staken ok, maar enkel als ik voldoende info heb en goed weet waarom zoniet zal ik niet te overtuigen zijn om te stakengroentje schreef:Akkoord. Hoewel je natuurlijk altijd mensen hebt, die het gewoon niet eens zijn met die 'algemene lijn' van de vakbond. Ik heb al heel wat mensen, ook NMBS-ers, gehoord, die hun buik echt vol hebben van de vakbonden, en alleen staken als ze overtuigd worden van het belang van het waarvoor. En lang niet altijd overtuigd raken.
DLC en PB
ik versta wel niet zo goed wat dit met 'de vakbond' te maken heeft. ik ben gewoon lid, zonder meer. Het is gewoon het positieve gevolg van de vrijmaking van de markt dat de bedrijven nu gaan concurreren met elkaar voor het werkvolk, nl de treinbestuurders. Wij kunnen nu zelf het beste bedrijf kiezen waar we willen werken (volgens mij nog altijd met voorsprong b-cargo, maar elk zijn eigen gedacht hierover natuurlijk)groentje schreef:Akkoord. Hoewel je natuurlijk altijd mensen hebt, die het gewoon niet eens zijn met die 'algemene lijn' van de vakbond. Ik heb al heel wat mensen, ook NMBS-ers, gehoord, die hun buik echt vol hebben van de vakbonden, en alleen staken als ze overtuigd worden van het belang van het waarvoor. En lang niet altijd overtuigd raken.
dat sommige mensen het ni altijd eens zijn zoals hun vakbond in hun naam aan het handelen is, dat bedoelde hij. ik kan me daar perfect in vinden.
soms vinden die vakbonden zich iets te veel meester, ze handelen in onze naam, maar bevragen niets aan hun leden, kan er dus niet altijd mee akkoord gaan.
soms vinden die vakbonden zich iets te veel meester, ze handelen in onze naam, maar bevragen niets aan hun leden, kan er dus niet altijd mee akkoord gaan.
Volledig correct Miljaarde,Miljaarde schreef:ik stel met plezier vast dat dlc op zijn website de lonen van treinbestuurder bekendmaakt! als het goed is, wil ik het ook zeggen!!
ze komen aardig in de buurt van nmbs lonen en zijn zelfs iets hoger, maar hoeveel dagen moet je komen werken per jaar bij dlc? pas dan kun je echt vergelijken natuurlijk... bij nmbs is het wel geweten dacht iik? voor zij die het nog niet wisten:
rx per jaar 65
cx per jaar 65
vv per jaar 24 (vermeerderd met aantal feestdagen die op een zondag vallen)
kd per jaar 13
overgangen ongeveer 20 per jaar...
Merk ook op dat nmbs-personeel gratis spoort in benelux en vrijkaarten heeft voor de meeste europese landen... enz...
Dlc is dus op goede weg, al ben ik een buitenstaander natuurlijk...
Mag ik er nog aan toevoegen dat men bij statutair wordt aangeworven en dat is nogaltijd beter dan een bediendecontract. Trouwens wat gaat er met een TB van DLC gebeuren als die medisch ongeschikt wordt
De NMBS beschikt over een eigen ziekekas die naar mijn weten meer terugbetaald dan die in de privé.
En dit geld ook voor de kas der pensioenen.
Is het ook niet zo dat het NMBS personeel vanaf 2007 ook een hospitalisatieverzekering krijgt...
In de haven van Antwerpen krijgt men een havenpremie als men daar als NMBS-personeel werkt. Bij DLC noppes!
Die lonen op de DLCsite stel ik in vraag omdat het daar gaat over een TB. Er zijn ook TB bij DLC die meerdere bevoegdheden hebben zoals schouwer, Nederlandse brevet, Duits brevet,...En die verdienen natuurlijk meer.
En er wordt geen woord over overuren en toeslagen gesproken. En ik kan u verzekeren dat er bij DLC héél wat overuren worden geklopt.
Hoe worden die uitbetaald en met welke toeslag?? Kan men die overuren ook opnemen in verlof of moet ik wachten tot DLC zegt wanneer ik verlof moet nemen?
En dan nog iets over die 13 kredietdagen. Kan men die bij DLC ook jaar na jaar opsparen??
En al die premies zijn BRUTO bedragen. Daar ga je geen bal aan over houden.
Moeilijke vraag, en al veel gesteld?
Hoeveel verdient een treinbestuurder nu bij NMBS?
Volgens wat ik weet:
1300 netto tijdens opleiding, na 1 jaar 1400, dan vergoeding van 125 of 250 euro voor gekende locs en lijnen (bruto of netto?). Dan vakantiegeld 300 euro? En zondagwerk dubbel? Nachtwerk 3 euro bruto erbij?
Da's dus theoretisch. Maar nu in de praktijk?
Stel men heeft vijf jaar dienst. Hoeveel verdient een gemiddelde treinbestuurder dan netto? (ja, da hangt af van lijnkennis, gezinssituatie, premies/weekendwerk,...) Maar gewoon ruw geschat? Kan daar een getal op worden geplakt?
Hoeveel verdient een treinbestuurder nu bij NMBS?
Volgens wat ik weet:
1300 netto tijdens opleiding, na 1 jaar 1400, dan vergoeding van 125 of 250 euro voor gekende locs en lijnen (bruto of netto?). Dan vakantiegeld 300 euro? En zondagwerk dubbel? Nachtwerk 3 euro bruto erbij?
Da's dus theoretisch. Maar nu in de praktijk?
Stel men heeft vijf jaar dienst. Hoeveel verdient een gemiddelde treinbestuurder dan netto? (ja, da hangt af van lijnkennis, gezinssituatie, premies/weekendwerk,...) Maar gewoon ruw geschat? Kan daar een getal op worden geplakt?
En hoe lang duurt het nog, dat de NMBS een eigen ziekenkas, pensioenfonds... zal hebben? De federale overheid heeft al de pensioenkas van de NMBS genaast. Over het algemeen lijken overheidsbedrijven (en overheden zelf) over heel Europa geprivatiseerd te worden, en overal vermindert het aantal werknemers met een ambtenarenstatuut t.v.v. van 'gewone' bediendes, arbeiders, contractuelen e.d.m.
Ah, op die manier bedoelde je het... ik begreep het niet direkt! En je hebt gelijk, ik vind ook dat het democratischer kan en dat syndicale verkiezingen niet zouden misstaan bij de nmbs. Maar ik denk wel dat dit niet van vandaag op morgen zal kunnen, je zit namelijk met een oude mentaliteit die al jaar en dag vast zit.... Als het van mij afhangt, mag dat morgen al! ik ben kandidaat! (alhoewel, ik rij nog veel te graag met treintjes):roll: een vakbond bij dlc zou ook niet misstaan trouwens... niet om ambetant te doen, maar gewoon om evenwicht te vinden tussen werkgever en werknemer... zoals overal gebruikelijk is...groentje schreef:Het was inderdaad een algemene reactie op jouw post, en had op zich weinig te maken met de concurrentie tussen BC en DLC.
Een vraagje: zijn er ondertussen syndicale verkiezingen bij de NMBS?
wat de statutairen betreft, de nmbs gaat volop statutairen aanwerven de komende jaren, dus vermindering van statutairen bij de nmbs lijkt er nog niet meteen aan te komen. Ik vind het zelf trouwens een hele verademing als ik bedenk dat ik carrieremogelijkheden heb bij de nmbs: waarschijnlijk zal ik niet de rest van mijn dagen treintjes rijden, ik denk maar aan het moment dat ik wat ouder word en die wisselende uren minder goed aankan. dan kan ik ook naar andere delen van de nmbs-groep overgaan (er is bij de splitsing van de nmbs duidelijk overeengekomen dat IEDER personeelslid van de nmbs kan overgaan naar een ander deel van de nmbs-groep!!!) en meedoen aan de vele examens die de nmbs uitschrijft. Ik weet niet of je die mogelijkheid hebt bij dlc... en dan heb ik nog steeds die prangende vraag... hoeveel vrije dagen heb je bij dlc per jaar?
Vast statuut, wat houdt dit net in? Dat men je zomaar niet kan ontslaan? Of stel, NMBS wordt geprivatiseerd en personeel moet aan loon inleveren, dat dit met vast statuut niet gaat?
En die havenpremie, als je nu niet rangeerbestuurder bent, maar wel depot Antwerpen Noord hebt, krijg je dan ook die havenpremie?
En die havenpremie, als je nu niet rangeerbestuurder bent, maar wel depot Antwerpen Noord hebt, krijg je dan ook die havenpremie?
Het is niet op 1 2 3 uit te leggen maar het houdt onder andere in dat je een staatsinkomen hebt. Bedienden en arbeiders kunnen worden ontslagen als het economisch minder gaat (herstructureringen bijvoorbeeld) Stel dat de nmbs nu failliet zou gaan (worst case scenario) dan blijf je gewoon in dienst bij de staat Belgie... Je wordt dan niet ontslagen, maar eventueel elders ingezet 'voor het belang van het land' of zo...
Re: DLC en PB
heel eenvoudig.... Pruts Bedrijf!!!!Concurrent schreef:Jullie weten hier ook echt veel over treinen... Het koste mij en hele nacht en bijna hele zondag om alles hier eens te bekijken
Zoals jullie wel weten ben ik misschien toekomen machinist bij DLC , en ik heb al een en ander opgezocht van hun GM Class 66 diesels.
De meeste worden gekenmerkt door "PB" , en ik ben eens benieuwd of jullie weten wat dit wil zeggen?
Ik weet het , ik ben er toevallig bij uitgekomen,dus ik dacht deze vraag hier eens te stellen.
Wat wil "PB" zeggen....
Speedy schreef:Vorig jaar is een HLD77 (met rangeerbestuurder v depot Zeebrugge) tegen een HLD van DLC gereden toen deze aan't tanken wasConcurrent schreef:En ik hoor van alles over B-cargo Schijnt dat er ooit eens in de haven van Zeebrugge , een rangeerder 2 loc's van DLC in de prak heeft gereden Verleden jaar in october was er een aanrijding van dlc-trein met een kraan.Beide hadden toestemming om op dezelfde tijd op dezelfde plaats te zijn , dus seingever in fout.En gisteren is er dan een truck gebotst met een DLC'er , 3 keer was dlc niet in fout Effe stoeffen En schijnt dat de privefirma trainsport , die normaal begin dit jaar ging starten , er niet in slaagt om de paperassen in orde te krijgen!
Bestuurder NMBS in fout want reed in 'rit op zicht' ..
maar DLC mag daar ook nie staan tanken (=diesel uit vrachtwagen overladen in HLD)
correctie;)
Nmbs was in fout omdat ze inderdaad rit op zicht hadden. Maar dlc stond op inritspoor storaenzo. Had zich binnengemeld en vanaf dan is elke verdere beweging naar daar verboden!! Dus tb en onderchef in fout.
En die plaats is de officiele tankplaats voor dlc daar.
Re: DLC en PB
Is da nie te maken met het leasingbedrijf ?exdlc schreef:heel eenvoudig.... Pruts Bedrijf!!!!Concurrent schreef:Jullie weten hier ook echt veel over treinen... Het koste mij en hele nacht en bijna hele zondag om alles hier eens te bekijken
Zoals jullie wel weten ben ik misschien toekomen machinist bij DLC , en ik heb al een en ander opgezocht van hun GM Class 66 diesels.
De meeste worden gekenmerkt door "PB" , en ik ben eens benieuwd of jullie weten wat dit wil zeggen?
Ik weet het , ik ben er toevallig bij uitgekomen,dus ik dacht deze vraag hier eens te stellen.
Wat wil "PB" zeggen....
PorterBrook of zo ?