hollanderhaat

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
Wover

Re: hollanderhaat

Bericht door Wover »

Bartjedj schreef:
Dietrich schreef:Ik geef eerlijk toe, Limburgs is het enige dat ik absoluut niet graag hoor. :)
:shock: :shock:
Dan heb jij nog nooit een echte Limburger aan het werk gehoord, naast Steve Stunt.
Dat is een hilarisch taaltje :lol: :lol: :lol: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

BDJ
Enorm sexy uit de mond van mijn Wiskundedocente :wink:
Bartjedj

Re: hollanderhaat

Bericht door Bartjedj »

Of uit de mond van Petriick of Jehaanne :lol:

BDJ
pietje

Re: hollanderhaat

Bericht door pietje »

Bartjedj schreef:Of uit de mond van Petriick of Jehaanne :lol:

BDJ
Dat is geen Limburgs dialect, dat is een goede imitatie van het Loois (Tessenderlo) dialect.
Howel Tessenderlo een Limburgse gemeente is, is het dialect dat men daar praat niet verwant met de andere limburgse dialecten.
De volledige uitleg moet ik u schuldig blijven, maar het komt er op neer dat de Limburgse dialecten pas een paar kilometer verderop beginnen.
Wover

Re: hollanderhaat

Bericht door Wover »

Ik zou het eerder Geels of Mols toedichten. In Tessenderlo praat men toch al met serieuze Limburgse bijklanken hoor ;).
pietje

Re: hollanderhaat

Bericht door pietje »

ik heb in Laakdal, Tessenderlo, Geel en Balen gewoond, een het peulengaleis-taaltje van Jehaan en petriik leek mij toch het meeste op Loois, hoewel die dialecten toch vrij dicht bij elkaar liggen.

Als je In Tessenderlo limburgs hoort dan zijn het inwijkelingen.
Gebruikersavatar
e49memling
Berichten: 720
Lid geworden op: 27 feb 2006, 21:08
Locatie: Vlaams Brabant-Pajottenland

Re: hollanderhaat

Bericht door e49memling »

Vertaal: :D :D :D
Je heb de kids die het dosjéé van innoguratie in de zoe hebben doorgemaild, een zuderanz gegeven, de boys waren ook present, hun kregen een breezer. :? :? :? :? :?
Fles

Re: hollanderhaat

Bericht door Fles »

Och man, ik heb een hoop bijgeleerd toen ik in een niet nader gespecificeerd attractiepark in het zuiden van Nederland werkte :lol: Zoals:

Pielekes (batterijen)
een Kodakske (een filmrolletje)
een buuske gas (een blikje bronwater met koolzuur)

en nog wel veel meer :D

Maar nu we het er toch zo over hebben he. Moeten jullie me toch eens uitleggen hoe het komt: Aan de ene kant wringen Vlamingen zich in de raarste bochten om maar vooral geen Franse term of Gallicisme te hoeven gebruiken:

Wat betaal je daar voor de inkom? (wat in NL gewoon entreegeld heet.)
in Antwerpen: "Midden-Statie" (waar de rest van de wereld "Centraal station" gebruikt of dingen die daarop lijken)

Aan de andere kant :shock: gebruiken Vlamingen net zo leuk franse woorden voor dingen waar probleemloos nederlandse termen voorhanden zijn:

Camion (wat is er mis met "Vrachtauto"?)
Briquet (idem voor "Aansteker")

:?:
Dietrich

Re: hollanderhaat

Bericht door Dietrich »

Zal wel van streek afhangen, bij ons zeggen ze ook "entree betalen". "Midden-statie" zal ook wel zoiets zijn, maar in feite heb ik dat hier nog nooit gehoord.

Die Franse woorden zullen wel een historische achtergrond hebben. Anders dan in Nederland waar ze die Franse woorden vaak niet eens correct uitspreken. :D
melle

Re: hollanderhaat

Bericht door melle »

ik stel voor dat we een nieuw taaltopic openen:
Fles

Re: hollanderhaat

Bericht door Fles »

melle schreef:ik stel voor dat we een nieuw taaltopic openen:
Alweer?

Ik stel voor dat we het linguïstische gekissebis beperken tot dit topic, teneinde de rest van het forum aan spoorwegen, en wat dies meer zij, te kunnen wijden.
Wover

Re: hollanderhaat

Bericht door Wover »

Middenstatie stamt uit de tijd dat het Vlaams nog niet zo lang erkenning had gekregen. Na meer dan honderd jaar bijna overal Frans te moeten hebben gelezen (Frans leek de hoofdtaal wel, het Nederlands was maar een taaltje voor arme lagen van de bevolking) vond men het welletjes geweest en heeft men er alles aan gedaan om maar zeker geen Franse woorden in de woordenschat te hebben. Middenstatie zal je tegenwoordig ook niet meer in de woordenlijst terugvinden denk ik ;).
etoile du nord
Berichten: 552
Lid geworden op: 03 nov 2007, 22:18
Locatie: Zingem ( Kruisem )
Contacteer:

Re: hollanderhaat

Bericht door etoile du nord »

Dietrich schreef:Zal wel van streek afhangen, bij ons zeggen ze ook "entree betalen". "Midden-statie" zal ook wel zoiets zijn, maar in feite heb ik dat hier nog nooit gehoord.

Die Franse woorden zullen wel een historische achtergrond hebben. Anders dan in Nederland waar ze die Franse woorden vaak niet eens correct uitspreken. :D
Ik heb het op een andere plaats al eens vernoemd , maar België is één grote taalgrens , die dateert uit de tijd van de Germanen en de Romeinen ( historisch !) :arrow: Dus vind je in de taal van de bevolking een hele grote mengelmoes van Germaans ( Duits , Nederlands ) en Latijn ( Frans ) ; die bevolking leeft met z'n vele dialecten ook al eeuwen 'vreedzaam' bij mekaar . Als er al een strijd geleverd werd , was dat eensgezind tegen bezetters en hun legers ( Spanje , Frankrijk , Nederland , Duitsland ) , en niet tegen een TAAL
Toen België ontstond , was dat een unieke gelegenheid om van mogelijke bezetters af te geraken ! En vermits dat toen Nederland was ( en in 1302 Frankrijk !) , werden de 'hollanders' 'buiten gebonjourd '( sic) :wink:
De verfransing van de instituten en de arrogantie van 'franskiljons' (die soms zelf vlaming waren )greep dan terug naar de tijd van Napoleon :x
In feite bestaat België administratief nog niet zoooo lang (183O) , maar weet wel dat de bevolking al tientallen eeuwen in dit gebied woont en goed leeft , en dat ook zo wil houden , om het even welke taal er gesproken wordt
En er zullen wel altijd ergens individuen rondlopen die hunkeren naar de tijden van bezetting ( met ontberingen en miserie die ze zelf nooit meegemaakt hebben ! :evil: :evil: ) , en die vinden dat de staat ' België' en de landstreek België in Europa geen reden van bestaan hebben
De geschiedenis toont aan dat die er vroeger ook altijd waren , maar ook dat dit de oorsprong en aanzet was voor het stichten van ons eigen 'Land' 8)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: hollanderhaat

Bericht door Steve »

Fles schreef: Maar nu we het er toch zo over hebben he. Moeten jullie me toch eens uitleggen hoe het komt: Aan de ene kant wringen Vlamingen zich in de raarste bochten om maar vooral geen Franse term of Gallicisme te hoeven gebruiken:
Dat is juist het paradoxale van de Belgisch-Nederlandse tussentaal: ze zit vol met invloeden van het Frans. En dan heb ik het niet (per se) over echte Franse woorden (daar kunnen ze in Nederland ook iets van met hun sjuderans :wink: ), maar meer over leenvertalingen, woorden en uitdrukkingen die letterlijk uit het Frans vertaald zijn. Voorbeelden zat: op punt stellen, de violen stemmen, in vraag stellen, zomeruur, performant, rondpunt, het werk hernemen. Dat zijn allemaal woorden en uitdrukkingen die de meeste Nederlanders (en taalbewuste Vlamingen) ietwat raar doen opkijken, maar heel normaal zijn in de dagelijkse omgangstaal hier. En stuk voor stuk zijn ze letterlijk uit het Frans vertaald: mettre à point, mettre en question, heure d'été, reprendre le travail enzovoort. Als je een beetje met taal bezig bent, lach je jezelf een kriek als je een persoon als Filip Dewinter een dergelijke taal hoort gebruiken; hij zou eens moeten weten hoeveel Franse invloeden erin zitten.
Plaats reactie