Liberalisering/privatisering treinverkeer

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Liberalisering/privatisering treinverkeer

Bericht door groentje »

In wijlen HGBTF had 2622 zijn mening neergezet over liberalisering van het spoorverkeer. Ik laat het aan hem om dat eens over te doen.
In afwachting is hier mijn meninkje.

zowel privé als openbare bedrijven kunnen er een soepje van maken. Niet de liberalisering is daarvan de schuldige, wel de overheid die de boel moet controleren, blijft in gebreke. De overheid, die ook vertikt te weinig reizigersrechten goed te keuren.
Privatisering en liberalisering zijn geen wondermiddelen, die al onze problemen uit de wereld gaan redden, integendeel, geen enkel probleem kan niet opgelost worden binnen een overheidskader. Maar als de malaise zich net op dat niveau bevindt...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

die laatste zin kan ik 100% bijtreden :? jammer da blijkbaar verkiezingen toch zelden de veranderingen brengen die ze meestal beloven he?
el_barto

Bericht door el_barto »

Steven schreef:die laatste zin kan ik 100% bijtreden :? jammer da blijkbaar verkiezingen toch zelden de veranderingen brengen die ze meestal beloven he?
als ze nu eens beloofden dat ze er vaak een soep van maakten, veel gingen bekvechten en elkaar het licht in de ogen niet gunnen zouden ze veel gemakkelijker hun belofte's na kunnen komen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

da kunnen ze zonder beloven ook :twisted: :twisted:
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Moet de NMBS echter per se geprivatiseerd worden? Ik vrees dat het voor de reiziger, mijn eerste bezorgdheid, niet noodzakelijk beter zal worden...
Privé-ondernemingen kunnen ook falen, hé. In Nederland hebben ze bijvoorbeeld heel wat problemen met Arriva (busvervoer), in Duitsland, Zwitserland, Denemarken... zijn een aantal private vervoerders trouwens overkop gegaan. Lijkt me niet meteen heel erg aantrekkelijk...

Begrijp me niet verkeerd, om een schip als de NMBS te doen keren, want een lichte bijsturing zal niet volstaan, zal je heel veel moeite moeten doen. Moeite die sommigen er misschien niet voor over hebben. Ik wil echter wel dat ze het proberen. Niet noodzakelijk als een monopolist, liefst niet, zelfs, maar wel als een maatschappij, die denkt aan haar reizigers (en cargoklanten), en niet aan de dienst, zoals dat nu nog te vaak gebeurd...
janjozef

Bericht door janjozef »

Eigenlijk is het probleem van FOD en overheidsbedrijven dat er te weinig verantwoording moet worden afgelegd. in de private sector moet elke frank of euro verantwoord worden en dat is niet zo in de overheidssectoren, ze zouden met hetzelfde geld veel meer kunnen maar politiek speelt er een te grote rol in om een echt efficient bestuur te kunnen hebben.
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Ik ben het niet helemaal eens met de binding staatsbedrijf=spilzuchtig en verstard, privébedrijf=efficiënt. Er zijn overheidsadministraties die wel efficiënt werken, staatsspoorwegen (SBB...) die wel schitterende resultaten kunnen voorleggen, etc. En er zijn nog teveel overheidsbedrijven, waar de controle op de uitgaven ook mank loopt, en waar er nog heel wat zou kunnen gebeuren om de efficiëntie te verhogen.
RhB

Bericht door RhB »

Ik zie eerder wat zitten in een gedeeltelijke regionalisering.

Dus de L-treinen en IR-treinen worden dan besteld door het Vlaamse als Waalse gewest. Zodat er in een regio (bv. Antwerpen, Leuven, Kortrijk, ...) een betere bus- trein aansluiting zou kunnen bestaan.

Kijk maar naar Frankrijk, er zijn daar regio's die verbeteringen willen, en daar wonderbaarlijk genoeg zeer goed in slagen. Zoals den Elzas, met het heropenen van verschillende lijnen, of een halfuur dienst, met een stijging qua passagiers van 200% :!: :!:
En ik heb de indruk dat er in Vlaanderen wel wat leeft.

En de balans van Duitsland na 10 jaar regionalisering is over de grote lijnen zeer positief. Meer gereden diensten, enorme stijgingen qua passagiers.
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Het grootste probleem daarbij is, welke lijnen dan nationaal moeten uitgebaat worden. En wees maar zeker, dat daar weer communautair zal over worden gebakkeleid...
RhB

Bericht door RhB »

De kogel moet wel eens door de kerk, en hoe vroeger hoe beter.

Vlaanderen heeft veel meer last van de files dan Wallonië. Dus in Vlaanderen wil men iets doen, en de Walen hebben geen nood aan investeringen. :?

Kijk maar naar de o zo broodnodige 2° havenontsluiting :!:
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Noden in Wallonië: de as naar Luxemburg, waar de snelheid te laag ligt voor een internationale verbinding, de Waalse 'dorsale', waar ontoelaatbare snelheidsbeperkingen zijn, en heel wat verbindingen met Brussel, die evengoed stampensvol zitten als de verbindingen uit Leuven, Antwerpen en Gent.
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Gevonden :D Ik wist dat het niet ver kon zitten...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

groentje schreef:Noden in Wallonië: de as naar Luxemburg, waar de snelheid te laag ligt voor een internationale verbinding, de Waalse 'dorsale', waar ontoelaatbare snelheidsbeperkingen zijn, en heel wat verbindingen met Brussel, die evengoed stampensvol zitten als de verbindingen uit Leuven, Antwerpen en Gent.
hehe daar kan ik niets tegen inbrengen, maar als het waalse gewest zelf de handen niet echt wil vuil maken moeten ze het vlaaks gewest niets verbieden he?
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Nee. Maar wat de Walen wel zullen zeggen (en volledig ongelijk hebben ze ook niet), is dat Vlaanderen natuurlijk wil splitsen, net op het moment, dat de meeste Vlaamse lijnen net eens goed onderhanden zijn genomen, en de meeste steden en gemeenten in Vlaanderen niet echt meer te klagen hebben, terwijl het laatste groot onderhoud in Wallonië op een aantal lijnen al veel langer is geleden. En dat het in een geaccidenteerd landschap natuurlijk iets duurder is, om een spoorlijn aan te leggen/te onderhouden.
Kortom, ik wil af van die verdeelsleutel, maar ben het niet eens, dat er geen noden zouden zijn in Wallonië, die vaak niet minder dringend zijn als de Vlaamse noden.

Hoewel het natuurlijk nooit zo simpel is, is het ook niet het Waals Gewest, dat ertegen is, maar de Federale regering. Bang om macht te verliezen, bang voor een te grote tweedeling... Misschien zal om dit op te lossen, een liberalisering geen slechte zaak zijn... Maar het is toch wel schrijnend, dat om een politiek probleem op te lossen, men de economische regels maar aanpast...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

tja ok das juist maar in km's uitgedrukt is in dat gewest het net toch al kleiner op zich, al hebben ze idd wel een aantal cruciale assen, brussel namen, brussel luik, brussel charleroi en brussel mons, en dan de verbinding mons charleroi, namur met luik
Plaats reactie