fietsen op het perron

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
joverwimp
Berichten: 498
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

fietsen op het perron

Bericht door joverwimp »

Het is niet toegelaten, ik weet het, maar soms handig (veel perrons verbinden twee straten)
Naar het schijnt is het een zware overtreding. Hoeveel zou dat kosten, wie mag je verbaliseren?
Klassiekje
Berichten: 552
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: fietsen op het perron

Bericht door Klassiekje »

https://www.belgiantrain.be/nl/station- ... egulations

En dit is de wet: http://www.ejustice.just.fgov.be/eli/we ... stel#Art.9

"Elke inbreuk op deze verplichtingen of verbodsbepalingen brengt sancties met zich mee. In functie van de vastgestelde overtreding zal de overtreder beboet worden met een administratieve boete gaande van 50 tot 300 euro of gerechtelijk vervolgd worden wat kan leiden tot een veroordeling of een gevangenisstraf."
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: fietsen op het perron

Bericht door Shrek »

Fietsen op het perron is niet alleen verboden, het is ook gewoon heel dom. Eén slechtliggende tegel, onvoorzichtige reiziger of oneffenheid ennje ligt met fiets en al op de sporen.
De boetes voor zo'n gedrag kunnen niet hoog genoeg zijn.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: fietsen op het perron

Bericht door Steven »

Shrek schreef: 17 aug 2023, 14:54 Fietsen op het perron is niet alleen verboden, het is ook gewoon heel dom. Eén slechtliggende tegel, onvoorzichtige reiziger of oneffenheid ennje ligt met fiets en al op de sporen.
De boetes voor zo'n gedrag kunnen niet hoog genoeg zijn.
Voor zover je een andere reiziger niet meesleurt in je val en beide op de sporen ligt.
Gebruikersavatar
DDietzen
Berichten: 264
Lid geworden op: 20 jan 2018, 17:57
Locatie: Apeldoorn (NL)

Re: fietsen op het perron

Bericht door DDietzen »

Grappig dat dit topic vanmiddag werd geopend, want precies deze zelfde middag zag ik op Amersfoort Centraal een personeelslid (of tenminste een persoon in geel hesje) vanaf de parking via het overpad met een vaartje het perron op fietsen :lol: En nee, het is niet dat ik dit nu alleen heb opgemerkt omdat net dit topic is aangemaakt, het is echt maanden geleden dat ik dit voor het laatst heb gezien ;)

Toegegeven, het perron (4a/5a) was verlaten, want vandaag niet structureel bediend: de eerstvolgende trein was de nachttrein naar Praag van anderhalf uur later. Het is ook ruim 400 meter van uiteinde tot de grote voetgangersbrug, dus hoewel ik het niet goedkeur kan ik me wel indenken dat de beste man die afstand niet wilde lopen. Het perron is zelf ook 20 meter breed dus normaal nauwelijks risico om op het spoor te kukelen, maar door de vele pilaren, brede trappen en gebouwtjes her en der op het perron zijn er toch aardig wat smalle stukjes waar je nog altijd een verdwaalde reiziger van de sokken kunt rijden en/of met een lelijke schuiver op het spoor kunt kukelen. Hoe dan ook, niet bepaald het goede voorbeeld.
jan_olieslagers
Berichten: 3521
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: fietsen op het perron

Bericht door jan_olieslagers »

Het zal wel zijn dat ik iets niet snap, maar lees ik nu dat het verboden/af te raden/dom/slecht voorbeeld is om fietsen op het perron te brengen?
Zoja, hoe kan men dan ooit een fiets op de trein zetten dan wel er uit laden?
Kan dat misschien alleen als er een bord staat dat het aanbrengen/afvoeren van fietsen expliciet wel toelaat?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
pietje
Berichten: 643
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: fietsen op het perron

Bericht door pietje »

jan_olieslagers schreef: 17 aug 2023, 22:56 Het zal wel zijn dat ik iets niet snap, maar lees ik nu dat het verboden/af te raden/dom/slecht voorbeeld is om fietsen op het perron te brengen?
Zoja, hoe kan men dan ooit een fiets op de trein zetten dan wel er uit laden?
Kan dat misschien alleen als er een bord staat dat het aanbrengen/afvoeren van fietsen expliciet wel toelaat?
Ik denk dat je het een beetje verkeerd begrijpt.
Er bestaan dus mensen die het een goed/aanvaardbaar idee vinden om al fietsend over een perron te rijden.
Ik kan mij niet goed voorstellen waarom iemand dat een goed idee zou vinden, maar blijkbaar bestaan er zo mensen.
jan_olieslagers
Berichten: 3521
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: fietsen op het perron

Bericht door jan_olieslagers »

Ah, ok, dank je, een duidelijker titel ware dus geweest "fiets rijden op het perron", blijkbaar. Dat is een hele andere vraag. Het antwoord lijkt mij hier heel wat genuanceerder, want de ene fiets is de andere niet en de ene fiets(st)er is de andere niet en het ene perron is het andere niet.

De (licht?-)gehandicapte of derdeleeftijd(st)er die met een driewielfiets over een breed perron wandelt zou ik perfect kunnen aanvaarden, en zelfs bijstaan als de nood zich voordoet en ik er mijn aansluiting niet door mis. Net zoals ik weinig mis zie met de perronfietser in Amersfoort, hoger vermeld. Het moge dan verboden zijn, er wordt toch geen hinder of gevaar veroorzaakt? Dan ook geen gez__k aub. Wie daarentegen aan 30-40 km/h tussen de drukke forenzenstroom doorslalomt die zou met mij wel eens ambras (NNl: "hommeles") kunnen krijgen - ervan uitgaande dat men op Securail slechts zelden kan rekenen, en op TNG of OStch ook lang niet altijd. (wel eens meegemaakt in Mechelen, perron 2-3 staat me voor.)
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: fietsen op het perron

Bericht door Steven »

Het is gewoon algemeen verboden om te fietsen, te steppen, te skaten op een perron en in de rest van het station in het algemeen. Net vanwege de gevaren om te vallen, andere mensen te betrekken in je val en eventueel tijdens het vallen op het spoor te komen net voor er een trein komt. De enige die mogen “rijden” op een perron zijn mensen in een rolstoel of die nu manueel of elektrisch maakt weinig verschil. Maar die mensen zijn doorgaans begeleid en beschouw ik met die 2-3 km/u niet als het grootste gevaar tenzij ze met een elektrische rolstoel een stuurfoutje zouden maken. Dat van alle andere is verboden en kan dus een boete opleveren. In Brussel Zuid staat dat duidelijk aangegeven, maar vooral in de zuidgang van het station blijft men dat grote bord vlot negeren, er gewoon rakelings naast fietsen/steppen doen de meeste wel. Hen er op aanspreken is vrij gevaarlijk in vele gevallen.
Paul
Berichten: 1288
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: fietsen op het perron

Bericht door Paul »

Ik moet bekennen dat ik niet wist dat het altijd en overal en in alle omstandigheden verboden is...
Ik moet ook bekennen dat ik al meer dan eens over het (volkomen verlaten) perronnetje van Nieuwkerken-Waas gefietst heb - dat is namelijk de kortste weg van de Heihoekstraat naar het Schuttershof...
Maar ik zal het dus nooit meer doen :oops:
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
jan_olieslagers
Berichten: 3521
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: fietsen op het perron

Bericht door jan_olieslagers »

Paul schreef: 18 aug 2023, 15:04 Ik moet bekennen dat ik niet wist dat het altijd en overal en in alle omstandigheden verboden is...
Ik moet ook bekennen dat ik al meer dan eens over het (volkomen verlaten) perronnetje van Nieuwkerken-Waas gefietst heb - dat is namelijk de kortste weg van de Heihoekstraat naar het Schuttershof...
Maar ik zal het dus nooit meer doen :oops:
Welnee Paul, gewoon voortdoen.
En als men er u op aanspreekt, doe dan net zo gevaarlijk als ze in Brussel-Zuid doen.
Waarom zoudt gij minder zijn of minder mogen?
Of in gerechtelijke termen gesproken: er zijn volop precedenten waar het wordt getolereerd.
Als ze dan nog steeds lastig doen dan begint ge over klassejustitie.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
joverwimp
Berichten: 498
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: fietsen op het perron

Bericht door joverwimp »

jan_olieslagers schreef: 18 aug 2023, 17:38
Paul schreef: 18 aug 2023, 15:04 Ik moet bekennen dat ik niet wist dat het altijd en overal en in alle omstandigheden verboden is...
Ik moet ook bekennen dat ik al meer dan eens over het (volkomen verlaten) perronnetje van Nieuwkerken-Waas gefietst heb - dat is namelijk de kortste weg van de Heihoekstraat naar het Schuttershof...
Maar ik zal het dus nooit meer doen :oops:
Welnee Paul, gewoon voortdoen.
En als men er u op aanspreekt, doe dan net zo gevaarlijk als ze in Brussel-Zuid doen.
Waarom zoudt gij minder zijn of minder mogen?
Of in gerechtelijke termen gesproken: er zijn volop precedenten waar het wordt getolereerd.
Als ze dan nog steeds lastig doen dan begint ge over klassejustitie.
Goe bezig Paul, denk aan de gevleugelde uitspraak Louis Tobback (voormalig burgemeester van Leuven en partijvoorzitter): zelfs voor een rood licht in een verlaten woestijn zal ik stoppen
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2066
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: fietsen op het perron

Bericht door Dieselfreak »

jan_olieslagers schreef: 17 aug 2023, 23:20 Ah, ok, dank je, een duidelijker titel ware dus geweest "fiets rijden op het perron", blijkbaar. Dat is een hele andere vraag. Het antwoord lijkt mij hier heel wat genuanceerder, want de ene fiets is de andere niet en de ene fiets(st)er is de andere niet en het ene perron is het andere niet.
Mij lijkt het toch heel duidelijk dat je het woord "fietsen" in deze context als een wérkwoord dient op te vatten, niet als het meervoud van "fiets". :shock: :oops: Waarom zou je niet met een fiets aan de hand op het perron mogen wandelen, als veel treinen tegenwoordig speciale plaatsen voor fietsen hebben? :?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
maarten
Berichten: 335
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: fietsen op het perron

Bericht door maarten »

Paul schreef: 18 aug 2023, 15:04 Ik moet ook bekennen dat ik al meer dan eens over het (volkomen verlaten) perronnetje van Nieuwkerken-Waas gefietst heb - dat is namelijk de kortste weg van de Heihoekstraat naar het Schuttershof...
Ik zie niet helemaal hoe dat moet werken.
https://www.google.nl/maps/@51.1856069, ... ?entry=ttu
joverwimp
Berichten: 498
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: fietsen op het perron

Bericht door joverwimp »

De onderdoorgang in sommige stations wordt soms ook gebruikt als fietsverbinding, bv in Schaarbeek, in Vorst-Zuid (Groene Wandeling), Liers (Waals knooppuntenneterk 69-21).
“Het is triest dat het Brussels Gewest geen akkoord heeft bereikt met de NMBS om deze onderdoorgang in Schaarbeek integraal deel te laten uitmaken van het fietsnetwerk," vindt Brussels parlementslid Bianca Debaets (CD&V). Ik heb haar attent gemaakt op de wetgeving: fietsers moeten afstappen.

Liers station3 - kopie.jpg
Laatst gewijzigd door joverwimp op 26 sep 2023, 12:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie