Films met trein(en) als hoofddecor

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
factageklerk

Re: Films met trein(en) als hoofddecor

Bericht door factageklerk »

Om verder te gaan op het filmoptreden van de 64.045 in de reeks "Wij heren van Zichem", de NMBS heeft destijds een eigen filmploeg meegestuurd om deze historische momenten vast te leggen. In kleur dan nog wel :o . En men mag niet vergeten dat deze loc samen met de museumbewaarplaats van Leuven als decor/studio gediend heeft voor het eerste seizoen van VRT's De Grote Geschiedenisshow
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5283
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Films met trein(en) als hoofddecor

Bericht door overweg13 »

factageklerk schreef:Om verder te gaan op het filmoptreden van de 64.045 in de reeks "Wij heren van Zichem", de NMBS heeft destijds een eigen filmploeg meegestuurd om deze historische momenten vast te leggen. In kleur dan nog wel :o .
Dat had ik hier al eens gelezen...
Met vriendelijke groet

overweg13
Trainspotterke

Re: Films met trein(en) als hoofddecor

Bericht door Trainspotterke »

Joris schreef:Hallo,
Trainspotterke schreef:Als Kine*lis-afgevaardigde hou ik jullie op de hoogte! :wink: :P
Zeg, hoeveel verdien jij zo bij in het zwart per Kine*lis reclameboodschap? :mrgreen:
Groeten,
Joris De Mol
Weer een gratis filmticketje erbij! :mrgreen:

De intro van "Dag Sinterklaas", een kinderprogramma met Bart Peeters en Jan Decleir als Sinterklaas (iedereen heeft dit wellicht al gezien! :P ), is gefilmd op een modelspoorbaan, waar je ook ineens een trein ziet voorbijsnellen! :D
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Films met trein(en) als hoofddecor

Bericht door Joris »

Hallo,
Trainspotterke schreef: De intro van "Dag Sinterklaas", een kinderprogramma met Bart Peeters en Sinterklaas (iedereen heeft dit wellicht al gezien! :P )
Ssst, misschien weet niet iedereen hier hoe dat in elkaar zit... :mrgreen:
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Films met trein(en) als hoofddecor

Bericht door Joris »

Hallo,
overweg13 schreef: Je verwart 2 dingen: in de reeks "Wij Heren van Zichem" is het de 64.045 die een reeks GCI-rijtuigen trekt. Dat was toen de laatste rit van de 64.045, op een ogenblik dat er geen stoomtractie meer was in normale dienst.
Ik de film van Robbe de Hert "De Witte van Zichem" is het inderdaad de 29.013 die een figurantenrol mag spelen.
Ter vervollediging: in de film "De Witte" uit de jaren 1930 kun je ook nog een stoomtrammetje over de Demerbrug zien rijden.
Excuseer, ik wist dat het iets met Zichem was waar de 64.045 haar laatste optreden gaf, maar dat er daar 2 dingen zijn opgenomen, dat wist ik niet...
Weer iets bijgeleerd.
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Bartjedj

Re: Films met trein(en) als hoofddecor

Bericht door Bartjedj »

Gisteren was op VT4 de film 'Death Train' te zien, waarin een groep rebellen met een bom op een trein door Duitsland en Zwitserland rijden.

Ook wel leuk?

BDJ
Bartjedj

Re: Films met trein(en) als hoofddecor

Bericht door Bartjedj »

In de videoclip van Pink Floyd - Brick in the Wall zie je in het begin van het lied een trein voorbijdenderen.
Door de duisterheid van de film zie je er niet veel van, maar het is een vermelding waard.

BDJ
everclear

Re: Films met trein(en) als hoofddecor

Bericht door everclear »

Nu zaterdag tonen ze nog eens 'Max', een film met Jacques Vermeire uit 1994.

Er zit in een scène in de film waar Jacques fietst langs een (geëlektrificeerde) spoorweg, als ik me goed herinner op een verhoogde berm, en er komt een ram M2-rijtuigen voorbij met een dieselstuurrijtuig vooraan. Ik denk, maar weet het niet zeker, dat de 62 (of mss zelfs 55) achteraan de trein ook te zien is. Het is alleszins een gele.
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Films met trein(en) als hoofddecor

Bericht door treinbruno »

mr beans holliday,
er is ook nog zo een aflevering van mr bean die in een coupe zit te lezen en word weggepest door een andere reiziger, en bij controle gooit hij zijn ticket door het raam :)

vroeger was er op VTM :oops: ook nog een serie van: zuidstation

the polar express is ook nog een film

en garfield 1 natuurlijk :lol:
Afbeelding
Trainspotterke

Re: Films met trein(en) als hoofddecor

Bericht door Trainspotterke »

everclear schreef:Nu zaterdag tonen ze nog eens 'Max', een film met Jacques Vermeire uit 1994.

Er zit in een scène in de film waar Jacques fietst langs een (geëlektrificeerde) spoorweg, als ik me goed herinner op een verhoogde berm, en er komt een ram M2-rijtuigen voorbij met een dieselstuurrijtuig vooraan. Ik denk, maar weet het niet zeker, dat de 62 (of mss zelfs 55) achteraan de trein ook te zien is. Het is alleszins een gele.
Ik geloof dat dat in Mortsel/Deurne was, aangezien hij erna de luchthaven van Deurne binnenkomt. Het was trouwens niet met zijn fiets, maar met een moto! :wink:
Eerder in de film komt er ook al eens een station in voor. De film is grotendeels opgenomen in Herent dacht ik, dus het kan goed zijn dat die scène dan ook in het oude station van Herent opgenomen is, dat toen nog maar 2 perronsporen had! :P
Henk
Berichten: 231
Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:41
Locatie: Oostende

Re: Films met trein(en) als hoofddecor

Bericht door Henk »

Tip: zaterdag 13 december om 23.35u. op Canvas: 'The Navigators' , tragikomedie van Ken Loach
1995. In Engeland wordt het spoorwegnet geprivatiseerd en honderden banen komen op de toch te staan. Ondanks geruststellende woorden van de directie slaat op de werkvloer solidariteit om in wantrouwen.
Veel kijkgenot!
Henk
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Films met trein(en) als hoofddecor

Bericht door HLE 2302 »

Trainspotterke schreef:
everclear schreef:Nu zaterdag tonen ze nog eens 'Max', een film met Jacques Vermeire uit 1994.

Er zit in een scène in de film waar Jacques fietst langs een (geëlektrificeerde) spoorweg, als ik me goed herinner op een verhoogde berm, en er komt een ram M2-rijtuigen voorbij met een dieselstuurrijtuig vooraan. Ik denk, maar weet het niet zeker, dat de 62 (of mss zelfs 55) achteraan de trein ook te zien is. Het is alleszins een gele.
Ik geloof dat dat in Mortsel/Deurne was, aangezien hij erna de luchthaven van Deurne binnenkomt. Het was trouwens niet met zijn fiets, maar met een moto! :wink:
Eerder in de film komt er ook al eens een station in voor. De film is grotendeels opgenomen in Herent dacht ik, dus het kan goed zijn dat die scène dan ook in het oude station van Herent opgenomen is, dat toen nog maar 2 perronsporen had! :P
en tijdens de film hoor je ook regelmatig een trein vollebak paseren ...

greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Bartjedj

Re: Films met trein(en) als hoofddecor

Bericht door Bartjedj »

Vanavond, tijdens de aflevering van Neveneffecten, was er even een scène die opgenomen werd langsheen de (recent gesloten) spoorlijn 77A.
Hierop wou een terminaal zieke zelfmoord plegen. Echter lukte dit niet echt, doordat er een treinstaking was.

Sja, lachen met de NMBS wordt soms gemakkelijk gemaakt :lol:

BDJ
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5283
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Films met trein(en) als hoofddecor

Bericht door overweg13 »

Wie zonet "De smaak van De Keyser" gezien heeft op Canvas, kon de 50 3696-7 van de CF3V aan het werk zien. Een deel van de opnamen speelde in Limburg (voor de oorlog begonnen was), en er werd o.a. een aankomst in Hasselt geënsceneerd; de rest speelde na de Duitse inval en de verovering van het fort van Eben-Emael. Dezelfde locomotief werd gebruikt om de krijgsgevangen gemaakte Belgische soldaten te deporteren.
Met vriendelijke groet

overweg13
260689
Berichten: 3327
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Films met trein(en) als hoofddecor

Bericht door 260689 »

overweg13 schreef:Wie zonet "De smaak van De Keyser" gezien heeft op Canvas, kon de 50 3696-7 van de CF3V aan het werk zien. Een deel van de opnamen speelde in Limburg (voor de oorlog begonnen was), en er werd o.a. een aankomst in Hasselt geënsceneerd; de rest speelde na de Duitse inval en de verovering van het fort van Eben-Emael. Dezelfde locomotief werd gebruikt om de krijgsgevangen gemaakte Belgische soldaten te deporteren.
Het was niet op Canvas maar op één.
Ik heb er ook naar gekeken.
Plaats reactie