificatie? en de komst van private operatoren waar we weinig zicht op hebben hoe dit zal evolueren.

alvast bedankt

Kris



http://www.tmleuven.be/
Wover

Bericht door Wover »

Wel, tot op heden zijn zowat de belangrijkste goederenassen in België nog steeds niet geëlektrificeerd. Bv L24 naar Duitsland, of de "Athus - Meuse" lijn. Deze laatste wordt nu wel onder draad gebracht, en ik verwacht persoonlijk dat binnen de 10 à 15 jaar deze belangrijke assen volledig onder draad zullen gebracht zijn.

Ps: Vanzelfsprekend moeten er geen locomotieven vergeleken worden met vrachtwagens, aangezien per locomotief er meestal 40-50 vrachtwagens van de weg worden gehouden. Maar zelfs dit in acht genomen, blijft een diesellocomotief in sommige gevallen vervuilender. Dit komt omdat technische snufjes zoals een roetfilter e.d. amper worden toegepast bij locomotieven. Binnekort zal er wel een nieuwe locomotief van alstom komen met roetfilter, en de kans is reeël dat de NMBS deze locomotieven in dienst zal nemen, aangezien er al een bestelling geplaatst is voor diesellocomotieven, maar nog geen beslissing is gevallen daaromtrent.
Sander

Bericht door Sander »

Diesels belasten het milieu, zijn langzamer (zowel in optrekken als rijden) en gebruiken meer energie dan elektrische locs. Zeker nu er steeds meer grenzeloos gereden kan worden met de moderne elektrische locs, moge duidelijk zijn wat de toekomst heeft op de internationale goederenassen :wink: .
Voltian

Bericht door Voltian »

Wat is naar jullie inschatting het aandeel niet B-Cargo voertuigkilometers op Vlaams grondgebied en hoe zien jullie dit evolueren. Het is de perceptie dat door de vrijmaking van de markt er een shift zal zijn van de voormalig nationale maatschappijen (hier B-cargo) naar private maatschappijen (DLC, TrainsporT)...

We hebben begrepen dat de NMBS recent een groot aantal HLD77's heeft aangekocht en dat het de bedoeling is het oude wagenpark binnen de 10 jaar te vervangen door de HLD77, zien jullie dit ook in de realiteit en denken jullie dat die termijn klopt?....

Overigens, trein en vrachtwagen moet ZEKER vergelijken worden op vlak van milieuprestaties, maar dan op basis van een gemeenschappelijke transporteenheid vb. tonkilometer. Ik kan u gerusstellen dat de uitstoot, zelfs voor PM (of fijn stof), minimaal een factor 3 lager is dan voor vrachtwagens.

groeten
Wover

Bericht door Wover »

De HLD77 is eigenlijk een HLR77, want was oorspronkelijk bedoeld voor rangeringen in de haven van Antwerpen. De NMBS is idd op termijn van plan om de oude series 55 bv te vervangen door deze 77'ers, zo zijn er sinds kort proeven met de 77 op L24. Helaas zijn er meestal wel 2-3 HLR77 nodig waar vroeger één HLD55 genoeg zou zijn geweest, dus of het de uitstoot ten goede komt...

Ook is de NMBS van plan bovenop de 77'ers een nieuwe bestelling van zwaardere diesellocomotieven te doen, maar daar is nog maar zeer weinig informatie over. Meer informatie over die aanbesteding vind u hier:

http://www.b-rail.be/akac/N/

En over de verschuiving van de nationale spoorwegen naar de privé, daar vrees ik dat B-Cargo een stille dood zal sterven, want niet alleen DLC, maar ook nationale goederenvervoerders uit bv Frankrijk ("Fret") doen al diensten in België. Er is nog wel hoop voor B-Cargo, maar dan moeten ze daar wel serieus uit hun pijp komen om een en ander te veranderen.
Bert

Bericht door Bert »

Wover schreef:Wel, tot op heden zijn zowat de belangrijkste goederenassen in België nog steeds niet geëlektrificeerd. Bv L24 naar Duitsland, of de "Athus - Meuse" lijn.
De Athus meuse lijn is al enkele jaren onder draad gebracht. Nu zijn daar de NMBS 13 en CFL3000 de koningen in het goederenvervoer. De enige diesels die daar nog gebruikt worden zijn de motorwagens reeks 41 die gebruikt worden voor de reizigersdienst.
Soms zie je er nog eens een 77,maar toch heel weinig. :wink:

De elektrificatie van lijn 24 is voor de eerstvolgende maanden/jaren gepland.
Wover

Bericht door Wover »

Bert schreef:
Wover schreef:Wel, tot op heden zijn zowat de belangrijkste goederenassen in België nog steeds niet geëlektrificeerd. Bv L24 naar Duitsland, of de "Athus - Meuse" lijn.
De Athus meuse lijn is al enkele jaren onder draad gebracht. Nu zijn daar de NMBS 13 en CFL3000 de koningen in het goederenvervoer. De enige diesels die daar nog gebruikt worden zijn de motorwagens reeks 41 die gebruikt worden voor de reizigersdienst.
Soms zie je er nog eens een 77,maar toch heel weinig. :wink:

De elektrificatie van lijn 24 is voor de eerstvolgende maanden/jaren gepland.
De Athus Meuse lijn, da's toch die dat onder 25kV is gebracht e? Ik wist niet dat die al af was :)
lucian

Bericht door lucian »

Wover schreef:
De Athus Meuse lijn, da's toch die dat onder 25kV is gebracht e? Ik wist niet dat die al af was :)
Tuurlijk :D Da's verdorie de enige lijn in België waar we met een G100 ook daadwerkelijk 100 mogen rijden. En met een P120 ook daadwerkelijk 120.
Dit is tot op dit moment de enige lijn uitgerust voor deze snelheden :P
Tommyken

Bericht door Tommyken »

Inderdaad .. de 'Heilige lijn' voor ons TB's :lol: lol
Plaats reactie