Werken bij DLC

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1216
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Bericht door Tim »

Ben blij dat er iemand van DLC reageert :)
Blijkbaar kunnen sommige vastgeroeste NMBS'ers het nog steeds niet verkroppen dat er nu concurrentie op de sporen is.

Wat het aantal treinbestuurders betreft, momenteel zijn er 15 in opleiding en in december starten vermoedelijk nog eens 15 nieuwe leerlingen waaronder ikzelf. Ben blij dat ik de stap naar DLC gezet heb :wink:
Crtbke

Bericht door Crtbke »

Ik zou zeggen, welkom aan boord!

Verder nog wat nieuws over DLC: Binnenkort zal de naam DLC niet meer gebruikt worden maar rijden we onder de naam CrossRail.
We zijn namelijk gefusioneerd met deze Zwitserse firma en deze naam klinkt gewoon beter.
De directie blijft, wordt enkel wat aangepast met name:
Jeroen le Jeune: Hoofd Business Development & CEO
Ronny Dillen: Hoofd Operations
Paolo Alemanni: Hoofd Financiën

Jeroen Le Jeune is dan ook verhuisd naar een kantoor in Zwitserland en zal dus van daaruit werken.

Hiermee zullen we de eerste private operator worden die een volledige service kunnen bieden voor België, Nederland, Duitsland, Zwitserland en Italië.
nighttrain
Berichten: 2558
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Bericht door nighttrain »

Hallo, ben zeer tevreden dat eht een echt forum is voor het uitwisselen van gedachten!
En inderdaad ik kan de laatste reacties enkel maar steunen. Zelf heb ik reeds in 1992 de NMBS verlaten na 14 jaar dienst(als treinbestuurder) om bij Eurotunnel aan de slag te gaan als test rijder (trial driver) en later trainer enz. Het is enkel als je deze stap zet dat je ziet en ervaart dat er nog iets anders is dan de NMBS en zeker nu met de nieuwe operators zoals RAILION,ex DLC,Eurocargorail, Eurotunnel,EWS, Connex...
Alle begin is moeilijk soms zelfs zeer moeilijk ! Een vastgeroest bedrijf dat reeds meer dan 60 jaar bestaat,kan je niet vergelijken met een nieuw dynamisch bedrijf met een dynamische markt,die dezelfde dynamiek vraagt van zijn medewerkers(zoals in andere bedrijfstakken). Dat alles niet rozegeur en maneschijn is is zeker! Deze bedrijven krijgen ook niet de minste hulp van de infrastructuurbeheerders. Onodig denk ik om de weddes en andere officiele sociale voordelen te vergelijken.Herriner je de acties van LOCO om de werkomstandigheden/weddes/statuut van de Belgische treinbestuurder te verbeteren.Er is niks verandert sinds 1980..
dentheo
Berichten: 8176
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Bericht door dentheo »

Crtbke schreef:Ik zou zeggen, welkom aan boord!

Verder nog wat nieuws over DLC: Binnenkort zal de naam DLC niet meer gebruikt worden maar rijden we onder de naam CrossRail.
Crossrail heeft toch juist deel aan Ewals verkocht...
Ken jij de taakverdeling tussen Crossrail en Ewals ????
GemZ

Bericht door GemZ »

Door-to-door freight forwarding sold to Ewals Cargo Care
bron: http://www.crossrail.ch/cr/php/aktuell/ ... 01&xmlid=0

Dus Crossrail vervoert nog enkel de volledige sets (zoals DLC)
Lukas
Berichten: 1670
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:44
Locatie: Rotselaar L 35

Bericht door Lukas »

Hoi,

Ik heb een vraagje:Worden de locomotieven van DLC voorzien van CrossRail beschrifting en CrossRail kleuren?

Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
Bartjedj

Bericht door Bartjedj »

Waarschijnlijk op termijn wel, maar niet direct.

BDJ
Hobbes
Berichten: 747
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Bericht door Hobbes »

Ik moet eerlijk zeggen: soms kriebelt het wel eens om uit te kijken naar een andere operator dan de NMBS.

Zeker omdat men zo "gemotiveerd" wordt bij de Belgische Spoorwegen. :roll:

Maar dan denk ik dat de zekerheid van betrekking toch een iets te grote rol speelt bij mij.

Over het loon kan men uren discussiëren, ik ben momenteel 1e treinbestuurder dus veel meer verdienen zal ik niet doen denk ik bij bijvoorbeeld DLC...
Ook de vrijkaart is toch een mooi pluspunt, dat krijgt men elders ook niet.

Dus hoe zit het bij bv DLC? Word men daar aangemoedigd om lijnen en buitenlandse netten bij te leren of niet? Heeft men daar nog appreciatie voor bestuurders die gemotiveerd zijn om hun job goed te doen, of is men daar ook maar een nummer?
Miljaarde

Bericht door Miljaarde »

lol, zoveel reactie, dit lijkt wel een reclamestunt voor het een of het ander. Wees gerust Tim, binnenkort leer ik een buitenlands net bij de JAWEL nmbs.... Dat vastgeroeste staatsbedrijf dat weldra opgedoekt wordt (hoor ik daar sommigen al kreunen vanwege een natte droom?) biedt mij nieuwe kansen en een uitgebreide knowhow om mijn job nog beter uit te oefenen. Wie mij vastgeroest noemt, nou die kent me gewoon niet. Hoe dan ook wens ik iedereen veel succes toe en als een andere firma betere voorwaarden biedt, wel, dan verhuis ik natuurlijk ook! Ik zou wel gek moeten zijn.

Voorlopig vind ik echter van niet en vind ik het supernoodzakelijk om nieuwkomers de verschillen uit te leggen en erg kritisch te zijn , ook tegenover de nmbs uiteraard, mag dat alstublieft? Vive ma liberté!

Gegroet
5307
Berichten: 1078
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:52

Bericht door 5307 »

Tim schreef:Wat het aantal treinbestuurders betreft, momenteel zijn er 15 in opleiding en in december starten vermoedelijk nog eens 15 nieuwe leerlingen waaronder ikzelf. Ben blij dat ik de stap naar DLC gezet heb :wink:

en volgend jaar komt deze er ook bij (indien ik mijn diploma a2 elektriciteit haal, wat normaalgezien zo zal zijn als ik zo verder doe!)
Speedy
Berichten: 321
Lid geworden op: 01 feb 2006, 00:11
Locatie: FR

Bericht door Speedy »

Hobbes schreef:Ik moet eerlijk zeggen: soms kriebelt het wel eens om uit te kijken naar een andere operator dan de NMBS.

Zeker omdat men zo "gemotiveerd" wordt bij de Belgische Spoorwegen. :roll:

Maar dan denk ik dat de zekerheid van betrekking toch een iets te grote rol speelt bij mij.

Over het loon kan men uren discussiëren, ik ben momenteel 1e treinbestuurder dus veel meer verdienen zal ik niet doen denk ik bij bijvoorbeeld DLC...
Ook de vrijkaart is toch een mooi pluspunt, dat krijgt men elders ook niet.

Dus hoe zit het bij bv DLC? Word men daar aangemoedigd om lijnen en buitenlandse netten bij te leren of niet? Heeft men daar nog appreciatie voor bestuurders die gemotiveerd zijn om hun job goed te doen, of is men daar ook maar een nummer?
Ken da gevoel volledig....
Grote nadeel aan werken bij de NMBS is de oudbollige, vastgeroeste manier van werken zowel bij de bazen als bij veel (oudere & jongere) collega's..
Voordeel is dan weer dat we (voorlopig ?) toch nog vrij zeker zijn dat we bij eventuele ziekte of ongeval toch nog een job zullen hebben.
Wat de verloning betreft...daar ben ik vrij gerust op dat we bij de NMBS beter zitten.
Kan wel verandert zijn maar 1,5j geleden nog met TB van DLC over weddes gepraat en kerel was toch wel onderbetaald.
(had 2j dienst, was zowel machinist als schouwer en geraakte aan zo'n 1550EUR netto)

Wat de toekomst brengt weet ik ook nie maar ben er wel redelijk gerust in...B-cargo zal wel binnen paar jaar samengaan met (opgegeten worden door..) Railion. Treinen gaan altijd blijven rijden en TB's gaan dus ook nodig blijven.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1216
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Bericht door Tim »

Dan zijn de lonen nu toch wel gestegen bij DLC,
normaal zou iemand met 0 jaar anciënniteit ruim 1600 EUR netto per maand moeten verdienen. Denk niet dat er nog veel verschil zit tussen de verloning van NMBS en DLC.
nighttrain
Berichten: 2558
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Bericht door nighttrain »

Ik denk dat het vergelijken van "netto" lonen een vals debat is in België.
In feite moet je de bruto lonen vergelijken ,want dat is de echte verloning van je job. Ook als je deze internationaal wilt vergelijken. Want het Belgische "netto"loon is afhankelijk van verscheidene variabele parameters. Een vrijgezel zal minder nettoloon hebben dan een gezinshoofd met 4 personen ten laste ,doch zijn broto verloning kan hetzelfde zijn! enz...Is er sommige gevallen sprake van een bedrijfswagen van +/- 20.000€ deze is ook moeilijk te vergelijken met een Benelux kaart 1ste klas en de alsmaar minder wordende FIP voordelen.
Wat levert 1 uur zaterdag/zondagdienst op? en nachturen. Als ik mij herinner ws dit vroeger bij de NMBS heel heel karig.
Het voornaamste is dat je deze moeilijke job graag doet,in onze genen zit er toch treinbestuurdersbloed!Ik kan je enkel zeggen dat een Belgische treinbestuurder met 10 jaar ervaring,zeer gegeerd is op de internationale vrije markt.
Crtbke

Bericht door Crtbke »

Tim schreef:Dan zijn de lonen nu toch wel gestegen bij DLC,
normaal zou iemand met 0 jaar anciënniteit ruim 1600 EUR netto per maand moeten verdienen. Denk niet dat er nog veel verschil zit tussen de verloning van NMBS en DLC.
Dat klopt helemaal, maar ik moet er wel bij zeggen dat dit dan wel een vrij 'basis' loon is. Als je redelijk wat nachten, weekends, uitgelopen diensten, extra diensten, enz... hebt, en je hebt zowiezo iedere maand wel weekends en nachten, dan moet je toch gemiddeld een 1700 EUR en meer tellen netto/maand.
Hier bovenop komt dan nog eens een 120 EUR aan maaltijdcheques, DKV hospitalisatie, pensioensparen (t.w.v. ong. 80 EUR/maand), firmawagen met tankkaart (100% privé, enkel tanken in België met kaart, legaal voordeel v. belasting wordt in het loon bijgestort). Verder is er nog de jaarlijkse beoordeling, dit houdt gewoon in je werk goed doen, en dat komt neer op een 400 EUR netto bij een goede beoordeling. Overuren moet je ook niet vergeten, voor een 45 à 50 overuren kan je grofweg een 1000 EUR netto extra op je loon bijrekenen. Hoeveel overuren dat je maakt hangt uiteraard een beetje van jezelf af, je hebt overal mensen die alles doen voor het geld maar achter hoek en kant wel klagen dat ze geen leven hebben...
Een vrijkaart voor de trein krijgen we idd niet zoals bij de NMBS, maar ik moet zeggen, ik neem zelden tot nooit de trein als vervoermiddel, dus veel had ik daar toch niet aan. Maar dat is natuurlijk een persoonlijke zaak.
Zekerheid van betrekking is inderdaad een pluspunt bij de NMBS, maar een machinist waar men zoveel geld voor opleiding heeft ingestoken en die ervaring heeft, zal men niet zomaar ontslaan indien hij medisch niet meer in staat zou zijn een trein te rijden. Zo een persoon blijft altijd nuttig om andere taken uit te voeren waar inzicht in het treinrijden voor vereist is.
Ook bij DLC/Crossrail heeft men de mogelijkheid om buitenlandse netten aan te leren. Zo zijn onlangs weer 5 bestuurders in België opgeleid voor volledige Nederlandse bevoegdheid en wordt er binnenkort iemand opgeleid voor Duitse bevoegdheid. Ook de ijzeren rijn zal er voor zorgen dat een Nederlandse bevoegdheid in de toekomst belangrijk zal blijven zodat er sneller van Antwerpen naar Venlo of Keulen zal kunnen gereden worden.
Plaats reactie