Petitie invoering 1€/lesuur avondschool/tweedekansonderwijs

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
Plaats reactie
nicken

Petitie invoering 1€/lesuur avondschool/tweedekansonderwijs

Bericht door nicken »

Aangezien ik zelf vaste klant ben bij de avondscholen,heb ik ook al menne poot gezet,Mensen die da ook doen of sympathysanten kunnen de petitie hier ook tekenen:

http://www.neeaan1euro.be
Wover

Bericht door Wover »

Is dat nu volkomen gratis?

Ik als student aan de hogeschool moet ook elk jaar 512 euro inschrijvingsgeld betalen + rond de 200-300 euro voor boeken etc. Dan nog een treinabonnement dat voor mij gelukkig goedkoop is enz...
nicken

Bericht door nicken »

Wover schreef:Is dat nu volkomen gratis?

Ik als student aan de hogeschool moet ook elk jaar 512 euro inschrijvingsgeld betalen + rond de 200-300 euro voor boeken etc. Dan nog een treinabonnement dat voor mij gelukkig goedkoop is enz...
Nop,CVO is nooit gratis hè
Tweedekansonderwijs: mensen die er meestal financieel nie serieus goed voor staan (zei zullen het grootste slachtoffer worden,en de drempel is direct weer stukken groter ook)
Hogeschool kost veel geld idd,ik betaal ook m'n vriendin haar studies,studiebeurs kan de pijn meestal al wat verlichten (hangt van het inkomen van u ouders af,anders heb je totaal niet te klagen volgens mij)

VDAB is gratis: maar daar geeft men voorrang aan gansters/luiaards,die geen al te goeie reputatie genieten.Zoals ex-gedetineerden die een opleiding bewakingsagent volgen :shock: en kan zo nog een halfuurke doorgaan.Vertrouw nooit op de VDAB,en hou alles goed in het oog :!:
Ze zouden beter die centen in serieuse/ernstige mensen draaien,zoals mensen die na hun werk nog gaan bij studeren in de avondschool :!:
Wover

Bericht door Wover »

Ik krijg een studiebeurs ja.

Maar kga in dees topic schoon mijn mond houden, want ik weet toch (nog) niks af van die zaken :P
nicken

Bericht door nicken »

Wover schreef:Ik krijg een studiebeurs ja.

Maar kga in dees topic schoon mijn mond houden, want ik weet toch (nog) niks af van die zaken :P
Van welke zaken weet je niks?
Wover

Bericht door Wover »

Hoe de zaken er bij deeltijds onderwijs / CVO / avondschool / VDAB aan toe gaan ;).
nicken

Bericht door nicken »

Wover schreef:Hoe de zaken er bij deeltijds onderwijs / CVO / avondschool / VDAB aan toe gaan ;).
Goed,alles wat opleidingen betreft,beter dan in een gewone school meestal,minder maatschappelijke druk,en enkel de serieusen zitten daar nog,een cursus in avondschool gemiddeld 50 €,kan soms meer zijn,hangt af van wat je doet

de VDAB,das een serieus ander verhaal dat (da is van de staat,zoals we die al kennen .......... :!: )

Ofwel maak je dat je hogeschool gedaan hebt,oftewel zeer laag geschoold bent.Deze groepen krijgen het meeste aandacht.Idem voor 50+
paljas

Bericht door paljas »

Enerzijds zou ik zeggen "Betalen voor die handel"...
Maar anderzijds is het echt wel oneerlijk voor de mensen die avondchool volgen om een doel te bereiken ipv die profiteurs die het enkel doen om educatief verlof te krijgen.

Dus zet ik ook maar vlug mn krabbel...
nicken

Bericht door nicken »

paljas schreef:Enerzijds zou ik zeggen "Betalen voor die handel"...
Maar anderzijds is het echt wel oneerlijk voor de mensen die avondchool volgen om een doel te bereiken ipv die profiteurs die het enkel doen om educatief verlof te krijgen.

Dus zet ik ook maar vlug mn krabbel...
educatief verlof is er vooral voor mensen die in een 3-ploegensysteem werken.In mijn groep zitten er zelf meestal mensen die van wacht zijn ook (belgacom,enz..).En de les moeten verlaten
Da educatief verlof zal wel misbruikt worden,das met alles zo,maar de meesten zijn toch serieus
Tis overal iets ze :!:
nicken

Bericht door nicken »

Paljas Van Paljasseghem
Ik steun de "Nee aan 1 EURO" actie.


:D :D :D :lol: :lol: :lol:
1607

Bericht door 1607 »

in die 2 jaar dat ik terug naar school ben geweest heb ik totaal niks van lesuren moeten betalen. enkel een paar cursussen. maar moesten ze daar nu geld beginnen voor vragen is dat voor velen uitgesloten
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Bericht door Joris »

Hallo,
nicken schreef: Nop,CVO is nooit gratis hè
Volwassenenonderwijs is gratis voor Leerplichtigen en Gedetineerden (grappig, maar waar), en werklozen moeten dacht ik 1/4de betalen ofzo dacht ik.
Ikzelf volg ook avondschool, en dat is gratis (ik ben nog leerplichtig).
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Kalimero
Berichten: 207
Lid geworden op: 15 jul 2006, 10:33

CVO

Bericht door Kalimero »

Je kan het volwassenenonderwijs niet spotgoedkoop én kwalitatief tegelijk houden. Ik heb er dan ook geen bezwaar tegen om iets meer te betalen, als dat de werkingsmiddelen ten goede komt.

Zoals het er nu aan toe gaat is het namelijk ook niet alles. Ik heb in het CVO al verschillende taal- en informaticacursussen gevolgd. Er waren taalklassen bij van rond de 30 personen, een moeilijke opgave voor de leerkracht om iedereen voldoende te begeleiden én te corrigeren. In de informatica moest er steeds per twee aan de PC gewerkt worden, en dat is ook niet erg efficiënt. PC toepassingen leer je nog altijd het best door het zelf te doen.

Verder valt het op dat de uitval erg groot is. Het gunstige inschrijvingstarief maakt de drempel erg laag, en dat is goed voor wie echt gemotiveerd is. Maar er zijn er ook heel wat die er vol enthousiasme invliegen, zonder goed en wel te beseffen waaraan ze begonnen zijn. Tegen het einde van het schooljaar is de gemiddelde klas gehalveerd. En dat is erg jammer voor de kandidaten die bij de inschrijving wegens numerus clausus uit de boot vielen.

Mijn suggestie: het inschrijvingsgeld mag gerust wat hoger, maar als stimulans om de studie ook te voltooien zouden ze een premie kunnen uitkeren aan al diegenen die voldoende aanwezig zijn én de eindstreep halen.
Plaats reactie