Engels in de opmars

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Engels in de opmars

Bericht door Accelerat »

! Schaap: Graag had ik de taaldiscussie hier verder gevoerd, in plaats van hier








Ach ik vind dat de prijs zo wel mag blijven.
Wat talen betreft, ik was laatst een dag in Brussel en ik schatte dat ongeveer 10% ofzo maar Nederlands of Engels sprak, de rest enkel Frans. :P
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22552
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

het schijnt dat zelfs het frans een minderheidstaal aan het worden is in brussel, dus roep niet te snel.
groentje
Berichten: 7294
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Franstaligen worden een minderheid, het Frans daarom niet. Het Frans blijft de lingua franca in Brussel, en zal dat wellicht nog wel een hele tijd blijven.
Ik dacht dat Franstaligen ondertussen een 45% van de bevolking uitmaken, maar de meeste allochtonen, eurocraten én Vlamingen bedienen zich van het Frans om op straat te communiceren. Het zou de eerste Vlaming niet zijn die me in (slecht) Frans de weg vraagt in Brussel...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22552
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

lol groentje iets meer in brussel komen, de laatste tijd maakt Engels er echt wel een pijlsnelle opmars hoor. zeker op openbare plaatsen zoals stations en toeristische punten. in de europese wijk is het bijna enkel engels wat je er nog zal horen tussen de mensen die er werken.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Bericht door Asterix »

Steven schreef:lol groentje iets meer in brussel komen, de laatste tijd maakt Engels er echt wel een pijlsnelle opmars hoor. zeker op openbare plaatsen zoals stations en toeristische punten. in de europese wijk is het bijna enkel engels wat je er nog zal horen tussen de mensen die er werken.
Steven, daar zeg je het: "tussen de mensen die er werken". Eurocraten spreken onderling voornamelijk Engels, dat klopt. Maar als diezelfde Eurocraat in het weekend in zijn villa in Tervuren zit en die gaat naar de bakker, kan die bij de modale Belgische handelaar kiezen tussen 2 talen: Nederlands en Frans. En welke landstaal denk je dat een doorsnee-buitenlander gaat kiezen als hij toch iets of wat in dit land wil integreren? Nederlands of een wereldtaal als Frans?? En als hij zijn kinderen niet naar een Europese school stuurt, welke school gaat hij dan kiezen? Juist, diegene van de taal die hij wat beheert. En zo zijn we vertrokken.....

Het 'gevaar' schuilt hem niet in die Eurocraten die aan Schuman werken, wel in diezelfde gasten die in de Brusselse rand wonen.....
groentje
Berichten: 7294
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Ik wil niet ontkennen dat Engels aan een opmars bezig is. Maar alleen al omdat Engels geen statuut heeft in België, kiezen veel niet-Belgen voor het Frans om op straat te spreken. Of in de winkel. Ik weet ook wel dat Engels als werktaal echt wel is doorgebroken in Brussel (en daarbuiten), maar de dominantie van het Frans onder de mensen, tussen buren, in de winkel, bij de gemeente... blijft toch wel nog even hangen, hoor.
Een ander verhaal wordt het natuurlijk wanneer het Engels in Brussel ooit een overheidstaal wordt. Dan is het Engels wellicht in no time de dominantste.
Dietrich

Bericht door Dietrich »

HLN: Brussel verengelst in sneltempo (03/05/07)

Ik zou het persoonlijk niet erg vinden... mijn Frans is allesbehalve schitterend en vice versa zijn de meeste Franstaligen hun Nederlands ook niet al echt goed. Ik zie er alleen maar voordelen in dat er meer Engels wordt gepraat, de taal is in mijn ogen veel makkelijker te leren dan zowel Nederlands als Frans.
groentje
Berichten: 7294
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Om al de finesses goed te leren is Engels nochtans een aartsmoeilijke taal. Dat begin je pas te beseffen als je de taal wat beter onder de knie begint te krijgen. Een beetje zoals met alles: hoe meer we weten, hoe meer we weten maar heel weinig te weten...
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Bericht door Asterix »

Bwa, is Engels heus zo moeilijk voor een Germanist, zijnde een Vlaming??

En wat is dat daar over Engels in Brussel promoten? Zijn we vergeten dat Brussel vroeger hoofdzakelijk Nederlandstalig was? Het Nederlands promoten, ja.
groentje
Berichten: 7294
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

D plaats van het Nederlands in het verleden was niet te onderschatten, maar geeft nog geen recht op een zelfde plaats in het heden, laat staan de toekomst. Het Nederlands promoten, ja, maar als we Brussel onder druk willen vernederlandsen, ben ik geneigd Franstalig te worden. Enkel en alleen om de contrairen uit te hangen :lol: .
Ik hou het ook liever op tweetaligheid N/F. Maar Engels is een plaats aan het veroveren, en op een bepaald moment zullen we toch moeten beslissen wat we ermee doen, negeren, tegenwerken, of de feiten accepteren en ermee leren omgaan. Op termijn zie ik het 2e gebeuren.

En ik denk echt dat je het Engels onderschat. Schrijven, bijvoorbeeld, of de vele finesses die je met de werkwoordsvormen in je zin kan leggen, formuleringen die een Engelsman nooit zou gebruiken... Ik ben er pas op beginnen letten sinds ik een paar Engelsen ken.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22552
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

groentje engels is meer dan engeland he, er zijn evengoed verschillen tussen engelsen, amerikanen en australiers dan er zijn dus vlamingen, nederlanders en mensen van suriname die nederlands spreken
groentje
Berichten: 7294
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Klopt. Dat maakt het trouwens alleen maar moeilijker. Want geef toe, een Nederlander die 'Belgisch' probeert te praten, maar zijn zinsbouw en woordenschat typisch Hollands houdt, dat is toch ongelooflijk grappig? En dat is dan nog bedoeld. Niks is belachelijker dan Brits en Amerikaans Engels mengen. Als je dan nog eens begint met Australische woorden te gebruiken, maak je je helemaal belachelijk.
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Brits Engels verstaan ze wel in de VS, de grootste verschillen zitten hem in de schrijfwijze van veel woorden, bvb color <-> colour, canceled <-> cancelled.
groentje
Berichten: 7294
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Ik versta een Nederlander ook, hoor. En een Franstalige die Nederlands hakkelt ook.
Om je verstaanbaar te maken is Engels niet zo moeilijk. Maar het Frans of het Nederlands zijn niet zoveel moeilijker. Om het volledig correct te schrijven is spreken, dat is wat anders. En dat is bij het Engels niet anders.
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Ik wil zeggen dat er geen hoorbaar verschil is tussen bvb color en colour. In feite is het Britse het "normale" Engels terwijl dat van de VS Amerikaans Engels is, dus als het officieel zou worden op een of andere manier zal het wel Brits zijn en geen Amerikaans. De Amerikanen zullen zich wel redden denk ik. :)

Een Nederlander die proper AN spreekt en geen dialectwoorden gebruikt wordt wel door een Vlaming begrepen en vice versa, hetzelfde in het Engels.
Plaats reactie