Werken bij DLC

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
Arator

Bericht door Arator »

dentheo schreef:Ik meen dat de NMBS 30 = DERTIG procent kostendekking heeft, rest kom van de staat ( = belasting).
Ken jij opdeling personen-cargo en infrabel voor subsidie ?
Ik dacht dat de staat alleen maar het binnenlands personenvervoer betaalt via een of andere overeenkomst.
Misschien dat het goederenvervoer ook wel wat geld krijgt toegestoken, maar ik denk eerder dat dat geld betaald wordt aan de vervoerbedrijven, omdat die kunnen kiezen tussen de trein, vrachtwagen, (binnen)scheepvaart.
Buitenlands personenvervoer krijgt sowieso geen geld.
Ik dacht dat infrabel zijn investeringen ook zelf moest betalen, tenzij de overheid vindt dat er een bepaalde lijn echt nodig is. (bijvoorbeeld Vlaanderen die (deels) wil betalen voor een 2de haventoegang)
Miljaarde

Bericht door Miljaarde »

RIDCO schreef:Zou de fusie tussen DLC en CrossRail een invloed hebben op de lonen (afhoudingen enz...) indien men vanuit Zwitserland personeel zou aanwerven ?
Goeie vraag, het zal te zien zijn waar hun zetel is gevestigd denk ik? Kan iemand hier een goed antwoord op geven?
Ik weet alleszins dat buitenlanders hier minder belastingen moeten betalen dan Belgen. In Westvlaamse grensstreek verdienen de Fransen meer dan hun belgische collega's omdat voor een deel ook in frankrijk belastingen betalen en die zijn daar dan lager. Verhofstadt zou dit geregeld hebben dat dit in evenwicht zou komen...
Miljaarde

Bericht door Miljaarde »

dentheo schreef:
Steven schreef:de nmbs leven van belastingen is wat overdreven he. ok het is een staatsbedrijf, maar een groot deel moet nog steeds komen uit inkomsten uit verkoop van biljetten he. trouwens de subsidies die de nmbs krijgt van de staat gaan er steeds op achteruit, als hoofdaandeelhouder van de firma leggen ze deze wel regels op wat ze moeten doen en wat niet maar de staat stelt er zelden voldoende middelen voor in de plaats om deze verlangens te kunnen waarmaken.
Ik meen dat de NMBS 30 = DERTIG procent kostendekking heeft, rest kom van de staat ( = belasting).
Ken jij opdeling personen-cargo en infrabel voor subsidie ?
Ik las vorige week dat nmbs tegen 2008 break even zou draaien en dat de schulden zouden stabiliseren. Nmbs groep heeft voor 2007 operationele winst in het vooruitzicht, maar door de afbetaling van oude schulden komt alles negatief uit.

B-cargo krijgt geen subsidies meer sedert de liberalisering van het goederenvervoer vanaf 1 januari 2006.
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Bericht door nighttrain »

Miljaarde schreef:
RIDCO schreef:Zou de fusie tussen DLC en CrossRail een invloed hebben op de lonen (afhoudingen enz...) indien men vanuit Zwitserland personeel zou aanwerven ?
Goeie vraag, het zal te zien zijn waar hun zetel is gevestigd denk ik? Kan iemand hier een goed antwoord op geven?
Ik weet alleszins dat buitenlanders hier minder belastingen moeten betalen dan Belgen. In Westvlaamse grensstreek verdienen de Fransen meer dan hun belgische collega's omdat voor een deel ook in frankrijk belastingen betalen en die zijn daar dan lager. Verhofstadt zou dit geregeld hebben dat dit in evenwicht zou komen...
Betreffende crossrail: Deze firma is sinds 2005 in handen van een Australische invensteringenmaatschappij Babcock&Brown. Hun zetel is in Zwitserland.
Opgelet crossrail suisse niet verwarren met de werknaam van een enorme investering van de Britse regering voor een enorme spoorwegverbinding onder Londen van West naar Oost.
Betreffende de contracten: als je een arbeidskontrakt hebt of afsluit voor een buitenlands bedrijf ben je onderworpen aan de wetten van het land waar je werkt en woont en waar het kontrakt is ondertekent.Uitzondering is als een bv.Belgische treinbestuurder,zich laat aanwerven in Zwitserland,een zwitsers kontrakt sluit en voor hen tijdelijk in België gaat wonen en tijdelijk werken.Belastingen zal je betalen in het land volgens de bilaterale overeenkomsten tussen beide landen(zeer complex en verschillend van land tot land).Franse gepensioneerde treinbestuurders verdienden 8000€ per maand netto(bovenop hun pensioen) om de taiwaneese high speed line bestuurders op te leiden ,ze waren tewerkgesteld door het consulting bureau van de SNCF/RATP (transurb) via een arbeidscontrakt vanop de britse eilanden Man.
dentheo
Berichten: 8171
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Bericht door dentheo »

Miljaarde schreef:
dentheo schreef:
Steven schreef:
Ik meen dat de NMBS 30 = DERTIG procent kostendekking heeft, rest kom van de staat ( = belasting).
Ken jij opdeling personen-cargo en infrabel voor subsidie ?
Ik las vorige week dat nmbs tegen 2008 break even zou draaien en dat de schulden zouden stabiliseren. Nmbs groep heeft voor 2007 operationele winst in het vooruitzicht, maar door de afbetaling van oude schulden komt alles negatief uit.

B-cargo krijgt geen subsidies meer sedert de liberalisering van het goederenvervoer vanaf 1 januari 2006.
NMBS = holding of vervoerder ???
Miljaarde

Bericht door Miljaarde »

dentheo schreef:
Miljaarde schreef:
dentheo schreef: Ik las vorige week dat nmbs tegen 2008 break even zou draaien en dat de schulden zouden stabiliseren. Nmbs groep heeft voor 2007 operationele winst in het vooruitzicht, maar door de afbetaling van oude schulden komt alles negatief uit.

B-cargo krijgt geen subsidies meer sedert de liberalisering van het goederenvervoer vanaf 1 januari 2006.
NMBS = holding of vervoerder ???
Het betreft de volledig nmbs-groep, Alles bij elkaar dus...
trein_freak

Bericht door trein_freak »

Hoelang op voorhand ken je uw uren bij de nmbs? Kun je in het begin van het jaar zeggen hoe je moet werken op pakweg 24mei?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22509
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

dat hangt er vanaf :-) als je in een reeks staat kan je voor een groot deel van het jaar uw uren en voor een deel niet. er zitten dus gaten in de agenda die ze op laatste moment kunnen invullen. wij noemen da buiten reeks zijn. hierbij worden uw dagen ingevuld volgens de noodwendigheden.
vervangen van zieken
vervangen van mensen die opleiding hebben
vervangen van mensen met vakantie
uw achterstallige dagen die ge thuis moet zijn krijg je ook indien mogelijk.
.....
Speedy
Berichten: 321
Lid geworden op: 01 feb 2006, 00:11
Locatie: FR

Bericht door Speedy »

Steven schreef:dat hangt er vanaf :-) als je in een reeks staat kan je voor een groot deel van het jaar uw uren en voor een deel niet. er zitten dus gaten in de agenda die ze op laatste moment kunnen invullen. wij noemen da buiten reeks zijn. hierbij worden uw dagen ingevuld volgens de noodwendigheden.
vervangen van zieken
vervangen van mensen die opleiding hebben
vervangen van mensen met vakantie
uw achterstallige dagen die ge thuis moet zijn krijg je ook indien mogelijk.
.....
En dan heb je nog van die zotten (zoals ik..) die permanent buiten reeks blijven staan...
Is een eigen keuze en is vooral omdat je dan meer afwisseling hebt.
Nadeel is dus wel dat je nooit meer dan paar dagen op voorhand kan plannen maar dat went wel..
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Het hangt ook heel erg af van je werkzetel. Ik heb al gehoord dat het op de seinpost van Brussel-Noord nogal schering en inslag is, dat de tableau verandert op het laatste moment, terwijl bijvoorbeeld Blok 6 in FGSP die reputatie veel minder heeft. Dat kan je wellicht ook doortrekken naar de bestuurders, treinbegeleiders en andere werknemers.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22509
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

bij bestuurders die in een reeks zitten niet, een reeks is een reeks, daar mag ni zomaar met een willekeur iets aan veranderd worden. er zijn nog regels in het spel en die blijven ten alle tijden van toepassing.
trein_freak

Bericht door trein_freak »

Is da in of buiten reeks staan ook van toepassing bij bestuurders rangeerders? Daar spreekt men van het 3x8 systeem.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22509
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

trein_freak schreef:Is da in of buiten reeks staan ook van toepassing bij bestuurders rangeerders? Daar spreekt men van het 3x8 systeem.
ja hoor dat kennen ze daar ook
raddafretep

Re: Werken bij DLC

Bericht door raddafretep »

Hoi eenieder,

Nieuw in dit -FORUM- en nieuw in het spoorwezen.
Maar wil even hier reageren.
Ik kom uit een totaal andere sector maar heb wel een diploma A2 op zak.
En aangezien het niet meer onopgemerkt, door de vele advertenties, kon blijven geraakte ik geboeid door de baan van machinist.

Gesolliciteerd bij NMBS en DLC.
DLC was de eerst infosessie die ik van de 2 deed.
- simpel gebouw en ruimte(is tevens hun leslokaal)
- gemoedelijke sfeer, direct een drankje(water) om je welkom te heten.
- Directe uitleg over waar je kon op rekenen.
- Bedragen, premies, etc. staan ook op hun site

De NMBS-infosessie was de 2de die ik deed.
- Iedereen was uigenodigd aan de personeelcafetaria in het mooie Centraal Staion te Antwerpen.
Daar aangekomen stond je te wachten aan een deur. We konden er nog niet in want er was blijkbaar nog een andere sessie bezig.
Dus even(30 minuten) wachten in een gang. Deze gang was een doorsteek voor reizigers die van het perron een uitgang moesten hebben. Van chaos gesproken. Reizigers die afvroegen of ze nog doorkonden en sollicitanten die niet weg konden omdat ze voor een deur moesten wachten. Misschien had het beter geweest een uurtje pauze in te lassen tussen de 2 sessies. LOL
- Eindelijk de deuren open. Eerst mensen eruit en anderen, wij, erin.
- Direct werd me duidelijk wat een sfeer er heerst. Er werd "vriendelijk" aangedrongen om een stoel te nemen en niet zomaar een stoel maar aan te schuiven en GEEN ENKELE stoel vrij te laten. Er was plaats genoeg maar nee je moest aansluiten.
- Ah ja, de cafetaria is trouwens heel mooi. Maar ik had verwacht dat, ik was een hele tijd onderweg geweest + na dat wachten, dat men iets te drinken kreeg. Maar helaas.
- Een dik 1.5 uur daar gezeten, gekeken, en wat gevraagd en dat was het.

Kreeg van DLC als eerste een uitnodiging om naar het CPS te gaan. Voor ik de resultaten had van de testen ontving ik ook een uitnodiging van NMBS om deze testen te gaan doen maar heb de mensen verwittigd dat ik eerst DLC wou afwachten. Werd door hen gewaardeerd.
De testen waren goed en ik kon beginnen bij DLC.

Persoonlijk zegt mij DLC meer dan NMBS maar enkel de toekomst zal uitmaken of dat een juiste gedachte is.

Een paar punten die mijn keuze mee hebben bepaald:
-Duur van de opleiding +/- een half jaar bij DLC( 1 loc te kennen :) ) ten opzichte van +/- anderhalf jaar bij NMBS ( verscheidene te kennen)
-Maaltijdcheques van €6.00 met een eigen bijdrage van €1.09.
-De brutobedragen vermeld op hun site. Bij de NMBS zijn dit nettobedragen.
-Bij de NMBS krijg je een abonnement voor het spoor en tickets voor familieleden. Helaas ligt het eerste station rond de 20KM van mijn huis. Gevolg, 2de auto moet behouden blijven en de kilometers tussen huis en station worden niet vergoed.
-Bij DLC krijg je na het behalen van je rijbewijs de firmawagen met tankkaart. Met gevolg 2de wagen kan weg dat bedrag tel ik bij mijn wedde.
-gratis hospitalisatieverzekering voor de hele familie zonder franchise en beperking van kamer, keuze arts, etc,....
-De sfeer van iedereen kent iedereen.

Ik weet dit heeft veel met je persoonlijk gevoel te maken en het kan goed zijn dat ik later anders denk.
Toekomst brengt raad.

Grtz raddafretep

ps. in ieder geval hoop ik dat ieder de job doet die hij zich wenst en hopelijk en/of waarschijnlijk komen we elkaar op het spoor nog tegen en kunnen elkaar helpen met hetgeen we graag(willen) doen. Treinen verplaatsen van A naar B.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22509
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Werken bij DLC

Bericht door Steven »

Eerst en vooral welkom op het forum, mooie bijdrage hier, doe zo verder zou ik zeggen. Het is en blijft een forum voor spoorwegliefhebbers. we kunnen van elkaar dingen leren, samen van dingen genieten daar komt het hier vooral op aan. Als jij je gelukkig voelt met wat je doet is dat het belangrijkste dat er bestaat. Uw keuze is uw recht en uw vrijheid. Wij kunnen onze mening geven maar dat wil niet zeggen dat wij je hiervoor zouden moeten afbreken of kraken. Doe wat je graag doet en zo te merken maakt dat u gelukkig. welkom in de treinwereld zou ik dus zeggen.
Plaats reactie