Films met trein(en) als hoofddecor

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2627
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: Films met trein(en) als hoofddecor

Bericht door trainfreak »

Bartjedj schreef:In Flikken wordt er inderdaad op een bepaald moment "met treintjes gespeeld".
Op Gent-Zeehaven wordt een trein doorzocht van "beestenwagons" getrokken door een 77.

BDJ
In Flikken zit er ook een aflevering waarin de, ondertussen al gesloopte, M2's aan bod komen.
Ook in Witse zit er een aflevering met een trein tussen
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5283
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Films met trein(en) als hoofddecor

Bericht door overweg13 »

Om het dan nog niet te hebben over die schitterende BRT-jeugdreeksen uit de jaren 1960. In Axel Nort zit er een heuse actiescène in het station van Ronse in een van de afleveringen, met de in die tijd nog alom aanwezige L-rijtuigen; in Kapitein Zeppos (als ik me niet vergis in de 2de reeks) zit er een treinreis die begint in Dinant en eindigt in Gent, met K2-rijtuigen. En dan heb ik het nog niet eens over De heren van Zichem: de 64.045 sleept er een trein met GCI-rijtuigen, zogezegd van Zichem (Sichem...) naar Herentals als Herman Coene naar het college vertrekt. In werkelijkheid komt de trein in Testelt aan, dat voor de gelegenheid als Herentals moest dienen. De reeks zelf is uiteraard in zwart-wit, maar er bestaat ook een kleurenopname van: de NMBS greep de kans te baat om een filmpje te maken over het stoomtijdperk. 's Morgens zie je machinist en stoker lustig fluitend naar de stelplaats fietsen, de locomotief klaarmaken en rangeren, en natuurlijk wordt ook de rit zelf in beeld gebracht. Het filmpje werd tot voor enkele jaren getoond in het Spoorwegmuseum van Brussel-Noord, als er scholieren op bezoek kwamen.
Met vriendelijke groet

overweg13
260689
Berichten: 3327
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Films met trein(en) als hoofddecor

Bericht door 260689 »

Wover schreef:Het begin van "De Zaak Alzheimer" staat ook in het teken van treinen :P.

Eerst in de haven van Antwerpen een goederentreintje met een 77/78 en dan de Thalys van Lyon (eigenlijk Parijs) naar Antwerpen (eigenlijk Brussel).
Dat van de rit van Lyon naar Antwerpen (Parijs) Word in het interieur van de Eerste klasse afdeling van de TGV genomen en niet van de Thalys. van Brussel naar Antwerpen Werd het beeld op de AM96 die in die tijd naar chalala reden.
Wover

Re: Films met trein(en) als hoofddecor

Bericht door Wover »

Maar in de AM96 zelf is volgens mij nooit gefilmd geweest :).

Het is trouwens opmerkelijk hoe goed men in de film de toenmalige werken in A'pen-CS heeft kunnen "verstoppen" ;).
260689
Berichten: 3327
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Films met trein(en) als hoofddecor

Bericht door 260689 »

Neen, in de AM96 is niet gefilmt.
Lukas
Berichten: 1670
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:44
Locatie: Rotselaar L 35

Re: Films met trein(en) als hoofddecor

Bericht door Lukas »

Hoi,

Bij de SDP gebeurde er ook film en serieopnamen;Klein Londen klein Berlijn,Ons Geluk,Toto l'hero.
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Films met trein(en) als hoofddecor

Bericht door Joris »

Hallo,
In James Bond, Octopussy, daar zit er ook een scene in met een stomer en een set CIWL wagens achter...
Mr Bond rijdt er zelfs met zijn auto op het spoor...
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Trainspotterke

Re: Films met trein(en) als hoofddecor

Bericht door Trainspotterke »

Voor een nieuwe Vlaamse film getiteld "De Helaasheid der Dingen" werd er een tijdje terug ook een dag op de spoorlijn van het Stoomcentrum Maldegem gefilmd. Deze film zal in de loop van 2009 in de zalen verschijnen! :wink:
Als Kinepolis-afgevaardigde hou ik jullie op de hoogte! :wink: :P
Wover

Re: Films met trein(en) als hoofddecor

Bericht door Wover »

Oei, da's nu echt een boek dat ze niet zouden mogen verfilmen, want de grens tussen het geniale en het marginale is zeer dun in het boek...


Morgen komt trouwens Transsiberian uit in de cinema, maar ik heb hem al gezien. De trein in kwestie is quasi altijd in beeld met enkele mooie shots. Het verhaal is matig tot goed en 7 is dan ook een eerlijke score (voor mij).
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Films met trein(en) als hoofddecor

Bericht door Joris »

Hallo,
Trainspotterke schreef:Als Kine*lis-afgevaardigde hou ik jullie op de hoogte! :wink: :P
Zeg, hoeveel verdien jij zo bij in het zwart per Kine*lis reclameboodschap? :mrgreen:
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
factageklerk

Re: Films met trein(en) als hoofddecor

Bericht door factageklerk »

Wie ook in een film heeft meegespeelt is de 29.013 , meer bepaald in "de Witte van Zichem" die Robbe De Hert gedraaid heeft begin jaren '80 . Daens in Mariembourg dacht ik ...... en dan ook nog "De Bossen van Vlaanderen" maar daar weet ik niet van waar dat gefilmt is. In de tv serie "Spoed" laat men dan zogezegd in Antwerpen-Centraal een dieseltreinstel 41 vertrekken naar Charles De Gaulle..... En dan vergeet ik nog de intro van de film "Zware Jongens" van Gaston & Leo waar een klassiek tweeledig stel Antwerpen Centraal binnenrijd
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Films met trein(en) als hoofddecor

Bericht door Joris »

Hallo,
factageklerk schreef:Wie ook in een film heeft meegespeelt is de 29.013 , meer bepaald in "de Witte van Zichem" die Robbe De Hert gedraaid heeft begin jaren '80 .
Was dat niet de laatste rit van de 64.045?
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Bert

Re: Films met trein(en) als hoofddecor

Bericht door Bert »

In Urbanus deed een 64 met M1 rijtuigen mee. Waarschijnlijk de 6406 die in Leuven staat omdat ze nog in de oude schildering staat en ze heeft nog enkelvoudige koplampen!
Op het einde van het filmpje zijn de rijtuigen wel getransformeerd in K rijtuigen. :)
http://nl.youtube.com/watch?v=jrUg0RDVl ... re=related
M1

Re: Films met trein(en) als hoofddecor

Bericht door M1 »

Trainspotterke schreef:Voor een nieuwe Vlaamse film getiteld "De Helaasheid der Dingen" werd er een tijdje terug ook een dag op de spoorlijn van het Stoomcentrum Maldegem gefilmd. Deze film zal in de loop van 2009 in de zalen verschijnen! :wink:
Als Kinepolis-afgevaardigde hou ik jullie op de hoogte! :wink: :P
Voor dezelfde film was men opzoek naar een modelspoorbaan en die heeft men ook gevonden. Dubbele stip dus om de film te gaan bekijken, maar eerst het boek nog lezen, het is een grote hit in de bib (steeds uitgeleend).
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5283
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Films met trein(en) als hoofddecor

Bericht door overweg13 »

Joris schreef:Hallo,
factageklerk schreef:Wie ook in een film heeft meegespeelt is de 29.013 , meer bepaald in "de Witte van Zichem" die Robbe De Hert gedraaid heeft begin jaren '80 .
Was dat niet de laatste rit van de 64.045?
Groeten,
Joris De Mol
Je verwart 2 dingen: in de reeks "Wij Heren van Zichem" is het de 64.045 die een reeks GCI-rijtuigen trekt. Dat was toen de laatste rit van de 64.045, op een ogenblik dat er geen stoomtractie meer was in normale dienst.
Ik de film van Robbe de Hert "De Witte van Zichem" is het inderdaad de 29.013 die een figurantenrol mag spelen.
Ter vervollediging: in de film "De Witte" uit de jaren 1930 kun je ook nog een stoomtrammetje over de Demerbrug zien rijden.
Met vriendelijke groet

overweg13
Plaats reactie