Taal/spelling/gammatika/taalpurisme

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
Plaats reactie
nighttrain
Berichten: 2547
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Taal/spelling/gammatika/taalpurisme

Bericht door nighttrain »

Daar ik gisteren terug getuige was van een kleinmeningsverschil (terug) op dit forum betreffende de gebruikte taal,wil ik gewoon even volgende weetjes meegeven. En er hier een rubriek bestaat waar men er vrij kan over praten of berichten zonder in een bepaald vaarwater te komen of verwijderd te worrden naar een Goulach niet te verwarren met Goulash.... nl. de Babbelhoek
Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken, volgens de titel.

Daar ik ook regelmatig het voorwerp uitmaak van vriendelijk opmerkingen over mijn taalgebruik(spellling enz. Heb ik reeds vele jaren opzoekingen gedaan op het WWW net betreffende dit onderwerp daar ik mij daar ook regelmatig aan schuldig maak. Te meer ik al meer dan 32 buiten Belgie woon en dus niet dagelijks met het AN/ABN op een degelijk manier in contact kom en dus ook niet met de evoluties van het groene boekje. En ook in het kader van de opvoeding voor onze dochter in het nederlands op vreemde bodems
Daarom heb ik enige plausible uileg gevonden uit "onverdachte bronnen" aangaande de reden van spellingsfouten in bijdragen van leden op verschillende fora (meervoud forum?) of in Emails.

Waarom maken we spelfouten?
Spelfouten zijn dus inderdaad snel gemaakt. Dat komt door hoe ons brein omgaat met taal. Als we bezig zijn met een verhaal, een e-mail of een ander soort tekst, denken we vooral aan wát we opschrijven. De manier waarop we dat opschrijven schiet er dan soms bij in. Het lukt uw brein immers niet om deze 2 complexe taken tegelijkertijd uit te voeren. En dan kan het soms gebeuren dat u een woordje vergeet of verkeerd schrijft. bron :https://www.maxvandaag.nl/sessies/thema ... 20bij%20in of https://www.hetbegintmettaal.nl/waarom- ... ten-maken/
Ook de universiteit in Michigan heeft er onderzoek naar uitgevoerd en kwam tot volgende conclussies (ik geef de originele tekst weer in het Engels,er zijn ook nederlandstalige versies :https://gizmodo.com/study-people-who-po ... 1767969516

Ik beloof dat ik er nog elke dag zal aan werken in positieve zin en er is nog hoop voor iedereen in de toekomst.
jan_olieslagers
Berichten: 3521
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Taal/spelling/gammatika/taalpurisme

Bericht door jan_olieslagers »

Dankje! De babbelhoek is inderdaad een betere locatie.

Sta me toe erop te wijzen dat het voor mij niet gaat om purisme - ik denk niet dat ik al ooit iemand heb aangevallen voor de eerste de beste dt-fout - wel om de intentie, de stijl, de beleefde omgangsvormen. Het laatste relletje kwam er dan ook toen ik iemand wees op een fout die reeds eerder was begaan, en gemeld. Een gevalletje van je m'en foutisme, vermoedelijk.

Uw eigen goede intenties noteer ik met grote erkentelijkheid - en tussen haakjes, uw bericht hierboven is absoluut voorbeeldig geschreven (op 1 vergeten letter na, in de draadtitel), ge kunt het echt best! - en voeg er graag de mijne aan toe: het moet inderdaad in de eerste plaats over treinen gaan op dit forum. Weliswaar zal ik altijd blijven aandringen op verzorgde omgangsvormen, altijd en overal. Daar hoort ook verzorgde taal bij. Dat is een kwestie van beleefdheid, en ook van het niveau van het forum hoog te houden. Tenslotte is taal het enige medium dat we hebben om alhier te communiceren, net zoals een trein alleen op sporen kan rijden. Als de sporen krom liggen dan verongelukt (misschien) de trein; als de taal niet verzorgd wordt dan ontspoort (misschien) de conversatie.

En, ja, natuurlijk begaat eenieder al eens een foutje, er zijn geen universitaire studies nodig om dat in te zien :). Ook dit stelde ik reeds eerder: evenzeer kan eenieder de eigen fouten rechtzetten. Da's een kwestie van een beetje zelfkritische instelling.
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 09 mar 2024, 17:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Paul
Berichten: 1288
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Taal/spelling/gammatika/taalpurisme

Bericht door Paul »

Het punt dat hier recent commotie veroorzaakte was geen kwestie van spelling maar van woordgebruik. Meer bepaald het gebruik van het woord "sinds" in de betekenis van "aangezien", "vermits", "omdat". Het was me een tijd geleden al opgevallen, specifiek in de berichten van desirootje, en ik vond dat zeer merkwaardig; een dergelijk gebruik van "sinds" was ik nog nooit eerder tegengekomen. Intussen heb ik het wel al eens elders gezien, als ik me niet vergis zelfs al een keer in De Standaard. Het is blijkbaar een oprukkend anglicisme: in het Engels wordt since namelijk wél in die betekenis gebruikt. We zien wel meer zo'n oprukkende anglicismen in het Nederlands, zoals bijvoorbeeld "een beslissing maken" (to make a decision) in plaats van "een beslissing nemen". En wellicht zullen we dat meer en meer zien. Voor alle duidelijkheid: ik vel daar geen oordeel over, ik constateer het gewoon. Taal evolueert nu eenmaal en het is boeiend om dat te zien gebeuren.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
desirootje
Berichten: 654
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Taal/spelling/gammatika/taalpurisme

Bericht door desirootje »

jan_olieslagers schreef: 09 mar 2024, 15:08 Dankje! De babbelhoek is inderdaad een betere locatie.

Sta me toe erop te wijzen dat het voor mij niet gaat om purisme - ik denk niet dat ik al ooit iemand heb aangevallen voor de eerste de beste dt-fout - wel om de intentie, de stijl, de beleefde omgangsvormen. Het laatste relletje kwam er dan ook toen ik iemand wees op een fout die reeds eerder was begaan, en gemeld. Een gevalletje van je m'en foutisme, vermoedelijk.

Uw eigen goede intenties noteer ik met grote erkentelijkheid - en tussen haakjes, uw bericht hierboven is absoluut voorbeeldig geschreven, ge kunt het echt best! - en voeg er graag de mijne aan toe: het moet inderdaad in de eerste plaats over treinen gaan op dit forum. Weliswaar zal ik altijd blijven aandringen op verzorgde omgangsvormen, altijd en overal. Daar hoort ook verzorgde taal bij. Dat is een kwestie van beleefdheid, en ook van het niveau van het forum hoog te houden. Tenslotte is taal het enige medium dat we hebben om alhier te communiceren, net zoals een trein alleen op sporen kan rijden. Als de sporen krom liggen dan verongelukt (misschien) de trein; als de taal niet verzorgd wordt dan ontspoort (misschien) de conversatie.

En, ja, natuurlijk begaat eenieder al eens een foutje, er zijn geen universitaire studies nodig om dat in te zien :). Ook dit stelde ik reeds eerder: evenzeer kan eenieder de eigen fouten rechtzetten. Da's een kwestie van een beetje zelfkritische instelling.
Als je mijn laatste paar berichten zou lezen, zou het je kunnen opvallen hoe dikwijls ik het woord aangezien gebruik sinds de vorige keer dat ik hierop ben aangewezen. Ik probeer erop te letten maar ik zal nu en dan die fout maken. De reden dat ik zo sterk reageerde is omdat er al redelijk wat tijd was verstreken sinds de vorige keer dat je het vermelde maar dat het nog niet goed genoeg was. Dat je zelfs zegt dat ik het me gewoon niet aantrok.
Mensen maken geen bewuste fouten, toch niet wanneer ze op een forum volzinnen, hoofdletters en leestekens gebruiken. Ik was hier nog nooit eerder op aangesproken en spendeer een groter deel van mijn tijd in Engelstalige groepen dan Nederlandstalige, dus natuurlijk zitten er anglicismen in mijn Nederlands. Ik ben hier nooit op aangesproken geweest omdat iedereen doorheeft wat ik bedoel. Net zoals wij bij anderstalige het gebruik van het tafel of de paard toelaten.
nighttrain
Berichten: 2547
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Taal/spelling/gammatika/taalpurisme

Bericht door nighttrain »

Paul schreef: 09 mar 2024, 16:52 Het punt dat hier recent commotie veroorzaakte was geen kwestie van spelling maar van woordgebruik. Meer bepaald het gebruik van het woord "sinds" in de betekenis van "aangezien", "vermits", "omdat". Het was me een tijd geleden al opgevallen, specifiek in de berichten van desirootje, en ik vond dat zeer merkwaardig; een dergelijk gebruik van "sinds" was ik nog nooit eerder tegengekomen. Intussen heb ik het wel al eens elders gezien, als ik me niet vergis zelfs al een keer in De Standaard. Het is blijkbaar een oprukkend anglicisme: in het Engels wordt since namelijk wél in die betekenis gebruikt. We zien wel meer zo'n oprukkende anglicismen in het Nederlands, zoals bijvoorbeeld "een beslissing maken" (to make a decision) in plaats van "een beslissing nemen". En wellicht zullen we dat meer en meer zien. Voor alle duidelijkheid: ik vel daar geen oordeel over, ik constateer het gewoon. Taal evolueert nu eenmaal en het is boeiend om dat te zien gebeuren.
That is also why the title reads "gramatika"!
Daarom ook staat er in de titel "gramatika"!
C'est également la raison pour laquelle le titre indique "gramatika"!
Aus diesem Grund lautet der Titel auch "gramatika"!
وهذا هو السبب أيضًا في أن العنوان "غراماتيكا"
Paul
Berichten: 1288
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Taal/spelling/gammatika/taalpurisme

Bericht door Paul »

Ja, in de titel staat jammer genoeg een knoert van een spelfout :D
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
nighttrain
Berichten: 2547
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Taal/spelling/gammatika/taalpurisme

Bericht door nighttrain »

Paul schreef: 09 mar 2024, 19:56 Ja, in de titel staat jammer genoeg een knoert van een spelfout :D
gevonden! net zoals in de bijgeleverde teksten.
Plaats reactie