de nieuwe anti-rook campagne

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
groentje
Berichten: 7271
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: de nieuwe anti-rook campagne

Bericht door groentje »

En dat mag je letterlijk nemen, sigarettenpeuken breken moeilijk af.
@Jeroen: ik merk dat in de stad de rookcafés langzamerhand in de minderheid raken. Op de buiten mag je echter vaak een paar dorpen verder rijden (zeer verstandig, met een stuk in je kloten), vooraleer je een rookvrij café hebt.
Ik wil overal rookvrije cafés, niet slechts hier en daar. Ook rokers hebben er relatief weinig last van, akkoord, ze moeten even buiten gaan staan om hun peuk op te branden, maar het wordt hen niet verboden om te roken. Terwijl de niet-rokers niet meer wordt verplicht om mee te roken. Ik blijf erbij, een bij een algemeen rookverbod in de horeca zijn er de minste verliezers.
Cafés laten om meerdere redenen roken toe: omdat de uitbaters zelf roken, omdat ze vinden dat ze dat recht hebben, maar vooral: omdat de concurrentie het toelaat, en men schrik heeft om klanten te verliezen. Bij een algemeen rookverbod is er een gelijk speelveld voor iedereen, en zullen de cafés die rookvrij worden geen klanten verliezen aan de concurrentie.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2062
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: de nieuwe anti-rook campagne

Bericht door Dieselfreak »

groentje schreef:Cafés laten om meerdere redenen roken toe: omdat de uitbaters zelf roken, omdat ze vinden dat ze dat recht hebben, maar vooral: omdat de concurrentie het toelaat, en men schrik heeft om klanten te verliezen. Bij een algemeen rookverbod is er een gelijk speelveld voor iedereen, en zullen de cafés die rookvrij worden geen klanten verliezen aan de concurrentie.
Men zou caféhouders kunnen stimuleren hun café rookvrij te maken door ze te belonen met subsidies als ze roken verbieden. Dan zouden er wellicht meer rookvrije kroegen zijn, maar zouden er toch nog genoeg zijn waar je wél nog van een sigaret/sigaar kunt genieten. Hoe dan ook, ik vind het niet kunnen dat roken op café wettelijk verboden wordt. Een café is tenslotte eigendom van de uitbater, naar mijn mening heeft iemand het recht zelf te beslissen of er in zijn eigendom wel of niet gerookt mag worden. Als je van hogeraf zo'n verbod instelt, kan je evengoed wettelijk verbieden dat er in je huis gerookt wordt als er mensen op bezoek komen.
kika schreef:Om het weer over treinen te hebben: ergens vind ik het als niet-roker wel jammer dat de rokerscoupés zijn afgeschaft, daar had je soms wel zitplaats als het elders volzat, maar het is goed dat TBGs hun werkomgeving is verbeterd.
Ik kijk ook nostalgisch terug op de tijd dat er nog een rokerscompartiment was in de trein, één per trein moet toch kunnen? Het probleem is natuurlijk de wet op een rookvrije werkplek, een rokerscompartiment vormt daar een inbreuk op, aangezien de trein de werkplaats van de TBG is. Ook vervelend was dat in de Deense Neus en de I11 de rokersafdeling en de niet-rokersafdeling niet afgescheiden waren.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22506
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: de nieuwe anti-rook campagne

Bericht door Steven »

Dieselfreak, het meeste van wat we wel en niet mogen doen is beslist van hogeraf. Hoe je bouwt, hoe je met de auto mag rijden, waar je wel en niet mag roken, al wat in publieke plaatsen wel en niet mag doen is van hogeraf beslist.
Zelfs hoe en wat een cafe, restaurant, .... mag verkopen is beslist van hogeraf. In dat opzicht is er dus geen verschil met het feit dat die zelfde hogere instantie bepaald of je er mag roken of niet. Een café is geen privé ruimte maar een openbare plaats. Wie de eigenaar is, is dus minder van belang.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2062
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: de nieuwe anti-rook campagne

Bericht door Dieselfreak »

Steven schreef:Een café is geen privé ruimte maar een openbare plaats. Wie de eigenaar is, is dus minder van belang.
Maar een café is geen overheidsgebouw zoals bijvoorbeeld het gemeentehuis. Het is privébezit met een gedeelte waar iedereen die er iets bestelt mag zitten. Als je in je eigen huis een feestje organiseert en je laat mensen betalen voor de drank, zal er dan ook niet meer gerookt mogen worden?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
groentje
Berichten: 7271
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: de nieuwe anti-rook campagne

Bericht door groentje »

Als je in je eigen huis drank uitschenkt en verkoopt, is het geen privéfeestje meer, maar heb je een vergunning nodig voor het openhouden van een café, heb je dus ook een bewijs van goed gedrag en zeden nodig, moet je een boekhouding bijhouden, je drank aankopen en BTW afdragen. Omdat je dan een café bent, val je ook onder die wetgeving.
Een privéfeestje blijft echter een privéfeestje.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22506
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: de nieuwe anti-rook campagne

Bericht door Steven »

Dieselfreak schreef:
Steven schreef:Een café is geen privé ruimte maar een openbare plaats. Wie de eigenaar is, is dus minder van belang.
Maar een café is geen overheidsgebouw zoals bijvoorbeeld het gemeentehuis. Het is privébezit met een gedeelte waar iedereen die er iets bestelt mag zitten. Als je in je eigen huis een feestje organiseert en je laat mensen betalen voor de drank, zal er dan ook niet meer gerookt mogen worden?
sinds wanneer zijn alle publieke ruimtes overheidsgebouwen?
een concertzaal is ook een publieke ruimte maar toch geen overheidsgebouw? om maar een voorbeeld te geven.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2062
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: de nieuwe anti-rook campagne

Bericht door Dieselfreak »

Zijn er tegenwoordig nog landen waar de treinen rokerscompartimenten hebben? Zover ik kan zien, is het in de buurlanden van België eveneens overal verboden te roken in de trein.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: de nieuwe anti-rook campagne

Bericht door kika »

Dieselfreak schreef:Zijn er tegenwoordig nog landen waar de treinen rokerscompartimenten hebben? Zover ik kan zien, is het in de buurlanden van België eveneens overal verboden te roken in de trein.
Het is steeds minder. Oekraïne en Wit-Rusland geloof ik nog wel.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2062
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: de nieuwe anti-rook campagne

Bericht door Dieselfreak »

Toen er nog rokersafdelingen op de trein waren, zorgde ik met mijn sigaren nog wel eens voor een flinke walm in het compartiment, soms zo erg dat het zelfs voor sommige sigarettenrokers bijna niet uit te houden was. Ooit heb ik in een Deense Neus een stevige pijp gerookt, met als resultaat een dicht rookgordijn van het begin tot het einde van het rijtuig, het leek wel of er brand in de trein was.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22506
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: de nieuwe anti-rook campagne

Bericht door Steven »

Dieselfreak schreef:Toen er nog rokersafdelingen op de trein waren, zorgde ik met mijn sigaren nog wel eens voor een flinke walm in het compartiment, soms zo erg dat het zelfs voor sommige sigarettenrokers bijna niet uit te houden was. Ooit heb ik in een Deense Neus een stevige pijp gerookt, met als resultaat een dicht rookgordijn van het begin tot het einde van het rijtuig, het leek wel of er brand in de trein was.
Ben jij altijd zo fier op irritant gedrag?
Alain N.

Re: de nieuwe anti-rook campagne

Bericht door Alain N. »

Dieselfreak schreef:Toen er nog rokersafdelingen op de trein waren, zorgde ik met mijn sigaren nog wel eens voor een flinke walm in het compartiment, soms zo erg dat het zelfs voor sommige sigarettenrokers bijna niet uit te houden was. Ooit heb ik in een Deense Neus een stevige pijp gerookt, met als resultaat een dicht rookgordijn van het begin tot het einde van het rijtuig, het leek wel of er brand in de trein was.
Bewust overlast veroorzaken vind ik asociaal maar soit.

Ik heb zelf in de horeca gewerkt en ik ben blij dat het rookverbod er is. Nominaal gezien ademde ik veel langer rook in dan de gemiddelde cafébezoeker: ik werkte 8 uur continu in een rokerige omgeving terwijl rokers niet zo lang aan een stuk paffen.

Hoe je het ook draait of keert: het rookverbod zal een gunstig effect hebben op de volksgezondheid. Sommige mensen zijn nu eenmaal genetisch sneller vatbaar dan anderen om kanker te krijgen door (mee)roken en die mensen zouden beter beschermd moeten worden. Dan zal je de sociale zekerheid in de toekomst ook minder moeten gaan belasten met die talloze mensen die door roken chemotherapie mogen krijgen.
melle

Re: de nieuwe anti-rook campagne

Bericht door melle »

Dieselfreak schreef:Toen er nog rokersafdelingen op de trein waren, zorgde ik met mijn sigaren nog wel eens voor een flinke walm in het compartiment, soms zo erg dat het zelfs voor sommige sigarettenrokers bijna niet uit te houden was. Ooit heb ik in een Deense Neus een stevige pijp gerookt, met als resultaat een dicht rookgordijn van het begin tot het einde van het rijtuig, het leek wel of er brand in de trein was.

:roll:
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2062
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: de nieuwe anti-rook campagne

Bericht door Dieselfreak »

Nu mag je nog roken op terrassen, maar voor hoe lang nog? En als ook dat niet meer mag, wat is dan het volgende waar de anti-rooklobby zijn pijlen op zal richten?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: de nieuwe anti-rook campagne

Bericht door Shrek »

Dieselfreak schreef:Nu mag je nog roken op terrassen, maar voor hoe lang nog? En als ook dat niet meer mag, wat is dan het volgende waar de anti-rooklobby zijn pijlen op zal richten?
De verkoop van sigaretten natuurlijk, daarna zal ook de productie en import verboden worden :wink:
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2062
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: de nieuwe anti-rook campagne

Bericht door Dieselfreak »

Shrek schreef:De verkoop van sigaretten natuurlijk
Gelukkig rook ik nooit sigaretten! :lol:
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Plaats reactie