De luchtmachtbasis van Koksijde verkleint

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
JPL107
Berichten: 126
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:48
Locatie: Lier
Contacteer:

Bericht door JPL107 »

vr 24/02/06 - Burgemeester Marc Vanden Bussche (VLD) van Koksijde bevestigt dat de airshow van Koksijde verdwijnt.

Dat komt omdat de luchtmachtbasis tegen midden volgend jaar een stuk kleiner zal zijn. Daardoor zal ook de landingsbaan niet meer onderhouden worden.

De airshow vindt nog één keer plaats in juli dit jaar. "Je moet het positief bekijken: de helikopters blijven op de luchtmachtbasis, ook het aantal personeelsleden zal behouden blijven", zei Vanden Bussche.

"Het is natuurlijk jammer dat die show verdwijnt. Maar er zijn plannen voor een helikoptershow. Of dat plan doorgaat hangt af van Defensie, maar de eerste gesprekken zijn positief."
bron : http://www.vrtnieuws.net/nieuwsnet_mast ... ndex.shtml
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

Kunnen we anders nu al een originele naam zoeken voor het toekomstige actiecomité van de toekomstige bewoners aldaar? :D
Wover

Bericht door Wover »

da's toch ook een militaire basis voor f16's?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

Wover schreef:da's toch ook een militaire basis voor f16's?
dat gaan ze dus afschaffen :wink:
Wover

Bericht door Wover »

het ging toch over die van koksijde?



of was flight simulator 2002 4 jaar geleden echt zo fout bij het GPS-achtige vliegveldscherm?
JPL107
Berichten: 126
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:48
Locatie: Lier
Contacteer:

Bericht door JPL107 »

Ja, het gaat inderdaad over die van Koksijde.

Ik denk niet dat er permanent F-16's staan maar tijdens de airshow staan ze daar wel een heel weekend.
1607

Bericht door 1607 »

koksijde is enkel een helicopterbasis. maar af en toe land er ook wel eens een falconneke of een herculeske. 8)
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

JPL107 schreef:Ik denk niet dat er permanent F-16's staan maar tijdens de airshow staan ze daar wel een heel weekend.
het is zoals zovele basissen een mogelijke landingsplaats voor F16's. Die staan normaal alleen op florennes en kleine brogel, maar je ziet ze overal wel eens :P
RhB

Bericht door RhB »

Vroeger in Koksijde op school gezeten, en vanuit de klaslokalen, wanneer de les weeral niet zo interessant was, naar touch and go oefeningen gezien van een Hercules.
Die oefeningen werden daar gehouden omdat de landingsbaan van Koksijde de langste van België is / (binnenkort) was.
Ook een vliegtuig met zware averijen, dat werd afgeleid van een burgerluchthaven durfde daar eens landen, mooi zicht de landingsbaan onder schuim.

Dus, de luchtmacht zorgde voor veiligheid, waar gaan ze daarmee blijven.
1607

Bericht door 1607 »

de langste landingsbaan van koksijde is 2678m lang. en is ze is zeker niet de langste van Belgie. dit even ter info. :wink:
de langste in Belgie ligt trouwens in zaventem. met zijn 3638m is runway 07L/25R de langste.
Kaboska

Re: De luchtmachtbasis van Koksijde verkleint

Bericht door Kaboska »

Die sluiting van de lange landingsbaan zat er al jaren aan te komen. Er was ook sprake van een deel omvormen tot motocrossterrein. Ik spreek hier van jaren geleden. Al die tijd is de baan toch open gebleven en waren er op Koksijde vaak erg plezante open deur dagen. Afgelopen jaar vond ik het al een misser dat ze de open deur op een tweetal doordeweekse dagen hielden, maar voor het weekend is het steeds moeilijker op het militair personeel te motiveren voor te werken.
Zo lang de baan goed was, waren er weinig extra kosten aan het open houden van de hele baan, maar voor twee open deur dagen kun je moeilijk 3 kilometer baan opnieuw asfalteren en dat aan de belastingbetaler verkopen als "noodzakelijk". :( . Ook in Vlaanderen zucht men onder steeds strengere regelgeving en steeds hogere verzekeringspremies waardoor het organiseren van vliegshows zoals vroeger op Oostmalle, Ursel, Middelkerke steeds verder onmogelijk is geworden.
Ik ben al blij dat Koksijde als basis open blijft tenslotte zouden ze alles wat op Koksijde zit met gemak op een klein hoekje van Middelkerke kunnen huisvesten :wink: (Niet verder vertellen, hè!) :oops:
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: De luchtmachtbasis van Koksijde verkleint

Bericht door Bibke »

Kaboska schreef:Afgelopen jaar vond ik het al een misser dat ze de open deur op een tweetal doordeweekse dagen hielden, maar voor het weekend is het steeds moeilijker op het militair personeel te motiveren voor te werken.
Sorry, dat heeft niets te maken of militair personeel zin of geen zin heeft om in het weekend te werken maar alles met weekendvergoedingen (in een tijd van zware besparingen) en compensaties in tijd. Bij die vliegshow kwamen ook militairen (met plezier) van andere eenheden helpen maar hun eenheid moet die mensen wel missen en andere mensen moeten hun werk dan ook weer opvangen.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: De luchtmachtbasis van Koksijde verkleint

Bericht door Asterix »

Kaboska schreef:maar voor twee open deur dagen kun je moeilijk 3 kilometer baan opnieuw asfalteren en dat aan de belastingbetaler verkopen als "noodzakelijk". :( .
Als ze voor één dag Ronde van Vlaanderen kilometers kasseien kunnen heraanleggen, mag dat hier ook wel! :wink:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: De luchtmachtbasis van Koksijde verkleint

Bericht door Steven »

maar die route van 'de ronde van vlaanderen" is iets intenser in gebruik dan die piste op de luchthaven denk ik zo :mrgreen:
Aangezien het daar gewoon openbare weg betreft. :mrgreen:
Schaap
Site Admin
Berichten: 325
Lid geworden op: 31 jan 2006, 01:51
Locatie: Oostende
Contacteer:

Re: De luchtmachtbasis van Koksijde verkleint

Bericht door Schaap »

Kaboska schreef:Ik ben al blij dat Koksijde als basis open blijft tenslotte zouden ze alles wat op Koksijde zit met gemak op een klein hoekje van Middelkerke kunnen huisvesten :wink: (Niet verder vertellen, hè!) :oops:
De Luchthaven van Oostende ligt volledig op Oostends grondgebied. De wegen rond de luchthaven zijn de grens tussen beiden (en Gistel). Zeg dus maar Luchthaven van Oostende :lol:
Plaats reactie