Films met trein(en) als hoofddecor

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22477
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Films met trein(en) als hoofddecor

Bericht door Steven »

dat zijn klassiekjes, tweeledige motorstellen, breaks zien er een beetje anders uit.
Brent

Re: Films met trein(en) als hoofddecor

Bericht door Brent »

Steven schreef:dat zijn klassiekjes, tweeledige motorstellen, breaks zien er een beetje anders uit.
Aja het is die film ik had per ongeluk breaks geschreven...
Darko

Re: Films met trein(en) als hoofddecor

Bericht door Darko »

Brent schreef:
Steven schreef:dat zijn klassiekjes, tweeledige motorstellen, breaks zien er een beetje anders uit.
Aja het is die film ik had per ongeluk breaks geschreven...

dit is een break: Afbeelding
Gebruikersavatar
Zorba
Berichten: 149
Lid geworden op: 25 nov 2010, 22:16

Re: Films met trein(en) als hoofddecor

Bericht door Zorba »

Brent schreef:
Steven schreef:dat zijn klassiekjes, tweeledige motorstellen, breaks zien er een beetje anders uit.
Aja het is die film ik had per ongeluk breaks geschreven...
Ha, toch goed gegokt dan :lol:
Brent

Re: Films met trein(en) als hoofddecor

Bericht door Brent »

Zorba schreef:
Brent schreef:
Steven schreef:dat zijn klassiekjes, tweeledige motorstellen, breaks zien er een beetje anders uit.
Aja het is die film ik had per ongeluk breaks geschreven...
Ha, toch goed gegokt dan :lol:
Ik weet het soms ben ik wel een beetje - jah eigenlijk compleet- verstrooid
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: Films met trein(en) als hoofddecor

Bericht door msts.be »

Gisteren op vijfTV was er Before Sunrise, waarin Ethan Hawke als Amerikaanse toerist een Franse studente (Julie Delpy) leert kennen. Het eerste halfuur speelt zich af op de EC Boedapest-Wenen, en je hebt een redelijk goed zicht op het interieur van de 2de klasse Eurofima's en de restauratiewagen. De film dateert van 1995, dus de ÖBB zit reeds in haar "Valousek"-periode (donkergrijs-rode liverij).
everclear

Re: Films met trein(en) als hoofddecor

Bericht door everclear »

Ook in de jeugdserie Merlina durfde er al eens een station of trein in beeld komen.

Afl 5 De drie engelen:
Hier is er gefilmd wanneer er een stam groene rijtuigen het station binnenkomt. Ik vermoed K-rijtuigen of misschien zelfs L-rijtuigen. Het station is vermoedelijk Aalst.

Afl 6 De zaak Jantje twee:
Dit is zeker het station Aalst. Er is niet enkel gefilmd op de perrons, maar het stationsgebouw en het stationsplein komen duidelijk in beeld. In de verte kun je een geel-rood motorstel zien (reeks 44,45 of 46?). Ook nu komen er weer oude groene rijtuigen in beeld, met deze keer ook opnames van het interieur. Het zijn rijtuigen met bruine houten banken.

Afl 17 Een kwestie van leven of dood:
2 of 3 groene klassiekjes stoppen aan een kleine onbekende stopplaats. Het eerste stel is de 621.

Afl 22 De rode lantaarn:
Vermoedelijk is het terug station Aalst die dienst doet als decor, maar Denderleeuw is volgens mij ook mogelijk. De gele 6225 rijdt het station binnen met groene M2-rijtuigen aan de haak. Op een andere spoor staat een andere gele 62/63'er te roken , eveneens met groene M2 rijtuigen aan de haak.

Afl 63 Bloemen voor Sandra:
Station van dienst is terug overduidelijk Aalst. De groene 200 heeft hier een prominente rol, met zowel binnen- als buitenopnames. In de verte kun je nog een bordeaux Break en een geel-rood motorstel zien.
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: Films met trein(en) als hoofddecor

Bericht door msts.be »

Joris schreef:In James Bond, Octopussy, daar zit er ook een scene in met een stomer en een set CIWL wagens achter...
Mr Bond rijdt er zelfs met zijn auto op het spoor...
Ja, een paar weken geleden hebben ze die nog eens herhaald op VT4. De setting zou Oost-Duitsland moeten voorstellen (nabij Karl-Marx-Stadt, nu Chemnitz), maar ik wist wel beter en zag dat het Engeland was. IMDB leert ons zelfs dat ze op de Nene Valley Railway gefilmd hebben. De CIWL-wagens zou ik mij nog eventueel kunnen voorstellen in het echt, maar die goederenwagens zien er té Brits uit. Zelfs met die paar DR-logo's aan de zijkant, die echte DR-wagens trouwens nooit gedragen hebben.

Die auto op het spoor was toch die Mercedes hé ? En die generaal achtervolgde dan in die Volga ? Nuja, er hebben Volga's bestaan die op rails konden rijden, zoals hier in Kroatië:
http://damncoolcars.blogspot.com/2011/0 ... 24-01.html
http://damncoolcars.blogspot.com/2011/0 ... 24-01.html
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: Films met trein(en) als hoofddecor

Bericht door msts.be »

En nu ik er nog aan denk : Munich ! Budapest-Nyugati moest invallen voor Paris-Nord, dat na de TGV-werken van '93 te modern zou zijn voor de jaren '70. De rijtuigen waren duidelijk Hongaars, maar wel overplakt met een SNCF-logo en met een passend koersbord naar Amsterdam. Hier te zien op Youtube (vanaf 00:52 als de link niet werkt):
http://www.youtube.com/watch?v=dFfj4jkC ... page#t=52s
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: Films met trein(en) als hoofddecor

Bericht door msts.be »

Gisteren ben ik op een geniale film van de SNCF gekomen:
http://www.cotefenetrecotecouloir-sncf.com

De kortfilm (ongeveer 15 minuten lang denk ik) noemt Côté fênetre & côte couloir, en laat vanuit 2 standpunten zien hoe men een treinrit ervaart. Naast de ene kant heb je côté fenetre, waarin men passagiers volgt. Aan de andere kant heb je côté couloir, waarin men het personeel (treinbegeleider, treinbestuurder, stationschef, seingevers, ..) volgt. Je kan altijd van kant switchen, terwijl de andere kant verder speelt.

Het verhaal gaat als volgt:
Elise en Lou, twee vriendinnen zijn op weg met de Corail Intercités naar Bordeaux. In dezelfde trein is er nog een ander groepje jongeren die de avond voordien op een concert in Toulouse gespeeld hebben: Marco, Laszlo en Benjo. Op weg naar Bordeaux komen de 2 meisjes het groepje jongens tegen. De medereizigster van het groepje jongens wordt misselijk, en stapt af in Bordeaux. Omdat Elise wel op Marco valt, en ze te weten komen dat de gasten nog naar Parijs moeten, nemen de 2 meisjes onvoorzien de TGV naar Parijs. Op verschillende momenten proberen de meisjes de jongens te versieren en vice-versa.

Aan de kant van het personeel krijgen we met verschillende zaken te maken: wegens een langere stop in Massy TGV moet de volle 300 uitgereden worden, er valt een onderstation uit waardoor sommige treinen moeten worden opgehouden of omgeleid langs Saint-Pierre-des-Corps, door de langere stop in Massy verandert de spoorverdeling in Montparnasse etc.

Ik vond het een goeie film: alhoewel hij misschien iets boven mijn doelgroep was ('t lijkt me eerder iets voor 17-18 jarigen), laat het jongeren ook eens de andere kant van het treinreizen zien, wat er allemaal achter zit om een trein te laten rijden. In het begin heb ik vooral de reizigerskant gekozen (stellen klaarmaken, aankondigingen doen en kaartjescontrole is mij nu al genoeg bekend), maar tijdens de versiertoeren heb ik dan weer de andere kant gekozen. :lol: Ook was ik eerst op de Engelse versie terechtgekomen, maar heb achteraf de originele Franse versie gekozen toen ik doorhad dat het gesynchroniseerd was. Nee, dan kies ik liever origineel en dan scherp ik mijn kennis weer wat aan.

Alhoewel je ook zag dat het duidelijk geacteerd was, is de SNCF hier slim geweest door het hele concept uit te besteden aan externe firma's zodat het er professioneel uitziet. Stel je voor dat men een Belgische versie van de film zou maken: gefilmd in een gemoderniseerd klassiekje en IC A, de jongeren proberen elkaar te versieren maar ze wimpelen elkaar af, de seingevers bij Infrabel zeggen dat het niet hun verantwoordelijkheid is wat misgaat bij NMBS Mobility, enz.. :x :roll: Pas op, als men het ook hier uitbesteedt ipv in-house iets te doen zou het wel iets mooi kunnen worden. En het zou zeker een boost voor de NMBS in nieuwe media kunnen betekenen, vermits NMBS TV nu ook niet zó succesvol is..

Edit: blijkbaar heb ik het verhaal pas door na enkele keren kijken, daarom enkele correcties
Laatst gewijzigd door msts.be op 04 okt 2011, 01:12, 3 keer totaal gewijzigd.
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: Films met trein(en) als hoofddecor

Bericht door bobke »

De film "Source code" speelt zich ook af in een trein. Namelijk van die Amerikaanse dubbeldekrijtuigen (vierkante ijzerige bakken). Wat ik wel zeer raar vond is de bovenverdieping. Die is open. Aan wees kanten is er één zitplaats ipv twee. Dat betekent dus dat op de bovenverdieping de helft minder mensen kunnen zitten dan beneden. Ik vraag mij af wat het nut was om zo'n rijtuigen te kopen.
Laatst gewijzigd door bobke op 03 okt 2011, 21:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: Films met trein(en) als hoofddecor

Bericht door Robin »

komende dagen 'De stip' in de gaten houden ;).
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
etoile du nord
Berichten: 551
Lid geworden op: 03 nov 2007, 22:18
Locatie: Zingem ( Kruisem )
Contacteer:

Re: Films met trein(en) als hoofddecor

Bericht door etoile du nord »

Toch nog ergens teruggevonden : " Gaston's War" ( oorlogsfilm , verzet ) 1997

http://www.youtube.com/watch?v=ye0JUI2Sw-E

In het begin zie je een lok ( 26 van TSP ? ) vertrekken uit station Ronse ( "passerelle" duidelijk te zien)
Afbeelding
etoile du nord
Berichten: 551
Lid geworden op: 03 nov 2007, 22:18
Locatie: Zingem ( Kruisem )
Contacteer:

Re: Films met trein(en) als hoofddecor

Bericht door etoile du nord »

In "Axel Nort" aflevering 15 werd een lange scène opgenomen in het station te Ronse , waarbij Nand Buyl zèlf op een (zeer traag)rijdende goederenwagon springt om Jan Reusens ( Slisse en Cesar) te bevrijden .Een fonkelnieuwe diesel reeks 60 speelt een prominente rol
(ook op het einde van de generiek ) hieronder :

https://youtu.be/XWNoC20MJS8
Laatst gewijzigd door etoile du nord op 04 apr 2020, 03:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
hld/77/7701-78xx

Re: Films met trein(en) als hoofddecor

Bericht door hld/77/7701-78xx »

l'arrivée d'un train de la gare de ciotat: een van de eerste films ooit gemaakt hij duurt amper een minuut
super 8: 5 studenten die een film maken zien opeens een treincrash gebeuren waaruit een wezen komt dat daarna hun hele dorp teistert
brief encounter: nog zwart wit hij is een huisarts zij is een huisvrouw tesamen hebben ze een romance en het stationsbuffet is hun ontmoetingsplaats
the train: ook zwart wit in wo 2 is er aan boord van een trein een partij waardevolle kunstwerken die naar duitsland gesmokkeld wordt en het treinpersoneel probeert koste wat kost te trein zoveel mogelijk te vertragen zonder dat de lading beschadigd word
murder on the orient express naar de gelijknamige roman van agathe christie er is een moord op een trein en ze moeten uitzoeken wie het heeft gedaan
a hard days night een bibliographie van de beatles in het begin proberen ze te ontsnappen aan een horde gillende fans met een trein
source code een soldaat maakt deel uit van een geheim amerikaans experiment waarbij hij de laatste 8 minuten van iemands leven kan volgen deze keer moet hij uitzoeken wie de terrorist is die een bom op de trein heeft gelegd vind ik een goeie
mission impossible op het einde is er een gevechtsscène op een tgv
staingers on a train een toevallig gesprek van 2 mannen op een trein ledt tot een ruilmoord waarbij de een afspreekt een kennis van de ander te vermoorden en de ander de een zijn vrouw
the general een ouwe film over een trainnapping in hert amerika van de burgeoorlog
once upon a time in the west een western waarvan de trein de rode draad is
Plaats reactie