Werken bij DLC

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

de zondagdienst is zowel bij dlc als nmbs aan 100% extra bovenop het gewone loon. de zaterdag en nachturen worden bij ons in euro uitgedrukt en niet in % zoals bij dlc, dus dat zou ik moeten omzetten om te kunnen vergelijken. feit is dat bij ons een nachtuur meer opbrengt dan een zaterdaguur.
Miljaarde

Bericht door Miljaarde »

De lonen zijn de laatste jaren inderdaad op hetzelfde niveau gekomen.

De brutolonen van bvb dlc tekenen zelfs een ietsje hoger op dan die van de nmbs.

Maaltijdcheques kunnen denk ik als evenwaardig beschouwd worden en met de hospitalisatieverzekering (zie onderaan) is de nmbs wellicht nog in het voordeel.
Wat de pensioenen betreft, daar is het denk ik nog te vroeg voor om echt te vergelijken maar bij de overheid is het algemeen geweten dat het niet slecht is.

Wat overuren betreft is het bij de nmbs bedroevend gesteld: Als je er al maakt, is het echt een aalmoes. Ook voor zaterdaguren (2,44 euro netto per uur)en nachturen (3,10 euro netto per uur) ben je beter af bij dlc/crossrail.

Wat het aantal vrije dagen op een jaar betreft is het een persoonlijke keuze. Wie meer vrije tijd wil hebben zal bij de nmbs zeker beter af zijn. Dlc biedt slechts 20 verlofdagen aan, de nmbs 24 (in sommige gevallen oplopend tot 29) plus 13 kredietdagen en 65 zaterdagen en zondagen. (feestdagen zijn hier in verrekend) Wie meer wil werken en dus een extraatje wil bijverdienen, moet ongetwijfeld bij Dlc aan de slag. Merk wel op dat brutolonen ongeveer dezelfde zijn maar dat daar verschillend aantal arbeidsuren tegenover staan.

Uitslaapvergoedingen zijn bij de nmbs hoger (rond de 50 euro naar het schijnt) tgo 36 euro bij crossrail.

De premies zijn moeilijk te vergelijken. Dlc werkt blijkbaar met jaarlijkse beoordeling bij nmbs heb je productiviteitspremies, taalpremies, eventueel havenpremie. De productiviteitspremies hangen af van vanalles en nog wat zoals materieelkennis, lijnkennis, netkennis, jaarlijkse beoordeling, driejaarlijkse ondervraging, enz... maar kunnen wel aardig oplopen. Na 3 jaar op de baan kan dit oplopen tot soms 400 euro per maand.


Qua variatie in het werk zit je bij de nmbs met een grotere materieelkennis en meer lijnkennis. Ook weer persoonlijk wat je liever hebt. als crossrail meer treinen gaat inleggen, kan dit snel veranderen natuurlijk.





Alle gepensioneerden van de NMBS kunnen na nieuwjaar genieten van de gratis hospitalisatieverzekering die de vervoersmaatschappij aan haar personeel aanbiedt. De totale kosten lopen voor de NMBS op tot zo'n 12 miljoen euro per jaar.

De nieuwe hospitalisatieverzekering is een onderdeel van het sociaal akkoord dat de NMBS-bonden in maart afsloten met de directie. De gratis verzekering dekt alle actieve werknemers van de NMBS maar ook alle gepensioneerde medewerkers.

Volgens NMBS-woordvoerster Leen Uyterhoeven genieten in totaal 122.000 mensen van de gratis verzekering. Enerzijds de 38.000 actieve spoorlieden plus 28.000 mensen die zij ten laste hebben. En anderzijds de groep gepensioneerden en de mensen die zij ten laste hebben, samen 56.000.

De verzekering dekt de kosten van een tweepersoonskamer. Voor een eenpersoonskamer moet er worden bijbetaald. Verzekeraar Ethias haalde het contract binnen. Helemaal uniek is deze regeling niet. Onder meer voor de Vlaamse ambtenaren geldt eenzelfde systeem. Ook in de bedrijfswereld was er tot voor kort een trend om bij de afsluiting van een collectieve hospitalisatieverzekering die door te laten lopen - tegen redelijke voorwaarden - voor werknemers die met pensioen gaan.
paljas

Bericht door paljas »

Miljaarde schreef:De brutolonen van bvb dlc tekenen zelfs een ietsje hoger op dan die van de nmbs.

. [/i][/i]
En hoeveel moeten ze bij DLC achterdragen bij de belastingen?
Raf

Bericht door Raf »

Crtbke schreef:Maar het is nu éénmaal een groeiend en beginnend bedrijf en alle begin is moeilijk. Vooral het feit dat er nog niet zoveel machinisten zijn en bijgevolg ook treinen maakt het moeilijk om ver vooruit te plannen.
Hoe komt het toch maar dat er bij DLC niet zoveel machinisten zijn??

Dat komt omdat met er onderbetaald werd, uitgeperst als een citoen en behandeld als een stuk vuil.

En als er dan in een jaar tijd 10 machinsten het aftrappen, dan wordt je als bedrijf wel gedwongen om boter bij de vis te geven.
Doe je dat niet dan konden de heren Dillen en Lejeune zelf hun treintjes rijden.
bahnrunner
Berichten: 81
Lid geworden op: 18 jan 2007, 17:55
Locatie: Stolwijk (Z-H Nederland)

Bericht door bahnrunner »

trein_freak schreef:Kan er mij iemand vertellen hoe het er op dit moment bij DLC aan toe gaat? Hoe het vroeger was moet ik ni weten. Hoelang op voorhand kent ge uw uren? Moet ge veel overnachtingen doen per week/maand? En alles wat ge nog kwijt wilt.
maak daar nu maar Crossrail van :lol:
Crtbke

Bericht door Crtbke »

Raf schreef:
Crtbke schreef:Maar het is nu éénmaal een groeiend en beginnend bedrijf en alle begin is moeilijk. Vooral het feit dat er nog niet zoveel machinisten zijn en bijgevolg ook treinen maakt het moeilijk om ver vooruit te plannen.
Hoe komt het toch maar dat er bij DLC niet zoveel machinisten zijn??

Dat komt omdat met er onderbetaald werd, uitgeperst als een citoen en behandeld als een stuk vuil.

En als er dan in een jaar tijd 10 machinsten het aftrappen, dan wordt je als bedrijf wel gedwongen om boter bij de vis te geven.
Doe je dat niet dan konden de heren Dillen en Lejeune zelf hun treintjes rijden.
Wel Rome is ook niet in 1 dag gemaakt. En je klinkt precies als 1 van die 10 die het afgetrapt is. Wel je moet natuurlijk ook wat geduld hebben in het leven en niet denken dat een beginnend bedrijf net hetzelfde kan bieden als firma's die al decennia's bestaan. Ik ben ook niet met alles 100% akkoord, maar zo'n utopie ga je in geen enkel bedrijf hebben.
En als je dat toch in een ander bedrijf denkt te vinden dan ben je daar beter op je plaats en wens ik je daar ook het allerbeste toe. Het belangrijkste blijft namelijk dat je je werk graag doet.

Desalniettemin, de starter van deze topic vraagt over hoe het nu gaat bij DLC/Crossrail, niet hoe het er vroeger ging. Want dan kan je nog beginnen dat de machinisten zelfs de remblokken ook nog moesten steken. Maar die tijd is gelukkig al lang voorbij. :wink:
Miljaarde

Bericht door Miljaarde »

Miljaarde schreef:
Wat het aantal vrije dagen op een jaar betreft is het een persoonlijke keuze. Wie meer vrije tijd wil hebben zal bij de nmbs zeker beter af zijn. Dlc biedt slechts 20 verlofdagen aan, de nmbs 24 (in sommige gevallen oplopend tot 29) plus 13 kredietdagen en 65 zaterdagen en zondagen. (feestdagen zijn hier in verrekend)

Voor mensen die vrije tijd belangrijk vinden om ook nog andere dingen te doen in tleven nog dit: Bovenop het aantal vrije dagen (dat ik persoonlijk al heel royaal vind) heb je door de onregelmatige uren ook nog zoiets als overgangen. Het komt er eenvoudig uitgelegd op neer dat je extra vrije dagen krijgt als je nachten hebt gewerkt of als je heel erg vroeg moet beginnen. In de goederendienst kan dat oplopen tot meer dan 20 vrije dagen extra per jaar. Voor mensen die dikwijls ver moeten pendelen in de eerste Antwerpse jaren is dit mooi meegenomen.

Voor hen die willen bijverdienen: Het gebeurt bij de nmbs soms dat je de kans krijgt om achterstallige dagen te laten uit betalen. Dit kan dan een mooi extraatje opleveren voor wie dat wil. Zo zie je dat nmbs best flexibel kan zijn in zaken (maar ook vaak niet natuurlijk, het kan altijd beter)

Ik ga dus meestal goed gemutst naar mijn werk, omdat het mijn leven niet overheerst en ik vaak slechts 3 of 4 dagen op een week moet gaan. Zo word ik het helemaal niet vlug beu, zelfs na 7 jaar niet. Waarmee ik niet gezegd heb dat je je niet goed zou kunnen voelen bij een andere firma.

Aan alle bestuurders nog dit:
Wij bestuurders moeten meer opkomen voor het beroep, en minder voor de firma waar we werken. Dit forum lijkt mij de ideale manier om info uit te wisselen die nuttig kan zijn voor ons als groep. desnoods via private message. We staan er al dikwijls genoeg alleen voor te velde.

Groeten
Miljaarde

Bericht door Miljaarde »

paljas schreef:
Miljaarde schreef:De brutolonen van bvb dlc tekenen zelfs een ietsje hoger op dan die van de nmbs.

. [/i][/i]
En hoeveel moeten ze bij DLC achterdragen bij de belastingen?

Dat zou ik ook wel eens willen weten! Mijn ervaring bij de nmbs is dat ik altijd een mooie som terugkrijg, ook al omdat ik veel kilometers doe (woonwerkverkeer) Kan een dlc'er hier op antwoorden? (desnoods via PM of met een nieuwe naam)
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Bericht door nighttrain »

Miljaarde schreef:
paljas schreef:
Miljaarde schreef:De brutolonen van bvb dlc tekenen zelfs een ietsje hoger op dan die van de nmbs.

. [/i][/i]
En hoeveel moeten ze bij DLC achterdragen bij de belastingen?

Dat zou ik ook wel eens willen weten! Mijn ervaring bij de nmbs is dat ik altijd een mooie som terugkrijg, ook al omdat ik veel kilometers doe (woonwerkverkeer) Kan een dlc'er hier op antwoorden? (desnoods via PM of met een nieuwe naam)
Beste,
ook al be ik geen DLC'er ,toch kan ik jou hier een antwoord op geven. Dat is nu net wat ik wou zeggen in mijn vorige interventies. In Belgiê hebben de mensen niet de gewoonte om bruto lonen te vergelijken. Doch dit is de enige echte vergelijking. Bruto loon =brutto wedde op maandbasis +bruto toeslagen. de voorheffing hangt af van het bedrijf. Doch de algemene belastingsdruk hangt af van het algemene jaar bruto inkomen MIN de parameters die verschillend zijn van iedereen t.t.z. gezins sammenstelling, forfetaire of reele kosten,pensioensparen,de gemeente waar je woont, rente op hypotécaire lening. Dus dat achterdragen enz is een foutieve interpretatie. Zoals in Frankrijk Engeland,enz worden de jobs en inkomens vergeleken op de bruto lonen. Daarom is er ook het verschil met de websites tussen NMBS en DLC. De NMBS geeft een verkeerde wedde info daartegenover DLC spreekt over bruto lonen wat veel eerlijker is.
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Bericht door nighttrain »

Om volledig te zijn betreffende mijn vorig antwoord:
Het bruto inkomen(loon+premies+andere voordelen) - de sociale voorheffingen (RIZIV of kas der sociale werken)= het butto belastbare inkomen.
Daarom zie je op de websites van DLC : bruto basis wedde voor een beginnend treinbestuurder=2130€ en na 3 jaar 2350€
Bij de NMBS spreken ze van het "netto" inkomen van een alleenstaande van 1366€ en na 3 jaar 1459€. Doch deze NMBS info is gebasseerd op niets en geeft foute info! T.t.z. waar woont deze "alleenstaande", heeft deze "alleenstaande" ee hypothecaire leneing aangegaan"? doet hij of zij aan pensioensparen? heeft hij andere fiscale aftrekposten?
dus ze vergelijken appelen met peren
Raf

Bericht door Raf »

Met alleenstaande wil men zeggen dat men in de fiscaal gezien slechts mogelijke situatie zit: dus geen kinderen,...

En ik zie niet in wat die andere aftrekposten te maken hebben met het netto loon. Ik ga toch netto per maand niet meer verdienen omdat ik een lening heb of aan pensioensparen doe?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

idd een hypotheek en pensioensparen zie je pas op het moment dat je uw belastingsaangifte doet en niet op het moment je uw maandelijks loonbriefke krijgt he, hetzelfde met uw woonplaats dat heeft enkel invloed op uw personenbelastings op het moment je uw belastingsaangifte doet en dus niet rechtstreeks op uw maandelijks loon.
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Bericht door nighttrain »

Raf schreef:Met alleenstaande wil men zeggen dat men in de fiscaal gezien slechts mogelijke situatie zit: dus geen kinderen,...

En ik zie niet in wat die andere aftrekposten te maken hebben met het netto loon. Ik ga toch netto per maand niet meer verdienen omdat ik een lening heb of aan pensioensparen doe?
Als U 2000€ per maand bruto belastbaar verdient (als treinbestturder NMBS ,DLC of andere)gaat U daar Bv. 400€ voorheffing op betalen. Dus hebt U netto 1600€ in uw zak.
Maar na 1 jaar hebt U een bruto belastbaar inkomen gehad van 24.000€ waarop U al 4800€ belastingen hebt op betaald of voorgeschoten.
Als je nu bv pensioensparen doet,lening ,3 kinderen ten laste,dan moet je op die 24000€ maar 4000€ belastingen betalen , dus zal je later 800€ terugkrijgen! reeel nettoinkomen na definitieve belastingen :1666€
Als je nu alleenstaande bent met pensioensparen , lening dan zal je op 24000€ mischien 5000€ moeten betalen ,dus zal je 200€ mieten bij betalen aan de belastingen.reeel nettoinkomen na belastingen:1585€

Neem je nu iemand die in knokke woont dans zal hij mischien in beide gevallen resptievelijk 1200 en 500€ terugkrijgen daar de gemeetelijke opcentiemen verschillen van stad tot stad.
Dus het Belgische "nettoloon" is maar een tijdelijke situatie.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

tja maar het is die tijdelijke situatie die je elke maand voelt op uw bankrekening en die bepalend is voor uw leefgewoonte en dergelijke meer, dat wat de staat van uw brotoloon gaan halen daar zie je niets van op uw rekening en zal je dus niets van in rekening brengen om uw leefgewoonte te bepalen.
om die reden verkies ik het nettoloon te vergelijken. want de opcentiemen van een gemeente (keuze door woonplaats), hyptheek en al de rest word bepaald door de persoonlijke keuze van de werknemer en niet door de werkgever en deze houd daar dus ook geen rekening mee daardoor is het weergeven van een nettoloon toch ni zo slecht op zich, het is een neutrale weergave zonder met deze laatste factoren rekening te houden aangezien ze pas van tel worden bij een belastingsaangifte.
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Bericht door nighttrain »

Jammer dat U enkel maar een momentopname in rekening brengt. als je later X € moet bij betalen aan vadertje staat ,moet het toch ook van ergens komen,dus van uw bankrekening die gevoed wordt door uw salaris.
Het is ongeveer dezelfde discussie voor een treinbestuurder die afgekeurd wordt na 10 jaar rijdende dienst. zijn "wedde" ziet hij ook op zijn bankrekening komen maar wat later bij de finale afrekening op 55jaar?Ze strooien ook daar de mensen zand in de ogen zonder de toekomst te bekijken.
Gegroet.
Plaats reactie