Een scherpe pen over de NMBS-CEO

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5319
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Een scherpe pen over de NMBS-CEO

Bericht door Steve »

Wat een overdreven cynisch en schromelijk veralgemenend stuk. De toon is al meteen gezet met onderstaand citaat in het begin: als je durft te beweren dat een pendeltraject van Antwerpen naar Brussel in volle spits altijd "vlot" verloopt met de auto, dan heb je duidelijk twee maten en gewichten. Sinds 2007 pendel ik tussen Antwerpen en Brussel, waar ik werk. Tot enkele maanden geleden deed ik dat in een verfoeide bedrijfswagen, en dat ging vlot."
jan_olieslagers
Berichten: 3520
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Een scherpe pen over de NMBS-CEO

Bericht door jan_olieslagers »

Inderdaad erg goedkoop, bovendien is Mw. Dutordoir een gemakkelijk slachtoffer voor wie eens lekker de pen in vitriool wil dopen.
Zeker presteert het spoorbedrijf ondermaats, maar in welke mate kan men mw. Dutordoir daar persoonlijk op aanspreken?

Vulgaire riooljournalistiek is dit - ze noemen het een ingezonden stuk, maar het zou net zo goed kunnen door iemand van de redactie geschreven zijn, en dan gecamoufleerd als lezersbrief.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1802
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Een scherpe pen over de NMBS-CEO

Bericht door Portbou »

jan_olieslagers schreef: 13 sep 2023, 15:41 Inderdaad erg goedkoop, bovendien is Mw. Dutordoir een gemakkelijk slachtoffer voor wie eens lekker de pen in vitriool wil dopen.
Zeker presteert het spoorbedrijf ondermaats, maar in welke mate kan men mw. Dutordoir daar persoonlijk op aanspreken?

Vulgaire riooljournalistiek is dit - ze noemen het een ingezonden stuk, maar het zou net zo goed kunnen door iemand van de redactie geschreven zijn, en dan gecamoufleerd als lezersbrief.
Is het nu zo onredelijk om een CEO van een bedrijf af te rekenen op de prestaties van zijn/haar bedrijf ?
jan_olieslagers
Berichten: 3520
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Een scherpe pen over de NMBS-CEO

Bericht door jan_olieslagers »

Portbou schreef: 13 sep 2023, 19:18
jan_olieslagers schreef: 13 sep 2023, 15:41 Inderdaad erg goedkoop, bovendien is Mw. Dutordoir een gemakkelijk slachtoffer voor wie eens lekker de pen in vitriool wil dopen.
Zeker presteert het spoorbedrijf ondermaats, maar in welke mate kan men mw. Dutordoir daar persoonlijk op aanspreken?

Vulgaire riooljournalistiek is dit - ze noemen het een ingezonden stuk, maar het zou net zo goed kunnen door iemand van de redactie geschreven zijn, en dan gecamoufleerd als lezersbrief.
Is het nu zo onredelijk om een CEO van een bedrijf af te rekenen op de prestaties van zijn/haar bedrijf ?
Voor een echte CEO is zo'n kritiek toegestaan, alhoewel nog altijd laag-bij-de-gronds. Voor iemand die alleen maar uit te voeren krijgt wat de politici beslissen is het onrechtvaardig. Eigenlijk hebben NMBS en Infrabel helemaal geen CEO, in de plaats hebben ze iemand met (boutadegewijs) nauwelijks meer bevoegdheden dan een concierge, maar die wel het petje van CEO mag/moet dragen en dus alle p_s en k_k over zich heen mag krijgen. Delegeren van verantwoordelijkheid, heet dat tegenwoordig; maar zonder de normaliter bijhorende delegatie van bevoegdheid.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1802
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Een scherpe pen over de NMBS-CEO

Bericht door Portbou »

jan_olieslagers schreef: 13 sep 2023, 19:42
Portbou schreef: 13 sep 2023, 19:18
jan_olieslagers schreef: 13 sep 2023, 15:41 Inderdaad erg goedkoop, bovendien is Mw. Dutordoir een gemakkelijk slachtoffer voor wie eens lekker de pen in vitriool wil dopen.
Zeker presteert het spoorbedrijf ondermaats, maar in welke mate kan men mw. Dutordoir daar persoonlijk op aanspreken?

Vulgaire riooljournalistiek is dit - ze noemen het een ingezonden stuk, maar het zou net zo goed kunnen door iemand van de redactie geschreven zijn, en dan gecamoufleerd als lezersbrief.
Is het nu zo onredelijk om een CEO van een bedrijf af te rekenen op de prestaties van zijn/haar bedrijf ?
Voor een echte CEO is zo'n kritiek toegestaan, alhoewel nog altijd laag-bij-de-gronds. Voor iemand die alleen maar uit te voeren krijgt wat de politici beslissen is het onrechtvaardig. Eigenlijk hebben NMBS en Infrabel helemaal geen CEO, in de plaats hebben ze iemand met (boutadegewijs) nauwelijks meer bevoegdheden dan een concierge, maar die wel het petje van CEO mag/moet dragen en dus alle p_s en k_k over zich heen mag krijgen. Delegeren van verantwoordelijkheid, heet dat tegenwoordig; maar zonder de normaliter bijhorende delegatie van bevoegdheid.
Als het echt zo is zoals jij schrijft dan is het wel een erg goed betaalde conciërge.
DR-fan
Berichten: 533
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Een scherpe pen over de NMBS-CEO

Bericht door DR-fan »

jan_olieslagers schreef: 13 sep 2023, 19:42 Voor een echte CEO is zo'n kritiek toegestaan, alhoewel nog altijd laag-bij-de-gronds. Voor iemand die alleen maar uit te voeren krijgt wat de politici beslissen is het onrechtvaardig. Eigenlijk hebben NMBS en Infrabel helemaal geen CEO, in de plaats hebben ze iemand met (boutadegewijs) nauwelijks meer bevoegdheden dan een concierge, maar die wel het petje van CEO mag/moet dragen en dus alle p_s en k_k over zich heen mag krijgen. Delegeren van verantwoordelijkheid, heet dat tegenwoordig; maar zonder de normaliter bijhorende delegatie van bevoegdheid.
Wat is een echte CEO? In de privésector hangt zijn carrière af van de grillen van de aandeelhouders, bij overheidsbedrijven van de bevoegde ministers. Wat is het verschil?
maarten
Berichten: 335
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: Een scherpe pen over de NMBS-CEO

Bericht door maarten »

De CEO van de NMBS wordt toch de gedelegeerd bestuurder genoemd? Google zegt mij:
Gedelegeerd bestuurder of directeur: deze natuurlijke persoon of rechtspersoon neemt de dagelijkse leiding van de vennootschap in handen, in opdracht van de raad van bestuur. Zo hoeft die laatste niet samen te komen voor dagelijkse of dringende beslissingen.
Dus in opdracht van de raad van bestuur. De raad van bestuur staat op de website van de NMBS, maar wie heeft hun aangesteld?
Thibault Georgin is de voorzitter.
jan_olieslagers
Berichten: 3520
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Een scherpe pen over de NMBS-CEO

Bericht door jan_olieslagers »

DR-fan schreef: 14 sep 2023, 09:19 Wat is een echte CEO? In de privésector hangt zijn carrière af van de grillen van de aandeelhouders, bij overheidsbedrijven van de bevoegde ministers. Wat is het verschil?
In de privésector willen de aandeelhouders snel en veel dividend zien uitbetaald worden, en laten het hoe en waarom over aan de CEO en haar/zijn team - daarvoor worden ze betaald. Bij NMBS is het alsof de beheerraad van een transportbedrijf beslist of er camions met zes dan wel met acht wielen gaan aangekocht worden.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
DR-fan
Berichten: 533
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Een scherpe pen over de NMBS-CEO

Bericht door DR-fan »

jan_olieslagers schreef: 14 sep 2023, 10:25 In de privésector willen de aandeelhouders snel en veel dividend zien uitbetaald worden, en laten het hoe en waarom over aan de CEO en haar/zijn team - daarvoor worden ze betaald. Bij NMBS is het alsof de beheerraad van een transportbedrijf beslist of er camions met zes dan wel met acht wielen gaan aangekocht worden.
Als een CEO van een transportbedrijf geld verkwist aan vrachtwagens met 8 wielen wanneer 6 voldoende zijn, zal hij niet lang CEO blijven.
jan_olieslagers
Berichten: 3520
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Een scherpe pen over de NMBS-CEO

Bericht door jan_olieslagers »

Dat is te simpel. Die met acht wielen kunnen overkill lijken op het eerste zicht, en zullen allicht duurder zijn, maar als ze minder slijten of moeilijker situaties aankunnen of minder brandstof verstoken of wettelijk meer uren mogen rijden (voorbeelden in het wilde weg) dan kunnen ze toch de beste keuze blijken. Zoiets inschatten valt onder de verantwoordelijkheid van de uitvoerende macht (=CEO+team) - de wetgevende macht (=beheerraad) heeft slechts een budget goed te keuren, en de jaarlijkse resultaten goed te keuren - of niet.

Trouwens, hoewel ik moet toegeven dat het niet meer dan een indruk van me is, maar het lijkt me dat zowel de posterijen als RTT/Belgacom/Proximus aardig wat beter functioneren sedert de overheid er zich wat minder mee bemoeit.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Plaats reactie