Songfestival

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: Songfestival

Bericht door bobke »

hoi
Velen vinden Eurosong niet veel soeps wegens de vriendjespolitiek. Maar ik vind het een grote verbetering dat 50% van de punten genomen wordt door een vakjury. Het is allemaal dankzij hen eigenlijk (die dus enkel letten op de muziek), dat Tom Dice zo'n goeie punten behaalde; Eerste in halve finale, vierde in finale, terwijl zonder vakjury was het iets van (ik weet het niet meer precies hoeveelste meer, maar ik zal er niet ver naast zitten), 3e halve finale en 8ste finale dacht ik. Maar uiteindelijk blijft dit nog een zeer goed resultaat voor België (beter dan we gewend zijn :lol: )
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Songfestival

Bericht door Shrek »

dat van de vriendjespolitiek vind ik ook ver overdreven hoor. Er zijn natuurlijk landen die altijd voor elkaar stemmen, maar dat effect is minimaal. Zowel de winnaar als de 2de en 3de van dit jaar kregen van bijna iedereen goede punten, dat heeft niets meer met vriendjespolitiek te maken. :wink:
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Songfestival

Bericht door groentje »

Het is toch ook niet zo vreemd, hoe groot is de kans dat wij het nummer van Nederland goed vinden? Toch ook vrij groot? Ook al pretenderen we dat we objectief zijn, de Nederlandse popmuziek ligt dichter bij onze smaak dan pakweg een Balkanriedeltje.
Dietrich

Re: Songfestival

Bericht door Dietrich »

Ik kijk daar nu toch niet meer naar. De reden is dat het simpelweg een dwaas programma is: selecteer voor elk land 1 groep met 1 liedje en laat ze allemaal eens zingen, en organiseer dan een televoting.

Zelfs nu al zou x % bepaald worden door een vakjury... wat dan nog. Het is niet dat de ingezonden werkelijk het beste of meest innovatieve is wat er op dit moment bestaat in de muziekwereld. Elk land selecteert gewoon waarmee het denkt te winnen en de eer op te strijken.

Als je dan ook nog eens kijkt naar hoe overdreven men dat aanpakt... podium dat visueel de aandacht afleidt van de eigenlijke muziek, presentators en afgevaardigden die gekleed lopen als op een galabal, enz.

Hoewel ik wel respect heb voor de meeste winnaars, ook Belgische, kan ik moeilijk zeggen dat er veel zijn die echt iets speciaal zijn op muzikaal gebied. Winnares van laatste keer was een popliedje zoals ze die al 15 jaar maken, en Tom Dice zelfde verhaal, ander genre.
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Songfestival

Bericht door groentje »

Tja, het gaat dan ook over een festival van lichte muziek, niet van alternatieve grunge-rock. Als ik kijk, is het al lang niet meer voor het wedstrijdelement, maar omdat zo'n programma vol gevarieerde muziek best wel eens aangenaam is. Het is tenslotte maar 1x per jaar, hé.
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: Songfestival

Bericht door msts.be »

Het is mijn slechte jaarlijkse gewoonte om deze topic weer eens boven te halen :twisted:

Er waren toch weer wat verrassingen dit jaar: natuurlijk Azerbeidzjan als winnaar, maar Italië dat na 14 jaar terugkeerde werd ineens tweede ! Zweden vervolledigt dan de top 3.

Voor Spanje en Zwitserland is het misschien tijd om een jaartje of 2 even geen inzending te sturen.. en ja, over ons eigen België zullen we ook maar zwijgen zeker ?
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Songfestival

Bericht door Asterix »

Het festival voor zangers van den Aldi ligt weer achter ons, zie.

Zou men die massa aan subsidies van de E.U. niet beter op een fatsoenlijke manier aanwenden? Houd elk jaar in een ander land een "Europa-dag" waarmee je jongeren aantrekt om meer te weten te komen over de werking van de E.U. Nodig dan meteen fatsoenlijke (bekende en minder bekende) groepen uit, afkomstig uit landen van die E.U. en rondom die E.U. Zend dat dan ook nog eens uit op tv en Europa profileert zich. Wie weet er nu in godsnaam wie er achter die Eurovisie zit en hoe of wat het dient?
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Songfestival

Bericht door treinbruno »

de organisator, EBU (europese radio/TV unie) heeft opzich weinig met de EU te maken hoor :)
De kosten van het festival worden vooral door het organiserend land gedragen.
Afbeelding
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Songfestival

Bericht door groentje »

En voor de anderen kost het lang niet zoveel als je denkt. Het zijn een heel aantal tv-uren die je kan opvullen met voorrondes e.d. in plaats van een duur feuilleton, je kan reclame maken op je eigen zenders voor de kandidaten en het programma, het is multimediaal (hoeveel zou die televoting niet opleveren?)...
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Songfestival

Bericht door Asterix »

treinbruno schreef:de organisator, EBU (europese radio/TV unie) heeft opzich weinig met de EU te maken hoor :)
De kosten van het festival worden vooral door het organiserend land gedragen.
Ik bedoelde niet dat de E.U. dit nu al zou sponseren maar wel dat het grote bedrag dat de Unie uitgeeft om haar werk bij het grote publiek (jeugd) bekend te maken misschien beter in een nieuwe formule kan worden gestoken, afgeleid van Eurosong.
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: Songfestival

Bericht door bobke »

msts.be schreef:Het is mijn slechte jaarlijkse gewoonte om deze topic weer eens boven te halen :twisted:

Er waren toch weer wat verrassingen dit jaar: natuurlijk Azerbeidzjan als winnaar, maar Italië dat na 14 jaar terugkeerde werd ineens tweede ! Zweden vervolledigt dan de top 3.

Voor Spanje en Zwitserland is het misschien tijd om een jaartje of 2 even geen inzending te sturen.. en ja, over ons eigen België zullen we ook maar zwijgen zeker ?
Haha, ja België was echt wel belachelijk. Tis echt door de grond zakken van schaamte :oops: Ik kan het dan ook niet geloven dat ze elfde zijn geëindigd in de halve finale met slechts één puntje minder dan de tiende. :lol:
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Songfestival

Bericht door groentje »

Ach, smaken en kleuren...
Het had wel iets, het was origineel (wat je niet kan zeggen van de meeste van die klonen), maar het was absoluut geen showbizznummer voor op een groot podium.
Nu ja, ik vond zelfs Zwitserland niet zo vreselijk als blijkbaar de meerderheid van de ES-luisteraars.
En nee, ik ben niet gekeken, ik heb nu even snel wat opzoekingswerk gedaan, en een paar liedjes beluisterd (of toch fragmenten ervan :oops: )
Stef
Berichten: 1433
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:53
Locatie: FSN

Re: Songfestival

Bericht door Stef »

msts.be schreef:Het is mijn slechte jaarlijkse gewoonte om deze topic weer eens boven te halen :twisted:

Er waren toch weer wat verrassingen dit jaar: natuurlijk Azerbeidzjan als winnaar, maar Italië dat na 14 jaar terugkeerde werd ineens tweede ! Zweden vervolledigt dan de top 3.

Voor Spanje en Zwitserland is het misschien tijd om een jaartje of 2 even geen inzending te sturen.. en ja, over ons eigen België zullen we ook maar zwijgen zeker ?
België heeft vorig jaar goed gescoord met Tom Dice. Ik vond de kwaliteit vorig jaar trouwens pakken beter. Toen zijn een tiental nummers in mijn playlist blijven plakken. Ik denk dat ik dit jaar niet verder dan 4 stuks zal geraken...

Ik ben blij dat hier meer mensen zitten die van muziek houden, ik ben naast treinen ook enorm verslaafd aan muziek :)
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie